Toon posts:

[Microsoft Word 2003] 1 document, twee gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af waarom het niet mogelijk is om met twee gebruikers (achter twee verschillende computers) hetzelfde bestand te openen in Microsoft Word en zo beide tegelijkertijd te editen. In principe moet dit toch niet zo moeilijk zijn om te programmeren, dunkt me?

Waarom is dit er niet al lang? Zie ik iets over het hoofd? Ik ben namelijk voor m'n studie vaak met studiegenoten bezig aan hetzelfde document. De een schrijft dan iets over een onderwerp en de ander ook. Helaas moeten we daarna veel tijd steken in het samenvoegen van de twee documenten. Dit moet toch beter kunnen? Gewoon het bestand in een gedeelde map zetten (met schrijfrechten) en beide openen.

Ik bedoel dan dat de wijzigingen van beide personen gelijk zichtbaar zijn voor (juist :)) beide personen. Is dit mogelijk?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

En hoe bepaal je dan welke wijziging de juiste is?
Kan het bestandssysteem het aan?

Maak gewoon verschillende documenten met ieder zijn eigen hoofdstuk, en voeg later samen. Dat is volgens mij de enige juiste oplossing.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:06:
Ik vroeg mij af waarom het niet mogelijk is om met twee gebruikers (achter twee verschillende computers) hetzelfde bestand te openen in Microsoft Word en zo beide tegelijkertijd te editen. In principe moet dit toch niet zo moeilijk zijn om te programmeren, dunkt me?

Waarom is dit er niet al lang? Zie ik iets over het hoofd? Ik ben namelijk voor m'n studie vaak met studiegenoten bezig aan hetzelfde document. De een schrijft dan iets over een onderwerp en de ander ook. Helaas moeten we daarna veel tijd steken in het samenvoegen van de twee documenten. Dit moet toch beter kunnen? Gewoon het bestand in een gedeelde map zetten (met schrijfrechten) en beide openen.

Ik bedoel dan dat de wijzigingen van beide personen gelijk zichtbaar zijn voor (juist :)) beide personen. Is dit mogelijk?
Je kan in word ook Documenten vergelijken. Wordt geeft dan in rood aan wat er toegevoegd of verandert is. Dan kan je gewoon die stukken selecteren en in het goede document zetten toch :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
Of het bestandssysteem dit aan kan weet ik niet. Ik weet ook niet of het mogelijk is met Microsoft Word ofzo, maar ik vroeg me gewoon of waarom er niet zoiets al is geprogrammeerd. Ik kan me toch wel voorstellen dat je iets van 'n client/server-object kunt maken ofzo, zodat de server alleen zorgt voor het opslaan van het document. De data wordt echter wel continu gerefreshed op beide machines.... lijkt me ideaal!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Denk nu eens na over de nadelen, voordat je alleen 'ideaal' roept omdat je alleen de voordelen er uit haalt.

En dan met name over de dubbele wijzigingen in het zelfde stuk tekst. Wat is de waarheid? Hoe programmeer je dat? Hoe bepaal je dat?
Emos schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:24:
Lekker IBM Domino (Lotus Notes) gebruiken. O-)
Hoe bepaalt Lotus Notes dan wat de waarheid is? Volgens mij kan geen enkel programma dat. Dat kan alleen een mens. Het kan namelijk zo zijn dat iets wat later is geschreven de nieuwe waarheid is. Dus alleen van tijd kan je niet uitgaan.

[ Voor 88% gewijzigd door Gé Brander op 01-06-2005 14:27 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-08 12:57
Lekker IBM Domino (Lotus Notes) gebruiken. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Emos op 01-06-2005 14:24 ]

Emos

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

volgens mij kan je beter een één officieel document hebben waar alles in staat en een temp document waar je in bezig bent.

dan een kwestie van copy text, open officieel document, paste, save, quit , continu work :)

Verwijderd

just groove...

