Toon posts:

Gigabyte K8NF9 valt uit/bluescreen/corrupt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds een week dit systeem:

Gigabyte K8NF-9 socket 939
AMD Athlon XP 3000+
2x 512 MB DDR @ 400 mhz
MAXTOR 160GB HDD 8 MB Cache
ATI Radeon X600 256 DDR

en ik had eigenlijk sinds het begin al problemen.. heb windows een paar keer opnieuw moeten installeren omdat er na het booten ineens vereiste bestanden waren verdwenen. Na de vierde keer leek alles goed, maar ik kreeg vaak memory dumps en vastlopers. Ik heb gisteren Half-Life 2 en UT2004 geinstalleerd en beide enkele uren gespeeld zonder problemen. Vanochtend deed ik mn pc echter aan en ik had geen beeld.. de lange piepjes van mn pc speaker bleken volgens de manual een DRAM Error. Ik heb het geheugen in de 2 andere bankjes gestopt en de computer deed het weer... totdat ik UT opstartte.. na 5 minuten liep de PC vast. een CD branden resulteerde vervolgens in een memory dump en Half-Life loopt 1 minuut, daarna valt mn beeld weg en kan ik niks meer doen behalve resetten. Ik heb het geheugen terug gestopt in de oorspronkelijke bankjes en hij startte weer gewoon op, geen DRAM error. Het probleem van de games is er echter nog steeds. Dit is behoorlijk frustrerend omdat ik al mn geld kwijt ben aan iets wat het niet normaal doet. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.. alle suggesties zijn welkom.

Verwijderd

Test je geheugen eens met memtest.
Is dat allemaal inorde. Wat voor voeding heb je.
Dit zijn allemaal standaard procedures die je zelf wel had kunnen vinden

Verwijderd

Topicstarter
memtest wees niks uit, heb 350 watt voeding. ik zie niet hoe dat een probleem kan zijn.

Verwijderd

Heb je een Maxtor diamondmax 10 s-ata hardeschijf?

Verwijderd

Topicstarter
nope, gewoon IDE

Verwijderd

Omdat windows zeurt over bestanden die zoek zijn.
Test je hardeschijf eens met Powermax.
Komt je hardeschijf hier goed uit.

Test dan je systeem met 1 geheugen module.

En heb je in windows bij systeembeheer de logboeken nagekeken of daar misschien iets over de foutmelding vermeld staat.

Als je voornamelijk problemen hebt met een koude start dan zou dat met de voeding temaken kunnen hebben.
Deze is nog koud en kan 's morgens een wat lagere spanning afgeven. Na een aantal herstarts kan zich dat wat herstellen.
Maar wat voor een merk voeding heb je?

(Welke memtest heb je trouwens uitgevoerd. De windows versie of die van de bootdiskette)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 23:14:
Omdat windows zeurt over bestanden die zoek zijn.
Test je hardeschijf eens met Powermax.
Komt je hardeschijf hier goed uit.

Test dan je systeem met 1 geheugen module.

En heb je in windows bij systeembeheer de logboeken nagekeken of daar misschien iets over de foutmelding vermeld staat.

Als je voornamelijk problemen hebt met een koude start dan zou dat met de voeding temaken kunnen hebben.
Deze is nog koud en kan 's morgens een wat lagere spanning afgeven. Na een aantal herstarts kan zich dat wat herstellen.
Maar wat voor een merk voeding heb je?

(Welke memtest heb je trouwens uitgevoerd. De windows versie of die van de bootdiskette)
ik heb geen diskettestation helaas :P.. dus kan geen powermax doen op het moment.. in de logboeken staat niks :\

de voeding is van Coolermaster, zat al in de kast ingebouwd. de kou zou misschien het DRAM probleem kunnen veroorzaken inderdaad, maar dan zit ik nog met de games en memory dumps :\

Ik heb memtest vanaf een boot cd gestart.

Verwijderd

Et voila
powermax cd image

Wat zijn de voltages van de voeding?

