Computer boot pas na enkele malen proberen

Pagina: 1
Acties:

• tutterke
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-06 09:28

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
De laatste paar weken heb ik het probleem dat als ik m'n pc wil aanzetten, hij nooit in 1x start. De eerste maal geraakt hij tot aan het geheugen checken (weet ik van m'n display op het moederbord) maar het beeld blijft zwart; zet ik hem opnieuw af en weer aan, dan krijg ik misschien beeld, maar dan blijft hij hangen waar de hard disks worden gedetecteerd (of hij doet het heel traag); moet ik hem opnieuw opstarten, en dan misschien, heel misschien, start hij dan eindelijk op.

Eerst dacht ik aan een geheugenprobleem, omwille van de code op het display (C1) en de daarbij horende pieptonen (net een ambulance), maar ik heb de geheugenlatjes er eens uitgenomen, van plaats gewisseld, is 1 latje ipv 2, ...maar dat werkt allemaal perfect, en bovendien, eens ik geboot ben, heb ik helemaal geen problemen meer, dan werkt windows en alles eraan perfect.

Wat wel gek is dat m'n voeding (300 Watt standaard AOpen gevalletje) die ik al enkele jaren heb sinds een paar maanden met momenten ontzettend veel lawaai maakt. Ik vermoed dan dat het de fan is van m'n voeding.
Bovendien, als hij dan toch boot, krijg ik tijdens het booten een schermpje "PC Health", met daarop alle voltages, temps, fanspeeds. Alles lijkt daar normaal, maar het VDD voltage verandert constant, en nog geen klein beetje (van 1,10 V naar 1,53 V enzo). Nu lijken mij dat toch nogal grote verschillen voor zo'n klein voltage.

Zou het dan de voeding kunnen zijn?

PC is niet gemod, wel overclocked, maar zelfs als hij niet overclocked is heeft hij deze problemen.

Epox 8rda+
2 PC2700 Apacer 256MB
Athlon XP 1800+

And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
are the best I've ever had.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:40

Outerspace

Admin General Chat
Het zou inderdaad je voeding kunnen zijn.
heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen :?

En als je MBM download, wat geeft MBM aan qua voltages e.d.

Wauw, een sig!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

afaik was de 8rda+ van Epox 1 van de mobos die te kampen had met het brakke elco probleem, controlleer eens of dat het geval is of niet. Dat zou de rare waarden van je voltlijnen kunnen verklaren.

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Dit geeft MBM:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pub/mbm.png

Naar mijn aanvoelen is die Core0 de enigste lijn waar een groot verschil zit tussen Low en High.

En die elco's - ik vermoed dat ik dan moet zoeken naar brakke condensatoren? Dat lijkt me allemaal wel ok...

I find it kind of sad

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tutterke schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 09:50:
Dit geeft MBM:

En die elco's - ik vermoed dat ik dan moet zoeken naar brakke condensatoren? Dat lijkt me allemaal wel ok...
idd brakke, kapotte of bolstaande condensatoren. Ik zou die toch goed controleren als ik jou was "lijkt wel ok" klinkt nogal twijfelachtig.

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Goed, vanmorgen weer hetzelfde probleem, nu maakte hij er zelfs nog extra geluid bij... Het lijkt wel een ambulance, 2 afwisselende beeps, die erg stil beginnen, alsof er ruis opzit, en dan steeds harder en harder gaan.

En die elco's, er zitten er veel op met bovenaan een stukje bruin 'ding' op... Lijkt wel kurk..

I find it kind of sad

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Post een foto zodat wij het zeker kunnen weten, maar het lijkt er dus op dat jouw Elco's het begeven hebben. Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1044702256.jpg

Hans van Zijl

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Dit is dat 'kurkachtig' iets...

http://users.pandora.be/pub/mb/picture078.jpg
http://users.pandora.be/pub/mb/picture080.jpg

(weet eigenlijk helemaal niet of ik het juiste heb gefotografeerd, maar goed)

I find it kind of sad

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

kotm dat niet gewoon door te veel vocht waar roest van ontstaat welke sommige circuits op je mobo doen flippen :? Staat je PC in de badkamer :P

[ Voor 12% gewijzigd door aardbeix15 op 02-06-2005 13:44 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Dit is een duidelijk geval van brakke condensatoren! Alle naast de mosfets zien er niet meer goed uit... Suc6 met je verlies!

Hang loose, KiteSurfing for life!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

tutterke schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:01:
Dit is dat 'kurkachtig' iets...

http://users.pandora.be/pub/mb/picture078.jpg
http://users.pandora.be/pub/mb/picture080.jpg

(weet eigenlijk helemaal niet of ik het juiste heb gefotografeerd, maar goed)
Warm de soldeerbouten op! Gewoon brakke elco's.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 02-06-2005 13:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tutterke schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 08:33:
Goed, vanmorgen weer hetzelfde probleem, nu maakte hij er zelfs nog extra geluid bij... Het lijkt wel een ambulance, 2 afwisselende beeps, die erg stil beginnen, alsof er ruis opzit, en dan steeds harder en harder gaan.

En die elco's, er zitten er veel op met bovenaan een stukje bruin 'ding' op... Lijkt wel kurk..
Dat bruin is gewoon de vloeistof die uit die dingen lekt. Je zou moeten merken dat die dingen nogal stinken (ze hebben een eigenaardig geurtje).
dus even elcos vervangen en je plank zou weer moeten werken
Pagina: 1