A3 Formaat uitprinten, moeilijke DPI dingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 858 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik zit met een volgend probleem, ik moet voor een opdracht voor school een Affiche maken op A3 formaat, je mag het op elk mogelijke manier doen, zo ook Digitaal. Ik ging dus voor het laatste. Dus ik met Paint/Paint Shop Pro wat moois gemaakt.

Maar ik heb als resolutie 505x717 gebruikt, omdat ik een voorbeeld Affiche erbij had en ook maar gelijk die resolutie heb gebruikt. Uiteraard wel opgeslagen als een BMP, die is nu rond de 1 Mb.

Ik wilde deze vervolgens gaan uitprinten op A4 formaat, en dan het hele velletje gebruiken. En vervolgens daarna laten uitvergroten bij een bedrijf hier in de stad en dan laten printen op A3 papier. Maarja dit leek mij niet echt mooi worden, dus nou was er nog een bedrijf en die kon vanuit een bestand printen. Maarja het moet 300DPI worden vertelde mij deze medewerker, en de resolutie zou ook veel hoger moeten zijn, het zou dan ongeveer een 40Mb BMP'tje worden.

Alleen dan zou het mooi worden op groot A3 formaat, nou was mijn vraag. Kan ik mijn plaatje zodanig uitvergroten dat het printable is voor A3 formaat, en hoe weet ik hoeveel DPI mijn affiche nu al is? En als ik het nu toch zou laten printen op A3, zou het dan echt zo lelijk worden?

Zit een beetje met een groot dilemma want het moet morgen worden ingeleverd :S..

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lees het ding even in in MS Photo Editor. Dan kun je meteen de resolutie zien en in DPI aanpassen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ai, drukwerk maken zonder te weten wat DPI is?

Om het in het kort uit te leggen, DPI staat voor Dots Per Inch, die Dots zijn beter te vertalen als Pixels Per Inch, alhoewel het begrip PPI weer iets anders is.

Beeldscherm DPI is standaard 72 PPI, dit houdt in dat er op elke inch2 van je beeldscherm, 72 pixels worden weergeven. Op papier kan je gewoon 72DPI drukken, van dichtbij merk je echter wel dat de scherpte en kwaliteit van de afbeelding niet zo scherp zijn als die van bijvoorbeeld een tijdschrift. Drukwerk wordt daarom vaak vormgegeven op een hogere DPI, 200 - 300 is zo'n beetje de algemene norm.

Stel je maakt een afbeelding van 9 x 5 cm op 72 DPI, is het plaatje 225 x 142 pixels groot. Al maak je een afbeelding van 9 x 5 cm op 300 DPI, is het plaatje 1063 x 592 groot. De printafmeting blijft echter wel hetzelfde, op het beeldscherm is de afbeelding alleen ruwweg 4x groter. De printer drukt namelijk een pixel op 300 DPI 4 keer zo klein af, dus moeten er 4x zoveel pixels aanwezig zijn om de 9 x 5 cm vol te maken. Je kunt dus concluderen dat een afbeelding dus 4 keer zo scherp is, maar in pixels ook 4x zo groot moet zijn op een beeldscherm als het daadwerkelijke formaat.

Een A3 (297 x 420 mm) op 300 DPI is 3508 x 4961 pixels groot. 505 x 717 is dus lang niet groot genoeg.

Om je vraag te beantwoorden: Een afbeelding van 505 x 717 px wordt op 300DPI uitgerekt op een A3 niet mooi. Als je pixels uitrekt wordt het algemene beeld exponentioneel onscherper. je zal nog wel zien wat het is, maar het zal er erg geblurd uitzien.

Je kan voor de grap in Photoshop, de documentseigenschappen veranderen naar 300DPI inclusief de juiste maten en dan kijken naar de Print Size View, dat geeft wel een algemeen beeld van hoe het er gedrukt uit komt te zien,

Succes!

[ Voor 16% gewijzigd door Matias op 01-06-2005 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:10

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Maar.... Als hij het op school wil printen moet hij wel eerst even kijken wat die printer aankan. De meeste printers printen toch geen 300 DPI Dus kan de reso best wat lagen zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door LoeiOrdinair op 01-06-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
LoeiOrdinair schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:49:
[...]

Maar.... Als hij het op school wil printen moet hij wel eerst even kijken wat die printer aankan. De meeste printers printen toch geen 300 DPI Dus kan de reso best wat lagen zijn.
Hij gaat niet op school printen maak ik van bovenstaand verhaal op? en de meeste printers die A3 kunnen printen kunnen zonder veel moeite 300DPI afdrukken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

NLuna schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:24:
Maar ik heb als resolutie 505x717 gebruikt
Da's een bizar lage resolutie voor A3 formaat.
Maarja het moet 300DPI worden vertelde mij deze medewerker, en de resolutie zou ook veel hoger moeten zijn, het zou dan ongeveer een 40Mb BMP'tje worden.

Alleen dan zou het mooi worden op groot A3 formaat, nou was mijn vraag. Kan ik mijn plaatje zodanig uitvergroten dat het printable is voor A3 formaat, en hoe weet ik hoeveel DPI mijn affiche nu al is? En als ik het nu toch zou laten printen op A3, zou het dan echt zo lelijk worden?

Zit een beetje met een groot dilemma want het moet morgen worden ingeleverd :S..
Maak je affiche opnieuw. Drukken op 300 dpi? Je plaatje wordt dan 505 / 300 = 1.68 inch oftewel 4,3cm bij 717 / 300 = 2.39 inch oftewel 6,1 centimeter. Helaas, niks aan te doen, volgende keer even beter nadenken :). Je weet hoogstwaarschijnlijk vast wel hoe groot een plaatje op internet is als je 'm op ware grootte afdrukt, en daaruit kun je precies afleiden hoeveel pixels je nodig hebt voor een A3.

Ik hoop wel dat je het originele PSP bestand nog hebt, alles wat je dan qua tekst moet afdrukken is dan nog makkelijk en zonder verlies te vergroten. Sowieso kun je voor flyers en groot drukwerk beter in iets als Illustrator werken - lever je het dan als .pdf in, dan is de tekst altijd ongeacht de grootte haarscherp.

Pak je .bmp overigens eens in voor de grap met Winzip of zo, dan wil het bestandsformaat wel meestal behoorlijk naar beneden.

[ Voor 46% gewijzigd door Yoozer op 01-06-2005 13:58 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1