Toon posts:

Disk opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, ik heb helaas ook geen overeenkomstig topic kunnen vinden:

Probleem:

Korte beschrijving: Ik heb 2 Seagate Barracuda 80Gb die in 1 systeem wel en in een ander systeem geen problemen hebben met opspinnen.

Lange beschrijving: Na een koude start (systeem afgekoeld) duurt het enkele minuten voordat de Seagate eindelijk op toeren komt. Tijdens het starten hoor je hem opspinnen en vervolgens met een paar tikken weer vertragen. Dat gaat tot tijdens het booten in XP en blijft dan hangen in het eerste XP scherm (logo + voortgangsbalk). Na reset van de pc komt de schijf wel op en start door. In een ander systeem heeft de shijf deze problemen niet.

Geschiedenis:
Ik had 2 seagates 80GB in Raid 0 waarvanaf werd geboot. Daarnaast ook een Hitachi SATA 160Gb als extra disk. Op een gegeven moment valt me op dat er een schijf steeds meer moeite heeft met opspinnen en na een tijdje blijkt dat ook de raid 0 niet gemaakt kan worden (menutje van Highpoint). Na opnieuw resetten gaat alles ok.
Omdat ik dus vermoede dat 1 van de 2 Seagates stuk aan het gaan is heb ik snel een Hitachi SATA 250Gb gekocht en alles van de Seagates overgezet.
Helaas lukte het me niet alleen van de SATA's te booten (ander probleem, niet voor dit topic, is ook geen issue) dus plaatste ik 1 van de seagates op IDE (zonder raid) terug als XP boot disk. De andere Seagate naar de pc van de kinderen. Alles weer in orde, XP erop, booten ok, maar na koude start (pc een uurtje uit) weer opspinproblemen. De Seagate in de andere pc start zonder problemen op. Ik dacht; dan ruil ik de schijven weer om. XP opnieuw installeren, booten na 1 uur pc uit en ... ook de andere Seagate heeft problemen met opspinnen :? . Ze hebben dus allebei in het ene systeem wel en in het andere systeem geen probleem.

Wat heb ik zelf gedaan:
1 - Alle Seagates eruit, SATA schijven komen zonder problemen op.
2 - Ik heb de IDE kabels vervangen -> geen verbetering
3 - Ik heb andere connectors (12V) gebruikt -> geen verbetering
4 - Ik heb de voltage in de BIOS bekeken: (voeding: CWT 430W) schommelen tussen 12,06 en 12,16 direct na booten, daarna 12,06, schijf blijft nog steeds niet opspinnen

Mijn conclusie:
1 - De Seagates zijn goed, omdat ze het allebei in een andere pc zonder problemen doen.
2 - De voeding kan het (haast niet) zijn. Voltages lijken me niet buiten de marges.
3 - Kabels zijn goed, want bij elke kabel treedt dit op.
4 - Connectors op moederbord zijn ok, want ik gebruikte eerst een Hightpoint Raid-PCI kaart waarbij de problemen ook optraden.

Workaround:
Ik dacht er aan de pc direct na booten in pauze te zetten, maar kan niets vinden hoe ik dat moet regelen. Dit zou dus direct moeten na de boot.ini moeten (weet iemand of ik in de boot.ini ook "pause" kan zetten, want in de autoexec.bat werkt dat niet (zoals bekend)). Als ik de schijf dan volledig hoor opspinnen druk ik op enter om verder te booten.

Een andere methode om de Seagates uit te sluiten is een andere schijf op IDE te plaatsen en kijken of hij het dan nog doet, ik heb nog wel ergens een 500Mb liggen (dacht ik).

Verwachtingen:
Het is een heel lang verhaal geworden zie ik, maar ik hoop dat iemand de moeite neemt dit door te lezen en het zou natuurlijk geweldig zijn als iemand weet waar het probleem precies zit (en wat dan de oplossing is ;) ).

Alvast bedankt,
Jan

Verwijderd

De pc waar de schijven in falen, kun je in het bios ook een spinup tijd instellen?
Er zijn een aantal mobo's die het kunnen...

Verder, wissel de voedingen van de pc's eens met elkaar uit om dat uit te sluiten als dat al niet gedaan was.

Verwijderd

Topicstarter
Mij mobo is de A7N8X de Luxe en heeft die optie niet. Ik zal idd een nog andere voeding kunnen proberen. Bedankt voor de tip.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je al geprobeerd om zonder die 2 Seagates op te starten? Die optie ontbreekt dacht ik nog.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook zonder de Seagates gestart (puntje 1 was dat uit mijn lijstje met wat ik gedaan heb). op de SATA schijven staat geen OS, maar ze worden netjes herkend in het SATA menu en dat zegt me dat ze goed zijn opgestart.