Toon posts:

ASUS NCCH-DL & Dual Xeon 3GHz werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kreeg ik mijn ASUS NCCH-DL moederbordje en 2 keer Intel Xeon 3.0GHz (800Mhz FSB) binnen en ik ben gelijk aan de slag gegaan om deze in te bouwen. Alles leek goed te gaan, alles is volgens de boekjes gegaan en dan komt het moment van het aanzetten: Goh... hij doet het niet.

Het enige wat ik zie is een groen waarschuwingslampje dat WARN_CPU1 heet. Volgens de handleiding kan dit het volgende betekenen:
  • No CPU installed
  • No CPU on socket CPU1
  • CPU types mismatched
Het zijn twee identieke CPU's dus daar kan het niet aan liggen. De CPU's zitten er allebei in dus dat kan het ook niet zijn. Ik dacht misschien is de CPU op CPU1 stuk, dus heb ik ze omgewisseld maar wederom krijg ik hetzelfde waarschuwings ledje.

Als koeling heb ik twee Cooler Master's, namelijk de E3W-NPTXS-04.

Voor de rest heb ik geen flauw idee waar het nog aan kan liggen. Het kan toch niet zo zijn dat beide CPU's het niet doen?

Afbeeldingslocatie: http://jordi.w00t.nl/dump/DSC00096.jpg

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat gebeurt er als je de CPU's er om de beurt per 1 in doet?

Hier stond een dode link.

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-08 21:32

RvP

Damn das wel balen zeg. Ik zou inderdaad eens proberen om ze per 1 erop te zetten. Werkt het dan wel dan is het toch een cpu mismatch misschien.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Verwijderd

Topicstarter
Oeps dat was ik er dus nog vergeten bij te zetten, dat heb ik namelijk ook al geprobeerd... wederom hetzelfde waarschuwingslampje.

Verwijderd

Klote man, ik ben van plan precies dezelfde moederbord + cpus te bestellen en ook dezelfde koelers dus wil ook wel ff weten wat het is.

Ik heb wel eens een soortgelijk CPU probleem gehad toen de koeler er niet goed opzat..maar dat zal je wel gecontroleerd hebben.

Verwijderd

http://www.nuendo.com/php...8&highlight=ncch+problems

Hier staat hetzelfde probleem en bij hun was het dus hun power supply...wat voor een PSU heb jij er aan hangen?
I just built my system about a week ago with the exact same mother board. I had the exact same problem and I can practically guarantee you it's the power supply. This mother board is very power supply sensitive, so I learned. I had ordered a Thermaltake W0049 Silent Purepower 680 watt P/S. It was a lovely (and quite) unit but it would not power the system properly. I had purchased the mother board from a local company so I drove over to the vendor and the service guy helped me track down the problem. I thought it was RAM related so we tried different brands and types with no success. Then we tried a power supply they had laying around and the system booted up just fine. I purchased a 640 watt SuperMicro brand "server quality" P/S from them and I have had no problems since.

Do this test and see if you can get things running with your current set-up. It worked for me long enough to install my OS and all of my applications :)

1. There is a jumper on the mother board called J1. (see the manual pg. 2-22)
2. Set this jumper to make you FSB speed "100 MHz".
3. See if you can boot up. If so try increasing the FSB to higher speeds until you can no longer boot.
4. If this works then install you stuff and order a new P/S.

For my system it would run at anything other than the "200 or auto" settings.
Dat is een oplossing die in die thread staat. Wel raar, die gast had die 680pso van TT en toch deed ie het daar niet mee.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Tagan TG480-U22, 480 Watt... ik zal het eens proberen en dan laat ik het snel weten of dat werkt of niet!

Edit: Dat ging snel, dat werkt dus ook niet! Wederom zelfde ledje

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 23:12 ]

Verwijderd

Hmm ik denk dat het toch bij je PSU ligt. Ik zal nog eens verder zoeken ook, je kan waarschijnlijk geen andere power supply testen.

En wat heb je voor de rest in je kast hangen? Probeer eens zoveel mogelijk af te koppelen, en met 1 cpu te starten en kijken of die het dan wel doet?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 23:16 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 08:23
Ik heb een soortgelijk systeem (zie sig) en draai rocksteady op een Antec Truepower 430watt. Voeding is het zeker niet met de Tagan.