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Pardon? Bedoel je iets te zeggen? Ik niet begrijpen...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Lotus Notes/Domino is in één klap totaal overbodig. })

Ik denk dat je tegen een onmogelijke opgave aan gaat lopen.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Jullie denken allemaal te moeilijk volgens mij. Simpel gezegd bedoel ik gewoon een textarea met twee knipperende cursors. De een voor de ene computer, de andere cursor voor de andere computer. Zo moeilijk moet dit toch niet zijn? Dat gedoe met 'de waarheid' is allemaal veel te ingewikkeld en heb ik nooit bedoeld.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 06:59
sla het op in een text-based bestandssysteem (zoals rtf), best nog .txt en de opmaak op het einde doen.
dan kan je met diff de verschillen zien, en die laten mergen. een progje dat dat doet is windiff dacht ik.
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:54:
Jullie denken allemaal te moeilijk volgens mij. Simpel gezegd bedoel ik gewoon een textarea met twee knipperende cursors. De een voor de ene computer, de andere cursor voor de andere computer. Zo moeilijk moet dit toch niet zijn? Dat gedoe met 'de waarheid' is allemaal veel te ingewikkeld en heb ik nooit bedoeld.
dat gedoe met de waarheid is wel belangrijk, stel dat jullie beide het zelfde woord aan het typen zijn, de ene typt "bla" en de andere "foo", wat moet er dan komen?

[ Voor 59% gewijzigd door Mayco op 01-06-2005 14:58 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je hebt het wel niet zo bedoelt, maar het is wel een punt waar je bij stil moet staan. Stel het volgende:

Jij en je collega moeten een handleiding schrijven.
Jij doet iets meer dan de bedoeling is, omdat je dacht dat je collega daar nog niet aan toe was.
Je collega doet iets meer dan de bedoeling is, omdat hij dacht dat jij dat nog niet gedaan had.

Wie heeft nu het juiste stuk geschreven voor het overlappende gedeelte?

Je kan het wel willen negeren, maar het is een integraal onderdeel van het werken aan 1 document tegelijk door twee mensen.

Verwijderd

Dit kan met behulp van master documents als ik het goed heb. Heb het wel eens gebruikt, maar me er destijds niet in verdiept omdat ik de tijd er niet voor had. Je kan dan 1 hoofddocument maken en meerdere subdocumenten, waarbij ieder subdocument een hoofdstuk is. Zo kan je dus samen aan 1 document werken. En als alles klaar is het saven als 1 'normaal' document.

Als je er meer over wilt weten:
In het boek Microsoft Office Word 2003 Inside Out van MS Press chapter 20 om precies te zijn word dit besproken en als je daar geen toegang tot heb word het google'n denk =)

Edit:

Het kan overigens ook met SharePoint Server maar ik neem niet aan dat zo'n oplossing de bedoeling is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Elk karakter wat getyped wordt door beide personen verschijnt bij beide personen op het scherm. Je moet je voorstellen dat je met beide personen een scherm overneemt met VNC en dan in kladblok iets typed. Zoiets...

Nu is het met VNC kut, dat weet ik. Puur omdat je maar een cursor hebt. Als je echter twee cursors hebt, dan kun je zoiets wel realiseren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:14:
Elk karakter wat getyped wordt door beide personen verschijnt bij beide personen op het scherm. Je moet je voorstellen dat je met beide personen een scherm overneemt met VNC en dan in kladblok iets typed. Zoiets...

Nu is het met VNC kut, dat weet ik. Puur omdat je maar een cursor hebt. Als je echter twee cursors hebt, dan kun je zoiets wel realiseren.
Lol, dat heet bekvechten in word dus. De een tikt blabla in en de ander gaat tegelijkertijd met backspace erboven aan de slag. Lijkt me niet echt een productive oplossing, dan zie je tijdens het typen je tekst verschuiven. Ik moet er niet aan denken =)

Verwijderd

Topicstarter
Daar kun je rekening mee houden als programmeur van zo'n applicatie dit dit kan realiseren. En het komt natuurlijk niet voor dat je 'binnen' hetzelfde woord typt.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Jaja, ik doe een enter, en jouw regel verschuift, omdat je er onder aan het typen was... Ik denk dat het gewoon echt niet gaat werken. Ik zie de toegevoegde waarde echt niet. Als het om gegevens gaat, denk dan eens aan een database... Dan kan je tegelijk dingen laten zien en door een ander laten veranderen.

Kom eens met een praktijkvoorbeeld. Ik zie het nut echt niet.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
CVS kan dit. Echter daar kun je niet zomaar het binaire formaat van word in gooien.

