[Linux] Opzoek naar de ideale laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 22:45
Hoi,

Mijn middelbare school zit erop en ik ben op zoek naar een laptop voor mijn studie. Een laptop zoeken lijkt niet zo heel moeilijk, maar ik wil er Linux (Debian of Ubuntu) op draaien.
Een Ati videokaart zie ik niet echt zitten vanwege klote ervaringen met Ati en Linux in het verleden. Een Intel grafische kaart lijkt mij ook niks, want ik wil wel af en toe een spelletje kunnen spelen en grafisch moet het ook wel iets kunnen. Ik zit dus eigenlijk vast aan een laptop met een Nvidia kaartje.

Ik heb al zitten zoeken, maar tot mijn grote verbazing is dit ontzettend moeilijk te vinden. Laptops met Ati kaarten zijn er in overvloedde. Maar met nvidia blijft er betrekkelijk weinig over.

Mijn eisen:
  • Nvidia videokaart
  • Zuinig: hierdoor zit ik eigenlijk al vast aan een Centrino, ik moet minimaal 3 uur zonder adapter kunnen werken
  • Het liefste een lichtgewichtje. Dus met een 12 of 14" scherm. Ik heb niet echt de behoefte om met een desktop vervangende laptop rond te slepen.
  • Degelijk, hij moet tegen een stootje kunnen
  • Budget ligt tussen de 1500 en de 2000 euro
  • Alle hardware moet 100% zeker met Linux werken
  • Geen Windows erbij, maar dat gaat volgens mij zeker niet lukken. Gezien iedereen dat er standaard bij heeft.
Ik heb van vrijwel alle laptop fabrikanten (asus,dell,ibm,acer,sony,toshiba etc) al de websites doorgezocht en eigenlijk niks gevonden.
Alleen bij Dell kon ik de Inspiron XPS Gen 2 en de InspironTM 9300. Bijde zijn niet echt lichtgewichtjes dus vallen eigenlijk al af. De eerste is daarnaast ook nog iets over mijn budget.

Wat mij wel opvalt is dat deze 2 laptops van Dell met pci-express geforce 6800Go zijn. Als binnenkort meer fabrikanten pci-express zouden gebruiken zou het toch ook gemakkelijker zijn om van videokaart te wisselen? Zal de 6600 dan ook in een mobiele versie verschijnen. Zou het handig zijn om daar op te wachten.

Verwijderd

Heb je ook al naar apple gekeken? Die hebben 12" laptops en er is voor Ubuntu een speciale instalatie geloof ik.
Verder hebben de 12" powerbooks een nvidia kaart en valt zelfs onder je budget!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Voor je er een koopt loont het zeker de moeite om op linux-laptop.net te kijken of alle hardware goed werkt onder Linux.

Ik zit trouwens met hetzelfde probleem, het lijkt wel alsof NVidia niet echt zo in de mobiele grafische kaarten-markt zit.

• robbert
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:14:
Heb je ook al naar apple gekeken? Die hebben 12" laptops en er is voor Ubuntu een speciale instalatie geloof ik.
Verder hebben de 12" powerbooks een nvidia kaart en valt zelfs onder je budget!
Ik zal eens kijken. Hoe zit het daar met grafische drivers? Zijn daar echte nvidia drivers voor of zit je dan aan de opensource (nv) drivers vast?

Verwijderd

robbertkrebbers schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:26:
[...]

Ik zal eens kijken. Hoe zit het daar met grafische drivers? Zijn daar echte nvidia drivers voor of zit je dan aan de opensource (nv) drivers vast?
Daar heb ik geen idee van.

Heb je trouwens wel eens met mac osx gewerkt, zelf ben ik net overgestapt en het bevald me prima. Ik zelf heb geen echte ervaring met linux maar mensen die ik ken met linux ervaring vinden osx ook wel erg mooi!
Wie weet is dat wel wat gewoon voor je. Kijk maar eens in apple talk.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:51

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Misschien eens kijken naar barebonefabrikanten zoals Jewel of Promedion. Daar kun je iig al je Windows licentie wegstrepen. De opvolger van de hier zeer populaire Jewel 2500 heeft trouwens een nVidia 6600 mobile chipje erin, helaas is 'ie wel 15,4 inch... Is wel een Centrino met 533FSB :) Misschien moet je daar naar kijken?

Jewel gebruikt redelijk gangbare hardware, op mijn Topaz 9600 werkt alles behalve de TV-out (cardreader, vga-out, wifi...) in Ubuntu Linux.

Hier stond een dode link.

