Nu nog upgraden of wachten op G70/R520?

Pagina: 1
Acties:

• Roenie1
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 00:48
Ik wil gaan upgraden, maar ik hoor van sommigen dat het momenteel niet verstandig is om een kaart te kopen uit de Geforce 6 of Radeon X800 series, omdat die al zo lang op de markt zijn (April 2004, als het goed is, en dat is een lange tijd...) Er is mij verteld dat het beter zou zijn om te wachten op G70/R520. Ik twijfel.

Vergeef mij als ik er ook nog wat andere vraagjes tussendoor stel. :)

Sinds kort heb ik een budget voor een comp upgrade, van zo'n 900,- maximaal.
Daarom wil ik als het even kan dus met de videokaart niet duurder gaan dan 340,- maar ik merk al dat dat krap gaat worden.

Mijn huidige systeem:

Abit KG7 (AMD761 chipset)
AthlonXP 1900+
512MB DDR266
Geforce 4 Ti4400

Moge duidelijk zijn dat ik al een ruimmmm een half jaar geleden had willen upgraden, en ik er écht om zit te springen. Ik denk qua andere (non-vga) hardware aan:

Nforce 4 ultra mobo
AMD64 3400+*
1GB DDR*

*evt. 3200+, maar ben bang dat de vid kaart een 3400+ of 3500+ wel lekker gaat vinden. Is een Venice de beste keuze?

*Moet dit pc3200 zijn? ik zie ook pc4000? geldt hier hoe sneller hoe beter? ik ben nog van het tijdperk dat er zoiets was als sync tussen ram en fsb.

En watvoor videokaart daar dan bij moet komen, lijkt mij een:

6800GT of X800 Pro geflashed naar X800 XT PE
(X800XL verliest het van laatstgenoemde)

Het viel niet mee om een X800 Pro te vinden die PCI-E is. Op de ATI website zie ik ook alleen maar AGP staan als spec. Toch vond ik er eentje, van Club3D (met 256mb GDDR3). Prijs: 369,- Hetzelfde dus als een 6800 GT. Ik vind het enigzins vreemd dat er geen andere merken van zijn voor PCI-E en ik vraag me af of deze kaart wel naar XT/XT-PE flashbaar zal zijn, maar als ie 1.6ns mem heeft zal dat wel lukken? Besteld heb ik hem nog niet, vanwege mijn twijfel over de vraag of ik niet moet wachten op de nieuwe generatie kaarten! Er is er nog maar 1 op voorraad, dus als ik hem hebben wil moet ik wél snel wezen. Als ie eenmaal geflasht is zal hij sneller zijn dan de 6800 GT, voor dezelfde prijs. Met een beetje mazzel net zo snel als een XT PE of net iets eronder. Geen slechte deal dus, ik vraag me alleen af voor hoelang, als de volgende generatie kaarten er gelijk al overheen dendert.

Als ik wacht tot de volgende generatie kaarten komen (ik geloof eerst de G70, binnen 2 maanden ofzo??), vraag ik me wel af of het instapmodel daarvan wel binnen mijn budget zal liggen. Indien niet voor zo'n 380 euro of minder tekoop, heeft het geen zin om erop te wachten. En ik denk dat dat niet gaat lukken? En als dat zo is, is het dan evengoed slim om te wachten tot de G70 er is (en/of R520), vanwege prijsdaling van de huidige kaarten, of is dat peanuts?

Ik weet niet precies wanneer de dual core AMD CPU's massaal beschikbaar komen, en dan denk ik dat ik ze niet zal kunnen veroorloven, maar dat de AMD64 prijzen wel zullen zakken? Again, is dit de moeite?

Kortom, moet ik nu die X800 Pro scoren en de boel upgraden, of kan ik beter wachten? |:(

[ Voor 28% gewijzigd door Roenie1 op 01-06-2005 07:05 ]

Verwijderd

Mag je helemaal zelf weten... Persoonlijk koop ik vandaag een 6800gt, mijn laatste agp kaart vermoedelijk. Wanneer die nieuwe generatie uit en beschikbaar is kunnen we goed ergens rond kerstmis zitten naar mijn idee (al die paper launches zeggen weinig over beschikbaarheid).

