Hallo geachte medetweakers,
ik krijg in voorbereiding van het HBO Informatica een inleiding in Java-programmeren, en daarbij komt de volgende vraag in me boven:
Stel je voor dat je een klasse schrijft van een artikel. Zo'n artikel heeft een aantal variabelen zoals artikelnummer, omschrijving enz. Nou zijn er imho 2 manieren om de klasse te implementeren:
OF:
waarbij je dus in het eerste geval kiest voor data hiding. Wat ik me dus afvraag is: wat voor voordelen heeft de data hiding nou boven het public declareren van de variabelen?
Misschien heeft iemand van jullie hier een heldere kijk op waarvoor alvast dank
ik krijg in voorbereiding van het HBO Informatica een inleiding in Java-programmeren, en daarbij komt de volgende vraag in me boven:
Stel je voor dat je een klasse schrijft van een artikel. Zo'n artikel heeft een aantal variabelen zoals artikelnummer, omschrijving enz. Nou zijn er imho 2 manieren om de klasse te implementeren:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| public class Artikel { private String artCode; private String omschrijving; // CONSTRUCTOR public Artikel(String code, String oms) { this.artCode = code; this.omschrijving = oms; } public String getArtCode() { return artCode; } public String getOmschrijving() { return omschrijving; } } |
OF:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| public class Artikel { public String artCode; public String omschrijving; public Artikel(String code, String oms) { this.artCode = code; this.omschrijving = oms; } } |
waarbij je dus in het eerste geval kiest voor data hiding. Wat ik me dus afvraag is: wat voor voordelen heeft de data hiding nou boven het public declareren van de variabelen?
Misschien heeft iemand van jullie hier een heldere kijk op waarvoor alvast dank