Toon posts:

Problemen met aansluiten koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds korte tijd maakt de koeler van mijn pentium1 (AT) een pokkeherrie, waarschijnlijk doordat de lager kapot was. vandaag een nieuwe aangeschaft.. probleem is dat mij een koeler voor de pentium is aangesmeerd waarvan ik de powerconnector niet op het moederbord kan aansluiten, omdat deze ontbreekt op het moederbord. de oude koeler was aangesloten op een normale voedingsconnector.

het gaat om een koeler van het merk coolermaster (goedkoopste te vinden..) met een 3-gaatjes-connector. (1 zwarte draad (aarde?), 1 rode draad, 1 gele draad). de vorige koeler had alleen een rode en zwarte draad. een connector die uit mijn voeding komt heeft 1 rode, 2 zwarte en 1 gele draad.

bij de oude koeler was de zwarte draad met de zwarte verbonden en de rode draad van de koeler met de gele van de voedingsconnector (niet echt logisch..)

bij de nieuwe heb ik de gele niet verbonden en de andere twee net zoals bij de oude koeler:
werkt dus niet, bij het aanzetten van het systeem draait de koeler een halve slag en vreemd genoeg bij het uitzetten van het systeem begint ie heel kort even snel te draaien (?????)

iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? alle tips zijn welkom.... :)

ps. allebei 12V koelers en ook geen mogelijkheid om m op de videokaart oid aan te sluiten.

Verwijderd

Knip dat stekkertje van je oude cooller eraf en zet hem op deze!

Verwijderd

Topicstarter
ehhhmmm.. het zal toch niet zo zijn dat ene koeler op gelijkspanning werkt en de andere op wisselspanning ofzo? :?

Verwijderd

connector eraf knippen en in een 4-pin connector stoppen. Een zwarte en een rode draad alleen.

Verwijderd

nee joh gekkie, allemaal gelijk spanning

Verwijderd

Topicstarter
dat is geen oplossing.

de oude koeler moet je je zo voorstellen:
een voedingsstuk (4 male naar 4 female, bestaande uit 1 rode, 2 zwarte en 1 gele draad) ... uit de oude koeler komen er twee draadjes: 1 rode en 1 zwarte. de zwarte is op het voedingsstuk bij het zwarte draadje gestoken en de rode bij het gele draadje.

Verwijderd

Op donderdag 11 januari 2001 19:17 schreef denniss het volgende:
ehhhmmm.. het zal toch niet zo zijn dat ene koeler op gelijkspanning werkt en de andere op wisselspanning ofzo? :?
Haha lol man
Een fannetje die voor 1/50e seconde (50Hz) de ene kant opdraait en de volgende 1/50e seconde de andere kant.
LOL!!

Verwijderd

Topicstarter
iefje.
niets met de gele draad doen? (wat is deze draad psies...?)

Verwijderd

Die rooie van je nieuwe cooler moet in de gele van je oude cooler. De zwarte van je nieuwe cooler moet in de zwarte (naast de gele) van je oude cooler. En aan die gele van je nieuwe cooler heb je niets want dat is degene die het toerental aangeeft maar dat werkt alleen op je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
werkt niet :'''((

ik heb de rode zowel aan de rode als de gele verbonden.in beide gevallen de zwarte aan de zwarte. het enige wat ik dan zie is dat de koeler een halve slag draait bij het aanzetten van de compu en even heel snel spinned bij het uitzetten

Verwijderd

Topicstarter
die gele van de nieuwe koeler ergens aan vast maken helpt ook niet

Verwijderd

Topicstarter
arrrrrggghhh, ik word gek ....
waarom doet ie het alleen even als ik de spanning ERAF haal? das toch niet logisch :'(

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb ook een ATX-koelermeester met plakband aan mijn AT-mobo AMD-cpu geconnect, zelfde als jij, bij mij werkt het, ff kijken hoe het ook al weer zat...

nu geen tijd om die rotzooi open te halen

www.nintendocasemods.com

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik had een tijdje geleden ook een nieuwe koeler in een AT Pentium1 gedaan.. gewoon zoals al gezegd de conenctor van dat koelertje knippen en dan de rode draad van koeler verbinden met een gele en de zwarte met de zwarte :) moet dus echt wel werken.. draai anders de de kabels es om, dus de zwarte aan een gele en de rode aan de zwarte..
Pagina: 1