2e breedband verbinding nodig??

Pagina: 1
Acties:

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Hallo,

Wij hebben hier aan huis ons eigen bedrijf draaien.
We hebben nu ISDN met een Planet Internet 3200/768 abo (waar 4 pc's + wireless verbinding aan hangen dmv router)
Nu is het de bedoeling dat er binnenkort een server bijkomt met daarop Exact E-Synergy
Dit wordt dan ook toegankelijk voor onze collega's in Engeland en Duitsland.
Dit systeem gaat dan 24/7 draaien, en moet dus altijd beschikbaar zijn.

Nu zat ik me te bedenken om dit op een aparte breedband lijn te hangen (adsl of kabel) zodat de bandbreedte van de andere pc's deze niet beinvloedt. Is dit verstandig? En is het makkelijk om een 2e adsl lijn aan te vragen bij kpn??

En is het gebruik van een load-balancing router handig??

Hier even een schets van hoe de situatie dus kan gaan worden:

-ADSL1--Modem--Router--4 werkstations
-ADSL2--Modem--(Router)--Server

Kan iemand mij vertellen wat de beste oplossing is??

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 01-06-2005 15:37 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48
Kwa beschikbaarheid is het wel beter, zeker als je prive abbonementen hebt. Maar die server zal voornamelijk upload gebruiken dus dan is het handiger om je verbinding te upgraden zodat je meer upload hebt. Voor normaal kantoor gebruik heb je in principe niet zoveel upload nodig.

Als je de search gebruikt zijn er wel topics te vinden over loadbalancer voor meerdere internet verbindingen "samen" te gebruiken.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 15:03

qless

...vraag maar...

Als het echt 24/7 draaien moet is een huurlijn of SDSL lijn met SLA de beste keus.

Denk ook dat je even moet nakijken hoeveel upstream dat pakket gaat genereren. Bij ADSL heb je immers maar 1 Mbps up maximaal, bij SDSL al tot 2.3 Mbps.

Als aparte lijn nemen gaat overigens keurig werken, door met de gateway van de machines te spelen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

hi, ben zelf bekend met e-synergy..
de UPLOAD moet echt zo hoog mogelijk zijn.
en het ligt ook aan de grote van de bestanden..
maar zorg voor genoeg UPLOAD.... neem desnoods inderdaad meerdere lijnen en loadbalance die..
bijv 4 x 1mbit up... is goedkoper dan 1 x 2.3mbit up...

neem veel UPLOAD :) zo vaker kan ik het niet zeggen...

• Rickstah
Om nog even als extra te vermelden;

Het systeem wordt voorlopig gebruikt door 4 mensen.
Ik zat dus niet te denken aan een superdik abonnement.
De enige reden dat ik me bedacht om een apart abonnement af te sluiten is omdat ik zelf nogal veel download, en dat dan de verbinding vertraagt wordt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je zou eens naar de Hotbrick LB2-VPN of de Hotbrick 800 VPN kunnen kijken.

En zorg voor twee lijnen van twee verschillende netwerken (bijv adsl en kabel).

Sterkte met je Exact >:)

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 01-06-2005 15:16 . Reden: typo ]

Abort, Retry, Quake ???

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

wat inderdaad ook al verteld werd, is het upgraden + aanvragen van een 2e lijn.

Logischerwijs :

4 pc's op 3200/768 is in principe ook al niet voldoende (wordt zelfs aangeraden door providers om dan een hoger abo te nemen ;) ).

Op het moment dat je een server wil gaan opzetten (waarvoor is me niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan voor inloggen wegens werk of iets dergelijks? ) dan kan je daar het beste een adsl abo op gooien, meestens is de upload hoger dan die van kabel (meestentijds zeg ik tenminste...).

Er bestaan natuurlijk internetlijnen van bijv. 4mbit/4mbit, welke prijzig zijn, maar erg gunstig voor de middenklein bedrijven :)

Wabbawabbawabbawabba

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Is het in zo'n geval niet beter om te gaan colocaten?

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• Rickstah
KatirZan schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:18:
wat inderdaad ook al verteld werd, is het upgraden + aanvragen van een 2e lijn.

Logischerwijs :

4 pc's op 3200/768 is in principe ook al niet voldoende (wordt zelfs aangeraden door providers om dan een hoger abo te nemen ;) ).