Wat het zou kunnen zijn weet ik niet. Probeer eens de cpu's om beurten los in CPU0 (CPU1 leeglaten).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 23:14:
Hmm ik denk dat het toch bij je PSU ligt. Ik zal nog eens verder zoeken ook, je kan waarschijnlijk geen andere power supply testen.

En wat heb je voor de rest in je kast hangen? Probeer eens zoveel mogelijk af te koppelen, en met 1 cpu te starten en kijken of die het dan wel doet?
Ik kan inderdaad geen andere PSU testen.

Voor de rest heb ik niets in de kast. Dus alleen dit: Moederbord, Koeling & CPU. Ik had wel eerst alles erin maar toen alles eruit gehaald.

Overigens maakt het niets uit of ik nu de eerste CPU eerst doe of de tweede eerst of allebei alleen ... het lampje blijft.

Verwijderd

Ik zou het verder ook even niet weten, ik zie hier op GoT mensen die de NCCH-DL met de Targan PSU draaien en ook in een dual Xeon setup en die hebben geen probs.

Heb je niet vergeten de 8pin kabel aan te sluiten op mobo?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 23:38:
Ik zou het verder ook even niet weten, ik zie hier op GoT mensen die de NCCH-DL met de Targan PSU draaien en ook in een dual Xeon setup en die hebben geen probs.

Heb je niet vergeten de 8pin kabel aan te sluiten op mobo?
Dat is die blauwachtige kabel rechtsboven op de foto :)

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
moederbord defect???

1337

Verwijderd

Ik zie hem ja.. ;) hmm ik kan je op het moment verder niet helpen. Ik hoop dat je het vind want ik wilde dezelfde setup gaan bestellen en heb eigenlijk geen zin om deze problemen tegen te komen.

Edit: Kan inderdaad hardware defect zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 23:56 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

welke revisie bord en welke bios heb je er op zitten ? Kun je in de bios komen ? Heb je al een biosreset geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 23:56:
welke revisie bord en welke bios heb je er op zitten ? Kun je in de bios komen ? Heb je al een biosreset geprobeerd ?
Revisie nummer is 1.02

In bios kan ik sowieso niet komen. Het enige wat ik kan is staren naar het groene waarschuwingsledje en luisteren naar het geluid van een hoop crickets (maw.... het is nogal stil ;))

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik heb het nooit getest maar een mogelijke optie. Je sluit ook geen fans aan op cpufan1 en 2 zie ik. Misschien dat ie niet doorstart omdat ie geen fan op cpu1 detecteert? Misschien dat iemand weet of een ncch-dl -out of the box- doorstart zonder fans.? Lijkt me sterk maar ik heb het nooit getest allen met fans aangesloten. Wel minder dit soort dingen, lijkt een kapot bord of een voeding die niet lekker is. Cpu's lijkt me uitgesloten dat je 2 kapotte krijgt. Als stepping gelijk is zou ie moeten starten.
edit:
Volgens mij zou ie zelfs met ongelijke stepping veel verder komen. In ieder geval tot de bios.

[ Voor 14% gewijzigd door under-world op 01-06-2005 00:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar even de winkel waar ik alles besteld heb geinformeerd over mijn probleem. Ik ga eerst maar eens slapen :) en dan hoop ik dat ik morgen een reactie heb van de winkel :)

Oja over die fans, misschien ga ik dat nog wel proberen. Toch is het raar dat het moederbord niet zou opstarten zonder fans.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Is vergezocht idd ik denk dat je gewoon maar moet gaan :z. Slecht exemplaar kan altijd gebeuren. :'( RMAtje aanvragen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heel veel mainboards hebben een beveiliging actief om CPU-fanspeeds te monitoren, en waarschuwing te geven indien de fan niet draait. Een aantal mainboards voerde dit zover door dat systemen niet wilden booten zonder CPU fan aangesloten.
Al eens bij Asus op de website gekeken wat er bij de Q&A/FAQ staat?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de 8pins EPS 12V connector aangesloten?

