Toon posts:

PC veroorzaakt omspringen hoofdschakelaar.

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was lekker aan het gamen, ineens poef, alles (in het hele huis) uit. Ik dacht nog, mijn vriendin doet lollig, die zat naast me op haar laptop. Na verschillende tests blijkt het toch aan de pc te liggen; als ik die aandoe (hij doet het nog wel) springt na 10-15 sec (tijdens booten van Windows), de hoofdschakelaar (en dus alles in huis) eruit.
PC heeft het afgelopen half jaar perfect gedaan in de huidige configuratie, ik heb dus ook niets veranderd wat het kan verklaren. Ik kan haast niet voorstellen dat het aan de voeding ligt, maar iets zorgt er iig voor dat alles continu springt. Ik durf het ook niet te vaak te doen, bang dat er alsnog iets beschadigt..

Specs van mijn PC staan op http://www.tweakers.net/gallery/89700/sys maar zoals gezegd, alles heeft het altijd gedaan. Iemand misschien enige ervaring?

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Zit je aan een geaard stopcontact ?? Vreselijke lekstroom denk ik dan.

edit:

Kijk dus even of de fase ergens in je voeding tegen je kast aan zit.

[ Voor 40% gewijzigd door BacardiBreezer op 31-05-2005 22:00 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat zich na een half jaar ineens uiten? (zoveel verstand heb ik daar niet van). Ik heb alles gewoon geaard hier volgens mij (huis 5 jaar oud).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
"Kijk dus even of de fase ergens in je voeding tegen je kast aan zit."

Wat bedoel je daar precies mee?

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 09:56

lytjepole

Schier?

lijkt me niet de hoofdschakelaar maar de aardlek die eruit springt, klinkt als een probleem met je voeding.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:01:
Kan dat zich na een half jaar ineens uiten? Ik heb alles gewoon geaard hier.
Ja hoor. Kan stof zijn, maar dat lijkt me wat sterk. Kan best zijn dat een contact niet helemaal lekker was na productie en het nu begeven heeft. Een draad waar de mantel afgesmolten is na een hele lange tijd tegen de kast aan zit in de voeding..... enzz.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:03:
"Kijk dus even of de fase ergens in je voeding tegen je kast aan zit."

Wat bedoel je daar precies mee?
Nou een van de 2 draden uit je stopcontact is de fase, de andere de nul Het lugt er dus aan hoe je je stekker in je stopcontact steekt wat er uiteindelijk in je voeding de fase-draad is.

Aangezien het wisselspanning is maakt het omdraaien niet uit namelijk.

Check gewoon even in je voeding of er egens een kabel bloot ligt tegen het metaal van je voeding aan.

Verwijderd

Topicstarter
"Kan best zijn dat een contact niet helemaal lekker was na productie en het nu begeven heeft. Een draad waar de mantel afgesmolten is na een hele lange tijd tegen de kast aan zit in de voeding..... enzz."

Zijn dat allemaal dingen die zich IN de voeding afspelen? Voeding heb ik pas half jaar dus die kan gewoon terug eventueel.

• lytjepole
  • Laatst online: 20-02 09:56

lytjepole

Schier?

BacardiBreezer schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:05:
[...]

Nou een van de 2 draden uit je stopcontact is de fase, de andere de nul Het lugt er dus aan hoe je je stekker in je stopcontact steekt wat er uiteindelijk in je voeding de fase-draad is.

Aangezien het wisselspanning is maakt het omdraaien niet uit namelijk.

Check gewoon even in je voeding of er egens een kabel bloot ligt tegen het metaal van je voeding aan.
TS doe wel voorzichtig!

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

Topicstarter
"Check gewoon even in je voeding of er egens een kabel bloot ligt tegen het metaal van je voeding aan"

Verlies je daar je garantie niet mee?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Inderdaad daar verlies je de garantie mee.