Op het moment dat je een server wil gaan opzetten (waarvoor is me niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan voor inloggen wegens werk of iets dergelijks? ) dan kan je daar het beste een adsl abo op gooien, meestens is de upload hoger dan die van kabel (meestentijds zeg ik tenminste...).

Er bestaan natuurlijk internetlijnen van bijv. 4mbit/4mbit, welke prijzig zijn, maar erg gunstig voor de middenklein bedrijven :)
Op de 4 pc's op 3200/768 wordt nix anders gedaan dan standaard surfen/mailen/msn enz.. beetje standaard dingetjes. Ik gebruik daarvan het meeste met downloaden. Hier ben ik gewoon tevreden mee. Snelheid is goed genoeg voor alles wat er nu mee gedaan wordt.

De server wordt opgezet om daarop een web applicatie te installeren. E-Synergy genaamd van softwarehuis Exact. Dit is een applicatie waarmee financieële administratie en nog veel meer bedrijfsmatige informatie op komt te staan.
Dit wordt in eerste instantie gebruikt door 4 gebruikers die over het internet verbinding hier mee moeten maken. Zoals ik eerder heb begrepen is de upload dus wel van belang.

Kun je trouwens instellen op zown load balancing router dat bepaalde ip nummers alleen maar gebruik maken van verbinding 1 en de andere op verbinding 2?? En wanneer 1 down gaat, dat ie dan 2 pakt? Ik wil namelijk gewoon dat de server op een compleet aparte verbinding loopt, zodat niemand anders iets van de snelheid wegsnoept. Anders heb ik zown ding niet eens nodig. Gewoon direct aan de lijn hangen. Schnappie? :)

offtopic:
btw, katirzan van vwforum? ;)

• jongetje
  • Laatst online: 21:48
Jij kunt je downloads natuurlijk ook schedullen dat die alleen buiten kantoortijden lopen. Dan heb je het grootste probleem toch opgelost?

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Lijkt mij het makkelijkste (en goedkoopste) als je dan ergens een server (of een deel ervan) huurt. Deze hebben een hoge upload snelheid en scheelt jou in de kosten van a)een pc die als server dient en b) dure breedbandverbindingen voor een hoge upload.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

is @work van Essent niets voor je?
100Mbit glasvezel tot in je kantoor, welke verbonden is met een glasvezelring waarop meerdere bedrijven zitten (kan je elkaar diensten bieden), en daar overheen heb je ook een 10Mbps pipe naar internet. bandbreedte genoeg toch? :P

edit: een 2de adsl/kabel abbo kan opzich ook wel, maar met loadbalancen is wel lastig omdat je dan de bandbreedte van de 2de verbinding kan gebruiken als de eerste verbinding volledige load heeft.
neem aan dat je dat niet wil.
wat je wel kan doen, is de server direct aan de 2de lijn hangen en een 2de netwerkkaart in die server aanje eigen netwerk aansluiten, met een andere IP range. de computers die toegang moeten hebben tot de server geef je dan gewoon een extra IP adres in de range van de server (kan je aangeven in de ip configuratie).
zo kunnen ze geen gebruik makenn van de 2de lijn, zodat die dedicated is voor de server.

[ Voor 55% gewijzigd door McKaamos op 01-06-2005 16:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rickstah
arnax schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:29:
Lijkt mij het makkelijkste (en goedkoopste) als je dan ergens een server (of een deel ervan) huurt. Deze hebben een hoge upload snelheid en scheelt jou in de kosten van a)een pc die als server dient en b) dure breedbandverbindingen voor een hoge upload.
nee, we willen het echt in eigen huis hebben. Gewoon makkelijk voor de eigen controle. En voor backup toestanden enz. De kosten om het ergens te laten hosten zijn ook niet niks.
FireWurX schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:43:
is @work van Essent niets voor je?
100Mbit glasvezel tot in je kantoor, welke verbonden is met een glasvezelring waarop meerdere bedrijven zitten (kan je elkaar diensten bieden), en daar overheen heb je ook een 10Mbps pipe naar internet. bandbreedte genoeg toch? :P

