[2000] Van software RAID 1 naar RAID 5?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:31

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een servertje draaien (dual PII 450) die eigenlijk alleen maar fileserver is. Performance speelt dus niet. Op dit moment staat al mijn data gemirrord op 2 Maxtor 250Gb schijven (S-ATA). Effectief heb ik dus maar 250Gb storage.

Nu overweeg ik om software RAID 5 toe te gaan passen. Als ik namelijk een derde 250Gb schijf koop, verdubbel ik effectief mijn opslagcapaciteit zonder in te leveren op veiligheid. Er kan nog steeds 1 schijf crashen zonder dat ik data kwijt ben.

Ik neem aan dat een RAID 5 met 2x S-ATA en 1x P-ATA geen probleem op gaat leveren.

Een hardwarematig RAID 5 systeem kan doordraaien met maar 2 schijven (zonder redundancy). Kan ik dus:
- de huidige raid 1 mirror 'breken', 1 schijfje (die dus alle data bevat) tijdelijk loshalen
- een nieuwe schijf monteren
- windows een software RAID 5 laten maken van 500Gb van de aanwezige 2 schijven
- de data schijf erbij doen, data overpompen naar de 2 schijvige RAID 5
- de data schijf als 3e schijf deel laten uitmaken van de RAID 5, hiermee dus redundancy toevoegend

En als dat al is gelukt vraag ik mij af of deze drie schijven, indien gemonteerd in een ander systeem, direkt als software RAID 5 worden herkend (wellicht door de signatuur die windows op de schijf plaats) of als 3 ongeformatteerde/onbruikbare schijven?

Ik hoop dat iemand uit zijn ervaring kan putten en mij van dienst kan zijn! _/-\o_

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Rac-On
  • Niet online
je verhaalt klinkt heel logisch, maar:
1. Ik denk niet dat windows je een raid 5 laat aanmaken van 2 schijven
2. Als je een dergelijk onderneming uithaalt, zou ik zowiezo een backup maken van je data, omdat er te veel mogelijke error's inzitten. En als je dan toch een medium hebt om een backup op te zetten, hoef je ook niet zo omslachtig te doen

just my 2 cents

als je je raid 5 softwarematig in 1 pc werkend hebt, kan je de 3 schijven in een andere pc hangen. Je hoeft dan in windows in disk managment volgens mij alleen weer even aan te vinden "dat die 3 samen een array vormen" (niet getest, maar dit meende ik op te kunnen maken uit het artikel van Femme op de FP enige tijd geleden)

[ Voor 3% gewijzigd door Rac-On op 01-06-2005 16:29 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
rac-on schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:28:
je verhaalt klinkt heel logisch, maar:
1. Ik denk niet dat windows je een raid 5 laat aanmaken van 2 schijven
2. Als je een dergelijk onderneming uithaalt, zou ik zowiezo een backup maken van je data, omdat er te veel mogelijke error's inzitten. En als je dan toch een medium hebt om een backup op te zetten, hoef je ook niet zo omslachtig te doen

just my 2 cents

als je je raid 5 softwarematig in 1 pc werkend hebt, kan je de 3 schijven in een andere pc hangen. Je hoeft dan in windows in disk managment volgens mij alleen weer even aan te vinden "dat die 3 samen een array vormen" (niet getest, maar dit meende ik op te kunnen maken uit het artikel van Femme op de FP enige tijd geleden)
Ik probeerde te voorkomen dat ik meer dan 1 250gb schijf moet kopen, ik ken ook niet iemand die mij er eentje een weekend wil lenen, vandaar mijn bijzonder creatieve constructie.

Iemand die kan bevestigen of schijven uit een software raid in een ander systeem gewoon herkend worden, of moet ik met rescue diskettes aan de slag (dan mag ik ook wel een rescue floppydrive gaan kopen namelijk :) )

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Zoals je hier kan zien heb je minimaal 3 dynamic disks nodig.
En hier kan je zien dat een softwarematige raid 5 niet op systeem partieties kan.
Aangezien je niet aangeeft dat je een aparte schijf hebt voor je system files zou dit al het einde van je raid 5 kunnen betekenen.

edit:

2e Link er bij gezet.

