Hoe frequentiebereik (onderin) van speakers maximaliseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:08
Ik heb een stel Mission M72 en ben er erg blij mee. Op één ding na: sommige muziek met een lage baslijn zijn de laagste tonen beduidend lager dan de rest... en ik zit erover te dubben wat ik eraan moet doen. Een optie zou zijn het nemen van zuilen van dezelfde serie, omdat ie volgens de specs van Mission 8Hz lager zouden kunnen. Maar gaan die 8Hz me uitmaken? Uiteraard heb je met meer kastvolume meer laagontwikkeling, maar daar zit het probleem niet zo zeer... het is met name het bereik waar ik mee zit, het laag dat er wel is is stevig genoeg. Daarnaast hebben de M73 (de zuilen in die serie) dezelfde drivers; ik vraag me af wat daar de winst in kan zijn.

Ik ben ook vandaag bij de winkel geweest om te kijken naar echte stands die je met zand kunt vullen en heb de beste man er eens naar gevraagd. Ook hij zei dat je met kastvolume meer laagvolume kunt opbouwen, maar dat je met goed gevulde stands ook een boel meer laag uit monitorspeakers kunt halen. Ik zou wel eens willen weten of dat echt zo is (uit ervaringen hier bij voorkeur ;) ) omdat ik nu erg zit te twijfelen wat ik zal doen: zuilen kopen of stands. Feit is dat ik over de hele linie erg blij ben met hoe deze beestjes klinken.

Iets wat ik wel ga proberen is m'n speakers een keer meenemen naar een vriend om ze te vergelijken met zijn Mission 733 om te zien of het bereik wezenlijk uitmaakt. En nog eens naar de winkel en vragen of ze M72 bij de speakers kunnen zetten om wat vergelijkingsmateriaal te hebben; daar begon m'n twijfel namelijk :) .

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 12:12
Je zegt dat bij een bepaalde bas lijn het laag ,lager klinkt .Lijkt mij dat de poort van je speaker op die frequentie is afgesteld.Wat je ook kunt proberen om het laag "af te stellen"is je speaker wat verder van je achterwand te zetten (minder laag) of meer naar je achterwand(meer laag).Ik weet niet in hoe grote ruimte je speelt,maar dat kan ook invloed hebben op je laag(kleine ruimte kan snel vol klinken).
Heb ik nog een tip voor je:door je huidige dempings materiaal te vervangen door schapenwol kan je laag meer natuurlijker klinken.

PowerStation

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-12 22:26

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar haal jij die 8 Hz vandaan? Dat is komplete onzin. Je zult met een zuil wel wat meer (lagere) bass hebben ja (waarschijnlijk is de woofer btw alleen optisch gelijk, maar verder op de kast aangepast), maar 8 Hz is gewoon gelogen (als ze dat echt in de specs zetten).

Als je echt bass mist zou ik eens naar een klein subwoofertje gaan kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 01-06-2005 19:34 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik zou in ieder geval niks veranderen aan de luidsprekers. Mission weet heus wel hoe ze speakers moeten afstemmen. Ik denk dat je de luidsprekers eens op een andere plek moet zetten (scheelt meer dan ik verwachtte!). Maar verwacht ook niet al te veel laag uit kleine luidsprekers :)

@deepspace:

Ik denk niet dat ze 8 Hz bedoelen, maar 8 Hz lager

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 01-06-2005 19:37 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gaat het erg vervormen als je meer laag doorlaat bij de equalizer?

Jammer dat je niet de el-cheapo oplossing kan gebruiken van tegel er op, 3 spikes er onder (dan moet de speaker wel de lucht in beweging brengen), daar lijken die speakers mij iets te duur voor :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ach laat maar :)

[ Voor 97% gewijzigd door Mystic_Jack op 01-06-2005 20:44 . Reden: eigenlijk overbodige verhaal :P ]

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:08
Sja, m'n probleem is ook een beetje dat ik niet bepaald veel ruimte heb (als ik ga verhuizen wordt dat uiteraard beter). Ik bedoel trouwens inderdaad dat de M72 56Hz en de M73 48Hz zou moeten halen volgens de specs. Ik zal morgen wel een paar fragmenten posten waarbij het me opvalt cq. stoort, misschien is het dan wat makkelijker te beoordelen. En ik ga weer een keer luisteren in een winkel om even te zien welke speaker het WEL 'goed' deed. Dom genoeg ben ik dat vergeten :X . Overigens ben ik wel erg benieuwd wat nu eigenlijk het frequentiebereik van een woofer zoal kan bepalen. Iig bedankt voor het meedenken :) . Subwoofer heb ik ook aan gedacht, een vriend van me leek het wel een goed idee om dat ook in stereo te doen. Moet even zien of ik iets dergelijks ook op m'n NAD C320BEE kan aansluiten :) .

Trouwens, ik gebruik geen equalizer :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 01-06-2005 23:58 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Pagina: 1