Kwam zelf in de knoop met prestaties in verschillende spellen en wacht dan gewoon niet meer.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt in hardwareland altijd wel blijven wachten, altijd is er binnenkort een betere versie op de markt. Dat is dus een afweging die je alleen zelf kunt maken dus :)

• Roenie1
Mja, het gevoel dat ik nu telaat ben met upgraden zo lang nadat de huidige generatie kaarten op de markt kwam, komt voort uit het feit dat bij mij nooit zeker is wanneer ik weer kan upgraden, en de laatste keer dat ik kon upgraden was drie jaar geleden. Daarom wil ik altijd zo lang mogelijk doen met een systeem. De vorige keer dat ik een upgrade deed was naar een Geforce 4 etc. Die ging toch wel 2.5 jaar mee, voordat ik problemen kreeg met het draaien van de games, maar toen ik die kaart kocht was hij net uit! Dat is nu wel even anders.

edit:
Ik weet dat 't uiteindelijk mijn keuze is, maar ik heb geen ervaring met upgraden naar al lang (een jaar) bestaande hardware: ik heb altijd ge-upgrade naar spul dat net uit was. Dan deed ik er 2.5 jaar mee. Als je nú nog moet upgraden naar een videokaart uit de huidige series, dan ben je eigenlijk het eerste jaar van die 2.5 al kwijt, en zal je er slechts 1.5 jaar mee doen? Of zeg ik nou iets raars? ;)

Misschien is een 'overbrug-systeem' momenteel nuttig: d.w.z. nu een low budget upgrade en dan weer upgraden als de nieuwe serie kaarten betaalbaar zijn. Of ben je dan uiteindelijk alleen maar duurder uit? :?

Ik ben enkel benieuwd hoe anderen erover denken, die nu ook zo'n beetje aan een upgrade toe zijn of kortgeleden geupgrade hebben. Dus: Hoe denk jij hierover?
/edit

[ Voor 49% gewijzigd door Roenie1 op 01-06-2005 10:02 ]

• Quasar-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 15:30
Dit is altijd een interessante afweging. Neem nou de vorige generatie nVidia. Ik heb hier een ti4200 en een ti4600. Qua games merk ik het echt niet een verschil (enkel een te verwaarlose framerate van enkele punten). Echter toen ze actueel waren een aantal jaar terug zat er wel aardig verschil qua prijs in.

Nog leuker, een jaar geleden was de ATI 9800XT de high-end kaart van nvidia. De Geforce 6600GT presteert soms beter in aantal situaties. Ik zou er van balen als ik 400-450 euro voor die kaart had uitgeven en een jaar later is er een kaart opde markt van 200,- euro die bijna vergelijkbaar presteert.
(http://firingsquad.com/ha...gt_agp_roundup/page20.asp)

Over het algemeen is het dus niet zinnig om qua kosten/prestatie voor een high-end kaart te gaan, die is veels te duur als je het vergelijkt met mid-range. Ik zou dus niet wachten op G70/R520. Tenzij je echt high-end nodig hebt.

Als je nu een kaart van 200 euro neemt (bijv. de 6600GT die 2x zo goedkoop als de high-end 6800 ultra), kan je voor de prijs -200 van de high-end kaart (ruim 450,- ofzo?) over 1,5 a 2 jaar een kaart kopen die sneller is al de huidige 6800 ultra. En je hebt ongeveer hetzelfde geld uitgegeven.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35

Pubbert

random gestoord

De meeste X800XL's kun je ook wel naar de clocksnelheden van een X800XT PE klokken :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Roenie1
Define "de meeste"? (Welke dus? Heb je ervaring met een bepaald merk?)
Kan je met een 6800GT ook zoveel winst krijgen door te overclocken, of juist meer of minder?

@Quasar: Interessante post.

[ Voor 64% gewijzigd door Roenie1 op 01-06-2005 12:43 ]

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 16:05
Een beetje off-topic maar, ik denk dat dit ook een handige site voor je is:
http://www.mad-moxx.de/

[Updated spec's]

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 07:35

Aight!

'A toy robot...'

