[debian apache2] load beperken

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoi

Ik heb hier een Debian stable webserver met daarop apache2 uit backports.
Nu heeft het apparaat een hoge load vanwege het grote aantal bezoekers, de load schommelt tussen de 5 en 30. Dit betekent dat interactieve sessies (IMAP, SSH) bijna niet te gebruiken zijn.

Is er een eenvoudige manier om de load die apache veroorzaakt te beperken?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Denk dat het handig is om even te kijken wat die load veroorzaakt, en daar wat aan te doen. Misschien de scripts wat optimaliseren, of de website? Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Het kan ook zijn dat hij site's host voor mensen, dan kun je niet ff zeggen dat scripts er af moeten ofzo ;) Sowieso zou een manier om de load te beperken (en mischien ook voor apache 1) mooi zijn. Ik ben ook wel op zoek naar zoiets.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
m33p schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:12:
Het kan ook zijn dat hij site's host voor mensen, dan kun je niet ff zeggen dat scripts er af moeten ofzo ;)
Imo is optimaliseren nog altijd wat anders dan verwijderen :P

Mijn spoorwegfotografie

• usr-local-dick
  • Niet online
renice 19 {pid}

lijkt nu enig soelaas te bieden

eens kijken hoe lang de boel nu goed blijft draaien

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:13

BCC

Als er veel gedownload wordt:
http://sntwiki.snt.utwent...sComInfoDiskOptimalisatie
Ander idd uitvissen of er bepaalde scripts veel werk veroorzaken en die dan aanpassen (laten aanpassen).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
sanfranjake schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:14:
[...]

Imo is optimaliseren nog altijd wat anders dan verwijderen :P
Maar stel dat je een webhosting bedrijf hebt met 200 klanten o.i.d. Dan ga je niet elke klant af om z'n scripts te controleren en ook nog eens vragen of ze deze willen gaan optimaliseren omdat je server het niet trekt. Dan kun je of een beter/extra server aanschaffen, of de max load op 95% zetten zodat je nog kunt SSHen e.d., als ie toch al boven de 1 is merken de klanten van die 5% ook niks...

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
m33p schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 20:35:
[...]

Maar stel dat je een webhosting bedrijf hebt met 200 klanten o.i.d. Dan ga je niet elke klant af om z'n scripts te controleren en ook nog eens vragen of ze deze willen gaan optimaliseren omdat je server het niet trekt. Dan kun je of een beter/extra server aanschaffen, of de max load op 95% zetten zodat je nog kunt SSHen e.d., als ie toch al boven de 1 is merken de klanten van die 5% ook niks...
Maar als je meerdere sites hebt in apache, dan zou je de boel moeten kunnen configureren om zichtbaar te maken welke sites de load veroorzaken :P

Mijn spoorwegfotografie

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
m33p schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 20:35:
[...]

Dat is dus onzin :) Je gaat niet elke keer als er een jan met de korte achternaam aan het scripten is (en dat niet kan) en daardoor een load van 30 genereerd een nieuwe server aanschaffen. Dan kill je dat scriptje, je mailt je klant en geeft aan dat hij het moet fixen. Anders heb je bij klanten die veel scripts/databases gebruiken binnen de kortste keren een hele webfarm nodig. Je hebt als hoster zelfs de verplichting *vind ik* om je klanten te pointen op slechte scripts, anders leren ze het nooit en blijven ze altijd voor problemen zorgen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• usr-local-dick
  • Niet online
Het probleem ligt zo te zien ook aan het geheugen. PHP is statisch gecompileerd, waardoor de libphp5.so bijna 10 Mb groot is. Die moet dus voor iedere instance van apache in het gehuegen gezet worden. De server heeft maar 512 Mb en draait ook nog mysql, spamassassin, postfix etc.
Dan houdt het al snel op. Ik heb alvast maar 2 Gb besteld.
Ik ga ook PHP met modules compilen, kijken of dat wat helpt.
Pagina: 1