[Showcase]Alhambra in Granada in Spanje

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 14:06

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Deze maand ben ik twee-en-een-halve week lang door het zuiden van Spanje gereden, naar mijn eigen idee heb ik veel leuke foto's gemaakt. Deze zullen ook nog wel her en der in dit forum terecht komen, maar als je zoiets fotogenieks als het Alhambra in Granada tegenkomt moet je toch wel een erg slechte fotograaf zijn om daar geen mooie plaatjes te maken. Die heb ik ook wel, maar in deze showcase post ik de foto's die ik heb gemaakt met als opzet foto's te maken zoals niet de rest van de toeristen zouden maken. Ik vind ze zelf gelukt, anders zou ik het niet duren een showcase van te maken. Ik zou natuurlijk nog steeds graag commentaar krijgen.

De pics zijn natuurlijk klikbaar, maar niet voor 56k6.

Alhambra - Granada (Showing all 6 pictures)
1.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhardiek/alhambra/Alhambra1_small.jpg
2.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhardiek/alhambra/Alhambra2_small.jpg
3.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhardiek/alhambra/Alhambra3_small.jpg
4.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhardiek/alhambra/Alhambra4_small.jpg
5.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhardiek/alhambra/Alhambra5_small.jpg
6.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhardiek/alhambra/Alhambra6_small.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Tukk op 31-05-2005 21:40 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je bent lekker opweg, een paar dingen vallen me op.

2. Onderbelicht? In-the-middle?
4. Ik mis de bovenkant? Hoe was de compostie portrait?
5. Lekkere kijk-door. Ik zou de focus gelegd hebben op het hoofdonderwerp, de kerk.

ps. wat een fleurige tabel, jammer dat er een mieren-spoor om sommige fotos staat.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
2. De pic had een beetje textuur, maar die is weggehaald. Het gaat dan ook om de rand van mijn vriendin, niet het midden
4. Tja, mijn groothoeklens was niet groothoek genoeg en de muur achter me wilde niet aan de kant.
5. De focus is op de kerk gezet, alleen het is een termopeen..

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Ik had het liever iets gewaagder gezien.
Zoals je zelf zegt zijn het gewoon voorwerpen die bij voorbaat al mooi op de foto komen (gebouwtje; raampje..); het is min of meer een simpel recht-toe-recht-aan perspectief.

Ik mis een bepaalde stemming en atmosfeer. Ik mis de lokale bevolking, pittoreske levendige straatjes...

Zuid-Europa is een heel sfeervol gebied; het had best iets gedurfder gemogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 01-06-2005 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
2. Bij deze was het denk ik mooier geweest wanneer je alleen de contouren van je vriendin kon zien. Nu stoort bijvoorbeeld de band van haar tas. En ze staat niet helemaal in het midden, zoals gezegd.

4. Is inderdaad jammer dat je een stukje mist, maar oke, daar doe je nu niets meer aan :(

5 en 6 vind ik wel mooi!

Die lokale bevolking van Silent Thunder is inderdaad een goed idee om op te letten. Heb hier al wel eens foto's gezien van meditirane bevolking. Van die gave verschrompelde omaatjes die op het trapje voor hun huis in een smal steegje zitten enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57228

Alhambra is ontzetten lastig om te fotograferen...

Ben er toevallig vorige week nog geweest. Het bárst er ten eerste van de mensen waardoor een goed clean shot haast onmogelijk is. Ten tweede is het zo dat al die mensen dus géén lokale bevolking zijn en voor 2/3 Duitsers zijn met een zonnecap, zo'n zonnebril die je naar boven kunt klappen met korte broek. Oh ja, ze trekken er vaak ook een blik chinesen open. Ik hoef die dus niet op de foto.

Anyways, well done... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 17:25
Hmm, ik vind 't toch niet echt een showcase. Het zijn niet echt veel fotos, maar ze zijn ook niet slecht. Ze zijn af en toe nog scheef, of er valt een deel weg. Voor een showcase vind ik je compositie nog niet goed genoeg. Je kan ze nog wel rechtzetten, maar je gaat dan veel missen van je foto.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
wolly_a schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:47:
2. Bij deze was het denk ik mooier geweest wanneer je alleen de contouren van je vriendin kon zien. Nu stoort bijvoorbeeld de band van haar tas. En ze staat niet helemaal in het midden, zoals gezegd.
Klopt, ik zie nu de foto op mijn werk (op een laptop) en tot mijn verbazing zie ik nu wel de contoureren.
Op mijn CRT zag ik bijna niets. Dat zal ik zeker nog aanpassen.
Anoniem: 57228 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 02:07:
Alhambra is ontzetten lastig om te fotograferen...

