Toon posts:

Optimaliseren webpagina qua laadtijd.

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik vraag mij af hoe jullie omgaan met grote sites en hoe jullie de laadtijd bepalen.

Bijv heb ik:

index.php?Almudena%20Fernandez
index.php?Almudena%20Fernandez&sub=Gallery
index.php?Almudena%20Fernandez&sub=bigpic&returnpage=1

Elk van deze pagina's gebruikt dezelfde lay-out, zelfde top-image enz..
Enige verschil is dat bij de eerste wat meer tekst staat, de 2de thumbnails bevat en de 3de 1 van de grotere versies van de thumbnail.

Waarschijnlijk ziet een browser dit als allemaal unieke pagina's en ik vraag mij af hoe dit gecached wordt. Stel dat ik op elke pagina bovenaan nou een topimage.jpg gebruik, wordt deze dan ook 3 keer opnieuw van de server geladen? Uiteraard ligt dit aan je instellingen, maar ik ben nieuwsgierig hoe je hier optimaal mee om kan gaan.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
De browser ziet alleen de url van het plaatje, die cached ie gewoon lijkt me.
Alleen als je bijv <imng src='plaatje.php'> hebt dan geeft php volgens mij een niet cahce header mee zodat ie dat plaatje niet cachet.. Maar het lijkt me ook dat je dat wilt..
Niet dat dat bij jou het geval is hoor.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe snel een pagina geladen wordt, is afhankelijk van meer zaken als alleen de grootte van de internetpagina en de in te laden gegevens. Ook de snelheid van de PC en de snelheid van de internetverbinding (download EN upload, die laatste is controlestream) is van belang. Daarnaast wil een al dan niet aanwezige virusscanner en/of firewall ook nog wel eens verschil uitmaken, om nog maar te zwijgen van de verschillen tussen antivirus- en firewall producten en hun instellingen :)

De laadtijd moet je iig vanuit de gebruiker benaderen; hij / zij is namelijk degene die er het meest last cq profijt van heeft. Aangenomen dat je IE gebruikt (dat doen de meeste) en de instellingen voor caching op automatisch hebben staan, zou je misschien eens kunnen kijken op de site van MS of je daar iets kunt vinden mbt het caching-mechanisme van IE. wellicht wordt je dan een stuk wijzer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

Je zegt het al, je pagina's zijn telkens net iets verschillend, daar valt dus niks gemeenschappelijks aan te cachen. Je kan eventueel javascript en css opnemen in include files waardoor je wat ruimte spaart. Maar ik neem aan dat je bij jou gewoon moet nagaan of de plaatjes gecached worden want dat is toch de meeste data.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Right... mail de mod die je eerste topic heeft gesloten als je het er niet mee eens bent. Dezelfde argumenten blijven staan. En zo zonder bron kunnen we niet zo heel veel....
Tip: mailen en NIET opnieuw een topic openen....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.