Een X800XL wint het in ongeveer 80% van de 6800 GT. Het zijn allebei zeker geen slechte kaarten, een 6800GT kan vaker ook naar een 6800 Ultra worden overgelocked. Met de juiste koeling natuurlijk.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 23:38
Roenie1 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 06:46:
Ik wil gaan upgraden, maar ik hoor van sommigen dat het momenteel niet verstandig is om een kaart te kopen uit de Geforce 6 of Radeon X800 series, omdat die al zo lang op de markt zijn (April 2004, als het goed is, en dat is een lange tijd...) Er is mij verteld dat het beter zou zijn om te wachten op G70/R520. Ik twijfel.
De huidige kaarten van ATI en nVidia zullen nog wel een tijdje hun mannetje kunnen staan hoor :)
Abit KG7 (AMD761 chipset)
AthlonXP 1900+
512MB DDR266
Geforce 4 Ti4400
In een ver en grijs verleden heb ik ook nog dat moederbord gehad :D
Moge duidelijk zijn dat ik al een ruimmmm een half jaar geleden had willen upgraden, en ik er écht om zit te springen. Ik denk qua andere (non-vga) hardware aan:

Nforce 4 ultra mobo
AMD64 3400+*
1GB DDR*
Welke voeding heb je nu? Want misschien zal je die ook moeten upgraden? En HD, DVD, ...? Of is die € 900 voor mobo, cpu, mem en graka?
*evt. 3200+, maar ben bang dat de vid kaart een 3400+ of 3500+ wel lekker gaat vinden. Is een Venice de beste keuze?
Er zit natuurlijk wel een prijsverschil tussen een 3200+ en een 3500+ :)
*Moet dit pc3200 zijn? ik zie ook pc4000? geldt hier hoe sneller hoe beter? ik ben nog van het tijdperk dat er zoiets was als sync tussen ram en fsb.
Als je niet wil overclocken, is PC3200 voldoende.
Als ik wacht tot de volgende generatie kaarten komen (ik geloof eerst de G70, binnen 2 maanden ofzo??), vraag ik me wel af of het instapmodel daarvan wel binnen mijn budget zal liggen. Indien niet voor zo'n 380 euro of minder tekoop, heeft het geen zin om erop te wachten. En ik denk dat dat niet gaat lukken? En als dat zo is, is het dan evengoed slim om te wachten tot de G70 er is (en/of R520), vanwege prijsdaling van de huidige kaarten, of is dat peanuts?
Als de G70 net op de markt is, zal het instapmodel betrekkelijk duur zijn voor de presaties die het "maar" levert. Bij introductie van de G70 zullen de huidige grafische kaarten wel een beetje dalen in prijs maar niet veel.
Ik weet niet precies wanneer de dual core AMD CPU's massaal beschikbaar komen, en dan denk ik dat ik ze niet zal kunnen veroorloven, maar dat de AMD64 prijzen wel zullen zakken? Again, is dit de moeite?
Een dual-core is voorlopig de moeite nog niet omdat het overgrote deel van de programma's en games niet geoptimaliseerd zijn voor multi-threading. Reken er dan ook nog maar een stevige prijs bij en ik ben zeker dat deze CPU voorlopig niet in jouw budget past :)

Mijn conclusie is een upgrade in 2 stappen. Ik neem aan dat je niet wil overclocken.
• nF4 Ultra mobo
Er zijn instapmodellen beschikbaar van minder dan € 100,00.
• AMD 3200+
Deze CPU is momenteel krachtig genoeg. Prijs: +/- € 170,00.
• 2 x 512 Mb DDR
Ik raad toch geheugen aan van een kwaliteitsmerk. Corsair 512MB PC3200 DDR CL2 heb ik in de pricewatch gezien voor minder dan € 60. Laten we wat ruimer nemen: 2 x 512 Mb voor € 150,00.
• GeForce 6600GT
De beste kaart in zijn prijsklasse. Prijs: +/- € 170,00.
• Stel dat je ook nog een voeding nodig hebt. Op die dingen kan je ook best niet teveel besparen. Laat ons € 100 rekenen.

Dan heb je al een mooi systeem voor ongeveer € 700 of nog minder als je geen nieuwe voeding nodig hebt. Spaar het geld dat je over hebt en koop eventueel volgend jaar een nieuwe GPU (r520, g70) en/of CPU die intussen wel gezakt zullen zijn in prijs.

Ik heb intussen geleerd dat het niet zo interessant is om telkens opnieuw een high-end systeem te kopen. Koop hardware uit wat ik de "hogere mid-range" noem en verkoop het als het nog iets waard is :p Zo vervang je af en toe een onderdeel en heb je een systeem wat up-to-date is. :)

Just my 2 cents. ;) Commentaar altijd welkom mochten er GoT'ers zijn die dit geen goed idee vinden.

