Lichtgevend insect fotograferen?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freezo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 21:23
Hey all,

Ok, ben geen expert in het fotograveren als het donken is, dus ik dacht ik vraag even wat tips/hulp.
Ik ben in India, en er is hier een leuke insectje bij me voordeur (elke avond) die lichtgevend, op zich beweegt het beesie vrijwel nie, das handig (geloof dat deze tam is hehe).

Ik heb geprobeerd hem te fotograveren maar het lukte gewoon nie, wel met flash maar hehe daar heb ik niets aan. Mijn aparatuur:

Canon EOS 300D
Standaard :18-55mm lens
Van die macro lensringen +1+2+4

Kan iemand mij wat tips geven hierover?

Ik heb wel op google gezocht, maar zit hier op een 56k6 GPRS verbinding via me telefoon, en maakt het allemaal wat moeilijker.

Alle hulp is welcome.

Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat lukt niet precies?
Gebruik center-weighted meting en anders M om een goeie belichting te krijgen, ik denk dat je wel een statief nodig hebt (of hoge ISO).

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• Freezo
ja, statief gebruiken moet natuurlijk maar wel he. Maar wat is center-weighted meting? Ik gebruik altijd M ja, vrijwel altijd hehe. Mijn probleempje is dat ikhet lichtje soms vrijwel nie kan zien, en de autofocus niet werkt daarma omdat het te donker is.

Nog iets, what about de lightinstelling ik bedoel je kan ook voor fluoresent light kiezen... is dat nu van toepassing denk je?

[ Voor 21% gewijzigd door Freezo op 01-06-2005 08:25 ]

Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Freezo schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 08:20:
ja, statief gebruiken moet natuurlijk maar wel he. Maar wat is center-weighted meting? Ik gebruik altijd M ja, vrijwel altijd hehe.
M zal je wel moeten doen nu. Metering kan je niet kiezen bij de 300D, dus je moet zelf wat spelen. Je autofocussen met behulp van de flits, vervolgens op MF zetten en flits uit. Aangezien je een statief hebt beweeg je niet en dus zal je scherpstelling correct blijven.
Mijn probleempje is dat ikhet lichtje soms vrijwel nie kan zien
Met flits of met behulp van een zaklamp zie je zo of het beestje op de gewenste plek in het frame valt. Vuurvliegjes en dergelijke gloeien inderdaad niet heel constant, dus je moet ook wel een beetje geluk hebben. Of bedoel je dat je hem niet kan zien omdat het beestje veel te klein afgebeeld wordt?

[ Voor 27% gewijzigd door Voutloos op 01-06-2005 08:26 ]

{signature}

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 15:17

Ravhin

no <root>...

Stel de camera in op Av (d8 ik) en kies het grootste apertuur (kleinste getal ;) ). Stel je fotoformaat in op Large, fine en je ISO op 800. Dit geeft iets ruis, maar je kan dat altijd wegfilteren met photoshop. Stel fe AF in op single-point (center :? ) waar jij het beestje in je foto wil hebben. Het handigste is als je een statief gebruikt, maar als je dat niet hebt kan je ook gewoon goede ondersteuning vor je ellebogen regelen. Voorzetlensen zou ik niet gebruiken, want die nemen weer licht op en heb je langere sluitertijden. De kitlens is al niet al te lichtsterk (3.5 - 5.6 uit mijn bolle hoofd) dus je zit al aan pittige sluitertijden.

Lukt het niet kan je ISO 1600 proberen, maar ik garandeer niet dat het daar wel mee lukt (of mooi wordt). Ik denk dat je, met de door jouw beschikbare middelen, zo het beste ingesteld bent om een bug-pic te nemen :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Freezo
Ah logisch, ik geloof dat India me hoofd een beetje duf heeft gemaakt, en what about de vraag :
Nog iets, what about de lightinstelling ik bedoel je kan ook voor fluoresent light kiezen... is dat nu van toepassing denk je?

weet je hier iets van?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 13:40

BaRF

bijna kerst

en misschien bracketen? Dus je stelt hem handmatig in op bv f5,6 bij 1/30 en dan maakt de cam er ook nog één met een kortere en één met een langere sluitertijd :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Beste in Raw schieten en witbalans achteraf aanpassen zodat het zo echt mogelijk lijkt.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat is niet van toepassing. Dit is voor je witbalans en heeft in principe niets te maken met wat voor licht je fotografeert ;) Gewoon op AWB laten staan, eventueel later corrigeren in een fotoprogramma.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, heel simpel. gewoon RAW kiezen en later uitzoeken. ;)
edit:
Gezellig druk hier. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 01-06-2005 08:28 ]

{signature}

• Freezo
Ok ik probeer het vanavond en post het resultaat hier. Thx allemaal voor de snelle replies. God wat heb ik een hekel aan 56k6 verbinding! THNX!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mijn probleempje is dat ikhet lichtje soms vrijwel nie kan zien, en de autofocus niet werkt daarma omdat het te donker is.
Dat is mij ook al opgevallen als één van de weinige problemen met de 300D. Als ik de lichtsterkte van de zoeker vergelijk met de zoeker van mijn oude vertrouwde EOS 650, valt dat zwaar tegen.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Waarom schiet, of zoals jullie het altijd zeggen, trek je m niet op raw?

Ooit van handmatig scherpstellen en gebruiksaanwijzing lezen gehoord?

Zoals wel vaker bij van die "Ik koop een DSLR en begin maar eens met de M-instelling, omdat het een professionele camera is"-freaks ontbreekt vaak de basiskennis van fotografie, dus een boek over fotografie is ook geen overbodige luxe om te lezen. Of was je nou de enige?

