Plan van aanpak, firmware perc controller.

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
Ik weet niet of het hier thuis hoort maargoed. dan merken we dan wel.

Ik heb hier een Dell 2600 server met RAID5 en een PERC controler.
nu dacht ik dat 1 van de harddisks kapot was. maar dit schijnt dus na het rebuilden niet zo te zijn.
het zit hem meer in de PERC Controller zelf en heeft een firmware nodig (waarschijnlijk).

Nu zijn er 40 mensen aan het werk op deze server dus kan momenteel weinig doen.
(ze kunnen gewoon nog werken maar disks staan op risk).

Wat ik wil gaan doen is het volgende:
ik vraag me af of dit de juiste manier is.

- Het eerste is het deinstelleren van Array Manager.
- er is een backup op tape maar is alleen data dus geen os.
Dus ik heb het volgende bedacht.. Ik ga gebruik maken van Acronis Trueimage v8.0 Enterprise om mijn server als image compleet naar een exteren hdd weg te schrijven.

Dan is het dus dat ik Trueimage moet installeren en rebooten.
dan image maken.

Dan:

1 - Bios A13
2 - ESM
3 - Server Administrator 4.3

Dan de driver installeren van de percdriver (doe ik dit niet communiceerd hij na een firmware update niet meer met de driver.. dus dit moet eerst lijkt me zo.

4. Perc 4/DI Driver v.5.46

dan de firmware:

5. Perc 4/DI Firmware v.250O

en dan de

6 - Array Manager 3.60

Dan moet ik dus hopen dat alles weer werkt.
is het niet het geval moet ik mijn image terugplaatsen (alleen als er data corruptie is).

Als er iemand suggesties/toevoegingen heeft hoor ik het graag.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:40
Ik doe regelmatig BIOS updates van servers (Compaq/HP). Maar voor zo'n update een image maken, neen dat doe ik niet. Soms wel een export van bv de SQL database. Maar dat is ook het enige.

Ik heb nog nooit een keer een probleem gehad met het flashen van een array controller. Deze vervangen, en alles werkte weer.
Bij een Perc zal niet veel anders zijn.

Je zal een overweging moeten maken van de risico's die je loopt, maar die zijn in mijn ogen niet echt groot. Ik vindt het nog al een hoop werkt voor een simpele flash.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
Liever een backup/image te veel dan 1 te weinig, als je raid al op instorten staat zou ik geen enkel risico nemen. Rolfie omschrijft nu een ideale situatie, dan zou ik me ook niet zoveel op de hals halen als hierboven omschreven. Maar een image/backup maken lijkt me logisch als je daar de tijd/geld voor hebt.
nu dacht ik dat 1 van de harddisks kapot was. maar dit schijnt dus na het rebuilden niet zo te zijn.
het zit hem meer in de PERC Controller zelf en heeft een firmware nodig (waarschijnlijk).
Heb je al contact gehad met Dell over dit probleem, en wat is hun advies? En heb je al eens een hardware test gerunned op deze controller?

[ Voor 38% gewijzigd door leon1e op 01-06-2005 15:29 ]

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
leon1e schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:20:
Liever een backup/image te veel dan 1 te weinig, als je raid al op instorten staat zou ik geen enkel risico nemen. Rolfie omschrijft nu een ideale situatie, dan zou ik me ook niet zoveel op de hals halen als hierboven omschreven. Maar een image/backup maken lijkt me logisch als je daar de tijd/geld voor hebt.

[...]

Heb je al contact gehad met Dell over dit probleem, en wat is hun advies? En heb je al eens een hardware test gerunned op deze controller?
Ja Dell is al geweest (4 uurs service). alleen hdd vervangen verder niets.. firmware en de rest van de shit is aan mij overgelaten... fijn..

Ik ben momenteel alle files aan het backuppen en ga TOCH een True image backup maken om 17:00. dan zit je weer met het probleem.. moet ik de image voorzien van de nieuwe perc drivers of niet.. want als ik firmware uitvoer boot windows niet met deze drivers.. doe ik het niet en failed de perc update dan start mijn windows ook niet meer.. :'(

Op goed geluk..

• leon1e
Noah schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:15:Ik ben momenteel alle files aan het backuppen en ga TOCH een True image backup maken om 17:00. dan zit je weer met het probleem.. moet ik de image voorzien van de nieuwe perc drivers of niet.. want als ik firmware uitvoer boot windows niet met deze drivers.. doe ik het niet en failed de perc update dan start mijn windows ook niet meer.. :'(

Op goed geluk..
Driver voor je Raid kaart kun je normaal ook vervangen vanaf de cd-rom voor het booten van HD.

Verwijderd

Ik heb ook niets dan problemen met PERC controllers. Rebuilds en firmware updates zijn aan de orde van de dag. Heb nog nooit meegemaakt dat een update het schijfsysteem onleesbaar maakte maar één keer moet de eerste zijn.

Voor alle zekerheid dus toch maar een backup doen.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Terminator-> Ligt aan de perc controller. Die adaptecs zijn rommel. LSI valt mee. Adaptec maakt om de have klap hele nieuwe firmwares voor kaarten waarvan de hardware al vier jaar oud is omdat het allemaal maar niet stabiel wil worden. Ze zijn nu op firmware revisie 7 en ook de drivers werken niet lekker met vorige versies; die moeten mee geupgrade worden.
LSI megaraids vallen wel mee. Het gaat in dit topic trouwens om een lsi.