Verwijderd

Aight! schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:44:
Een X800XL wint het in ongeveer 80% van de 6800 GT. Het zijn allebei zeker geen slechte kaarten, een 6800GT kan vaker ook naar een 6800 Ultra worden overgelocked. Met de juiste koeling natuurlijk.
Is de x800xl trouwens niet goedkoper??

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 11:33
Roenie1 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 06:46:
Ik denk qua andere (non-vga) hardware aan:

Nforce 4 ultra mobo
AMD64 3400+*
1GB DDR*

Dezelfde vraag kun je over de CPU stellen. De AMD64 X2 staat voor de deur, nou valt die buiten je budget, maar zodra deze uit zijn, valt wel te verwachten dat de single core CPU's een drop maken. Ook omdat de lage 3000's uitgefaseerd worden en straks de 3500+ zo ongeveer het instapmodel is geworden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het zal nog wel ff duren voordat de nieuwe generatie kaarten in de wikels liggen, en als ze er dan zijn zijn de topmoddellen toch veels te duur (voor mij iig)

ik denk dat als je nu een systeem aanschaft dat je er nog best lekker lang mee vooruit kan, een 6800GT is zeker een prima koop, en ach je kan altijd wel wachten, je kan je beter afvragen of je nu die power nodig hebt of dat je liever nog even wacht, ligt er ook helemaal aan welke spellen je wilt gaan spelen

• Roenie1
Laagvliegerke schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:08:
[...]

De huidige kaarten van ATI en nVidia zullen nog wel een tijdje hun mannetje kunnen staan hoor :)

[...]

In een ver en grijs verleden heb ik ook nog dat moederbord gehad :D
Jahoor, wrijf het nog maar even lekker in. ;(

[...]
Welke voeding heb je nu? Want misschien zal je die ook moeten upgraden? En HD, DVD, ...? Of is die € 900 voor mobo, cpu, mem en graka?
Ja. Voeding is een 353W (typenummer zegt 365W, manual 353W) Enermax, dus dat lukt nog wel. Andere hardware is ook niet direct nodig.

[...]
Er zit natuurlijk wel een prijsverschil tussen een 3200+ en een 3500+ :)
Ja de 3400+ ziet er wel interessant uit, de prijs jump zit vooral van 3400 naar 3500.

[...]
Als je niet wil overclocken, is PC3200 voldoende.
Ik overclock eigenlijk altijd (goede koeling). Kan je me uitleggen hoe het precies zit met dat ram in combinatie met de AMD64? Waarom je >3200 moet hebben voor o/c? Ik zie ook mobo's met 1Ghz bus specs in online shops, wat me dan weer zou laten denken dat ddr500 daarvoor gebruikt kan worden zonder o/c. Ik loop echt achter. 8)7
Mijn conclusie is een upgrade in 2 stappen. Ik neem aan dat je niet wil overclocken.
• nF4 Ultra mobo
Er zijn instapmodellen beschikbaar van minder dan € 100,00.
• AMD 3200+
Deze CPU is momenteel krachtig genoeg. Prijs: +/- € 170,00.
• 2 x 512 Mb DDR
Ik raad toch geheugen aan van een kwaliteitsmerk. Corsair 512MB PC3200 DDR CL2 heb ik in de pricewatch gezien voor minder dan € 60. Laten we wat ruimer nemen: 2 x 512 Mb voor € 150,00.
• GeForce 6600GT
• Stel dat je ook nog een voeding nodig hebt. Op die dingen kan je ook best niet teveel besparen. Laat ons € 100 rekenen.

Dan heb je al een mooi systeem voor ongeveer € 700 of nog minder als je geen nieuwe voeding nodig hebt. Spaar het geld dat je over hebt en koop eventueel volgend jaar een nieuwe GPU (r520, g70) en/of CPU die intussen wel gezakt zullen zijn in prijs.

