[Newbee] Dualboot XP/Ubuntu partities probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Genoeg topics over bootmanagers, windows & linux en partities....maar geen van allen bevat het antwoord op mijn vraag(en). Probeer het dus even zo.

Ik probeer een dual-boot te maken met Xp en Ubuntu Linux
Dit gaat allemaal geweldig.... Ik heb 3 partities gemaakt voor Ubuntu en gebruik 2 schijven waarvan 1 IDE en 1 SATA.

IDE schijf ->
10GB voor Ubuntu (boot, linux filesystem)(./)
5GB share tussen XP en Ubuntu (FAT32)
40GB voor windows bestanden

SATA schijf ->
Windows XP pro (MBR) (C:/)
5GB Ubuntu SWAP (linux filesystem)
Nog een zooi partities

Volgorde van partities klopt zo.

Ubuntu installeren gaat 100% (ik heb t nu al 5x gedaan)
Aan het einde van de installatie moet ik GRUB installeren. Ik kan er dan voor kiezen dat Ubuntu-install GRUB automatisch op de MBR plaatst. Dat het heb ik 1 keer perongeluk gedaan maar dat had (gelukkig) geen effect. Anders had ik niet meer in windows kunnen komen.

Volgens de documentatie op de Ubuntu site zou ik handmatig moeten aangeven op welke hd GRUB geinstalleerd moet worden. Dit heb ik ook al 4x geprobeerd maar durf nu niet verder omdat ik bang ben m'n MBR te verneuken. GRUB zou dus op de partitie moeten staan waar Ubuntu op staat volgens de install-manual ( http://www.ubuntulinux.org/wiki/Win...erm=dual%20boot )

Na de installatie geeft Ubuntu aan te moeten herstarten. Ik zou dan de GRUB bootmanager moeten zien waarmee ik kan kiezen tussen Windows of Ubuntu. Dit gebeurd dus niet... Er wordt direct geboot naar WindowsXP.

Maar hoe kom ik er achter welke schijf en partitie dat is? Volgens de HDD manager van WIndows is de IDE schijf hd0 en de sata hd1. Komt dat overeen met hoe Linux het interpreteerd?
Logischerwijs zou je toch aannemen dat hd0,1 de partitie zou moeten zijn waar Ubuntu op staat. Maar dat werkt dus niet als ik aangeef dat ik daar GRUB wil installeren..... hd0 en hd0,2 net zo min.

Ik heb nog niet geprobeerd om hd1,1 in te voeren omdat ik bang ben dat Windows fucked gaat.

Ik installeer Ubuntu bij een bestaande Windows installatie voor het geval dat nog niet duidelijk was. Zoals Ubuntu voorschrijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Bram77 op 01-06-2005 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 14:09
Pak een diskette en schrijf het naar fd0

Is veiliger en je kunt het dan in ieder geval proberen. Als je er handigheid in hebt kun je het beter wegschrijven naar een hard disk.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Booten lukt nu ook met de Windows schijf als MBR m.b.v. MasterBoot. Een stukje software die je als bootmanager kunt gebruiken (in DOS). Het kan alle nodig filesystems lezen.

bestaan er niet gewoon installers in Linux?? Zo van...dubbelklikken en instructies volgen....

Ik moet nu bij elke software die ik wil installeren "sudo sh stukjesoftware.run" (met "sudo" kun je in Ubuntu dingen uitvoeren al "root" zonder dat je als root ingelogd hoeft te zijn) uitvoeren. En dan heb ik het nog niet over het mogelijk moeten compilen. Wat niet echt wil omdat standaard niet de kernel-source wordt meegeleverd. Ik heb de goede kernel-source nog niet kunnen vinden en zou ook niet weten waar ik die moet plaatsen.

Toch moet ik zeggen dat ik vrij snel wen aan de nieuwe vormgeving en manieren van werken. Ik heb al een met linux gewerkt bij een cursis programeren. Wat dat betreft ideaal.....compiler en editor zitten gewoon standaard in Linux.

Het is me ook nog niet helemaal duidelijk hoe ik de vormge ving aan kan passen van KDE (heb ik geinstalleerd, is nu dus eigenlijk Kubuntu). Iemand daar suggesties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Wat is er mis met GRUB naar MBR laten schrijven? Hij zoekt automatisch naar mogelijke windows-installaties en neemt die op in het bootmenu. En zelfs als je dit enorm verkloot, dan is het nog geen probleem. Stop je windows boot-cd in je computer, en doe Fixmbr, je windows mbr is dan weer gefixed. Werkt bij mij allebei prima!

Oh, en (standaard) software en source kan je toch gewoon via Synaptic of apt-get pakken?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ja sorry :)
Ik ben een beetje Linux-noob dus... Ik denk achterafgezien idd dat ik GRUB naar de MBR had kunnen laten schrijven....als ik hd1,0 had geprobeerd.

Kijk! Synaptic was ik nog niet tegengekomen! Ga ik vannavond even uitproberen.
Waar vind ik een lijst met software die ik via apt-get kan downloaden en hoe ik dat moet doen?

Ik snap alleen nogsteeds niet hoe ik die Kernel-source kan installeren zodat ik ook b.v. drivers van de nVidia site kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Bram77 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:59:
Ik snap alleen nogsteeds niet hoe ik die Kernel-source kan installeren zodat ik ook b.v. drivers van de nVidia site kan installeren.
De kernel sources staan ook gewoon in Synaptic, en anders gewoon apt-cache search kernel-sources of kernel-headers should do the trick :)

Let wel even op dat je de kernel sources download van de kernel die je ook aan het draaien bent :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Thanx!
Hoe kom ik er achter wat de kernel versie is?
sudo kernel -v ?