Leuke test, sluit je hardware een voor een uit.
Sluit eerst eens alleen je monitor aan.
Dan alleen je pc kast..
Is het je pc kast..
strip deze en eerst alleen je voeding aan je stopcontact.
Dan voeding en moederbord..dan voeding moederbord geheugen enz.. enz..
dingen uitsluiten dus.

Ga geen afzonderlijke hardware openschroeven, gewoon zaken uitsluiten :)

[ Voor 3% gewijzigd door job op 31-05-2005 22:10 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:06:
"Kan best zijn dat een contact niet helemaal lekker was na productie en het nu begeven heeft. Een draad waar de mantel afgesmolten is na een hele lange tijd tegen de kast aan zit in de voeding..... enzz."

Zijn dat allemaal dingen die zich IN de voeding afspelen? Voeding heb ik pas half jaar dus die kan gewoon terug eventueel.
Breng hem dan maar terug....... scheelt je een voeding kopen :) (zegel verbroken)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

job schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:10:
Inderdaad daar verlies je de garantie mee.

Leuke test, sluit je hardware een voor een uit.
Sluit eerst eens alleen je monitor aan.
Dan alleen je pc kast..
Is het je pc kast..
strip deze en eerst alleen je voeding aan je stopcontact.
Dan voeding en moederbord..dan voeding moederbord geheugen enz.. enz..
dingen uitsluiten dus.

Ga geen afzonderlijke hardware openschroeven, gewoon zaken uitsluiten :)
Onmogelijk !!! Anders zou zijn hele PC wel ontploft zijn inmiddels ;)

Verwijderd

je pc kast aansluiten? lijkt me niet verstandig :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ook van plan idd eerst eens uit te zoeken wel stuk hardware het veroorzaakt. (monitor niet, want die staat nu ook aan). Het is puur het opstarten van de pc wat na 10-30 sec mijn huis crash veroorzaakt. (nu half uur zonder problemen alles in huis aan, pc uit).
Ik ben wel bang dat ik niet teveel moet testen, want ik vraag me af hoe lang dan alles heel blijft. Of zal de voeding genoeg bescherming geven (redelijk luxe ding, zit vast wel mooi veiligheid iets op)?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 22:17 ]

Verwijderd

dikke kans dat het de voeding is; begin daarmee: kast open schroeven en alle connectoren van de voeding loshalen; vervolgens kijken of het probleem zich dan voordoet; zo ja = terug naar de winkel; zo nee, zie tips hierboven. Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
De voeding bestaat uit losse draadjes (die van Antec), dus dat is simpel. Laat het snel weten (en natuurlijk of een andere voeding het probleem oplost).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:17:
dikke kans dat het de voeding is; begin daarmee: kast open schroeven en alle connectoren van de voeding loshalen; vervolgens kijken of het probleem zich dan voordoet; zo ja = terug naar de winkel; zo nee, zie tips hierboven. Suc6!
een geschakelde voeding onbelast laten draaien? Pak een andere voeding (voldoende vermogen aub) en test ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Zal wel nieuwe voeding worden, want ik heb alleen maar 300 watt dingen hier liggen (en mijn systeem is toch redelijk zwaar met 8 HD's etc).

Verwijderd

for the record; een geschakelde voeding kan zonder problemen onbelast draaien; het enige "probleem" is de puls die van het moederboord komt om de voeding aan te zetten, maar daar is voldoende over te vinden.

• job
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:16:
je pc kast aansluiten? lijkt me niet verstandig :9
achja, je snapt wat ik bedoel.
De voeding dus :)

En wat het onbelast zijn van de voeding betreft.
Voor een goed merk (wat antec zeker is) kan het weinig kwaad.
De voeding zal toch maar een paar minuutjes hooguit aanstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 01-06-2005 01:27 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Sluit die 300 watt voeding aan, met alleen je opstarthardeschijf en de meest nodige hardware. Dat trekt 'ie echt wel. En ook al loopt 'ie vast, je weet iig of je stroom er weer uitvliegt :P

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond ga ik effe een andere voeding proberen op minimale versie + haal ik een oude Pentium 2 pc (werkend de laatste keer) uit het opberghok, waar ik mijn huidige voeding insteek.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:29:
for the record; een geschakelde voeding kan zonder problemen onbelast draaien; het enige "probleem" is de puls die van het moederboord komt om de voeding aan te zetten, maar daar is voldoende over te vinden.
Een geschakelde voeding werkt NIET als ze niet belast is. Een geschakelde voeding is prachtig als ze werkt maar een hel om metingen op te doen bij problemen want je kan er immers niets aan meten als ze onbelast is...

