Polarisatie filter kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44
Misschien heb ik een handig tip voor de mensen die een SLR foto camera hebben. Zoals de meeste mensen wel weten is een polarisatie filter eigenlijk een must als je overdag met felle zon foto's wil maken. Ook kan je het gebruiken om het spiegel effect op water of glas weg te halen.

Ik denk dat de meeste mensen ook wel weten dat B+W zo'n beetje de beste filters maakt die er zijn. Helaas zit hier ook een nadeel aan vast, ze zijn erg duur. Als je dan ook nog een lens hebt die 70mm of groter aan de voorkant is dan kan de prijs al gauw op lopen boven de 100 euro. Ik weet niet of er hier mensen zijn die hier anders overdenken maar ik vind +100 euro voor een stukje glas best veel geld.

Toch moest en zal ik zo'n filter hebben. Ik ben dus gaan zoeken op ebay en ben de volgende shop tegen gekomen.

http://shop.vendio.com/hkd/home.html

Dit is een gast die in Hong Kong zit en daar een ebay/internet shop heeft met aardig wat foto spullen. Nu zul denken ja leuk maar wat heb ik er aan.

Ik zou het even uitleggen. Als ik een b+w filter voor mijn ef 17-40L f/4 lens zou kopen bij konijnenberg in Nederland dan ben ik daar ongeveer 110 euro aan kwijt. De slim versie van deze filter is 130 euro bij konijnenberg. Daar heb ik dan nog geen verzend kosten bij gerekend. Als ik nu ga kijken bij de bovenstaande shop dan hebben ze het standaard filter niet maar wel de iets duurde slim versie. Die is bij hun 73 dollar. Als je daar de verzend kosten en de verzekerings kosten bij doet dan kom je op onveer 85 dollar.

Nu moet het filter uit hong kong komen, je hebt dus kans dat hij onderschept word door de douane. Ik heb voor de zekerheid even gebeld om te vragen hoeveel ik dan kwijt ben. De invoer rechten bedragen 6% en de btw is 19%. Als we er nu van uitgaan dat dit ook gebeurd dan zijn we nog goedkoper klaar want uiteindelijk kom je dan als nog op 86 euro. Oke ik geef toe dat 86 euro nog steeds veel geld is voor een stukje glas maar het is in iedergeval minder dan 110 of zelfs 130.

Ik heb de gok dus genomen en ongeveer 3 weken terug een filter bij hun besteld. Ik kon mooi betalen via Paypal(lekker makkelijk en veilig) ook kreeg ik netjes feedback via de mail.

Vandaag heb ik de filter ontvangen. En het mooie is dat hij niet door de douane is onderschept. Ik weet niet waarom maar misschien komt het door het geen wat hij op de envelop heeft geschreven. Hier stond namelijk het volgende op:

"Return goods, No Value"

Misschien heeft deze persoon wel vaker wat naar Nederland gestuurd en weet hij dat hij er dit op moet zetten. Misschien heb Ik gewoon geluk gehad. Ik heb nu dus een filter voor 67 euro waar ik in nederland normaal gesproken 130 euro kwijt voor zou zijn.

Ik weet dat er waarschijnlijk zat andere website's zijn, misschien zijn sommige ook wel goedkoper. De rede waarom ik het hier neer zet is omdat er nog steeds veel afschuw voor het bestellen van spullen uit het buitenland is. Zoals je ziet kan het ook goed en goedkoop gaan.

Ik hoop dat andere mensen hier hun voordeel mee kunnen doen.

• Zippy2000
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10-2025
Voor mijn 17-40L heb ik een B+W 77mm MRC slim Pola filter gekocht voor 104 euro bij
www.fotovideostore.nl

Elders ligt dat ding voor 140 euro.

Hoe is die filter uit hongkong? Is het wel een echte B+W?

[ Voor 3% gewijzigd door Zippy2000 op 01-06-2005 16:08 ]

• SuperKneus
Yep tis een echte, netjes in een doosje en met een kapje ter bescherming.

• Zippy2000
Kan trouwens niet de slim MRC versie vinden op hun website ter vergelijking.....