• robbert
strandbal schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 11:23:
Misschien eens kijken naar barebonefabrikanten zoals Jewel of Promedion. Daar kun je iig al je Windows licentie wegstrepen. De opvolger van de hier zeer populaire Jewel 2500 heeft trouwens een nVidia 6600 mobile chipje erin, helaas is 'ie wel 15,4 inch... Is wel een Centrino met 533FSB :) Misschien moet je daar naar kijken?

Jewel gebruikt redelijk gangbare hardware, op mijn Topaz 9600 werkt alles behalve de TV-out (cardreader, vga-out, wifi...) in Ubuntu Linux.
Hoe zit het met de degelijkheid van die laptops. Kunnen ze een stootje hebben etc?

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-02 14:40
check de nederlandse fabrikant promedion. En nee het is niet de aldi medion.
www.promedion.nl

Ik heb een aantal maanden terug een gekocht.. Echt een topper!

Besteld via www.toplaps.nl

(je kan er ook particulier leasen)

[ Voor 5% gewijzigd door nicket84 op 02-06-2005 16:18 ]

• robbert
nicket84 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:17:
check de nederlandse fabrikant promedion. En nee het is niet de aldi medion.
www.promedion.nl

Ik heb een aantal maanden terug een gekocht.. Echt een topper!

Besteld via www.toplaps.nl

(je kan er ook particulier leasen)
De Promedion M38AW 15,4" ziet er inderdaad zeer interresant uit. Alleen vraag ik me af hoe het met de batterijduur van deze laptop zit. Zal die het zeker 3 a 4 uur uithouden zonder adapter? En kan die tegen een stootje?

• robbert
Ik heb een hele tijd geen tijd gehad, vanwege werk en introductie. Ik ben weer eens verder gegaan met mijn zoektocht. Gelukkig is het aanbod met laptops met mobile nvidia kaartje wel iets gegroeid.
Ik heb oa gevonden:
  • Asus A6Vc Deze heeft een mobile nvidia 6200 Go kaartje. Ansich lijkt me dit een aardige laptop. Ik vraag me alleen af of wifi, powermanagment etc zal werken, op internet kan ik er nog weinig over vinden evenals in het topic op Got over deze laptop.
  • Sony Vaio FS295XP Deze heeft ook een 6200 Go kaartje. Weer een leuke laptop, helaas zit er een helehoop software bij (oa Windows XP Pro) wat natuurlijk lekker wordt doorberekend in de uiteindelijke prijs.
  • Sony Vaio S4-HP Weer met een 6200 Go kaartje. Helaas wordt deze laptop weer met veel software geleverd. Wel is deze laptop lekker licht en vrij klein (13.3") wat een positief punt is. Op oa tuxmobil heb ik er wel wat over kunnen vinden. Zo te merken zal het meeste wel werken. De batterijduur die ik daar lees valt mij tegen, namelijk 2:30 uur.
  • Promedion M38AW Ziet er uit als een leuke laptop met Geforce 6600 Go kaartje. Alleen is hier verschrikkelijk weinig over te vinden. Zowel of die degelijk is, batterijduur en hoe het met Linux werkt. Verder gelukkig geen nutteloze software erbij. Zo te zien is deze laptop alleen eigenlijk iets te zwaar.
  • Acer 4654LMib Weer een 15" met Windows XP Pro erbij. Ik kon van een laptop uit die reeks wel wat vinden op linux-on-laptops.com er het leek er op dat het meeste wel zou werken. Alleen het probleem is dat het toch wel weer een vrij grote laptop is, wat weer direct te merken is mbt batterijduur.
Heeft iemand ervaring met Linux en een van deze laptops of een goede tip voor een andere laptop.

[ Voor 29% gewijzigd door robbert op 13-09-2005 01:02 ]

• robbert
^ Kick ^
Misschien zal mijn topic wat beter lopen in NOS, wil een modje het misschien verplaatsen (ik had 2 dagen geleden al een TR geplaats). Alvast Bedankt!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:12

Remy

I usually get 100% accuracy

CSL > NOS :)

LinkedIn
Instagram

• MandaloR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05-2024

MandaloR

MandaloR

Weet iemand al iets meer over de prijs van de aankomende Jewel Diamond 2600??? Op de site van Jewel staat nog niks vermeld.

Ik zit er namelijk aan te denken om mijn huidige laptop (Alpha 2780) en game pc:
Processor : AMD Barton 3000+
Moederbord : Asus A7N8X deluxe rev. 2.0
Geheugen : 2x 256 MB Corsair
Harddisk : Maxtor 80 en 120 GB, 8 MB cache
CD/DVD : DVD+- RW en CDRW
Videokaart : Club3D ATI 9700 pro
Monitor : IIyama Prolite E380S
Geluidskaart : Soundstorm en Creative Sound Blaster Live 5.1

te verkopen en gewoon een goede alternatieve desktop vervanger te kopen. En natuurlijk komt daar ook weer linux op te staan :D
Die Jewel 2600 klinkt iig interessant, alleen of mijn budget 't aankan (huidige budget=0,0 ;( )

jB

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
jij zoekt de Fujitsu Siemens Amilo M3438G

geweldig bakkie, ik heb m ook :) (edit: wel groot scherm..)

