Toon posts:

LCD's als Samsung 913N alleen goed op 1280x1024 of..?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Is het nog steeds zo dat LCD schermen zoals de Samsung 913N 19" (beste in best buy guide) alleen perfect beeld geven in hun native resolutie, wat bij 19" vermoed ik 1280x1024 is of kan die even goed beeld geven bij een lagere resolutie zoals 1027x768?!

Het punt is dat ik nu een 17" CRT scherm heb en ipv standaard 1027x768 liever 800x600 gebruik omdat ik dat beter vind (ik gebruik muziek programma's als Cubase SX en daar kan alles HEEL klein worden bij 1027 en ik heb zowiezo liever de 800 resolutie op 17"). Daarom dat ik mij afvraag of het verstandig is een LCD als Samsung 913N 19" te nemen als ik die waarschijnlijk op een lagere resolutie (ik vermoed dat ik 1027 of tussen-resolutie zal nemen) dan zijn native resolutie (1280) ga gebruiken?!

Heeft iemand dat scherm en kan hoe zit dat nu juist als je andere (lagere) resoluties wil nemen. Ga je dan effectief altijd wat kwaliteit/scherpte van beeld verliezen wat niet het geval is bij CRT waar je resolutie mag zetten zoals je wilt zonder verlies aan kwaliteit. Hoe zit dat juist, want bij LCD heb ik altijd gehoord dat je steeds native resolutie moet nemen maar misschien is dat ondertussen al geëvolueerd, alhoewel ik vrees dat juist lagere resoluties wat aan kwaliteit/scherpte zullen verliezen, niet?!

Alvast bedankt voor alle goeie reacties!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 14:42 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 11:33
Op een lagere resolutie dan de native gaat het scherm interpoleren. Dit gaat idd altijd ten koste van de scherpte omdat de grootte en locatie van pixels op een lcd nou eenmaal vast staat. Nou is het zeer persoonlijk of je dit storend vind of niet. Ik zelf kan er niet tegen maar aan de andere kant, als de letters te klein worden heb je er ook weinig aan.

Een alternatieve gedachte: kijk eens naar een draaibaar lcd scherm (pivot) zodat je een portrait scherm krijgt. Bij bijvoorbeeld Reason is dat erg handig, omdat dat niet breder te maken is. Als je dit combineerd met een 19" scherm op 1280x1024, krijg je dus een 1024x1280 scherm waarbij de letters denk ik ongeveer even groot zijn als op 800x600 op een 17", maar dan heb je in de hoogte anderhalf tot twee maal de hoeveelheid realestate.