Videokaart klokt zich lager

Pagina: 1
Acties:

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 07:47
Probleem:

Ik heb een Tagan 480 watt voeding en een XFX6800GT videokaart.
Nu leek het me een leuke extra om een CCFL lamp in mijn PC te plaatsen. Bij de plaatselijke kabelboer heb ik een 12 volts inverter gekocht en al eerder ergens een 30 CM CCFL lamp.
So far so good echter wanneer ik dit hele zootje aansluit komt er direct een foutmelding van Nvidia dat door het plotselinge tekort aan stroom de core en memory van mijn videokaart naar beneden zijn gezet.Rivatuner bevestigd dit (core/mem 350/1000 en dan opeens 200/600)
Na een reboot draait alles weer op normale snelheden...(zonder de lamp)
als ik de lamp op een andere aansluiting probeer volgt hetzelfde verhaal.

Het lijkt mij onaannemelijk dat een CCFL lamp zoveel stroom verbruikt dat de hele pc in nood komt. :S
Ik heb gelijk maar een screenshot van rivatuner en speedfan gemaakt in de hoop dat iemand me hier mee kan helpen. De voedingswaarden weet ik bijna niets van dus heb ik ook speedfan erbij gezet
Een lamp is leuk, maar het moet niet ten koste van de videokaart gaan. |:(
foto:
Afbeeldingslocatie: http://xs31.xs.to/pics/05223/rivatuner.JPG

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18
doet ie hetzelfde als je de CCFL al aanzet voordat je de boel opstart? Want als ie start kan ie natuurlijk meer trekken of storen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het zou kunnen dat de invertor niet helemaal goed is, en dat die dus de problemen veroorzaakt

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
post je voltages met en zonder ccfls en de rest van je systeem eerst eens

• Ithaca81
AMD 3500 winchester, 1024 ddr400 ram, 2 12cm koelers, 2 harde schijven.

het screenshot in mijn eerste post is kort nadat de ccfl heel even contact had gemaakt.
tijdens het contact geeft speedfan de volgende waarden aan voor de voeding:

vcore1 1,39V
vcore2 0,00V
+3,3V: 3,36V
+5V: 4,97V
+12V: 11,71V

-12V: -1,42V
-5V: -8,78V
+5V: 4,92V
Vbat: 3,10V

• ixl85
Voltages zijn Owkee...
mhh
En die inverters horen ook bij de ccfls?
zien ze er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.moddingpower.de/artikel/ccfan/inverter.jpg

ps, de - voltages boeien niet zo... alleen de plus is in dit geval belangrijk)

• Ithaca81
geen idee. de inverter komt bij radiocentrum Utrecht vandaan....op het doosje staat CCFL-INVERTER DC 12V INPUT TYPE,

achterop nog een kleine tekening waar welke aansluiting moet komen (inclusief de + en -). Die dingen schijnen nogal makkelijk door te branden als je de rode en zwarte draad verkeerd om aansluit...

Afbeeldingslocatie: http://xs31.xs.to/pics/05223/IMG_0946.JPG

• PilatuS
  • Niet online
Ithaca81 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:13:
geen idee. de inverter komt bij radiocentrum Utrecht vandaan....op het doosje staat CCFL-INVERTER DC 12V INPUT TYPE,

achterop nog een kleine tekening waar welke aansluiting moet komen (inclusief de + en -). Die dingen schijnen nogal makkelijk door te branden als je de rode en zwarte draad verkeerd om aansluit...

[afbeelding]
die pic ziet er uit als een standaard inverter, heb er zelf ook een aantal van, maar toch denk ik dat het dat ding is dat de problemen veroorzaakt, misschien kun je terug naar de winkel gaan en zeggen dat je wat vreemde problemen hebt met deze inverter en vragen of je em mag ruilen, dan zou je iig uit kunnen sluiten dat de inverter de problemen geeft

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 01-06-2005 19:26 ]

• Ithaca81
Hmm.. zal ik doen. Het ding ziet er zo simpel uit. Wat doet het eigenlijk? :S En hoe kan het dat het zo'n sterke invloed op de werking van je voeding/PC heeft?

• PilatuS
  • Niet online
Ithaca81 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:47:
Hmm.. zal ik doen. Het ding ziet er zo simpel uit. Wat doet het eigenlijk? :S En hoe kan het dat het zo'n sterke invloed op de werking van je voeding/PC heeft?
als het goed is zet de inverter 12 volt om in 1000 nogwat of nog meer zelfs, heb echt geen id maar veel is het wel, als dat ding niet helemaal goed is zou het kunnen dat ie een spanningspiek oid geeft waardoor de boel een beetje gaat flippen

Verwijderd

Het is zoals gezegt een converter die van 12V een hoger of een lagere spanning maakt. die in dit geval geschikt is voor dit type lamp.

Waarschijnlijk eerst een onsteekspanning en dan een geregelde spanning.

Goedkope converters produceren veel ruis en storingen terug op het aangeleverde spanning. Er is dus niet sprake van van 1 stroom piek maar vele kleintjes achter elkaar. Dit hangt af van de frequentie waarop de converter werkt. Dit is echter niet te zien met een normale multimeter.

Sommige componenten in de computer kun hier dus slecht tegen.

Je kan dan een andere converter proberen waarvan de ingang beter onstoort is
Of een condensator bijschakelen op de 12V ingang van de converter. Deze condensator werkt dan als een filter en spanningsbuffer.
Alleen hebt dus geen idee hoe groot die condensator moet zijn. Hangt af van het stroom verbruik. Ik gok op 2000 microFarad per Ampere

• ixl85
Ithaca81 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:13:

[afbeelding]
Looks ok to me... hier is een pic van een shakoon/sunbeam/ander modmerk inverter
Afbeeldingslocatie: http://www.moddingpower.de/artikel/ccfan/inverter_offen.jpg
(zelfde als ik boven poste, alleen dan open)

is bijna hetzelfde, maar het kan zijn dat er idd iets mis is met die van jou...
Probeer eens een 'normale' te regelen (met behuizing... die krijg je er standaard bij, heb tot nu toe nog nooit problemen gehad)

• Ithaca81
Dit is dus een artikel dat volgens mij niet voorkomt in de pricawatch.

In Utrecht al bij Mycom, paragdigit en computerland geweest en die hebben dit soort dingen niet. :(

Radiocentrum wel maar dat doet het dus niet goed.
Atro.nl heeft dit ding er niet meer bijstaan.
Azarty ook niet... alleen complete setjes.

Iemand nog een idee voor een goede shop? ;)

EDIT: Ace-systems.nl lijkt ze te hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door Ithaca81 op 01-06-2005 21:59 ]

• ixl85
Nou, je kan het beste even een compleet setje kopen a 5 euro perstuk ;)
Heb je meteen een extra ccfl, klitteband (heel fijn om dingen in je case optehangen/weg te werken) en een aan/uit knopje (vooral de knopjes van sharkoon zijn highly modable)

en ik denkt dat je ze in een compushop voor niet veel minder meekrijgt ;)...
ccfl setjes kosten geen drol meer (paar jaar geleden was 1 ccfl nog 20 euro :+ damn... nu heb je er daar 4 voor :7)
Pagina: 1