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
http://shop.vendio.com/hkd/item/771115705/index.html

Dit filter zou ik willen hebben. Kost in Nederland bij mijn fotozaak €125. Maar dat komt incl. verzending dan op ruim 120 dollar bij deze lui; als je pecht hebt komt daar dus nog 25%. Voeg daarbij de problemen met evt. garantieafhandelingen en het lijkt me toch niet zo'n goede deal.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SuperKneus schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:04:
Ik zou het even uitleggen. Als ik een b+w filter voor mijn ef 17-40L f/4 lens zou kopen bij konijnenberg in Nederland dan ben ik daar ongeveer 110 euro aan kwijt. De slim versie van deze filter is 130 euro bij konijnenberg. Daar heb ik dan nog geen verzend kosten bij gerekend. Als ik nu ga kijken bij de bovenstaande shop dan hebben ze het standaard filter niet maar wel de iets duurde slim versie. Die is bij hun 73 dollar. Als je daar de verzend kosten en de verzekerings kosten bij doet dan kom je op onveer 85 dollar.
Ik snap er geen biet van. Ik kan namelijk die 77mm B+W MRC-coated circ. pola van $ 73 nergens vinden. Wel deze, maar die kost $ 132,50; verschilt niet zoveel in prijs van de goedkopere Nederlandse shops...

Verwijderd

koraks schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:52:
[...]

Ik snap er geen biet van. Ik kan namelijk die 77mm B+W MRC-coated circ. pola van $ 73 nergens vinden. Wel deze, maar die kost $ 132,50; verschilt niet zoveel in prijs van de goedkopere Nederlandse shops...
Hij zal wel de normale versie bedoelen en die staat op de laatste pagina.

• koraks
  • Niet online
Ah, ok. Nouja, die kost bij fotovideostore.nl ook 'maar' € 93 ofzo, zelf vind ik eerlijkgezegd niet dat het verschil opweegt tegen de extra wachttijd, hassle en het (financiële) risico van een bestelling uit Hongkong.

• Zippy2000
Mee eens, als het om een tientje gaat koop ik ook liever in NL.

Hoe lang duurde het voordat die filter uit HK kwam?

• koraks
  • Niet online
Zie startpost, ongeveer 3 weken.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dr. Strangelove schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:20:
http://shop.vendio.com/hkd/item/771115705/index.html

Dit filter zou ik willen hebben. Kost in Nederland bij mijn fotozaak €125.
Die is € 72.99 bij www.fotovideostore.nl.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zijn zoveel trucs om door de douane te geraken, je kan bijna een boek erover schrijven.

Als je een server naar USA verstuurt om daar ergens te colocaten, dan moet je als Belg een pakje Belgische chocolade insteken. Die Amerikanen zijn erop verzot en laten je server zo door.

• SuperKneus
Ik weet zelf op zich ook wel dat er meer winkels zijn. Ik wist opzich niet dat die foto's videostore zo goedkoop was.
Idd als het om 10 euro gaat dan is het zonde om te doen. Gelukkig ging het bij mij om iets meer geld en is het gewoon gelukt.

Die personen die de mrc versie willen hebben. Voor welke lens ga je die nemen en waarom als ik vragen mag. Zover ik begrepen heb heb je die mrc eigenlijk niet nodig en is het zonde van het extra geld.

De slim versie heb je dan wel weer nodig als je een groothoek lens hebt om vignetting tegen te gaan.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
rapture schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:55:
Er zijn zoveel trucs om door de douane te geraken, je kan bijna een boek erover schrijven.

Als je een server naar USA verstuurt om daar ergens te colocaten, dan moet je als Belg een pakje Belgische chocolade insteken. Die Amerikanen zijn erop verzot en laten je server zo door.
En een Duitser moet er zeker een braatworst instoppen?
Dit hoort echt in de categorie 'sterke verhalen'. :z

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 22:42
Er zijn ook andere merken die polarisatiefilters verkopen. Iets mindere kwaliteit en vaak minder krasvast door het gebruik van plastic ipv glas. Maar dat vertaald zich dan ook in een veel lagere prijs.

Zelf heb ik onlangs 2 Hama-polarisatiefilters gekregen. Deze waren tusen de €10 en €20 per stuk. Het was een cadeautje, dus de exacte prijs weet ik niet. Ze kwamen bij een winkel van de Combi-keten vandaan.

Dus als je geen risico wilt nemen en toch zo'n filter wil. Nadeel is natuurlijk wel dat je iets mindere kwaliteit hebt....