[ Voor 15% gewijzigd door Kriss0r op 13-09-2005 11:18 ]

• robbert
Kriss0r schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 11:17:
jij zoekt de Fujitsu Siemens Amilo M3438G

geweldig bakkie, ik heb m ook :) (edit: wel groot scherm..)
Dankje voor de tip.
Helaas ben ik niet echt op zoek naar een desktop vervanger. 15" is toch echt de max en groter wil ik absoluut niet gaan.
Ik zat gisteren te kijken naar de Sony FS215s, volgens linux-onlaptops zou het allemaal moeten werken, hij zag er ook nog eens strak uit. Dacht ik eindelijk iets ideaals gevonden te hebben (behalve de prijs en het feit dat er een 4200rpm harddisk is zit, maar die vervang ik later zelf wel) bleek de accuduur ontzettend brak te zijn.
De Sony s4 hp leek ook wel aardig, er is in ieder geval genoeg te vinden om het werkend te krijgen met Linux (alhoewel met wat gekloot). Het enige grote nadeel is de prijs. Voor het zelfde geld heb ik een iets grotere asus (a6vc, 15" ipv 13,3") die een stuk hogere specs heeft en nog eens langer op de accu meer zou gaan. Dan moet ik alleen weten of alles in die laptop daadwerkelijk werkt.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Die tip over Jewel is iig een goede. Dat kan ik bevestigen. Ik heb geen laptop met Linux gezocht maar een laptop zonder OS. Daarop heb ik dan zelf weer Debian gezet :)
http://www.jewelnotebooks.nl/

En over de degelijkheid?
Hmm, ik heb em laatst laten kletteren en helaasch viel hij op mijn PCMCIA wireless card van 45 euries die dus nu een mooie barst heeft maar nog wel werkt :Y) :P

btw, Jewel zijn support is erg goed.
Omdat ze niet heel erg groot zijn heb je goede respons. Is je mobo kapot? Of je scherm? Stuur em op en in notime heb je em weer terug met nieuw onderdeel. Ze doen niet moeilijk maar vervangen meteen het defecte onderdeel :)

[ Voor 59% gewijzigd door DeMoN op 13-09-2005 13:18 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• robbert
DeMoN schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:15:
Die tip over Jewel is iig een goede. Dat kan ik bevestigen. Ik heb geen laptop met Linux gezocht maar een laptop zonder OS. Daarop heb ik dan zelf weer Debian gezet :)
http://www.jewelnotebooks.nl/

En over de degelijkheid?
Hmm, ik heb em laatst laten kletteren en helaasch viel hij op mijn PCMCIA wireless card van 45 euries die dus nu een mooie barst heeft maar nog wel werkt :Y) :P

btw, Jewel zijn support is erg goed.
Omdat ze niet heel erg groot zijn heb je goede respons. Is je mobo kapot? Of je scherm? Stuur em op en in notime heb je em weer terug met nieuw onderdeel. Ze doen niet moeilijk maar vervangen meteen het defecte onderdeel :)
De Jewel 2600 ziet er iig goed uit. Hoe is jou ervaring met de accuduur van Jewel (en welk type heb je)?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

robbertkrebbers schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:29:
[...]

De Jewel 2600 ziet er iig goed uit. Hoe is jou ervaring met de accuduur van Jewel (en welk type heb je)?
Ik heb deze:
[rml][ Ervaringen] Jewel Brilliant 2785 met Radeon M10[/rml] w8 ff, deze is het niet helemaal...

edit: deze heb ik dus wel maar dan de 2785+ versie (zie het plusje). Deze is met SXGA+ scherm (1400x1050 ) e.d. :)

Accuduur is volgens mij maar 1,5 uur maar ja, wat wil je met een AMD erin ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DeMoN op 13-09-2005 13:53 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42
Ik heb een Aopen 1559AS bij http://www.informatique.nl gekocht.
Hierbij kan je precies zeggen wat je wilt hebben, bijvoorbeeld geen windows (scheelt flink wat €, ik had al een surfspot licentie van 18e), andere hd, meer gehuegen...
Er zit bij mij n Nvidia Geforce 6600 Go videokaart in, intel 915 chipset, 2GB RAM, 80GB sata hd, Pentium M 2GHz, 15" 1400x1050, realtek gigabit nic, intel 2200BG, modem.. Bovendien zit de videokaart op n MXM kaart welke eventueel te vervangen is (net als de cpu, ram, hd en wifi kaart uiteraard.)
Voor zijn prijs is het n erg goede laptop, hoewel de beeldkwaliteit niet uitblinkt en hij vrij warm wordt.
Ik draai nu n dualboot Slackware current/Windows XP Pro.
Alle hardware werkt prima onder linux, hoewel ik de extra knoppen op het toetsenbord en het modem nog niet geprobeerd heb.

