Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

EL wire op batterijen?

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens,

Ik heb wat advies nodig over het gebruik van EL-wire. Als echte Star Wars nerd ben ik van plan een lichtzwaard te gaan bouwen, en ik wil EL wire gaan gebruiken om de kling te laten oplichten. Nou zijn er zeer veel verschillende soorten beschikbaar voor een heel redelijke prijs, het enige probleem is dat allen aangesloten worden op een 4-pins molex poort in de PC, niet één werkt op batterijen.

Weten jullie hoe je de inverter moet aanpassen, of iets dergelijks, om het draad op batterijen te laten werken? Of waar ik de spullen tegen een redelijke prijs kan kopen (een inverter op batterijen?) om de neondraad op batterijen te laten werken?

Hulp wordt zeer gewaardeerd,

Pencilgod

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Denk dat het teveel stroom vreet om op batterijen te kunen laten werken, die zijn meteen leeg.
Zoek het verbruik er eens bij van dat spul.

Verwijderd

Moet kunnen, er zijn van die zgn keyboardkitjes in de handel die geleverd worden met een batterij-gevoede inverter.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 23:14:
Moet kunnen, er zijn van die zgn keyboardkitjes in de handel die geleverd worden met een batterij-gevoede inverter.
Idd, en ik meende dat Ace-systems die in de handel had....

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

anders een 9 en 2 AA's in serie. ja het verbruik moet je op letten dat dat niet te hoog is, misschien kan je een stukje eraf knippen :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan best zoiets op batterijen laten lopen. :)
Waarschijnlijk werkt de invertor op 12V.
Je kan ervoor kiezen om de invertor direct op batterijen te laten lopen, zonder spanningsstabilisatie.
Dan moet je gewoon 10x een oplaadbare batterij (meestal 1.2Volt) in serie zetten.
Het probleem is dan wel dat de spanning geleidelijk onder de 12Volt gaat zakken en je invertor er op een gegeven moment ophoudt.

Bijvoorbeeld deze EL wire werkt gewoon op 12Volt met een adapter van 500mA.
http://www.elwirecheap.com/elwirehomekits.html
Als je dus 10 batterijen van 1.2Volt in serie zet dan heb je je 12Volt.
Normale batterijen hebben een vermogen van 2000mA wat dus betekent dat als je zo'n EL wire als hier boven gebruikt, grofweg zeker 1 uur onafgebroken kan gebruiken.
De spanning zakt stukje bij beetje in dus het kan ook wel wat langer zijn.

Als je een spanningsstabilisator gebruikt dan kan je wat langer aan de slag.
Nadeel is dat je wel een hogere spanning nodig hebt dus meer batterijen in serie.
Als je er bijvoorbeeld 15 in serie zet dan heb je 18 volt. Via een stabilisator (LM7812 of LM317) krijg je dan netjes altijd 12Volt totdat de spanning teveel is gezakt.
In de praktijk blijkt dat je dan toch vele langer de juiste spanning hebt.

Bij je electronicazaak kan je wel een batterijhouder kopen voor 10batterijen (of 2x5 of 1x6+1x4).
=)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

simpel weg je invertortje op een 9v batterijtje smijten. 9v is ook wel genoeg om dat ding te laten branden, bij een vriend zijn vriend iig wel.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

die van www.glowire.com ofzo werken @ 9v die kunen 7<>14 volt hebben ofzo branden alleen niet zo vel dan

hmm hoe schrijf je vel in de zin van brightness ?

[ Voor 4% gewijzigd door enriqueeeee op 02-06-2005 15:16 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

Enkele weken geleden stond er nog iet van in de krant. 2 mensen hadden ook een zwaard na gemaakt maar dan met bezine >:) maar ze zijn wel omploft :X

Succes. :P

Verwijderd

Topicstarter
Bwahahahaha, daar heb ik ook iets van gehoord idd :X .

Ik denk dat ik weet hoe ik het ga aanpakken. wallabie.com verkoopt inverters die op batterijen lopen van neonwire.be . Hun el wire is alleen wel redelijk duur, dus ik denk dat ik die van revoltec ga kopen, en dan gewoon de pc inverter wegdoe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:20:
Enkele weken geleden stond er nog iet van in de krant. 2 mensen hadden ook een zwaard na gemaakt maar dan met bezine >:) maar ze zijn wel omploft :X

Succes. :P
ja da klopt dat was met tl-buizen en benzine die gozers liggen nu zwaargewond in het ziekenhuis.
dit noem ik dan ook wel het toppunt van domheid.

dit is dus iets wat je noooooooit moet doen.

waarschijnlijk werkt zon ding ook wel op 9 volt alleen dan minder fel. mijn casefan werkte ook op 9 volt (zon blokje) die had ik namelijk gebruikt als fan voor mezelf omdat het afgelopen week zo warm was.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

2 maal 9v en stabilisator ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp kan ik er dus op één of andere manier gewoon een 9V batterijtje op aansluiten. Maar hoe doe ik dat precies? Die 4-molex pin, hoe strip je die en welke van de 4 kabeltjes sluit je aan op de batterij?

Verwijderd

Er gaan maar 2 kabeltjes van de 4 naar de invertor. Die twee kabeltjes knip je er af en plaats je op de batterij.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Dit lijkt me wel de beste (althans, goedkoopste) manier om dit aan te pakken. Ik ga gewoon 2,5 m kabel van Revoltec bestellen, en mocht het niet lekker werken op een 9V batterij, koop ik alsnog een batterij-invertertje en knip ik de neondraad los.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:26:
Bedankt voor de info. Dit lijkt me wel de beste (althans, goedkoopste) manier om dit aan te pakken. Ik ga gewoon 2,5 m kabel van Revoltec bestellen, en mocht het niet lekker werken op een 9V batterij, koop ik alsnog een batterij-invertertje en knip ik de neondraad los.
los knippen zou ik niet doen :S want dat had ik gedaan en ik ben een tijdje bezig geweest de 2 draadjes die door de el wire lopen te solderen en die zitten nu nog steeds ''los''

maar op de molex

zwart is Min
geel 12v
rood 5v
dus het ziet er zo uit rood zwart zwart geel
5+ 5- 12- 12+
dus dan neem je als je het op 9 volt probeerd die van de 12 + en min
min van de 9 volt batterij op de zwarte plus(rode draad) op de gele

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Pagina: 1