Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 21:43:
Ik kan em wel flashen via het bios zelf. Zit in het asus mobo ingebouwd. Maar waarom zegt de fabrikant dan dat ik em alleen moet flashen als ik problemen ondervindt met iets anders (denk maar aan bv een USB toetsenbord) En als ik em via bios zelf flash (denk EZ Flash) is de kans dan minimaal dat het mislukt??
Nogal off-forum hiero, maar veiligste manier om te flashen (gebruik ik tegenwoordig zo goed als altijd):
Neem een IDE HDD (mag rustig 10j oud zijn) die FAT(32) geformatteerd is met
.Die /s zorgt ervoor dat bestanden als IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM erop komen en hij bootable wordt. Gooi er vervolgens op:
- je flash programma (zelf gebruik ik waar mogelijk uniflash.exe, maar soms (met name Asus borden) moet je aflash.exe gebruiken)
- je BIOS image file
Verder zijn config.sys en autoexec.bat volledig optioneel, als je niet zeker weet hoe memory managers (himem.sys, emm386.exe etc) NIET te loaden, kun je beter geen config.sys gebruiken.
Ga je BIOS in. Schakel iedere vorm van BIOS (ROM) cacheing/shadowing uit.
Boot PC naar die HDD. Je krijgt als het goed is een C:\ DOS-prompt.
Typ daar naam van je flashprog en enter. Bijna allemaal zijn ze tegenwoordig menugedreven. Eerst je oude BIOS backuppen. Dan de nieuwe flashen. Rebooten en klaar
Waarom is dit veiliger:
- floppies zijn hopeloos onbetrouwbaar. Dode flop=dood BIOS

- BIOS utils zijn leuk en wel, maar als daar een bug inzit en je flasht, is je BIOS om zeep. En hoe kun je dat oplossen? Door te flashen... Catch 22
Velen zouden dit omslachtig vinden, maar het is hiero nog nooit fout gegaan (ondanks regelmatig hotflashen en andere rare gewoontes

)
Let op:
Al het bovenstaande helpt je nog niet als je een verkeerde BIOS image gebruikt. Controleer, controleer en controleer nogmaals of je je moederbord goed geidentificeerd hebt (en als er meerdere versies/revisies zijn of je de juiste gevonden hebt) en of je wel het juiste bestand gedownload hebt