De Geforce 6600 Go is in prestaties overigens bijna te vergelijken met een Geforce 6600 GT :P

[ Voor 9% gewijzigd door FatalError op 13-09-2005 13:49 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Misschien weten jullie dit allemaal al lang hoor, maar er staan overal op internet tegenwoordig geweldige howto's met daarin hoe je je laptop van werkende ACPI software kunt voorzien, zodat de batterij in bijvoorbeeld Gnome klopt en mijn laptop zelfs kan suspenden en zo. Geen swsusp, maar echte suspend. Best leuk, want daar liep linux gebruik op laptops vaak op stuk in het verleden. Nou ja, dat en modems anyway. Kijk op bijv. http://gaugusch.at/kernel.shtml voor meer info.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

het is al eerder genoemd, apple ...

Ik zit er nu gentoo op te bakken.
Alles wordt ondersteunt (Airport Extreme, met wat hobbien)
De accu gaat 6 uur mee bij mij (met OS X, en BT uit).
Ze kunnen tegen heel wat stootjes
en er zit een nvidia kaart in een aantal (ik heb een radion9550 erin, moet eens kijken of dat wil...).

Ik zou daar eens naar kijken ;)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BoudewijnLinux schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:00:

Wat voor Apple heb jij dan? Want afaik doen de nieuwe Airports het niet onder Linux?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• robbert
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat mijn eisen niet mogelijk zijn. Alle laptops met nvidia kaart (dus vrijwel alle bovenstaande laptops) zijn veel ste groot en gaan veel ste kort met de batterij mee. Dat er Windows bij zit vind ik zonde van het geld, maar ik zou allang blij zijn als ik echt iets vind dat aan mijn eisen voldoet waar dan wel Windows bij zit.
Waarom maken die laptopfabrikanten niet gewoon een 12 of 13" met Nvidia, Centrino, 7200rpm schijf en grote batterij. :(

Ik moet denk ik toch een keus maken:
• Toch voor een grotere (qua formaat) laptop, bv Asus A6vc
• Veelste dure Sony s4hp, welke eigenlijk ook niet al te lang mee gaat op de batterij
• Misschien toch eens verder kijken dan Nvidia, waardoor er veel meer laptops in aanmerking komen

DeMoN, ik had jou topic destijds ook gelezen. Toen was je volledig tegen Ati, ik zie dat je toch een laptop met een Ati kaartje hebt genomen. Hoe bevalt dat nu, komt het enigzins (qua drivers en prestaties) in de buurt van Nvidia?

Heeft iemand ervaring met Intel, met zowel closed als opensource drivers? Komt dat een beetje vooruit in games als Unreal Tournament 2004?

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 13-09-2005 18:35 ]

• robbert

en er zit een nvidia kaart in een aantal (ik heb een radion9550 erin, moet eens kijken of dat wil...).

Apple is leuk....
Maar vanuit gaande dat ik niet alles zelf wil compilen, hoe is de hoeveelheid (debian) packages in vergelijking met i368?
Ook al heb ik een Ibook met nvidia kaart, dan zit ik toch nog steeds vast aan de opensource drivers (nv) die vrij sloom zijn. Er zijn toch geen closed source drivers voor de apple?

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

robbertkrebbers schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:28:
[...]

Apple is leuk....
Maar vanuit gaande dat ik niet alles zelf wil compilen, hoe is de hoeveelheid (debian) packages in vergelijking met i368?
Ook al heb ik een Ibook met nvidia kaart, dan zit ik toch nog steeds vast aan de opensource drivers (nv) die vrij sloom zijn. Er zijn toch geen closed source drivers voor de apple?
volgens mij is zo'n beetje alles voor i386 ook wel beschikbaar voor ppc, soms komen nieuwe versies iets minder snel uit. Geen binary drivers nvidia voor ppc idd, en ook niet voor ati, dus je zit vast aan open source drivers. Ati is dan dus een betere keuze, de open ati drivers zijn beter dan de open nvidia drivers.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

meeste is inderdaad (zeker voor debby) wel te krijgen als binary.
Linus zelf brouwt zijn software ook op een PPC ;)

