Toon posts:

PowerBook 15" op hogere resoluties?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :)

Ik ben al een poosje een gelukkige bezitter van een laatste revisie 15" PowerBook. Zoals jullie weten draait deze op een maximale resolutie van 1280x854. Nu vroeg ik mij af of er 'trucs' bestonden die (een) hogere resolutie(s) ontsluiten voor gebruik op de powerbook.
Ik vroeg mij dit af omdat ik ook op diverse fora las dat het scherm in de PB 15" schijnbaar hetzelfde is als die in andere laptops van andere leveranciers wordt geleverd en die wel op -bijvoorbeeld- 1600x1280 kunnen draaien. Iemand ideeen of dit mogelijk is?

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
als je niet de native resolutie zou draaien zou je het echt wel merken aan de kwaliteit, dus ik geloof niet dat de resolutie van het scherm groter zou zijn.

Verwijderd

Nee, het is native. de videokaart kan het wel. maar het scherm heeft een vast aantal pixels.
Dit gaat je niet lukken. :)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Idd onmogelijk, tenzij je 4px softwarematig zou willen mergen tot 1 8)7

Verwijderd

matiasjansen schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 00:01:
Idd onmogelijk, tenzij je 4px softwarematig zou willen mergen tot 1 8)7
Je bedoelt waarschijnlijk 1 pixel splitsen tot 4 pixels.
Mergen is softwarematig wel mogelijk.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
technisch gezien moet het mogelijk zijn, immers een tft scherm kan ook gewoon een lagere resolutie over zn vaste aantal pixels heen smeren, dan krijg je dus ook van die lelijke beelden bij veel schermen.

er zit echter vast wel een beveiliging ingebouwd dat het niet kan. bovendien kan de hardware ook niet eindeloos blijven downscalen. ik denk dat een 10-25% hogere resolutie geen probleem moet vormen maar daarboven kan de hardware het gewoon niet meer aan.

bovendien moet je het eerst zien te unlocken. en als je scherm wat dat betreft verneukt wordt: niet mijn, of apple's, probleem ;)

krijg je overigens ook lelijke beelden. een verticale lijn die over 2 pixels heen zit en dus op elke pixel voor de helft te zien moet zijn maar dat kan dus niet == lelijk beeld

een 17" powerbook kopen is dus je makkelijkste oplossing ;)
of je koopt een los scherm erbij

• dr.cody
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-01 12:54

dr.cody

Heb je der vaker last van?

Dit kan je alleen maar doen when hell freezes over and a monkey flies outa my butt! 8)7

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Nee, sorry, dit kan echt niet ;)

Het scherm van de 15" Powerbook bevat echt maar 854 rijen, met elk 1280 pixels, dus je kunt daar nooit meer van maken zonder verlies.

Wat bolleh zegt gaat alleen op bij CRT schermen, waar pixels niet zo'n letterlijk begrip zijn als bij LCD/TFT.

Als je meer wilt weten over hoe TFT schermen werken, kun je [google=Thin Filter Transistor].

Succes :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.