[ Voor 51% gewijzigd door Pyrowired op 01-06-2005 20:57 ]

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Pyrowired schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 20:51:
Zoals je hier kan zien heb je minimaal 3 dynamic disks nodig.
En hier kan je zien dat een softwarematige raid 5 niet op systeem partieties kan.
Aangezien je niet aangeeft dat je een aparte schijf hebt voor je system files zou dit al het einde van je raid 5 kunnen betekenen.

edit:

2e Link er bij gezet.
Gelukkig: Ik heb wel een aparte systeempartitie. Anders had ik software raid op die twee schijven die ik nu heb ook niet voor elkaar gekregen toch? (software raid zonder software is lastig :) )

Verwijderd

Toche geen software raid van windows :? Uit becnhmarks is gebleken datr de software raid 5 van windows even snel is als een enkele schijf.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 10:03:
Toche geen software raid van windows :? Uit becnhmarks is gebleken datr de software raid 5 van windows even snel is als een enkele schijf.
hardware matig is die ook niet sneller of slechts marginal, maar het is wel veel veiliger.

overigens bij raid-5 hou je effectief aantal schijven min 1 over. 2 schijven min 1 >> 1 disk schijf ruimte. oftewel effectief een raid-1 (alleen trager etc). ! raid 5 is dus alleen mogelijk vanaf 3 schijven!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 10:17 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 19:41

4POX

Everybody is wired

Ik heb ook lang een softwarematige raid5 gedraaid.. Het werkt prima over een 100Mbit verbinding.

Één wijze raad.. Hou een goede documentatie bij. Dus noteer op elke schijf een nummer en noteer welke schijf welke schijf in windows is..

Ik had namelijk 3x80 in raid5.. Schijf 3 ging stuk. IK doe de server uit en trek schijf 2 eruit. Had ik niet moeten doen. Want dan bestaat je array nog maar uit 1 schijf.. En met geen mogelijkheid kreeg ik de array meer aan de praat. Ook niet na het weer invoegen van schijf 2..

En dat vind ik het zwakke punt van Windows software raid.. Ik zie liever als een array niet compleet is dat windows met zijn poten eraf blijft en niets doet.

Ik weet niet hoe een echte raid controller dat aanpakt. Als de computer opstart met een niet complete raid array. Ik heb alleen ervaring met softraid5

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

een hardware matige raid 5 kan daar ook niet tegen hoor.

ik geloof dat het idee van een raid config niet helemaal begrepen wordt, ik zal het even simpel beschrijven (hopelijk :)).
elke schijf in een raid-5 staat 1/(aantal schijven in raidset) voor een "kopie" van de andere schijven. Als er 1 schijf uitklapt kan aan de hand van die informatie de raid-5 set als geheel (de softwarematige schijf/partities) nog draaiend gehouden worden.
stel raid5 van 5 schijven. elke schijf 4/5 data > 1 schijf eruit mis je 4/5 ruimte en je hebt nog 4 * 1/5 dus weer 4/5 data. haal je er nog een schijf uit, dan heb je nog maar 3*1/5 ruimte die 2* 4/5 goed moeten maken en da ga dusnie...

ik had pas een probleem op een server waar er 2 schijven uitklapte binnen 1 uur. Dus ik kon een volledige restore doen van die raidset, helaas niets aan te doen (gelijk maar een spare toegevoegd :))

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 19:41

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 12:10:
een hardware matige raid 5 kan daar ook niet tegen hoor.

ik geloof dat het idee van een raid config niet helemaal begrepen wordt, ik zal het even simpel beschrijven (hopelijk :)).
elke schijf in een raid-5 staat 1/(aantal schijven in raidset) voor een "kopie" van de andere schijven. Als er 1 schijf uitklapt kan aan de hand van die informatie de raid-5 set als geheel (de softwarematige schijf/partities) nog draaiend gehouden worden.
stel raid5 van 5 schijven. elke schijf 4/5 data > 1 schijf eruit mis je 4/5 ruimte en je hebt nog 4 * 1/5 dus weer 4/5 data. haal je er nog een schijf uit, dan heb je nog maar 3*1/5 ruimte die 2* 4/5 goed moeten maken en da ga dusnie...

ik had pas een probleem op een server waar er 2 schijven uitklapte binnen 1 uur. Dus ik kon een volledige restore doen van die raidset, helaas niets aan te doen (gelijk maar een spare toegevoegd :))
Hadden die schijven toevallig dezelfde serial number range ?

Ik had in het verleden dat op dezelfde dag 2 x 80 dood ging. Kijk ik naar de serienummers. Bleken ze echt achterelkaar van de band zijn gelopen. Ik snapte meteen waarom een systeembeheerder mijn vertelde dat ik nooit een raid moet gaan bouwen met schijven die van dezelfde dag zijn.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1