De maximale afwijkingen
Voltage Afwijking
+5V 5%
-5V 10%
+12V 10%
-12V 10%
+3.3V 4%

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ehmm? er staat een hele rij

+3,3V
+5V
+12V
-12V
-5V
+5VSB

geen idee wat ik daarmee aan moet eigenlijk :S

heb die iso op cd gebrand maar hij pakt hem niet als ik boot :\

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 23:50 ]

Verwijderd

Voor het uitlezen van de waardes van de voeding kun je het programma speedfan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
thanks, ga ik dat even doen

heb powermax gedaan, alle tests passed.. dus mn harde schijf is het (gelukkig) niet.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img203.echo.cx/img203/4513/temp2kj.jpg

69 graden?! dat kan toch nooit.. alles loopt nog normaal en volgens mn bios en nog een ander programma is mn cpu gewoon 25 graden..

en die voedingswaardes zitten er inderdaad flink naast bij sommige voltages.. is dat het probleem?

/edit: maat van me heeft bij speedfan een uitslag van 127 graden..hmmmm

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 01:40 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

3rd party software is niet altijd even betrouwbaar. Lees de waarden gewoon uit in de BIOS :) Zie ook PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

[ Voor 61% gewijzigd door BalusC op 02-06-2005 06:46 ]

Verwijderd

BalusC schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 06:45:
3rd party software is niet altijd even betrouwbaar. Lees de waarden gewoon uit in de BIOS :) Zie ook PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?
Daar had ik al nagekeken.
In het gigabyte bios kun je alleen maar de +12volt en de +3,3 volt uitlezen
Zie afbeelding
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59931/thumb.jpg

Staat er op de drivercd van het moederbord geen hardware monitor programma?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 10:48 ]

• pm31
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 12:59
gigabyte levert easytune erbij, daar kan je je temperaturen en nog veel meer in uitlezen.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

350W watt voeding... wat voor merk? Die +5V-lijn ziet er niet al te best uit :+

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Ik denk dat die 69 graden wel klopt. Ik heb hetzelfde moederbord (altans ook iets van gigabyte en Nforce 4, niet ultra)

Als je met je vingers tegen de passieve chipset heatsink aanvoelt voel je precies welk onderdeel 69 graden is. Het is je nforce 4 chipset. Overigens is dit helemaal niet erg.. gigabyte weet dit af fabriek dat deze erg heet wordt en heeft er toch een passieve heatsink op gezet.

Alléén in de bios van de K8nf9 wordt de chipset temp niet doorgegeven. Hier staat alléén de CPU en de moederbord temp.

Verwijderd

Hm de gigabyte k9nf9 komt er niet echt positief uit -> dat terwijl ik hem wilde nemen omdat er op een asus 939 gforce4 mobo geen firewire zit...

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
BovenHond schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:13:
Ik denk dat die 69 graden wel klopt. Ik heb hetzelfde moederbord (altans ook iets van gigabyte en Nforce 4, niet ultra)

Als je met je vingers tegen de passieve chipset heatsink aanvoelt voel je precies welk onderdeel 69 graden is. Het is je nforce 4 chipset. Overigens is dit helemaal niet erg.. gigabyte weet dit af fabriek dat deze erg heet wordt en heeft er toch een passieve heatsink op gezet.

Alléén in de bios van de K8nf9 wordt de chipset temp niet doorgegeven. Hier staat alléén de CPU en de moederbord temp.
Met een ander progje zoals CBID of easytune de CPU-temp zal de temperatuur lager aangegeven worden. Ik heb dit bordje zelf een tijdje gehad.
En ik dacht dat nForce 4 geen temp sensor had?!
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 22:13:
Hm de gigabyte k9nf9 komt er niet echt positief uit -> dat terwijl ik hem wilde nemen omdat er op een asus 939 gforce4 mobo geen firewire zit...
Op / bij a8n-sli zit 2x firewire! en het is nForce.

[ Voor 202% gewijzigd door ff_tweake op 11-06-2005 22:32 ]

Verwijderd

ik bedoelde inderdaad nforce , sorry.

maar die a8n sli is al gauw weer 129 euro en de gigabyte 94 euro.
vandaar..
Pagina: 1