Verwijderd

Bas! schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:10:
Terminator-> Ligt aan de perc controller. Die adaptecs zijn rommel. LSI valt mee. Adaptec maakt om de have klap hele nieuwe firmwares voor kaarten waarvan de hardware al vier jaar oud is omdat het allemaal maar niet stabiel wil worden. Ze zijn nu op firmware revisie 7 en ook de drivers werken niet lekker met vorige versies; die moeten mee geupgrade worden.
LSI megaraids vallen wel mee. Het gaat in dit topic trouwens om een lsi.
Dude, de meeste dell raid controllers ZIJN gewoon rebranded adaptec kaarten dus wat kraam je voor onzin uit? Google maar eens dan kun je zien welke Perc controller gelijk staat aan welke adaptec controller. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 23:17 ]

• leon1e
Toch raar dat jullie zo veel problemen hebben met deze raid controllers, maar geen duidelijke omschrijving geven van het probleem. Zo maar wat rond blaten kan ik ook wel....

Hier geen enkel probleem met de Perc/Adaptec controllers en ik beheer er toch best veel, ze zitten trouwens ook gewoon in HP/Compaq's maar dan met een andere naam :).

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
leon1e schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:25:
Toch raar dat jullie zo veel problemen hebben met deze raid controllers, maar geen duidelijke omschrijving geven van het probleem. Zo maar wat rond blaten kan ik ook wel....

Hier geen enkel probleem met de Perc/Adaptec controllers en ik beheer er toch best veel, ze zitten trouwens ook gewoon in HP/Compaq's maar dan met een andere naam :).
Nja, met Dell in het algemeen heb ik goede ervaringen (dat ff voorop gesteld), maar voor mij geen Dell PERC controllers meer voor data die me wat waard is. Laatst read errors op een exchange server. De Perc3 controller gaf niets, maar dan ook niets aan. Een reboot en een week later weer hetzelfde verhaal. Weer gereboot en nieuwe disken besteld (had nog een perc4 controller op de plank). Mooi niet. volgende dag weer read errors en nog veel meer 'havoc' in de event log. Information Store schtuk.

Afijn, na veel werk en wederdom de conclusie dat Arcserve domme bugs kent hebben we een compleet nieuwe hardware gebruikt, met die perc4 controller in RAID1 met andere disken. Daar een nieuwere versie van Windows (2003 ipv 2000) en nieuwere versie van Exchange (2003 ipv 2000) op gezet. Nog tijdens het terugzetten van de bestaande mail...

..krak. Perc4 controller piepen en alletwee de disken 'kwijt'. In ieder geval piepte deze controller nog, maar het feit dat de controller de disken na een force online gewoon weer zag (zonder verder iets aan de kabels te doen oid) en vrolijk verder wilde met de disken verbaast me enorm.

Dit was voorlopig mijn laatste akkefietje met een Perc controller, maar er ik heb wel meer minder prettige ervaringen met die dingen. Ik moet hierbij wel aangeven dat ik de meeste (host based) SCSI RAID controllers :r vind. Als je die dingen voor iets meer dan 2, 3 of 5 diskjes gebruikt doen ze niet wat je beloofd wordt. Beetje vervelend als je een tot een paar TB aan (SCSI) storage wilt.

Hoe dan ook, deze laatse storing met Perc controllers is voor mij nog steeds een raadsel, eigenlijk is het enige dat een beetje hetzelfde was de software (windows 2003 is ontstaan uit windows 2000, perc4 drivers zullen best een beetje op perc3 drivers lijken). Maar of het daar nou echt in zit.. Ben wel benieuwd of er nog meer mensen dergelijke vreemde ervaringen hebben gehad in het recente verleden.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb er ook nog een. Hier staat een PE met een Perc4 en een extra Adaptec 19160.
Aan die 19160 hangt een externe DLT drive..
Toen de power per ongeluk van die DLT drive afgetrokken werd ging de Perc4 opeens piepen :?
Toen zei het OS (Debian) cannot write to disk etc etc.
Na een reboot bleek dat de Perc4 geen containers meer zag :X
Nieuwe aangemaakt met dezelfde eigenschappen en gelukkig was er niks aan de hand (tot op de dag van vandaag geen errors gehad).
Maar lekker is natuurlijk anders :|

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb een perc4 (megaraid driver in Linux, dus LSI rebrand) in een PE1750. Werkt prima, niks geen problemen mee. Ben ik een van de happy few? Moet ik wel bijzeggen dat ik maar gebruik maak van 3 schijven.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Froggie schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:52:
Ik heb een perc4 (megaraid driver in Linux, dus LSI rebrand) in een PE1750. Werkt prima, niks geen problemen mee. Ben ik een van de happy few? Moet ik wel bijzeggen dat ik maar gebruik maak van 3 schijven.
Ik heb hier ook veel meer Dell servers met diverse generaties PERC controllers die wel zonder problemen draaien. Maar 1 of 2 van de 40 die met onduidelijke redenen defect raken is imho 1 of 2 te veel..

• ByteBuster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 09:04
Het probleem ligt meestan niet aan de PERC, maar aan het firmware van de disken, ik zou dit maar eens gaan controleren. Voordat je claimt dat de controller de schuldige is. :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

We leven ondertussen al 1,5 jaar verder dus ik denk dat het probleem wel verholpen is ondertussen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.