Ik heb intussen geleerd dat het niet zo interessant is om telkens opnieuw een high-end systeem te kopen. Koop hardware uit wat ik de "hogere mid-range" noem en verkoop het als het nog iets waard is :p Zo vervang je af en toe een onderdeel en heb je een systeem wat up-to-date is. :)

Just my 2 cents. ;) Commentaar altijd welkom mochten er GoT'ers zijn die dit geen goed idee vinden.
Het nut hiervan durf ik wel in twijfel te trekken... watvoor periode vóór de volgende upgrade hebben we het hier over? Die periode zal korter zijn dan bij een higher end upgrade, dus wat schiet je er dan mee op? Zo erg goedkoop ben je dan dus niet uit. Twee keer een midrange cpu en videokaart kopen lijkt mij toch echt duurder dan één keer een 3400+ en een X800XL, bijvoorbeeld. Het is toch zonde om nu een 3200+ te kopen om hem vervolgens te moeten vervangen bij vervanging van de videokaart, omdat het anders een bottleneck vormt? Ja okee je kan de oude cpu+vidkaart weer doorverkopen, maar wie zit er over een jaar nog te springen om een 6600GT? Wat schiet je er dan uiteindelijk mee op om in de midrange te blijven? Als je een meer high end (daaronder versta ik X800XL met 3400+) systeem neemt kan je de videokaart en CPU voor een betere prijs verkopen bij de volgende upgrade. Je krijgt anders geen drol meer voor je 6600GT, tenzij je elk half jaar gaat upgraden natuurlijk, maar dat lijkt me dan wel erg duur worden.

Vaker upgraden naar midrange, of minder vaak naar wat higher range, maakt volgens mij niet veel uit. Wat wél uitmaakt is dat je met het laatste, tenminste in het eerste jaar na upgrade kunt genieten van kick ass graphics setttings en dat levert meer plezier op dan altijd alleen maar met middelmatige settings te spelen.

Met de door jou genoemde systeem specs kom ik uit op 700,- (zonder voeding) ervanuitgaande dat de videokaart 256mb ddr3 heeft. Stel dat dat niet nodig was, en neem er één met 256mb 'gewone' ddr, laat het dan grofweg 650,- zijn. Is dat dan de moeite, om niet meteen voor een 3400+ met X800XL te gaan? Dat kost zo'n 250,- euro meer.

Stel dat het 6600GT systeem met 256mb 'gewone' ddr 2 jaar meegaat, oftewel 730 dagen. (vrij ruim gerekend denk ik)

250 (prijsverschil) van 650 = 38.5% (higher end kost 38% méér dan midrange)
38% van 730 = 280 dagen zou het x800xl / 3400+ systeem langer moeten draaien voor zijn prijs dan het 3200+ / 6600GT systeem.
Oftewel zo'n 9.333 maanden, en ik denk niet dat dat erin zit.

1-0 voor de 6600GT.

In het geval van de 6600GT met 256MB GDDR3, zou het x800xl / 3400+ systeem 6.9 maanden langer mee moeten gaan voor zijn prijs, dan het 3200+ / 6600GT systeem.

Mwah, volgens mij lukt dat wel. Ik denk dat dit redelijk gelijkspel is.
• GeForce 6600GT
Dan heb je wel DDR (geen DDR3), volgens mij.
Een 6600GT met 256MB DDR3 kost 250,-
128MB DDR3 zal er ergens tussenin liggen, maar de tijd is wel aangebroken om naar 256MB over te stappen dacht ik zo. (Mijn GF4 heeft ook 128MB...)

[ Voor 14% gewijzigd door Roenie1 op 01-06-2005 21:24 ]

• Roenie1
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:24:
[...]

Is de x800xl trouwens niet goedkoper??
Ja, scheelt zo'n 35 euro.

• Roenie1
Quasar- schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 11:56:
Dit is altijd een interessante afweging. Neem nou de vorige generatie nVidia. Ik heb hier een ti4200 en een ti4600. Qua games merk ik het echt niet een verschil (enkel een te verwaarlose framerate van enkele punten). Echter toen ze actueel waren een aantal jaar terug zat er wel aardig verschil qua prijs in.
Momenteel is volgens mij het verschil tussen de 6600GT en 6800GT een stuk groter dan het was met de Ti4200 en Ti4600. Ik weet niet of jouw logica op die manier op dit moment toepasbaar is.
Als je nu een kaart van 200 euro neemt (bijv. de 6600GT die 2x zo goedkoop als de high-end 6800 ultra), kan je voor de prijs -200 van de high-end kaart (ruim 450,- ofzo?) over 1,5 a 2 jaar een kaart kopen die sneller is al de huidige 6800 ultra. En je hebt ongeveer hetzelfde geld uitgegeven.
6600GT met 256MB DDR3 = 250,-
6800 Ultra = 450,- (een gokje, zal wel ongeveer kloppen)
-----
Scheelt 200,-
over 1,5 a 2 jaar een kaart kopen die sneller is al de huidige 6800 ultra. En je hebt ongeveer hetzelfde geld uitgegeven.
Over 2 jaar een kaart die sneller is dan de huidige 6800 Ultra? Dat mag dan ook pot blomme wel!
Je zal dan wel iets van 50,- bij die 200,- moeten bijleggen, hoor. En dan kan je weer een tijdje 'mee', maar dat zal dan wederom niet zo heel lang duren.