CVS kijkt naar 2 versies van bestanden en voegt ze samen tot 1 bestand met alle wijzigingen uit de 2 versies.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:13:
Dit kan met behulp van master documents als ik het goed heb. Heb het wel eens gebruikt, maar me er destijds niet in verdiept omdat ik de tijd er niet voor had. Je kan dan 1 hoofddocument maken en meerdere subdocumenten, waarbij ieder subdocument een hoofdstuk is. Zo kan je dus samen aan 1 document werken. En als alles klaar is het saven als 1 'normaal' document.
Je kunt gebruik maken van bovenstaande (wat dus een hele slimme oplossing is en ook nog eens heel simpel). Je kunt ook gebruik maken van de ingebouwde versiebeheer & reviewing van Word.
Met het gebruik van dat wijzigingenbeheer (of reviewing zoals de engelstalige office het noemt) kun je al aardig goed in kaart brengen wie wat gedaan heeft (ieder persoon krijgt namelijk een eigen kleur).

Het is verstandig om even stil te staan bij versienummering. Een goede versienummering en je kunt heel wat chaos besparen (wat was welk document nou en issie nou af of niet en wie had het gemaakt, gewijzigd, wat waren die wijzigingen, etc.). Iets simpels als een history in het document zelf doet dan al wonderen. Als je dan nog ergens centraal bijhoudt wat de nieuwste en juiste versie is van een bepaald document scheelt dat ook al enorm.

Kortom, het is dus wel even verstandig om wat tutorials/boeken over Microsoft Office te raadplegen, daarin staan bovenstaande zaken wel in vermeld.

CVS/SVN is trouwens niet echt een optie. Het werkt niet zo met Word documenten als dat het met broncode doet. Wijzigingen worden overschreven en niet met elkaar geintegreerd. Wel wordt er een history bijgehouden van de wijzigingen, wat overigens beter is om in het document zelf te doen (dan ziet de lezer het ook en dat kan handig zijn).

Verwijderd

Groove is een p2p applicatie die de mogelijkheid schept om hetzelfde document decentraal op meerdere plaatsen op te slaan terwijl wijzigingen direct gesynchroniseerd worden tussen alle copieen (zolang er een internet verbinding is natuurlijk).

Ook Groove is niet in staat om twee onafhankelijke edits samen te voegen tot een document. Je krijgt wel een waarschuwing als je een versie van een document probeert te saven terwijl iemand anders in de tussentijd een verandering in hetzelfde document heeft gemaakt. Je kunt dan je eigen document onder een andere naam opslaan en bijv. de Word vergelijk functie gebruiken om uit te zoeken wat er veranderd is.

Wat Groove wel toestaat is om met meerdere personen live en gedistribueerd aan hetzelfde document te werken. Er is dan echter nog steeds maar een persoon in de groep die wijzigingen kan maken; de anderen kunnen meekijken wat veranderd wordt. Als iemand anders een edit wil maken moet deze nieuwe editor de besturing krijgen.

Zoals al diverse malen hiervoor opgemerkt: als twee personen onafhankelijk van elkaar gelijktijdig wijzigingen maken is het voor een applicatie onmogelijk uit te maken wat de juiste wijziging is.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-08 12:57
@Azul2001

Overbodig LONO? _/-\o_

Emos

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Never ;)

Lotus Notes Rulez :)

Mits je als bedrijf er fatsoenlijk gebruik van maakt.
Maar dan ben je wel even bezig.

Abort, Retry, Quake ???

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de lessen Office automation (saaiste in mijn opleiding) hebben ze uitgelegd, hoe dat in Word kan. Ik zou eens gaan googlen/searchen, het kan dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:14:
Kan je misschien nader uitleggen? Schets eens een situatie waarin iemand ook inziet dat het handig werkt. Dan kan ik / kunnen wij er een beter beeld bij vormen en je misschien helpen via een andere methode. Wat jij zegt klinkt in de computer wereld niet als gebruikelijk en moeilijk te realiseren. Althans dat denk ik ervan.

Als je bedoelt dat je gewoon samen aan een projectverslag wilt werken, maar ieder neemt een hoofdstuk voor rekening, dan adviseer ik hoofddocument / subdocument structuur.

Ga naar 'overzichtweergave' en kies bij de (nieuwe) toolbaar 'subdocument invoegen'. De rest spreekt voor zich.
Pagina: 1