Ik moet nog even wennen aan de manier waarop Linux werkt. ik denk dat ik over een maandje wel kan raden hoe de syntax er uit moet zien als ik iets niet weet.

[ Voor 54% gewijzigd door Bram77 op 02-06-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Bram77 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:59:
Ja sorry :)
Ik ben een beetje Linux-noob dus... Ik denk achterafgezien idd dat ik GRUB naar de MBR had kunnen laten schrijven....als ik hd1,0 had geprobeerd.

Kijk! Synaptic was ik nog niet tegengekomen! Ga ik vannavond even uitproberen.
Waar vind ik een lijst met software die ik via apt-get kan downloaden en hoe ik dat moet doen?

Och, alles moet geleerd worden, toch? Synaptic is de grafische frontend voor apt, dus de software ervoor is gelijk. Je krijgt gewoon een hele lange lijst (verdeeld in subcategorien) voorgeschoteld met alle software die beschikbaar is.

Nog wel ff een tip: software is verdeeld over meerdere repositories, die je eenvoudig in en uit kan schakelen in Synaptic. Standaard staat niet veel ingeschakeld, dus kan het zijn dat je bepaalde software niet vindt. Zie ook http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/components

Overigens snap ik ook niet dat men bij Ubuntu enerzijds veel moeite doet om het Applications menu in te richten op basis van functies (muziekspeler, videospeler, document maken), maar het administratie menu niet een item "software downloaden/installeren" geeft, maar iets met de nietszeggende naam "Synaptic" opneemt :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Godverdegodver :(
Ik kan niet meer in Windows booten.
Wanneer ik Windows selecteer in het Grub bootmenu gebeurt er niets...Ik heb dab de Linux-schijf als boot-schijf ingesteld in mijn bios. Kubuntu start wel.
MaterBooter geinstalleerd. Die herkent de linux partitie en de Windows partitie. Maar als ik dan naar windows probeer te booten krijg ik allen "GRUB" te zien...in een zwart scherm. Wachten heeft ook geen effect.
Als ik de windowsschijf al bootschijf instel het zelfde effect. Dan krijg ik direct alleen "GRUB" te zien. ook op deze schijf heeft het het zelfde effect als ik MasterBooter installeer. Kan dan dus wel in Linux booten....maar niet in Windows.

Ik heb op beide schijven fixmbr gedaan......geen effect.

HELP!!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Instaleer lilo andere boot loader detecteerd windows automatisch (teminste in de debian installatie) en veel simpeler dan grub.

en waarom zien we je grub config file niet?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet je windows schijf eruit tis mss wel drastisch maar heeft zijn effect :)

installeer ubuntu -> grub in mbr -> reboot om te zien da ge in ubuntu werkt

dan stop -> je zet je schijf trug in -> start je pc op en log in in ubuntu

dan moet je grub trug instellen zodat hij ook je windows-partitie op je sata kan vinden

tis een hoop werk maar het zal wel lukken :) (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
kernel versie: uname -r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ok, bedankt voor jullie reacties.....
Ik ben inmiddels alweer voorbij "NTLDR is missing" wat ik krijg bij het opstarten van beide HDD's.
Windows opnieuw geinstalleerd....Alle andere mogelijke oplossingen hadden geen effect.

fixmbr en fixboot in windows-repair waren de oorzaak van de "NTLDR is missing". Af te raden dus voor de mensen die dit in de toekomst lezen en de zelfde problemen hebben.

Vannavond ga ik Kubuntu opnieuw installeren op de manier die SouSuke oppert. Via de veilige weg.

Ik begin zo wel in sneltreinvaart Linux beter te kennen, omdat ik de hele tijd alleen via Kubuntu kon booten heb ik aardig wat documentatie gelezen om te proberen toch nog windows te redden vanuit Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

"NTLDR is missing" geeft aan dat je mbr waarschijnlijk naar de verkeerde partitie verwees. Als het goed is gebeurt dat niet als je fixmbr en fixboot draait. In welke volgorde heb je de commando's ingevoerd? Probeer het eens andersom.

Allerbelangrijkste, zodra je weer op je Windows schijf kan, post je grub.conf eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ik heb alle 2 de mogelijke volgorden geprobeerd :) Op alle 2 de schijven.

grub.conf is bij mij menu.lst
Die kan ik nu even niet posten (daarvoor moet ik kubuntu ook opneiuw installeren, want ook die is niet meer bootable).

even uit mijn hoofd.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
default=1 
timeout=10 
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz 
title Kubuntu 
   root (hd0,0) 
   kernel /vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi (<-niet correct)
   initrd /initrd-2.4.20-8.img (<-niet correct)
title Microsoft Windows XP 
   root (hd1,0) 
   chainloader +1

Alles klopt zoals het was, behalve de aangegeven regels...die heb ik even van internet geplukt.
Bij het booten van windows vanuit GRUB kreeg ik de foutmelding dat de partitie niet gemount kon worden omdat het bestandssyteem niet herkent wordt oid (?)....foutcode 0x7 geloof ik.

[ Voor 59% gewijzigd door Bram77 op 03-06-2005 11:31 ]

Pagina: 1