Als je een grafiek zou tekenen (kosten over tijd), dan zou de lijn voor higher end systemen grotere pieken en dalen hebben terwijl de midrange lijn meer constant zou zijn. Of een van de twee nou uiteindelijk goedkoper uit is weet ik niet zo zeker! Ik denk dat steeds een écht high end systeem aanschaffen uiteindelijk een stuk duurder is, maar als je daar net onder gaat zitten zal het niet veel uitmaken t.o.v. midrange. (kost iets meer, maar je kan iets minder vaak upgraden)

Iemand die het aandurft om het over lange termijn uit te rekenen? Er zijn zoveel variabelen.. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Roenie1 op 01-06-2005 21:29 ]

• Roenie1
PilatuS schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 18:02:
...ligt er ook helemaal aan welke spellen je wilt gaan spelen
Doom 3 @ 1280x1024 high detail
Fia GT Racing (zware game in hogere details met veel wagens op de baan)
Joint Operations (ook niet de lichtste game ooit.. huidige systeem zit op 13-30 fps, 800x600, alles low)
Misschien HL2 nog een keer door spelen.

Verder niet zo bijzonder veel interessante games... als ik naar de release lijst kijk in het games blad dat ik hier maandelijks op de mat krijg, ben ik absoluut niet onder de indruk. Geen interessante releases die nog moeten komen in 2005, en wat er van 2006 bekend is lijkt me ook niks. Behalve dan de volgende versies van Half-Life en Quake, maar dat kan zomaar 2007 worden. Waar zijn de releases ala Homeworld en Black & White 1? Verniewing is ver te zoeken, alles is versie 2, 3, 4 of 5. :O