Verwijderd

BalusC schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 06:42:
Heb je wel de 8pins EPS 12V connector aangesloten?
Is al gemeld ;) en hij is aangesloten :)

Verwijderd

Ja maar je hebt twee verschillende 8pins 12v, je moet wel die eps hebben voor de ncch-dl.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 00:03:
In bios kan ik sowieso niet komen. Het enige wat ik kan is staren naar het groene waarschuwingsledje en luisteren naar het geluid van een hoop crickets (maw.... het is nogal stil ;))
Je kunt een BIOS reset uitvoeren middels het omzetten van een jumpertje. Raadpleeg de handleiding van je moederbord voor het waar, wat en hoe :)

Mocht dat geen soelaas bieden, dan zou ik zoals eerder geopperd toch maar pogen om tijdelijk fans met een toerentalsensor op de headers te aansluiten. Heb je de Intel boxed fans nog ergens rondslingeren?

edit:
Welke Xeon's heb je exact? Er zijn twee versies van de Xeon 3,0@800: zoeken naar Intel P4 Xeon 3,0@800 op The BalusC Server: de Nocona met 1MB L2 en de Irwindale met 2MB L2. Volgens ASUS CPU support heb je hiervoor minimaal BIOS versie 1004 (PCB 1.02) nodig. Dan nog, het hoort eigenlijk niet dat de PC totaal niet wil booten, wanneer de BIOS de CPU niet zou herkennen. Je zou op z'n minst "unknown CPU" tijdens de POST zien. Maar wie weet ..

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 01-06-2005 07:38 ]

Verwijderd

Zeg, ik heb de NCCH-DL manual eens doorgelezen. Maar de enige groene led die op het moederbord zit is de Standby Power Led en de CPU_WARN1 led (die ernaast zit) zou rood moeten zijn volgens deze manual, wat ook logischer is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 10:13:
Zeg, ik heb de NCCH-DL manual eens doorgelezen. Maar de enige groene led die op het moederbord zit is de Standby Power Led en de CPU_WARN1 led (die ernaast zit) zou rood moeten zijn volgens deze manual, wat ook logischer is.
Dat is raar, volgens de manual die ik erbij heb gekregen staat het volgende over WARN_CPU1

ON (groen dus): No CPU installed / NO CPU on socket CPU1 / CPU types mismatched
OFF: No detected CPU problem
BalusC schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 07:29:
[...]

Je kunt een BIOS reset uitvoeren middels het omzetten van een jumpertje. Raadpleeg de handleiding van je moederbord voor het waar, wat en hoe :)

Mocht dat geen soelaas bieden, dan zou ik zoals eerder geopperd toch maar pogen om tijdelijk fans met een toerentalsensor op de headers te aansluiten. Heb je de Intel boxed fans nog ergens rondslingeren?

edit:
Welke Xeon's heb je exact? Er zijn twee versies van de Xeon 3,0@800: zoeken naar Intel P4 Xeon 3,0@800 op The BalusC Server: de Nocona met 1MB L2 en de Irwindale met 2MB L2. Volgens ASUS CPU support heb je hiervoor minimaal BIOS versie 1004 (PCB 1.02) nodig. Dan nog, het hoort eigenlijk niet dat de PC totaal niet wil booten, wanneer de BIOS de CPU niet zou herkennen. Je zou op z'n minst "unknown CPU" tijdens de POST zien. Maar wie weet ..
Ik heb echt alles doorgespit maar kan nergens een jumper vinden waarmee je de bios kunt resetten helaas.

De Intel fans heb ik nog en die heb ik er ook al opgezet maar dat werkte ook niet.

Ik heb overigens de Intel Xeon 3.0GHz 800 FSB 1MB L2 Cache... de eerst genoemde dus :)

Goed, ik kan zometeen langs bij de winkel en dan testen ze alles. Ik hoop maar dat ik iets stoms over het hoofd heb gezien en er niet iets stuk is :D

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-08 21:32

RvP

Ik ben wel benieuwd wat het nou uiteindelijk voor probleem is.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Verwijderd

Ik ook wel..

