Microsoft acces email notify

Pagina: 1
Acties:

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben geen held in acces, maar ik heb nu een storingsformulier/database aangemaakt voor een basis school.

Deze heeft een grafisch en gebruiksvriendelijke omgeving waarmee docenten een storing kunnen invullen met de nodige info (lokaal,pcnaam,datum,omschrijving etc).

In het kort, komen deze gegevens in een tabel te staan en elke storing krijgt dmv autonummering een "storingsnr" toegekent.

Werkt allemaal prima, maar het probleem is nu dat ik elke keer de database moet openen om na te gaan of er nieuwe storingen zijn bijgekomen.

Nu dacht ik in eerste instantie aan een scriptje die mij een bericht stuurt (per email?) als er een nieuwe record is aangemaakt. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb geen mail server of dergelijke, dus maakt het wellicht een stuk moeilijker.

Wellicht bestaat er 3rd party software die ziet dat het mdb bestand is gewijzigd en mij hierna op de hoogte stelt? Ben benieuwd naar jullie reacties.

edit : Het zal vast en zeker mogelijk zijn om via een link (mailto?) een mail op te zetten, maar dan moeten de gebruikres hem alsnog zelf handmatig versturen?
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:04:
Wat je kan doen is alle fout meldingen in een doorlopend rapport zetten
en dit rapport naar je eigen mailen via SendObject
Een rapport maken van de foutmeldingen kan ik inkomen, maar hoe gaat SendObject dan in werking? Is dit een code die ik in moet voeren in de HoofdModule?

[ Voor 25% gewijzigd door Workaholic op 01-06-2005 15:10 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Wat je kan doen is alle fout meldingen in een doorlopend rapport zetten
en dit rapport naar je eigen mailen via SendObject

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:29

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hoe worden de storingen dan in de tabel gezet?

Dat zal waarschijnlijk met een formulier gaan? En op die formulier een 'voeg toe' knop? Dan zou ik achter de code op die knop idd een DoCmd.SendObject zetten. Je hoeft daar niet persé een rapport oid mee te zenden, je kan ook alleen een mail laten sturen dat er een nieuwe melding is.

Een ander idee: via het dos commando NET SEND kan je een message naar een user/workstation sturen? Laat dat naar jou sturen... Via Shell() kan je in VBA dos opdrachten geven.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Net send werkt trouwens alleen als het binnen een lokaal netwerk is, de firewall het toelaat en de messenger service draait. Maar het is wel een handige manier :)

is [google=msaccess send e-mail] trouwens niet genoeg? :o
(Inderdaad, zoeken op 'access' heeft geen zin, mscaccess wel).

Hoe dan ook SA --> Officesuites en -software

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Het enige nadeel dat ik kan vinden bij docmd.sendobject
is dat outlook of outlokk-express begint te zagen dat
er een ander programma een mail wilt sturen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

En terecht ook. Scheelt iets aan spam :)

Dit is trouwens te om zeilen door bijv. http://www.dimastr.com/redemption of evt. misschien door een los commandline e-mailverstuurprogramma (scrabble!) te nemen ipv. de ingebouwde zaken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Juist gevonden hoe je dit in outlook-express af zet.
Ga bij extra naar opties en daar kies je voor
het tabblad beveiliging en daar het vinkje weg halen
bij waarschuwen als andere toepassinge mail willen verzenden.
Maar ja dit zal natuurlijk wel nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Er zijn behoorlijk wat scripts te vinden op google, maar ik heb nog geen van alle aan de praat gekregen.

Ik maak via schakelbord beheer (Switchboard) een knopje aan die verwijst naar de functie

SendObject

Vervolgens plaats ik in de hoofdmodule de volgende code :

oCmd.SendObject _
acSendReport, _
"tStoringen", _
acFormatRTF, _
"email@email.com", _
, _
, _
"Subject", _
"Message", _
False

Bovenstaande geeft een compileer fout terug. (ongeldige buiten procedure)

Heeft iemand een idee hoe ik dit simpel en werkend krijg? Het liefst zonder tussen komst van de gebruiker (dus niet handmatig op verzenden drukken en outlook afsluiten.)

Net send naar de server zou eventueel kunnen, maar dan moet ik hiervoor een aantal services insschakelen en de firewall aanpassen. Bovendien ben ik dan nog verplicht om af en toe via Remote desktop de server te controlleren op nieuwe meldingen. Niet echt praktisch dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 02-06-2005 13:26 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Probeer dit eens
code:
1
DoCmd.SendObject acSendReport, "rpt", "html", "mail@mail.com", , , "subject", "tekst", True

Bij mij werkt dit.
Pagina: 1