Mja ik kan er verder niet echt over oordelen hoe de snelheid van je GPU is.... ik gebruik gewoon het hele ding niet voor 3d gebeuren.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 21:51

sphere

Debian abuser

Als je per se lange batterij duur wil hebben, kan je dan niet beter op zoek naar een model waar je de optical drive eruit kan roppen en een batterijtje terug kan stoppen? Misschien zijn er ook wel laptops met 2 batterijen waar je de optical niet hoeft op te offeren, maar die ken ik niet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

robbertkrebbers schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:24:

DeMoN, ik had jou topic destijds ook gelezen. Toen was je volledig tegen Ati, ik zie dat je toch een laptop met een Ati kaartje hebt genomen. Hoe bevalt dat nu, komt het enigzins (qua drivers en prestaties) in de buurt van Nvidia?
Ook al komen zee steeds verder dat ATI,
Het zuigt en dat zal het nog wel een tijdje blijven doen.
Enkele mensen vinden ATI drivers wel ok, maar die hebben gewoon pisgeluk dat het in een keer werkte :) Ik heb er iig spijt van :)

Ik weet niet hoe het nu zit maar tot echt voor kort ondersteunde ze officieel niet eens de 2.6 kernel en x.org :/ (nu misschien wel officieel)

Ik kan er niks anders over zeggen. Ik heb het dan wel aan de praat maar hoeveel moeite je wel niet moet doen als het niet in een keer werkt... pfff..

Koop nVidia!, for sure!

• Super_ik
  • Laatst online: 18:31

Super_ik

haklust!

let op!
een derde muis knop (middelste) op je geintregreerde touchpad/clit is echt wel handig onder linux.
ik mis m zeker op mn dell laptop.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• robbert
DeMoN schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:43:
[...]

Ook al komen zee steeds verder dat ATI,
Het zuigt en dat zal het nog wel een tijdje blijven doen.
Enkele mensen vinden ATI drivers wel ok, maar die hebben gewoon pisgeluk dat het in een keer werkte :) Ik heb er iig spijt van :)

Ik weet niet hoe het nu zit maar tot echt voor kort ondersteunde ze officieel niet eens de 2.6 kernel en x.org :/ (nu misschien wel officieel)

Ik kan er niks anders over zeggen. Ik heb het dan wel aan de praat maar hoeveel moeite je wel niet moet doen als het niet in een keer werkt... pfff..

Koop nVidia!, for sure!
Dat lijkt me erg duidelijk: geen Ati. Zo'n zelfde gezeik had ik ook met mijn radeon 9800 pro in mijn pc, een half jaar geleden. Ik had toen net mijn kaart (en nog wat onderdelen van die pc) verkocht en toen kwamen de nieuwe drivers. Er is duidelijk dus nog niks veranderd. :(

Iemand toevallig nog ervaringen met Intel? Dat blijft naast nvidia dan nog als enige optie over. Het hoeft 3d niet supersnel te zijn, maar als ik er af en toe ut2004 oid op kan spelen vind ik wel leuk.
Super_ik schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:50:
let op!
een derde muis knop (middelste) op je geintregreerde touchpad/clit is echt wel handig onder linux.
ik mis m zeker op mn dell laptop.
Dank voor de tip, maar meestal zal ik toch gewoon een muis gebruiken. ;) Touchpad vind ik sowieso al verschikkelijk werken.

[ Voor 16% gewijzigd door robbert op 13-09-2005 20:44 ]

• robbert
Wilke schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:19:
Ik zit trouwens met hetzelfde probleem, het lijkt wel alsof NVidia niet echt zo in de mobiele grafische kaarten-markt zit.
Wilke, mocht je dit lezen: heb jij al een geschikte laptop gevonden? zo ja welk merk en type?

• MandaloR

MandaloR

MandaloR

robbertkrebbers schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:59:
[...]

Dat lijkt me erg duidelijk: geen Ati. Zo'n zelfde gezeik had ik ook met mijn radeon 9800 pro in mijn pc, een half jaar geleden. Ik had toen net mijn kaart (en nog wat onderdelen van die pc) verkocht en toen kwamen de nieuwe drivers. Er is duidelijk dus nog niks veranderd. :(

Iemand toevallig nog ervaringen met Intel? Dat blijft naast nvidia dan nog als enige optie over. Het hoeft 3d niet supersnel te zijn, maar als ik er af en toe ut2004 oid op kan spelen vind ik wel leuk.

[...]

Dank voor de tip, maar meestal zal ik toch gewoon een muis gebruiken. ;) Touchpad vind ik sowieso al verschikkelijk werken.
Ik draai hier anders zonder problemen, na een nette en snelle install de nieuwe ati drivers op mijn m9000. Ze zijn echt vooruit gegaan wat installatie betreft. Vroeger moest je nog zelf compilen enzo, nu is da allemaal automatisch geregeld. De snelheid mag echter nog wel omhoog vind ik.

jB

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

MandaloR321 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 21:01:
[...]