[ Voor 10% gewijzigd door Roenie1 op 01-06-2005 21:43 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 23:38
Roenie1 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 20:36:
Ja. Voeding is een 353W (typenummer zegt 365W, manual 353W) Enermax, dus dat lukt nog wel. Andere hardware is ook niet direct nodig.
Dat begint al wat aan de lichte kant te komen. Zeker voor overclocken! Mijn Zalman 400W trekt het amper als ik begin met "licht overclockwerk" :P
Ik overclock eigenlijk altijd (goede koeling). Kan je me uitleggen hoe het precies zit met dat ram in combinatie met de AMD64? Waarom je >3200 moet hebben voor o/c? Ik zie ook mobo's met 1Ghz bus specs in online shops, wat me dan weer zou laten denken dat ddr500 daarvoor gebruikt kan worden zonder o/c. Ik loop echt achter. 8)7
Ik weet niet wat je precies bedoelt maar ik gok dat je de HTT-bus bedoelt? Ik raad aan om enkele topics van nForce4 moederborden te lezen. In die topicstarts wordt daarover meer uitleg gegeven.
Ik ga toch ff kort proberen uit te leggen :) Het geheugen bij een Athlon64 draait standaard op 200 MHz (DDR400/PC3200). HTT mag je niet verwaren met de "Hyper-Threading Technology" van Intel. Bij de Athlon64 is HTT de Hyper transport bus, de bus waarmee de CPU communiceert met het moederbord. Je kan het een beetje vergelijken met de vroegere "FSB". De snelheid van die bus is 1000 MHz of 200 MHz x 5 (HT multiplier). Overclocken kan je doen door de HT frequency (200 Mhz) te verhogen waardoor de snelheid van het geheugen mee verhoogt. Je kan de snelheid van het geheugen ook apart aanpassen (async). Bij Athlon64 krijg je met async een veel minder performanceverlies dan bij het AthlonXP-platfrom bijvoorbeeld.
Welk geheugen je hiervoor gebruikt is volledig jouw keus natuurlijk. Maar je ziet dat het anders is dan gewoon fsb x multiplier :) Veel lezen is de boodschap :)
Het nut hiervan durf ik wel in twijfel te trekken... watvoor periode vóór de volgende upgrade hebben we het hier over? Die periode zal korter zijn dan bij een higher end upgrade, dus wat schiet je er dan mee op? Zo erg goedkoop ben je dan dus niet uit. Twee keer een midrange cpu en videokaart kopen lijkt mij toch echt duurder dan één keer een 3400+ en een X800XL, bijvoorbeeld.
Hoe lang je wacht vooraleer je weer een upgrade uitvoert, bepaal je zelf. Zodra je vind dat het nodig is :) Maar misschien is het wel iets duurder, idd.
Het is toch zonde om nu een 3200+ te kopen om hem vervolgens te moeten vervangen bij vervanging van de videokaart, omdat het anders een bottleneck vormt?
En zal een 3400+ dan zoveel beter presteren dan een 3200+? Trouwens, die CPU is nu ook niet zo traag dat je onmiddellijk een grote bottleneck zal hebben. Natuurlijk zal een G70 met een FX-55 ofzo beter presteren maar zolang je het niet merkt en alles games nog kan spelen op de resolutie enz. die je wil, is er toch geen probleem? Zodra er een groot puntenverschil is in 3D05 @ stock speeds mag je natuurlijk al even beginnen nadenken :)
Ja okee je kan de oude cpu+vidkaart weer doorverkopen, maar wie zit er over een jaar nog te springen om een 6600GT? Wat schiet je er dan uiteindelijk mee op om in de midrange te blijven?
Als je een meer high end (daaronder versta ik X800XL met 3400+) systeem neemt kan je de videokaart en CPU voor een betere prijs verkopen bij de volgende upgrade. Je krijgt anders geen drol meer voor je 6600GT, tenzij je elk half jaar gaat upgraden natuurlijk, maar dat lijkt me dan wel erg duur worden.
Inderdaad. Binnen een jaar is een 6600GT maar € 50 meer waard :D Maar aangezien je een X800XL koopt, wil je deze normaalgezien ook wat langer gebruiken. En wie zit binnen een jaar nog te springen om bijvoorbeeld een 6800 Ultra als zal blijken dat een 7600GT even goed presteert?

In berekeningen heb ik niet zoveel zin :P Maar het blijft natuurlijk iets dat je voor jezelf moet afwegen. Zoals ik al zei in mijn vorige post, de huidige grafische kaarten zullen nog wel een tijdje hun mannetje kunnen staan. Dus als je inderdaad het geld hebt om een 3400+/3500+ te kopen een een X800XL 256 Mb zal je kickass graphics voorgeschoteld krijgen. En binnen een jaar zal het nog steeds een mooi systeem zijn!
Maar om kort en bondig te antwoorden op jouw vraag uit de titel; niet wachten, dat kan je blijven doen :P De G70 en R520 zullen bij introductie toch veel te duur zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als de G70 en R520 uitkomen, dan zal er een klap komen op de prijzen van de huidige kaarten. De huidige topmodellen zullen goedkoper worden, dat kan wel ff duren.

Ik ga voor de nextgen-PCI-Express-mobo's (met voldoende PCI-Express-sloten), deze dingen brengen echte server-IO-performance in onze huiskamers. Dualcore zal je games niet sneller laten draaien, er kan wel meer op je computer draaien. Op een lanparty kan je gemakkelijk de game op core 1 zetten en de rest op core 0. Daar mag je desnoods rustig een DivX encoderen. Het is vooral nuttig voor mensen die een dual bak nodig hebben, die draaien meestal een hoop programma's tegelijkertijd.

• Roenie1
Thx, da's alvast een hele opheldering.
Maar aangezien je een X800XL koopt, wil je deze normaalgezien ook wat langer gebruiken.
Misschien is dat wel de truuk: 1 niveau onder de snelste kaart gaan zitten en die dan doorverkopen net voordat 'ie zijn waarde verliest. :7

[ Voor 44% gewijzigd door Roenie1 op 02-06-2005 02:02 ]

Pagina: 1