[CMS] Site structuur en navigatie menu

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Binnen mijn CMS heeft elk stukje content een bepaald pad. Bijvoorbeeld mijnsite.com/story/view/8 betekent: laat verhaal met id 8 zien. Andere voorbeelden zijn news/view/12, weblog/delete/132.

Op deze manier zit er alleen geen enkele hierarchie in de site. Dat wil ik veranderen en ik had het volgende in gedachten: ik maak een extra tabel in de database die hierarchische paden matched met het originele pad, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
request      : mijnsite.com/groenten/winter/kool
mod_rewrite  : mijnsite.com/index.php?q=groenten/winter/kool
index.php    : request target from database where url = groenten/winter/kool
database     : target die je zoekt is story/view/12
story module : alsjeblieft. Story met id = 12 in html formaat

Op deze manier kan het cms een hierachie in een site brengen. De laatste dagen zit ik met een aantal vragen die je alleen maar kunt beantwoorden als je praktijkervaring hebt met het implementeren van cms'en denk ik. (En die heb ik dus niet):
  • is bovenstaande een goede / gebruiksvriendeljke manier van hierarchie brengen? De bedoeling is dus dat de gebruiker in een input box het "hierarchisch/pad/naar/de/pagina" typt en een naam tikt voor de pagina in het menu (bijvoorbeeld "Koolsoorten")
  • is het gebruikelijk dat het cms een pagina automatisch aan het navigatie menu toevoegt als je het een hierarchisch pad meegeeft?
  • laat ueberhaupt alle content zich hierarchisch opslaan en zo nee, hoe houd je de site dan vanuit beheerdersperspectief toch overzichtelijk en onderhoudbaar?
Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Reveller op 01-06-2005 19:40 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Reveller schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:38:

• is bovenstaande een goede / gebruiksvriendeljke manier van hierarchie brengen? De bedoeling is dus dat de gebruiker in een input box het "hierarchisch/pad/naar/de/pagina" typt en een naam tikt voor de pagina in het menu (bijvoorbeeld "Koolsoorten")
Ja, maar waarom doe je dit niet op basis van hierachie die je al in je eigen content ree hebt?
• is het gebruikelijk dat het cms een pagina automatisch aan het navigatie menu toevoegt als je het een hierarchisch pad meegeeft?
Dit begrijp ik niet volledig. Als ej iets published komt het op de site. Als je html rewriting gaat doen, publish je het ook zo want dat is beter voor zoekmachines.'
• laat ueberhaupt alle content zich hierarchisch opslaan en zo nee, hoe houd je de site dan vanuit beheerdersperspectief toch overzichtelijk en onderhoudbaar?
Elk CMS wat ik ken(SmartSite, Sitecore, Backstream, etc, etc) bouwt haar content op op basis van hieraglie. Dit doen zij vaak door mooie trucs toe te passen op client niveau, zodat de hele childnode toch opvraagbaar is, maar je niet alles hoeft te refreshen. 2 van de bovengenoemde hebben ook een sorot van url rewriting.

Ik snap eigenlijk niet precies wara jee heen wilt. Dit zijn essentiële zaken die je bij het maken van een CMS tegen komt. Niet achteraf.
Wat is je doel om te bereiken en vooral wat houdt je tegen.
Heb je overigens er eens aan gedacht dat je vaak voor minder als de prijs van het maken van een eigen cms, een fully functional CMS kunt kopen? De prijzen beginnen inmiddels al vanaf 4 duizend euro voor een .Net XML based CMS. Die weken, maanden jaren die je er ins topt moeten er dus wel uitkomen :)!

[ Voor 34% gewijzigd door Alex op 01-06-2005 23:47 . Reden: verkeerde button halverwege ]

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Je vragen zijn niet echt duidelijk maar toch even een reactie.

Je wilt een hiërarchie in je url. Komt die hierarchie terug in de navigatiestructuur? En in de database?

Ik zou in alle drie de gevallen de hiërarchie terug laten komen, dus ook je database hiërarchisch opbouwen. Alles komt dan automatisch in je navigatie en in je url. Als je per weblog, verhaal etc. apart je hiërarchie moet invullen dan krijg je gegarandeerd fouten.
Alex de Groot schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 23:41:
Heb je overigens er eens aan gedacht dat je vaak voor minder als de prijs van het maken van een eigen cms, een fully functional CMS kunt kopen? De prijzen beginnen inmiddels al vanaf 4 duizend euro voor een .Net XML based CMS. Die weken, maanden jaren die je er ins topt moeten er dus wel uitkomen :)!
Waarschijnlijk moet iedere webprogrammeur eens in zijn leven een CMS hebben gebouwd om daarna tot de conclusie te komen dat het een fantastisch product is geworden of dat je toch beter een kant en klaar pakket kunt kopen.