Ik draai hier anders zonder problemen, na een nette en snelle install de nieuwe ati drivers op mijn m9000. Ze zijn echt vooruit gegaan wat installatie betreft. Vroeger moest je nog zelf compilen enzo, nu is da allemaal automatisch geregeld. De snelheid mag echter nog wel omhoog vind ik.
Ja ik zei ook al dat het tegenwoordig wel wat beter is geworden. Maar dan nog heb je af en toe vage dingen met die drivers. Zo had ik een keer dat in spellen soms gewoon 3D fouten over je scherm vlogen, dat was erg vaag om te zien :D

nVidia heeft zijn zaakjes gewoon goed voor elkaar. Heerlijk zoals die drivers installen :)

• robbert
DeMoN schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:11:
[...]

Ja ik zei ook al dat het tegenwoordig wel wat beter is geworden. Maar dan nog heb je af en toe vage dingen met die drivers. Zo had ik een keer dat in spellen soms gewoon 3D fouten over je scherm vlogen, dat was erg vaag om te zien :D

nVidia heeft zijn zaakjes gewoon goed voor elkaar. Heerlijk zoals die drivers installen :)
Ik ben meestal al blij als ik beeld met de closed source driver krijg ;) Schijnbaar is er inderdaad niet al te veel veranderd. In de packagemanager van Debian zit die iig ook (nog) niet (net even gekeken, maar fglrx was niet te vinden, of heet het toevallig anders?) terwijl de Nvidia driver super makkelijk te installeren is met apt.

Heb je het middels al draaiende? Zo ja, hoe bevalt het? Heb je Airport daadwerkelijk aan de praat gekregen? Ik ben namelijk wel benieuwd...

[ Voor 39% gewijzigd door robbert op 14-09-2005 00:54 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 14-03 12:48

deadinspace

The what goes where now?

Een aantal opmerkingen mbt de videokaarten:

De nvidia driver is er niet voor ppc, dus dan zit je vast aan de nv driver ja. Einde verhaal.

Ikzelf zou veel liever een ATi kaart in een laptop hebben dan een NVidia. ATi kaarten tot en met de Radeon 9250 zijn ondersteund door open source drivers (out of the box). Voor recentere kaarten is er een experimentele driver, welke in de volgende release van Xorg zou verschijnen. Als die driver een beetje leuk wordt heb je die proprietary meukdrivers (goh, zou ik er wat tegen hebben? :P) helemaal niet nodig. En mocht je een Apple kopen... Die OS drivers werken ook op ppc :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

deadinspace schreef op woensdag 14 september 2005 @ 00:58:

De nvidia driver is er niet voor ppc, dus dan zit je vast aan de nv driver ja. Einde verhaal.

Ikzelf zou veel liever een ATi kaart in een laptop hebben dan een NVidia. ATi kaarten tot en met de Radeon 9250 zijn ondersteund door open source drivers (out of the box). Voor recentere kaarten is er een experimentele driver, welke in de volgende release van Xorg zou verschijnen. Als die driver een beetje leuk wordt heb je die proprietary meukdrivers (goh, zou ik er wat tegen hebben? :P) helemaal niet nodig. En mocht je een Apple kopen... Die OS drivers werken ook op ppc :)
Tsja, je hebt freaks en je hebt FREAKS :P

Verwijderd

Ik heb nu een maandje een Toshiba Tecra A2. Suse9.3 detecteerde alles. Perfect ding.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

DeMoN schreef op woensdag 14 september 2005 @ 01:43:
[...]

Tsja, je hebt freaks en je hebt FREAKS :P
De Open source drivers blinken misschien niet uit in snelheid, maar kwa stabiliteit en portabiliteit is het een stuk beter dan binary-only drivers. Zie bijvoorbeeld dit stukje van de devvers van mplayer.

Ik gebruik zelf de open drivers voor mijn radeon 9200SE, en dat gaat prima. Ik geloof dat ik geen geweldige 3d performance heb, maar ik kan er een spelletje tuxracer mee spelen. Maar goed, ik speel dan ook amper spellen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:44

Cyphax

Moderator LNX
deadinspace schreef op woensdag 14 september 2005 @ 00:58:

