nieuw 19" scherm, tft of crt? (meer info in topic)

Pagina: 1
Acties:

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Mn trouwe Daewoo 19" bak (crt) begint het nu echt te begeven, dus het wordt tijd voor een nieuwe!
Nu heb ik me geprobeert te orienteren op oa deze forums, tom's guides etc. maar ik blijf toch met onzekerheden zitten. Dus nu hoop ik dat de tweakers hier mij weer even verder kunnen helpen. :*)

Zal even beginnen met waar ik het scherm voor gebruik:
1 Vormgeven (als werk, niet hobby); dus de kleuren moeten wel zo correct mogelijk zijn. Het hoeft niet helemaal perfect te zijn, aangezien ik meer digitaal werk maak dan drukwerk.
2 Huistuinenkeuken-gebruik (zoals internetten etc....)
3 Af en toe s een filmpje, maar gebruik daarvoor toch liever mn TV aangezien die een stukkie groter is.
4 Gamen! Ben geen hardcore fragger, maar besteed toch wel vrij veel tijd aan gamen (WoW bijvoorbeeld). Hierdoor zit ik niet te wachten op schermen die een geweldige kleur/contrast/etc echtheid hebben, maar reageren als dikke stront door een zeefje (ghosting).
5 Ten slotte misschien wel het belangrijkste punt, aangezien ik vaak met deadlines etc werk, moet ik echt uuuuuren achter elkaar achter dat scherm kunnen zitten zonder er al te veel last van te krijgen... (ik heb het hier over dagen van 14 uur achter elkaar achter een schermpie zitten bijvoorbeeld.)

Zal het hier even bij laten, misschien dat dit al genoeg info is om een goed advies te krijgen...
Ikzelf kwam uit op de volgende opties:
* of een nieuwe crt-bak, maar heb geen geweldige alternatieven gezien... lijkt wel of de developpers allemaal bezig zijn met tft en crt lekker links laten liggen.
* of een tft-je met een overdrive mva/pva paneeltje, maar heb het idee dat ik daar het best nog ffies mee kan wachten tot de 'testfase' een beetje over is, aangezien elk nieuw model dat ze nu uitbrengen weer stukken beter lijkt te zijn dan de vorige.

Alvast bedankt voor het lezen van dit gedoe en voor alle eventuele adviezen!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 21:02
Als de kleuren zo correct mogelijk moeten zijn... CRT.

Als je toch de keuze maakt voor tft, neem dan een scherm met een delay van 16 of 12 miliseconden, dit zijn schermen waarbij ghosting (vrijwel) niet optreed.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 16:30

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Wat je zoekt is een overdrive tft denk ik.. althans ik zou persoonlijk voor een tft gaan omdat ie niet zoveel bureauruimte inneemt, en een stuk zuiniger met electriciteit is :)

Wat betreft je punten:

1: Een Mva/Pva zou hier wel voldoende op moeten scoren, kleurweergave is gewoon 16,7 miljoen
2: Dat kan al op het goedkoopste ramsj tft'tje
3: Zie voordelen overdrive mva/pva
4: idem, heb zelf een s-ips 19" scherm en gamen gaat perfect. Ghosting hangt er maar net vanaf welk scherm je hebt, kwestie van goed de reviews in de gaten houden.
5: Tft kijkt (persoonlijk) een stuk rustiger en scherper dan een crt :)

Kijk anders eens in het ultieme 19"topic, de overdrive panelen beginnen binnen te druppelen.. dus wachten zou best de moeite waard zijn

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Geweldig altijd, de snelle reacties hier.

Aangaande CRT's, ik heb een beetje het idee dat de laatste tijd een beetje halfslachtige produkten worden afgeleverd. Maar als iemand een geweldige monitor aan kan wijzen die daadwerkelijk bij iedereen goed functioneerd en die dan ook nog een enigzins aangename prijs met zich meedraagt.
En verder blijf ik zitten met het feit dat 19" bij CRT toch echt maar ~18" effectief betekent en bij tft is 19 ook echt 19.

Aangaande het TFT topic, dit volg ik uiteraard al een tijdje (en blijf ik volgen), daarom had ik ook het gevoel dat ik nog ffies moet gaan wachten op de nieuwe lichting overdrive panels.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een monitor die bji iedereen goed fuctioneerd zul je vermoedelijk niet vinden. Ik ben overigens alweer langere tevreden met mijn Philips 109P40, als die is afgeleefd, zal er wel weer een nieuwe generatie flatpanels zijn...

Ik raad je aan wat in real life te gaan vergelijken.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:15

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Houd in je achterhoofd dat je op een goede 19" CRT veel hogere resoluties kunt draaien dan het (imo achterlijk grote) 1280x1024 waar je aan vast zit met een 19" TFT. Ik persoonlijk vind dat op een 17" TFT al ietsje aan de grote kant :P

Hier stond een dode link.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
rdfeij schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:32:
Als de kleuren zo correct mogelijk moeten zijn... CRT.

Als je toch de keuze maakt voor tft, neem dan een scherm met een delay van 16 of 12 miliseconden, dit zijn schermen waarbij ghosting (vrijwel) niet optreed.
Niet waar.

Er zijn al VA panelen die bijna net zo'n diep (en soms al dieper) zwart kunnen weergeven dan goede CRT's, geven ook 16,7miljoen kleuren weer zonder trucjes, hebben ook bijna net zo'n grote kijkhoek als CRT's en geven tegenwoordig met overdrive aansturing ook bijna geen ghosting meer weer.

Ten tweede hecht je teveel waarde aan niet representatieve getallen over responsetijden (er zijn 16ms TN panelen die bijna net zo snel zijn als 8ms TN panelen) maar dat is hier minder van belang.

De enige echte nadelen van TFT's zijn nog dat er EEN kans bestaat op een defecte (sub)pixel, dat ze duurder zijn en een native resolutie hebben van 1280x1024 (voor 19- en 17") en dus een wat minder scherp beeld geven in niet-native resoluties. In spellen in dat een minder groot probleem, in windows eigenlijk ook niet omdat je daar gewoon op de native resolutie draait.
daarom had ik ook het gevoel dat ik nog ffies moet gaan wachten op de nieuwe lichting overdrive panels
Dat is inderdaad de beste keuze.

De Belinea 101920 (ref. 111919), de Fujitsu P19-2, de Benq FP91E en de Samsung 193P Plus komen er nog aan. Die laatste laat iets te lang op zicht wachten denk ik (augustus) maar 1 of meer van de 3 andere TFT's zouden binnen een maand uit moeten komen.

[ Voor 121% gewijzigd door Yokozuna op 02-06-2005 20:17 ]

Pagina: 1