Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fanbus met 45 kOhm Pot's?

Pagina: 1
Acties:

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
Ik heb mijn pc in deze versterker gebouwd: Afbeeldingslocatie: http://i18.ebayimg.com/02/i/04/28/85/e1_1_b.JPG

En aan de rechterkant zitten 3 potmeters, die mooi te gebruiken zijn als fanbus dacht ik zo :9 .
Maar deze zijn 45 kOhm...
Ik wou het in combinatie met een LM317 printje doen, maar ik snap niet helemaal hoe ik kan uitrekenen of dat lukt met die potmeters (45kOhm) die erop zitten, en wat de waardes moeten zijn van de andere weerstand. :?
De fans die ik heb zijn 12V, 0.19A. ;)

Omdat de potmeters mooi op een printje in de behuizing zitten is het moeilijk om ze te vervangen voor andere die ook nog goed passen, dus het moet wel met die 45 kOhm dingen. :P

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 20:13

Cramthabam

Leef en laat leven

De potmeters zorgen gewoon voor de stappen die wilt hebben. De deling staat in de link die je zelf gaf. Je moet zelf bepalen welke range jij je fanbus wilt instellen. Een weerstand is bekend je 45k. Dan kun je zelf uitrekenen welke vast weerstand je moet gebruiken. Dus voor 10 stappen ongeveer 4,5k weerstand.

• -DG-
Cramthabam schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:17:
De potmeters zorgen gewoon voor de stappen die wilt hebben. De deling staat in de link die je zelf gaf. Je moet zelf bepalen welke range jij je fanbus wilt instellen. Een weerstand is bekend je 45k. Dan kun je zelf uitrekenen welke vast weerstand je moet gebruiken. Dus voor 10 stappen ongeveer 4,5k weerstand.
Hoezo de stappen? die potmeters zijn toch staploos?
Als ik bijvoorbeeld tussen de 5 en 12 volt wil kunnen regelen, kan het dan met die 4.5 k weerstand en een 45 k pot?
En wat is hier dan de berekening van?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Je LM317T gaat in stapjes. Die stapjes bepaal je met je potmeter. Zie de link in je SP, en op bit-tech enzo staat ook een schema van een fanbus met LM317.

De LM317 gaat in 10 stapjes (d8 ik) tussen GND en voedingsspanning. Je kunt je fans geen 12V meer geven, nog maximaal 10,5V, dat komt door de eigenschappen van je LM317.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• -DG-
okée maar nu is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord, want hoeveel ohm moet die weerstand dan zijn als ik een 45 kOhm potmeter heb? Ik heb nml. gelezen dat je daarmee kunt regelen tussen hoeveel volt die werkt, maar wie weet hoe je dat uit kan rekenen?
Ik wil dus tussen de 5 en 10.5 volt kunnen regelen.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
oshiro schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:37:
Je LM317T gaat in stapjes. Die stapjes bepaal je met je potmeter. Zie de link in je SP, en op bit-tech enzo staat ook een schema van een fanbus met LM317.

De LM317 gaat in 10 stapjes (d8 ik) tussen GND en voedingsspanning. Je kunt je fans geen 12V meer geven, nog maximaal 10,5V, dat komt door de eigenschappen van je LM317.
Stapjes, ik heb geen idee hoe je daar bij komt. Een potmeter en een LM317 en LM217 zijn gewoon traploos.

http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Maar het beste kan je niet de spanning voor je fan maar de stroom voor je fan regelen. Dan kun je ze veel trager en mooier laten draaien dan door de spanning te regelen.

Het mooiste is PWM, maar ik merk dat je electronica kennis niet zo supper is dus daar hoef je niet aan te beginnen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb ook geen idee waar die stapjes vandaan komen...

Om het gewoon even eenvoudig te houden: In het schema in de link in de topicstart staat een 10k potmeter die samen met de 1k weerstand de uitgangsspanning bepaalt. Als je nu een potmeter van 45k wil gebruiken hoef je alleen maar die 1k te verhogen naar 4,5k en klaar ben je. Het enige "gevaar" is dat je potmeter in je versterker logaritmisch zijn.

Verwijderd

Geen sprake van stapjes.

Om de spanning te kunnen regelen van 5V tot 10,5V zet je in serie met de 45k potmeter een weerstand van 39k en het weerstandje tussen adj en out wordt dan 11k. (10k en 1k in serie)

Theoretische is de uitgangsspanning dan te regelen tussen 5,35 en 10,25V, uitgaande van een referentiespanning van 1,2V

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

stapjes? (ik zou zeggen wtf?)

Gewoon een weerstand van 4k7 erin steken als R1 (zie datasheets) en potmeter als R2. De verhouding van weerstanden is belangrijk, niet de waarden.

Er zit een formule in de datasheet om dat exacter uit te rekenen, zie ook post hierboven.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 01-06-2005 14:08 ]

• -DG-
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:45:
Geen sprake van stapjes.

Om de spanning te kunnen regelen van 5V tot 10,5V zet je in serie met de 45k potmeter een weerstand van 39k en het weerstandje tussen adj en out wordt dan 11k. (10k en 1k in serie)

Theoretische is de uitgangsspanning dan te regelen tussen 5,35 en 10,25V, uitgaande van een referentiespanning van 1,2V
dankje, dat bedoelde ik dus :)
Pagina: 1