Ikzelf zou veel liever een ATi kaart in een laptop hebben dan een NVidia. ATi kaarten tot en met de Radeon 9250 zijn ondersteund door open source drivers (out of the box).
Sluit ik me bij aan. Ik heb ook liever een ATi kaart, ondanks dat de drivers minder goed zijn dan die van nVidia. Nu heb ik wel een flinke tijd terug (dat kan ook zo een half jaar zijn) een Radeon 9800 pro gehad en de drivers van ATi werkte toen eigenlijk best goed. TV out werkte prima en 3d accelleratie ging in bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004 prima (het draaide bijna net zo goed als in Windows). Helaas is die kaart stuk en heb ik nu een oudere Geforce kaart in m'n PC met de uitstekende nVidia drivers. Anyway, ik hoop bij elke uitgave van nieuwe ATi drivers dat er iets revolutionairs gebeurd en ze echt zo goed worden als die van nVidia. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• robbert
Expirimentele drivers heb ik eigenlijk niet zo veel zin in. Ik ben bang dat Ati dan toch af gaat vallen.
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 08:00:
Ik heb nu een maandje een Toshiba Tecra A2. Suse9.3 detecteerde alles. Perfect ding.
Ik zag dat deze laptop een Intel kaartje heeft. Hoe bevalt die, gebruik je de open of closed source drivers? Komt het een beetje vooruit en is er ook een spelletje, bv ut2004 op te spelen?

Het voordeel als Intel goed werkt is dat ik ook naar de lichtgewichtjes kan kijken, die hebben vrijwel allemaal Intel.

[ Voor 12% gewijzigd door robbert op 14-09-2005 12:48 ]

Verwijderd

robbertkrebbers schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:46:
Expirimentele drivers heb ik eigenlijk niet zo veel zin in. Ik ben bang dat Ati dan toch af gaat vallen.

[...]

Ik zag dat deze laptop een Intel kaartje heeft. Hoe bevalt die, gebruik je de open of closed source drivers? Komt het een beetje vooruit en is er ook een spelletje, bv ut2004 op te spelen?

Het voordeel als Intel goed werkt is dat ik ook naar de lichtgewichtjes kan kijken, die hebben vrijwel allemaal Intel.
Ik heb gewoon suse9.3 geinstalleerd en die detecteerde alles. Maar ja.... spelletjes speel ik zga niet op mijn pc's.... zit al 8 dagen per dag voor mijn werk (systeembeheerder) achter de pc.

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 12:23
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:03:
[...]

zit al 8 dagen per dag voor mijn werk (systeembeheerder) achter de pc.
:)

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

als je em wilt gaan gebruiken voor de studie, zul je er waarschijnlijk ook een of andere M$ rommel op moeten doen omdat sommige programmas die op je studie gebruikt worden niet willen draaien op linux.
Misschien daar ook even naar kijken?

http://www.adf-hq.nl

• robbert
kless schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:31:
als je em wilt gaan gebruiken voor de studie, zul je er waarschijnlijk ook een of andere M$ rommel op moeten doen omdat sommige programmas die op je studie gebruikt worden niet willen draaien op linux.
Misschien daar ook even naar kijken?
Er zijn er genoeg bij mijn studie (Informatica) die windows weigeren te gebruiken. Er zijn zelfs veel docenten die geen Windows gebruiken (de meeste die ik tot nu toe heb gezien gebruiken osx of linux), dus dat moet wel lukken. Desnoods draai ik die windows applicaties thuis met dualboot of via wine.
Hier maak ik me in ieder geval het minste druk om. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 14-09-2005 13:39 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

robbertkrebbers schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:38:
[...]

Er zijn er genoeg bij mijn studie (Informatica) die windows weigeren te gebruiken. Er zijn zelfs veel docenten die geen Windows gebruiken (de meeste die ik tot nu toe heb gezien gebruiken osx of linux), dus dat moet wel lukken. Desnoods draai ik die windows applicaties thuis met dualboot of via wine.
Hier maak ik me in ieder geval het minste druk om. ;)
Dan heb je echt geluk.
Bij mij ging het zo ver dat ik niet eens een pdf mocht mailen als huiswerk. MOEST .doc zijn :/
(HHS)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:44

Cyphax

Moderator LNX
DeMoN schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:09:
[...]

Dan heb je echt geluk.
Bij mij ging het zo ver dat ik niet eens een pdf mocht mailen als huiswerk. MOEST .doc zijn :/
(HHS)
PDF is niet te editten, dat zal het probleem wel zijn dan?
't is in ieder geval nogal slap van ze.
Opslaan als .doc was niet goed?
Ik heb zojuist een plan van aanpak voor een afstudeerproject ingeleverd als PDF. Er staat hier ook MS office op maar Openoffice is fijner. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 14-09-2005 14:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

> zit al 8 dagen per dag voor mijn werk (systeembeheerder) achter de pc.