• vriesdude
  • Laatst online: 20-02 12:10
Ik zie het niet in je specs staan, maar bij mij veroorzaakt de tv kaart dezelfde problemen (alleen iets minder vaak). Mocht je een tv kaart hebben haal die eens los (iig de kabelstekker).

/dev/null

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

vriesdude schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:43:
Ik zie het niet in je specs staan, maar bij mij veroorzaakt de tv kaart dezelfde problemen (alleen iets minder vaak). Mocht je een tv kaart hebben haal die eens los (iig de kabelstekker).
Tevens een aardlus...... maar als die aardlus dan zo groot is wil ik jouw tv-kaart niet vasthouden :) Check de aarding van je kabel eens !

• vriesdude
BacardiBreezer schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:52:
[...]

Tevens een aardlus...... maar als die aardlus dan zo groot is wil ik jouw tv-kaart niet vasthouden :) Check de aarding van je kabel eens !
waar zou een tv kabel geaard moeten zijn dan ?
zowel de televisie, als de video, als de versterker hebben een 2 polige stekker.

/dev/null

Verwijderd

hier ook een pctv rave kaartje daar knalt hij er bij mij op uit

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:22:
Zal wel nieuwe voeding worden, want ik heb alleen maar 300 watt dingen hier liggen (en mijn systeem is toch redelijk zwaar met 8 HD's etc).
Om te testen sluit je dus alleen maar een enkele HDD aan :z
vriesdude schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:28:
[...]

waar zou een tv kabel geaard moeten zijn dan ?
zowel de televisie, als de video, als de versterker hebben een 2 polige stekker.
TV kabel is per definitie geaard - de mantel van de coax is geaard. Als die qua potentiaal verschil tov je huisaard kun je problemen krijgen. Is je CATV WCD wel goed galvanisch afgescheiden?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Om te testen sluit je dus alleen maar een enkele HDD aan
Om in windows te komen kan 1 HD niet als je 6 schijven in RAID5 hebt staan (kan er 1 afgetrokken worden max). :) Maar om de pc gewoon aan te zetten is meer als genoeg idd.

Ik heb een PCTV Pro kaart er idd in zitten, ik trek die er wel eens uit. [systeemspecs gelijk ge-updated hiermee; ook had ik weer 2 extra 200 giga HD's erin zitten sinds half jaar geleden..]

Wat ik tot nu toe gedaan heb: voeding in Pentium 2 systeem gestopt, draait nu al uur perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 19:02 ]

• vriesdude
ok, aangezien je een tv-kaart heb is de kans aanzienlijk dat die de oorzaak is. (het hoeft niet persee maar ik heb exact het zelfde hier)

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
PC doet het weer :)

Ik denk zelf dat het misschien aan de stekker van mijn voeding in het moederbord heeft gelegen, die kon ik er zo uit trekken (normaal beetje indrukken). Toen ik hem na de test weer in mijn pc stopte, zat hij nl erg goed vast. Ook kan het aan het tegen elkaar komen van de radio en tv verdeelstekkers komen, waar het signaal binnenkomt: hier heb ik dus 2 splitters, bij de ene splitter een signaal naar de tv en 1 naar de pc, bij de ander hetzelfde voor radio. En die had ik die avond ervoor door het verplaatsen van de tv aldaar tegen elkaar aan laten komen. Voor de zekerheid heb ik de TV kaart er maar uitgehaald.

Slot mag er voor mij op.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2005 08:59 ]

Pagina: 1