edit: een 2de adsl/kabel abbo kan opzich ook wel, maar met loadbalancen is wel lastig omdat je dan de bandbreedte van de 2de verbinding kan gebruiken als de eerste verbinding volledige load heeft.
neem aan dat je dat niet wil.
wat je wel kan doen, is de server direct aan de 2de lijn hangen en een 2de netwerkkaart in die server aanje eigen netwerk aansluiten, met een andere IP range. de computers die toegang moeten hebben tot de server geef je dan gewoon een extra IP adres in de range van de server (kan je aangeven in de ip configuratie).
zo kunnen ze geen gebruik makenn van de 2de lijn, zodat die dedicated is voor de server.
Helaas is Essent hier niet te krijgen.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Conan schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:39:
Kun je trouwens instellen op zo'n load balancing router dat bepaalde ip nummers alleen maar gebruik maken van verbinding 1 en de andere op verbinding 2?? En wanneer 1 down gaat, dat ie dan 2 pakt? Ik wil namelijk gewoon dat de server op een compleet aparte verbinding loopt, zodat niemand anders iets van de snelheid wegsnoept.
Heb je de info bekeken door de linkjes te volgen die ik je gegeven heb ?
Dan had je namelijk ook de handleiding van de 800 uitgebreid kunnen bekijken.

Of je kunt gebruik maken van hun services

Abort, Retry, Quake ???

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-01 10:59

thomaske

» » » » » »

Ik zou even aan Exact vragen wat voor dataverkeer er wordt gegenereerd bij normaal gebruik van de software door 4 personen. Dan weet je precies wat je nodig hebt, ipv alleen maar gissen en laten wijsmaken dat je enorm veel bandbreedte nodig hebt.

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• Rickstah
thomaske schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 21:16:
Ik zou even aan Exact vragen wat voor dataverkeer er wordt gegenereerd bij normaal gebruik van de software door 4 personen. Dan weet je precies wat je nodig hebt, ipv alleen maar gissen en laten wijsmaken dat je enorm veel bandbreedte nodig hebt.
idd...heb de vraag al gesteld. :)
hoop zsm antwoord te krijgen.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Anders kan je citrix overwegen? Je BB speelt dan geen rol meer Bovendien is het wat aangenamer waneer een connectie er uit vliegt, je verbinding met de DB wordt ten minste niet fout afgebrouken. Denk ook aan beveiliging, je wil niemand rechtstreeks in je lan laten komen vanaf het internet. fyi: wij hebben 300 up en daar kan heel wat mee, met 30k kan je probleemloos zowat elke app draaien

You don't need eyes to see, you need vision

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:19

slaay

Natuurbeleven.com

Yalopa schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 20:39:
Anders kan je citrix overwegen? Je BB speelt dan geen rol meer Bovendien is het wat aangenamer waneer een connectie er uit vliegt, je verbinding met de DB wordt ten minste niet fout afgebrouken. Denk ook aan beveiliging, je wil niemand rechtstreeks in je lan laten komen vanaf het internet. fyi: wij hebben 300 up en daar kan heel wat mee, met 30k kan je probleemloos zowat elke app draaien
Gezien het feit dat de TS nog een particulier abonnement heeft, lijkt me het budget niet toereikend om Citrix te gaan gebruiken.

Dich bis echt unne foëzen haas

• mr.d0hage
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:56
Kan je niet aan de gang met een soort Packetplanner voor het netwerkverkeer, zodat Exact E-Synergy meer prioriteit krijgt dan het overige verkeer? misschien is een 2de verbinding dan helemaal niet nodig. :)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

de TS heeft het over een bedrijf dus ik denk:
er is bedrijfbudget
er is bedrijfskritische data die je liever niet zomaar aan het net knoopt

Bovendien zijn goeie loadbalancers (moest je dat nodig hebben) ook niet bepaald goedkoop, en de hier genoemde SDSL / tot glasvezel aan je voordeur zijn dat ook niet :p Zo superduur is citrix (of terminal server) nu ook weer niet..

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 02-06-2005 22:52 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Rickstah
mr.d0hage schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 22:47:
Kan je niet aan de gang met een soort Packetplanner voor het netwerkverkeer, zodat Exact E-Synergy meer prioriteit krijgt dan het overige verkeer? misschien is een 2de verbinding dan helemaal niet nodig. :)
Dat zou idd een idee kunnen zijn.
Ik wacht nog steeds op reactie van Exact op de vraag welke snelheid ongeveer nodig is om 4 gebruikers fulltime te kunnen laten werken op het E-Synergy systeem.

Anders upgrade ik gewoon naar adsl 8mbit.
Proberen we dat gewoon een tijdje, is dat niet goed genoeg, dan kan er altijd nog een 2e abo komen.
Pagina: 1