Toon posts:

Videokaart in bios op AGP4X ipv AGP8X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Ik heb in mijn pc een videokaart van ATI de type Radeon 9200 SE

Dit is een agp 8 kaart.

Verder heb ik een Mobo van Asus de P4S8X-X, deze ondersteund ook 8x agp

Nu is het zo dat ik in mijn bios instellingen alleen kan kiezen tussen 1x,2x en 4x.

Ligt dat aan mijn mobo of aan de videokaart, wantop de website van asus staat wel vermeld dat de mobo 8X ondersteund (vandaar P4S8X-X) :9

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het verschil tussen 4x en 8x is bijna niets, dus verschil ga je niet merken als deze überhaupt op 8x staat. :)

Als je 'm op 4x zet, staat ie dan in Windows niet toevallig op 8x? Wat zegt de ATi driver van de snelheid?

[ Voor 34% gewijzigd door PD2JK op 01-06-2005 14:28 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de snelheid bekeken en ik neem aan dat je de RAMDAC bedoeld??
Deze staat onder windows op 400Mhz.
Verder kwam ik ook SmartGart tegen, hierin stond dat AGP Acceleration uit stond.
Die kon ik maximaal op 4x zetten??
Of heb ik me vergist dat de Radeon 9200 SE op 8x kan draaien?? :?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Beetje vreemd, misschien moet je eens een BIOS update doen? Dan kan het zijn dat hij wel op 8x draait.

Qua snelheid maakt het niets uit hoor, je haalt niet 10 frames meer in games ofzo. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die 8x AGP kan ook uitgeschakeld zijn door bijvoorbeeld incompatibiliteit. Dat heb ik hier op een ander systeem ook, amd irongate chipset. Die limiteerd ie naar AGP 1x.
Maar het verschil tussen Agp 8x en 4x ga je niet merken. Zeker niet met een 9200SE. Dus maak je geen zorgen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me er niet zo zeer om de snelheid. Ik heb expres deze mobo gehaald omdat die op 8x draaide, kon ik net zo goed voor 15 euro een halen die op 4x draait. Heb de mobo van internet gekocht.

De bios is niet geflasht geweest voor zover ik weet.

Wil em ook niet flashen aangezien ik ook een K7Turbo2 een keer heb verkloot. :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 20:02:
Het gaat me er niet zo zeer om de snelheid. Ik heb expres deze mobo gehaald omdat die op 8x draaide
Tja, AGP 8X heeft irl geen enkel nut (tegen de tijd dat de extra bandbreedte tov 4X relevant gaat worden, worden er al lang geen AGP kaarten meer gemaakt...). Het is alleen een 'kijk mij een 8X langere hebben' voordeel :+
, kon ik net zo goed voor 15 euro een halen die op 4x draait. Heb de mobo van internet gekocht.
Idd. als AGP8X werkelijk enig kriterion was om dit mobo te kopen, had je net zo goed een goedkopere kunnen nemen. Als draaide hij op 8X 8)7
De bios is niet geflasht geweest voor zover ik weet.

Wil em ook niet flashen aangezien ik ook een K7Turbo2 een keer heb verkloot. :(
Tja, dat is DE manier om dit soort ding op te lossen. En als je gewoon goed oppast bij het flashen en met de juiste BIOS zonder memory managers (himem.sys...) of ROM cacheing flasht kan er weinig misgaan. Al gaat het mis, met een hotswap heb je het zo hersteld :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan em wel flashen via het bios zelf. Zit in het asus mobo ingebouwd. Maar waarom zegt de fabrikant dan dat ik em alleen moet flashen als ik problemen ondervindt met iets anders (denk maar aan bv een USB toetsenbord) En als ik em via bios zelf flash (denk EZ Flash) is de kans dan minimaal dat het mislukt??

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 21:43:
Ik kan em wel flashen via het bios zelf. Zit in het asus mobo ingebouwd. Maar waarom zegt de fabrikant dan dat ik em alleen moet flashen als ik problemen ondervindt met iets anders (denk maar aan bv een USB toetsenbord) En als ik em via bios zelf flash (denk EZ Flash) is de kans dan minimaal dat het mislukt??
Nogal off-forum hiero, maar veiligste manier om te flashen (gebruik ik tegenwoordig zo goed als altijd):

Neem een IDE HDD (mag rustig 10j oud zijn) die FAT(32) geformatteerd is met
code:
1
format c: /s
.Die /s zorgt ervoor dat bestanden als IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM erop komen en hij bootable wordt. Gooi er vervolgens op:

- je flash programma (zelf gebruik ik waar mogelijk uniflash.exe, maar soms (met name Asus borden) moet je aflash.exe gebruiken)
- je BIOS image file

Verder zijn config.sys en autoexec.bat volledig optioneel, als je niet zeker weet hoe memory managers (himem.sys, emm386.exe etc) NIET te loaden, kun je beter geen config.sys gebruiken.

Ga je BIOS in. Schakel iedere vorm van BIOS (ROM) cacheing/shadowing uit.

Boot PC naar die HDD. Je krijgt als het goed is een C:\ DOS-prompt.
Typ daar naam van je flashprog en enter. Bijna allemaal zijn ze tegenwoordig menugedreven. Eerst je oude BIOS backuppen. Dan de nieuwe flashen. Rebooten en klaar :)

Waarom is dit veiliger:
- floppies zijn hopeloos onbetrouwbaar. Dode flop=dood BIOS :X
- BIOS utils zijn leuk en wel, maar als daar een bug inzit en je flasht, is je BIOS om zeep. En hoe kun je dat oplossen? Door te flashen... Catch 22 :X

Velen zouden dit omslachtig vinden, maar het is hiero nog nooit fout gegaan (ondanks regelmatig hotflashen en andere rare gewoontes :P )

Let op:
Al het bovenstaande helpt je nog niet als je een verkeerde BIOS image gebruikt. Controleer, controleer en controleer nogmaals of je je moederbord goed geidentificeerd hebt (en als er meerdere versies/revisies zijn of je de juiste gevonden hebt) en of je wel het juiste bestand gedownload hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dit alles staat ook in de handleiding en dit weet ik ook wel, ben geen n00b, maarja zo is het ooit misgegaan.

Maar toch bedankt, ben voldoende geholpen ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 07:51 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 07:51:
Dit alles staat ook in de handleiding en dit weet ik ook wel, ben geen n00b, maarja zo is het ooit misgegaan.
Dan heb je ofwel ongelofelijk pech gehad met een dode HDD (<1% kans), danwel was de EEPROM chip zelf niet (meer) zo lekker (+-5% kans), danwel heb je gewoon niet het juiste ROM image bestand gebruikt (>94% kans) :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1