Welke lenzen voor mijn 350D?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb nu enige tijd een 350d. Enkele producten foto's kreeg ik er maar moeilijk mee gemaakt, mar toegegeven voor foto's in de normale wereld is deze camera een knap stukje techniek en zorgt ie voor mooie foto's.

Toch loop ik tegen wat dingen aan: Ik wil graag dieren op afstand dichtbij kunnen halen (telelens) en ik wil een vlieg kunnen fotograferen.

Welke lenzen zijn het beste geschikt? een 50mm macro komt volgens mij dichterbij dan een 90mm. Je hebt ook zoeits als 1:2 of 1:1 macro, waarbij 1:1 volgens mij levensgroter is.

Qua telelens zie je nog wel eens een 80-200 of 80-300mm. Scheelt die 100mm, of kan het maar beter vergeten?

In mm ben ik wel thuis, maar de waarde van een lens zegt ook vaak zoiets als:
4.0-5.6
Ik weet dat het met het licht te maken heeft, maar hoe werkt dat precies? Lager is beter zeggen ze in de winkel.

Je hebt ook verschillende merken: Tamron, Sigma of gewoon Canon. Het zal gerust persoonlijk zijn en elk merk heeft zijn budget modellen. Op marktplaats kom je heel vaak leuke lenzen tegen, maar ik durft ze toch niet te kopen in de angst de verkeerde in huis te halen...

Welke lenzen of adviezen zou je me willen geven?

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-01 14:06

CasGas

.

Volgens mij moet je dan hier zijn:

Centraal objectieven-topic V3.0

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik was er al bang voor...

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Welke lenzen zijn het beste geschikt?
inderdaad, een telelens om dieren 'dichterbij' te halen en een macrolens om kleine diertjes te fotograferen
een 50mm macro komt volgens mij dichterbij dan een 90mm.
nee, met een 90 mm macro lens kan je van verder af het object fotograferen, hoe dichtbij je kan komen is afhankelijk van de lens
Je hebt ook zoeits als 1:2 of 1:1 macro, waarbij 1:1 volgens mij levensgroter is.
inderdaad
Qua telelens zie je nog wel eens een 80-200 of 80-300mm. Scheelt die 100mm, of kan het maar beter vergeten?
dat scheelt een hoop, maar ook in lichtsterkte en scherpte van de lens.
In mm ben ik wel thuis, maar de waarde van een lens zegt ook vaak zoiets als:
4.0-5.6
dat is het grootste diafragma van de lens. hoe kleiner dit getal, hoe groter het diafragma en hoe meer licht de lens naar binnen kan laten. een groot diafragma (klein getal) geeft een kleine scherpte diepte, terwijl een klein diafragma (groot getal) een grote scherptediepte geeft.
Ik weet dat het met het licht te maken heeft, maar hoe werkt dat precies? Lager is beter zeggen ze in de winkel.
over het algemeen klopt dat inderdaad. deze lenzen kunnen onder slechtere lichtomstandigheden presteren en zijn meestal ook scherper op het scherpste diafragmabereik (meestal op 8 à 11)
Je hebt ook verschillende merken: Tamron, Sigma of gewoon Canon. Het zal gerust persoonlijk zijn en elk merk heeft zijn budget modellen.
over het algemeen is het zo dat de eigen merken het beste presteren, maar canon heeft ook k#tlenzen en tamron en sigma hebben ook goede lenzen. het is dus afhankelijk van de specifieke lens wat de kwaliteit is.
Op marktplaats kom je heel vaak leuke lenzen tegen, maar ik durft ze toch niet te kopen in de angst de verkeerde in huis te halen...
als je niet weet wat je koopt, is die kans inderdaad terecht.
Welke lenzen of adviezen zou je me willen geven?
besluit wat je wilt, wat je budget is en kijk dan wat de mogelijkheden zijn (en kom dan nog eens hier terug om informatie in te winnen)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:17

Garyu

WW

Ik heb laatst met veel interesse de Canon website zitten lezen. Hier staat verbazingwekkend veel informatie over lenzen, hoe het geheel werkt, etc. Ik zou zeggen, lees dat eens door: http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lineup/index.html

Kijk ook eens onder EF Lens 101, waar een duidelijk overzichtje staat van verschillende macro/tele afstanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Garyu op 01-06-2005 13:30 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hoezo bang voor? Centraal objectieven-topic V3.0 bevat prima info hoor, waarom je dan toch een apart topic opent, snap ik niet. Anyhoe: succes met je keuze, kom je er niet uit, dan kan dat topic dus flink behulpzaam zijn :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.