Ben er toevallig vorige week nog geweest. Het bárst er ten eerste van de mensen waardoor een goed clean shot haast onmogelijk is. Ten tweede is het zo dat al die mensen dus géén lokale bevolking zijn en voor 2/3 Duitsers zijn met een zonnecap, zo'n zonnebril die je naar boven kunt klappen met korte broek. Oh ja, ze trekken er vaak ook een blik chinesen open. Ik hoef die dus niet op de foto.

Anyways, well done... :)
Thnx,

Dat van die toeristen is absoluut waar. Vandaar dat ik ook niet meer pics heb gepost, omdat de
rest de standaard foto's zijn die je van elke toerist zal kunnen krijgen. Of op de foto's staan drommen toeristen, ook niet echt mooi.
Silent Thunder schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:20:
Ik mis een bepaalde stemming en atmosfeer. Ik mis de lokale bevolking, pittoreske levendige straatjes...

Zuid-Europa is een heel sfeervol gebied; het had best iets gedurfder gemogen.
Daar heb ik ook wel foto's van, maar deze Showcase is van Alhambra en de enige Zuid-europeaan die daar loopt is de bewaker. Daarbij is het oude vrouwtje met een zooi takken op de rug in een klein steegje ook redelijk afgezaagd aan het worden, niet?
Simon schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 08:35:
Hmm, ik vind 't toch niet echt een showcase. Het zijn niet echt veel fotos, maar ze zijn ook niet slecht. Ze zijn af en toe nog scheef, of er valt een deel weg. Voor een showcase vind ik je compositie nog niet goed genoeg. Je kan ze nog wel rechtzetten, maar je gaat dan veel missen van je foto.
Hoeveel foto's had je verwacht?
Dat scheef heb ik gezien, het was dermate licht dat ik het pas zag na het posten, maar je hebt gelijk.
Vind je de foto's zelf ook niet mooi genoeg voor een showcase? Kun je dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 17:25
Nou een showcase is een case waarbij je een redelijke hoeveelheid (laten we zeggen rond de 10) fotos ziet waarvan je denkt 'gôh das leuk'. Fotos waar echt enerzijds een idee achterzit, en anderzijds een zeer goede fotografische set up hebben. Dus mooie kleuren, mooie composities. Bij een showcase denk ik aan fotos die af zijn. Maar hier zie ik meer een testcase in. Het zijn geen slechte fotos, maar je bent er nog niet. Dat zeg ik je niet om je aan te vallen, maar je moet je zelf leren om kritisch te zijn op je werk. En je kan er nog veel meer mee.

Je zult dus voor een goede showcase echt bij je zelf moeten denken 'waarom deze foto' en hoe versterk ik dat idee. Want een foto verteld meer dan duizend woorden, maar dan moet er wel een verhaal in zitten. En dat kan ik er nog niet uit halen. Bij mij rijzen vragen als 'waarom zo afgesneden', waarom staat die compositie zo etc.

Het punt is namelijk een beetje dat je voor een showcase fotos moet hebben die zowel fotografisch goed zijn, als echt wat uitstralen. Soms zit het hier aan de ene kant, soms aan de andere. Zo vind ik 2 erg leuk qua idee, maar de uitwerking kan nog beter.

Ik hoop dat je 't opneemt zoals ik het bedoel..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Tukk schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:15:

Daar heb ik ook wel foto's van, maar deze Showcase is van Alhambra en de enige Zuid-europeaan die daar loopt is de bewaker. Daarbij is het oude vrouwtje met een zooi takken op de rug in een klein steegje ook redelijk afgezaagd aan het worden, niet?
Ik zie liever een oud vrouwtje met takken dan een foto van 2 andere fotografen. ;) Op zich kan een oude gevel met 2 moderne lenzen die eruit steken wel werken, maar dan moet je compositie wel wat sterker (symmetrisch of juist heel gedurfd).

Ik ben benieuwd hoe je foto 2 gaat aanpassen, ik ben bang dat met alleen maar de contour zichtbaar ook niet echt veel aan die foto te beleven valt. Kalibreer in ieder geval je scherm, want als je haar nu helemaal niet ziet zit je scherminstelling er dusdanig naast dat je daar vaker last van moet hebben met bewerken.

Bij foto 4 mogen delen van de lucht wel iets donkerder (misschien dat je dat ook verkeerd ziet op je CRT) en had het gebouw er toch echt helemaal op gemoeten. Het is zonde, want voor zover je het erop hebt is het serieus een mooie foto (ik kick op weerspiegelingen en deze groen/blauwe tinten :P ), maar je kan het vanwege het halve gebouw niet aan de muur hangen.

{signature}

Pagina: 1