Uhm.... 8 uur dus ja 8)7 .... blijkt te veel te zijn he :+

• MandaloR

MandaloR

MandaloR

Ik kreeg net een mailtje van Jewel:
Beste Joost,

In de nieuwe computertotaal komt een advertentie voor de nieuwe diamond 2600. Deze heeft een prijs van € 1299,- en de volgende specificaties:

Diamond 2600
Pentium M 1,8 533 Mhz FSB 2 Mb Cache
1 Gb DDR2-RAM
80 Gb 5400 rpm 8 Mb Cache
NVidia Geforce 6600go 128 Mb
8x Dual layer dvd brander
Intel A+B+G wireless lan

--
Met vriendelijke groet,
Jewel International
Ziet er zeer leuk uit dit :D ...alleen jammer dat ik het geld nog niet heb :( mja daar wordt aan gewerkt ;)

jB

• robbert
DeMoN schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:09:
[...]

Dan heb je echt geluk.
(HHS)
Als ze dat van mij verwachten hebben ze dikke pech, dan print ik het wel uit ofzo.
Ook op mijn windows machine weiger ik MS Office te installeren (zelfs die paar euro voor een studentlicentie vind ik het niet waard).

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Cyphax schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:10:
[...]

PDF is niet te editten, dat zal het probleem wel zijn dan?
't is in ieder geval nogal slap van ze.
Opslaan als .doc was niet goed?
Ik heb zojuist een plan van aanpak voor een afstudeerproject ingeleverd als PDF. Er staat hier ook MS office op maar Openoffice is fijner. :P
"Liever geen PDF, dat kost mij teveel tijd en mijn computer loopt vast als ik het open".

Het was wel een juffrouw, daar zal het wel aan gelegen hebben ;)
/vooroordeel

ipv dat ze nou gewoon ff die bagger acrobat reader opnieuw zou installeren of updaten.. :/

• robbert
Vandaag toevallig weer eens op de Dell website gekeken wat zij momenteel aanbieden. Toevallig vond ik de Latitude D610. Het lijkt erop dat deze aan veel van mijn verwachting voldoet: 14", rond de 2,3 kg, goed formaat, 1400x1050 (vrijwel alle laptops met 14" of kleiner scherm hebben een resolutie van 1024x768, zijn die dingen voor bijziende mensen gemaakt?), 7200rpm schijf, en hij ligt aardig in mijn budget met alle uitbreidingen en extra accu.

Volgens [rml][ Review & Ervaringen] Dell Latitude D610[/rml] is hij erg degelijk, gaat de accu bijna 4 uur mee zonder te offeren aan functionaliteit (met bt en wifi aan) en het scherm lijkt vrij goed te zijn.

Helaas is hij alleen met Intel of Ati vga kaartje te verkrijgen. Ik denk dat ik toch maar voor een Intel kaartje ga vanwege de prijs en het feit dat de Ati drivers te slecht zijn om serieus iets 3d te doen. De Intel kaartjes schijnen vrij aardige opensource drivers te hebben. Iemand ervaringen?
Het gamen laat ik maar lekker achterwege, ik ben er ondertussen wel achtergekomen dat dat niet mogelijk is met de rest van mijn eisen en dat ik mijn prioriteiten maar moet verschuiven. Het vlijft tenslotte een laptop en geen desktop vervanging. Zolang gnome maar lekker draait vind ik het wel best.

Nu komt het grote punt: hoe werkt hij onder Linux. Als ik http://home.comcast.net/~canez/d610/ mag geloven werkt alles (met wat trucks) goed onder Debian. Naar snel http://www.snookles.com/scott/d610/ gelezen te hebben geloof ik dat het ook allemaal ook onder Fedora (ook met wat gekloot) werkt. Ook http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Dell_Latitude_D610 lijkt op het eerste gezicht vrij positief.

Morgen ga ik nog wat verder zoeken naar reviews en meer linux ervaringen. Ook ga ik nog uitzoeken of het mogelijk is de optische drive door een accu te vervangen (ja, ik vind adapters echt kut dingen om mee te slepen...).

[ Voor 6% gewijzigd door robbert op 15-09-2005 01:29 ]

• MandaloR

MandaloR

MandaloR

ff een klein vraagje tussendoor...met wat voor snelheid is een centrino te vergelijken die op 1.86ghz draait??? of werkt dit niet net als bij amd, met hun + rating...

jB

• robbert
MandaloR321 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:34:
ff een klein vraagje tussendoor...met wat voor snelheid is een centrino te vergelijken die op 1.86ghz draait??? of werkt dit niet net als bij amd, met hun + rating...
Ik gok dat die te vergelijken is met een Athlon 64 3200+

Iemand trouwens nog ervaringen met Intel, hoe werkt DRI, hoe werkt het 2d en 3d. Is leuke eye-candy composite extensions, xcompmgr, transsetaan etc) aan de praat te krijgen of is dit vreselijk langzaam.
Pagina: 1