Het beeld van het ene oog overlapt het beeld van het andere oog ook wel (wat je dus nodig hebt om diepte te zien), maar dan nog zitten er links en rechts nog beeldelementen die het ene oog opvangt, maar het andere oog niet. Zie plaatje:

Al is dat zo, dat klopt het toch niet? Kijk maar eens met 1 oog door 50mm en vervolgens naar 105mm. Doe dan eens je andere oog open en kijk wederom naar deze twee instellingen..
Vertel dan eens wat je ziet qua beeld met twee ogen (dus in 3d zoals de mens gewend is) en met 1 oog
Ik geef de voorkeur aan die 105mm omdat dat het natuurlijkst overkomt.
Op zich heb je wel gelijk (net geprobeerd op ong. 31mm en 63mm). Op 30mm is het beeld in m'n zoeker toch kleiner dan wat ik het daadwerkelijk zie met twee ogen open.
Op 60-70mm is het beeld veel meer gelijk aan wat ik door dat ene oog zou moeten zien, als ik het zou willen combineren met wat ik ziet met het andere oog.
Maar dat is dus het beeld dat het meest natuurlijk overkomt als je het vergelijkt met één oog. Ik denk dat je het zou moeten vergelijken met twee ogen.
Maar goed. Dpreview bestaat niet voor niks:
Wide angle lenses (short focal length) capture more because they have a wider picture angle, while tele lenses (long focal length) have a narrower picture angle. Below are some typical focal lengths:
Typical focal lengths and their 35mm format designations
< 20mm Super Wide Angle
24mm - 35mm Wide Angle
50mm Normal Lens
80mm - 300mm Tele
> 300mm Super Tele
verder nog op dpreview:
In 35mm photography, lenses with a focal length of 50mm are called "normal" because they work
without reduction or magnification and create images the way we see the scene with our naked eyes (same picture angle of 46°).
Aha, dus je krijgt op 50mm geen vergroting en geen verkleining van wat we normaal zien met onze eigen twee ogen. En dat schijnt dus een beeldhoek van 46 graden te zijn.
[
Voor 57% gewijzigd door
guillaumemay op 02-06-2005 00:58
]