Toon posts:

Cpu word niet sneller naarmate fsb wordt verhoogd..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier voor een vriend van mij een oud pc'tje met een Epox 3s2a moederbord met een Intel 815E chipset en een Pentium III 800mhz 384mb pc133.

Het vreemdste geval is al dat hij op 600mhz(6x100) boot en niet op 6x133 wat de bedoeling is.
Nu heb ik in de bios de Cpu/fsb/agp... blabla op 133/133 gezet maar de cpu blijft op 6x100 draaien.

Het maakt dus niet uit wat voor fsb ik doe het blijft gewoon hetzelfde..
In een ander mobo word het gewoon als P3 800mhz herkent (in een ouder Intel 810 bordje..)

Cmos clear heb ik al geprobeerd maar mocht niet baten...

Iemand die me kan helpen? :P

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kijk even met Everest of het wel een Pentium 800 is. Wordt de processor officieel ondersteund door het moederbord?

FSB: 133
AGP: 66
PCI: 33

Zo zou het moeten werken, is er ook geen bios update beschikbaar?

[ Voor 81% gewijzigd door PD2JK op 31-05-2005 22:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Nee de laatste is 11/10/2000 :S en die staat er al op..

Maar ik heb in 2 mobos geprobeerd, en hij geeft bij allebij 800mhz aan dus neem ook aan dat dat zo is :)

En het probleem zit em dat ie dus niet op 133 wilt draaien, maar verder moet dit bord Pentium 3 tot 1ghz ondersteunen..

Verwijderd

Misschien een jumpertje op het moederbord ?? Je hebt nog wel eens dat je em op 66/100/133 kan zetten bij de oudere mobo's.

Moet je even in het boekje kijken. of een andere manual van dat mobo's ik kan er even niet zo snel een vinden , sorry.

Later

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb em via een jumper op 133/133 gezet :P
maar ik wil de fsb op 150 zetten maar dit werkt dus niet vanuit de bios, en met de jumpers op auto dna boot de pc niet meer.. :S:S ook niet na een cmos clear.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 09:20
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:00:
hmm ik heb em via een jumper op 133/133 gezet :P
maar ik wil de fsb op 150 zetten maar dit werkt dus niet vanuit de bios, en met de jumpers op auto dna boot de pc niet meer.. :S:S ook niet na een cmos clear.
Niet zeker of je moederboard het ondersteunt, maar vroegah had je nog wel eens een jumper for een verdere jumperfree configuration (op Asus bordjes in ieder geval). In ieder geval zal een jumpersetting altijd een biossetting overrulen, dus met jumper op 133 zal'ie zowiezo niet op 150Mhz gaan draaien - wat je in dat geval moet doen is ofwel jumper op 'auto' of 'self detect' oid zetten, ofwel dus iets van een jumperfree configuration jumper zoeken :)

Overigens goed op temperatuur letten, meeste P3's van die lichting laten zich wel goed overclocken, maar dat'ie vastlopers geeft op auto is geen goed teken. Daarnaast wil het nog wel eens voorkomen dat je te weinig dividers hebt voor AGP en PCI zodat het hele zaakje instabiel wordt. Zowiezo is het nut van zo'n oude machine overclocken zeer gering gezien het trage geheugen en overall gebrek aan CPU kracht, zelf zou ik liever 't ding zo stabiel mogelijk maken en dan als server inzetten, maar thats just my 0.02 euro :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1