Verwijderd

Topicstarter
Nou hier komt het... ik ben dus terug gegaan naar de winkel. Daar deden ze de stroom aan net zoals ik en weer dat groene lichtje. Daarna deden ze in de winkel de power switch aan en toen *pang*... moederbord doorgebrand links boven, iets rechts van de ps/2 poortjes.

Ze hebben het bord schoongemaakt en ze gaan het terug sturen naar ASUS in de hoop dat ze er een nieuwe voor in de plaats krijgen. Ik heb geen idee waarom die is doorgebrand. Normaal zou dat moeten komen door een aansluitfout maar alles was perfect. Heb er ook geen gekke dingen mee gedaan.

Ding is wel iets van 220 euro dus ik hoop niet dat ik een nieuwe moet betalen :/

Verwijderd

Zij blazen het boeltje op, hoef jij natuurlijk niet te betalen ;)

Vind het wel raar inderdaad, thuis had je toch ook wel de power er op gehad al zonder problemen?

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 21:05
Was het een nieuw bordje, gekocht bij een normale winkel???

Dan mag je gewoon een nieuw bordje eisen hoor... Niet af laten schepen met het verhaal dat ze eerst moeten opsturen....

(Laat je nieuwe wel gelijk testen in de winkel... (zou er desnoods voor betalen.... Weet je in dit geval zeker dat het je processors de oorzaak niet zijn... )

suc6

Verwijderd

Topicstarter
MarZ_E schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 22:00:
Was het een nieuw bordje, gekocht bij een normale winkel???

Dan mag je gewoon een nieuw bordje eisen hoor... Niet af laten schepen met het verhaal dat ze eerst moeten opsturen....

(Laat je nieuwe wel gelijk testen in de winkel... (zou er desnoods voor betalen.... Weet je in dit geval zeker dat het je processors de oorzaak niet zijn... )

suc6
Het was inderdaad een nieuw bord gekocht bij een internetwinkel, maar ze hebben gewoon een magazijn / afhaal op afspraak vestiging.

Zij zeggen echter dat ASUS niet zal betalen omdat het bord is doorgebrand en doorgaans betekent dit dat de consument zelf de fout heeft veroorzaakt.

Edit: Ik laat nog wel weten hoe het allemaal afloopt maar voor nu iedereen heel erg bedankt die me probeerde te helpen hiermee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 15:33 ]

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:32:
[...]

Het was inderdaad een nieuw bord gekocht bij een internetwinkel, maar ze hebben gewoon een magazijn / afhaal op afspraak vestiging.

Zij zeggen echter dat ASUS niet zal betalen omdat het bord is doorgebrand en doorgaans betekent dit dat de consument zelf de fout heeft veroorzaakt.

Edit: Ik laat nog wel weten hoe het allemaal afloopt maar voor nu iedereen heel erg bedankt die me probeerde te helpen hiermee :)
Deze tactiek verbaasd me helemaal. Als ze dan zo nodig zeggen dat het de fout is van de "consument" dan zijn ze dat toch in dit geval zelf? Bij hun brand de handel toch door?
Mocht je bij deze zaak het moederbord ook gekocht hebben dan heb ik mijn twijfels om daar een volgende keer nog iets te kopen. Op zijn zachts gezegd geen geweldige service.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:23
Normaal gezien zou de juiste manier van handelen zijn:

1. Constateren of het product defect is. Blijkbaar brandt het moederbord daar door en is het geen user-abuse van de consument. Mits het user-abuse van de consument geweest zou zijn, zou de constatering bij inneming van het product gedaan moeten worden. Neem aan dat je op een der mate beschadigd bord meteen aangesproken wordt (dit is dus niet het geval).

2.Na constatering dat het product defect is zal de shop hem opsturen naar de leverancier die dan vervolgens de verdere afhandeling van de rma met de shop verzorgt. Je zou als consument meteen een nieuw product mee naar huis moeten krijgen aangezien je blijkbaar een doa hebt ontvangen.

Met een internet-shop is het overigens het geval dat ze niet al te moeilijk mogen doen ivm de acht dagen afkoelingsperiode. Persoonlijk zou ik of een nieuw product eisen of mijn geld terug eisen.

| I've got permission to color outside the lines |

Pagina: 1