[ Voor 15% gewijzigd door L.N. op 01-06-2005 19:36 ]

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11-2025
offtopic:
Ik ga me volgende maand ook in de DSLR storten en mij een D50 kopen. Nu ken ik er nog niet veel van en leer graag bij.
Kan iemand mij vertellen (of een url geven) wat zo een polarisatie filter juist doet en hoe die werkt. waarvoor gebruikje die en waarvoor niet?
Alvast bedankt

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• Marco
LittleWan schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:45:
offtopic:
Ik ga me volgende maand ook in de DSLR storten en mij een D50 kopen. Nu ken ik er nog niet veel van en leer graag bij.
Kan iemand mij vertellen (of een url geven) wat zo een polarisatie filter juist doet en hoe die werkt. waarvoor gebruikje die en waarvoor niet?
Alvast bedankt
Dit is een klein voorbeeld van een polariser:

Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/FrameWork/Product_Resources/images/polarizer-enhancing_small.jpg

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rare prijzen hanteren ze bij FotoVideoStore.nl. Een B+W Circ. Pola Käsemann 72mm is in slim versie goedkoper dan in normale uitvoering 8)7

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb al mijn filters via Ebay besteld. Allemaal uit winkels in Hong Kong. Levertijd altijd 10 tot 14 normale dagen, soms zelfs maar 4. Scheelt meestal wel 10 tot 20 euro (incl. verzendkosten).

Ook een Canon zonnekap gehaald voor 15 euro totaal, waar ik hier 38 euro voor zou moeten betalen.

Ook bijvoorbeeld een extra accu gekocht voor m'n 300D voor €12,50 in totaal, met als cadeautje toen een reinigingssetje voor m'n lenzen en lcd scherm (kwastje met blower, vloeistof in verstuiver, optische doekjes). Gelukkig nooit extra invoerkosten hoeven te betalen, ook al heb ik daar al 32 dingen uit het buitenland besteld.

Voor alle kleine accessoires vind ik Ebay ideaal.
Maar zou ik via Ebay een duur product kopen (>100 euro) ? Nee, daarvoor ben ik te bang om misschien wél die extra kosten te betalen aan onze douane, zodat het prijsverschil om het hier te kopen te verwaarlozen wordt.

Verwijderd

Ik ben het eens met de stelling dat het risico van online kopen buiten de EU en de wachttijd niet opwegen tegen de korting. Maar wat ik mij wel afvraag is wat voor garantie mensen verwachten op een filter? Slijtage in het draaimechaniek? Kromming van het glas? Verbuiging van de polariserende lijnen in het glas? :+

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53
rapture schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:55:

Het zogenaamde chocolocaten?
Broodjeaap2

• Marco
razorhead schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 22:57:
[...]

Het zogenaamde chocolocaten?
Broodjeaap2
Ik moest 'em effe 2 keer lezen. :+

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
razorhead schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 22:57:Het zogenaamde chocolocaten?
Broodjeaap2
:D lol lol lol

• koraks
  • Niet online
SuperKneus schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 18:19:
Die personen die de mrc versie willen hebben. Voor welke lens ga je die nemen en waarom als ik vragen mag. Zover ik begrepen heb heb je die mrc eigenlijk niet nodig en is het zonde van het extra geld.
De MRC-versie is beter bestand tegen krassen en veroorzaakt minder flare. Zeker op een groothoek is dat een enorme pre. Ik merk bij de B+W MRC filters die ik gebruikt, dat er nagenoeg geen verschil is qua flare tussen de situatie met en zonder filter, ook als er een felle lichtbron in beeld is. Dat, gecombineerd met de krasvastheid van de filters, maakt het voor mij dubbel en dwars waard om voor de iets duurdere MRC's te gaan.
Grrrrrene schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:57:
Rare prijzen hanteren ze bij FotoVideoStore.nl. Een B+W Circ. Pola Käsemann 72mm is in slim versie goedkoper dan in normale uitvoering 8)7
De niet-slim versie heeft als suffix 'EW' i.p.v. 'E'. Wellicht dat daar het verschil in schuilt. Geen idee of dit zo is, ik weet nl. niet wat het verschil is tussen de E en de EW-versie.

[ Voor 24% gewijzigd door koraks op 02-06-2005 14:12 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
Grrrrrene schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:57:
Ja behoorlijk, een D70 kit met 18-70 kost er 889 en een D70 kit met 18-70 en SB600 kost 1219 en de SB600 kost los 278. You do the math ;)

Hail to the king baby!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
Da's niet de slim versie...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Weet iemand of 't waar is dat als je "Return goods, No Value" op je doos zet er geen belasting over komt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 00:19:
Weet iemand of 't waar is dat als je "Return goods, No Value" op je doos zet er geen belasting over komt?
Kun je volgens mij NOOIT voor de volle 100% zeker van zijn...

Verwijderd

Misschien is men dan ook minder voorzichtig met je pakketje.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
suspect schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:55:
[...]

Dit is een klein voorbeeld van een polariser:

[afbeelding]
Een informatieve site over filters, waaronder polarisatiefilters Ken Rockwell

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1