Gadgets FTW!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ursamajor schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 08:43:
Waarom schiet, of zoals jullie het altijd zeggen, trek je m niet op raw?
Heeft weinig van doen met de kwaliteit van de foto. Als je een poster wil maken van het beestje is het een handige tip ;)
Ooit van handmatig scherpstellen en gebruiksaanwijzing lezen gehoord?
handmatig scherpstellen is erg lastig als je het object niet in je zoeker kan vinden :/
Regel 1: "Reageer altijd ontopic en behulpzaam" dit mis ik wel in je reply
Zoals wel vaker bij van die "Ik koop een DSLR en begin maar eens met de M-instelling, omdat het een professionele camera is"-freaks ontbreekt vaak de basiskennis van fotografie, dus een boek over fotografie is ook geen overbodige luxe om te lezen. Of was je nou de enige?
Regel 3: "Respecteer ten alle tijden je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol" Lees eerst eens de regels van het forum voor je je zo uitlaat. Het is een niet echt ter zake doende antwoord waar de TS weinig mee kan. Vast dat de vraag voor jou gesneden koek is, maar probeer dan een ander te helpen met je onschatbare kennis van de (digitale) fotografie...
just my 2 cents.

• Freezo
Ja, jammer hoor UrsaMajor, dit topic was voldoende en dan moet dat er weer bij.
1)Handleiding is kwijtgeraakt tijdens reizen in India
2)Ik zit in de jungle, daar hebben wij geen boekwinkels...ben al blij dat ik hier stroom heb, en via me telefoon (GPRS) internet.
3)Had inderdaad een boek over fotografie, maar hehe juist die was ik vergeten DOH!.

En waarom trek ik hem niet op RAW, wel zoals Ravhin ook herhaald, het focussen lukte nie e.d. had gewoon wat tips nodig.

THnx Ravhin and the rest. Ik post vanavond mijn results hopelijk! (als het beestje er nog is, hierom ws het ook handig om snel antwoord te krijgen en dus nie een boek etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door Freezo op 01-06-2005 09:01 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Als je mijn posts welleens hebt gelezen, kun je zien dat ik 99% altijd behulpzaam ben in mijn antwoorden.
Ik denk dat de TS eerst zelf de FAQ had kunnen lezen, of de zoekfunctie gebruiken. Er zijn namelijk al eerder mensen geweest die iets kopen en dan hier gaan vragen hoe ze moeten fotograferen.

Maargoed, ontopic:
Als je RAW fotografeert, kun je achteraf je witbalans opmaken. Dat zo'n beestje een fluoriserende kleur heeft (en oplicht) heeft niets met de te kiezen witbalans te maken (fluorescent zoals de TS oppert).

Gadgets FTW!

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Ik denk dat je het beste resultaat krijgt met een combinatie van alle bovenstaande hints Friso.

Je EOS heeft 2 bracketing modes die allebei uitkomst kunnen bieden in een moeilijk te fotograferen situatie: auto exposure bracketing (AEB), en whitebalance bracketing (WB-BKT). Ze zitten allebei direct onder je "menu" knop.
Zodra je deze brackets aanzet, moet je uiteindelijk 3x dezelfde foto schieten (je viewfinder geeft ook aan met welke van de 3 foto's hij bezig is). Van die 3 foto's worden uiteindelijk 9 foto's opgeslagen. (3 exposes met ieder 3 whitebalance instellingen).

Mocht je ze in RAW gaan schieten, dan is de WB-BKT wellicht overbodig omdat je die achteraf in photoshop met dezelfde precisie kan bijstellen, en daarna de kleuren nog perfect kan maken dmv curve colorcorrection.

Maar AEB is in die lichtarme omstandigheden ook in RAW wel degelijk handig, omdat je zo wellicht een beter resultaat krijgt op een lagere ISO waarde (minder ruis!), en je wellicht minder hoeft te corrigeren in photoshop (want Shadow/Highlight etc kunnen natuurlijk niet ALLES fixen).

Dus.. zet je statief neer, autofocus m op de flash, MF,flash uit, en dan schieten met AEB+1/-1 ofzo, beginnend bij ISO400, en eindigend bij 1600.. zit er vast wel iets tussen dat bruikbaar is :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien nog een tipje, zet 'm op AF, belicht met een zaklamp oid zodat je hem scherp hebt, zet 'm op MF en laat dat zo staan, nu is ie scherp en hoef je niet meer te focussen.

Voor de rest, tja groot diafragma, lange sluitertijd, bijvoorbeeld 5 seconden op iso 200 zonder bijbelichting. Als het object stilstaat en je ook een statief gebruikt krijg je mooi alle omgevingslicht (sfeer) en licht van het beestje erop.

Succes en als je er toe in staat bent, laat het resultaat effe zien :)

• Freezo
Thnx, ik probeer het en post het resultaat zeker. Me beestje is op het moment zoek hehe.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

't zijn geen lichtgevende insecten maar dit is zo'n bril-fokking-jante foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.dailydigitalphoto.com/potd-images/potd/YS003012.JPG

http://www.dailydigitalph...?day=28&month=5&year=2005

Alors.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Freezo schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 16:10:
Thnx, ik probeer het en post het resultaat zeker. Me beestje is op het moment zoek hehe.
Ok toppie :)

Je 'hehe' gehalte is wel erg hoor, is dat bij iedereen daar? Lijkt me wel een gezellige boel dan, hehe ;)

• Freezo
HaHaHa, nee, maar iemand moet hier toch lachen :)Dus doe ik het :)

Pagina: 1