Toon posts:

Geen 5.1 bij aansluiten optische kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey, sinds de aanschaf van mijn XV-DV313 (tis niet de zelfde maar zelfde specificaties) heb ik deze verbonden met mijn PC via een optische kabel. Het probleem was dat ik daar geen 5.1 mee had maar 2.1. Dus dacht ik dat 1 van de twee dit niet ondersteunde heb toen naar beide mailtje gestuurd en deze bevestide dat het wel zo was. Dus het enige probleem was nog het kabeltje dit had ik gekocht bij de makro voor 8 euro ( 5meter). Dus dacht ik dat het hier aan lag. Ik naar de audio winkel die dan bevestigde dat het wel degelijk aan de kabel lag dus ik éénjte kopen van 40 euro :r maar resultaat geen 5.1 :( .
-Heb de nieuwste audio drivers
-Als ik een dvd bekijk op de pioneer heb ik wel degelijk 5.1

Iemand raad voor mij of moet ik uitkijken voor een eventueel geluidskaartje

Verwijderd

Codec probleem?
Stuurt je geluidskaart het wel goed uit? Dus lineair pcm 24bit 96khz etc?
Of is het geen 5.1 maar DTS? En kan de pc daar mee overweg?

Iets te vage omschrijving.

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Moet idd meer info bij:
- welke geluidskaart/chip/codec?
- welk 5.1 geluid doet het niet, AC3/DTS pass-through (uit films), multi-channel wave (uit games) etc.?

AC3/DTS pass-through is een kwestie van alle decoding op de PC uitzetten en spdif output selecteren in de gebruikte audio filter (bv ac3filter/ffdshow/windvd).

Multichannel wave geluid kan je alleen via een digitale link naar een receiver sturen als je geluidskaart on-the-fly AC3 encoding ondersteund. Alleen nForce2 mobo's met Soundstorm kunnen dit ("Dolby Digital Live") en sinds kort ook een vaag kaartje met Cmedia chip (zie frontpage archief).
Kan je geluidskaart dit niet dan moet je analoge 5.1 kabels naar je receiver trekken.

Enige meerkanaals signaal dat je digitaal kan versturen zonder (encoding naar) AC3/DTS is dolby prologic. Dus front l/r+center+mono rear.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:06:
...Dus het enige probleem was nog het kabeltje dit had ik gekocht bij de makro voor 8 euro ( 5meter). Dus dacht ik dat het hier aan lag. Ik naar de audio winkel die dan bevestigde dat het wel degelijk aan de kabel lag dus ik éénjte kopen van 40 euro :r maar resultaat geen 5.1 :( ....
Geld terughalen en daarna nooit meer komen! Begrijpen er weer eens de ballen van :(

[ Voor 33% gewijzigd door nOLoGIc op 31-05-2005 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow zo simpel zit het niet inelkaar

Tis dus een geluidskaart die op mijn mobo zit
audiobesturing: VIA (3059)
AC97 Codec: ALC655
Realtek ALC Series AC'97 Audio Drivers

tis geen enkele 5.1die het doet wil gewoon dat mijn liedjes en divx mooi in 5.1 komen.
een codec probleem is er niet want ik hoor het wel maar in 2.1 want als ik een gewoon setje er aan hang dat ik nog liggen had werkt het perfect
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:52:
Stuurt je geluidskaart het wel goed uit? Dus lineair pcm 24bit 96k
[...]
hz etc?
Of is het geen 5.1 maar DTS? En kan de pc daar mee overweg?
.
waar kan ik dit instellen van dat lineair pcm 24bit 96khz?

Enige meerkanaals signaal dat je digitaal kan versturen zonder (encoding naar) AC3/DTS is dolby prologic. Dus front l/r+center+mono rear.

hier zou ik heel blij mee zijn

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Is het wel 5.1 geluid wat je wilt afspelen, als je zegt liedje bedoel je dan iets van een mp3'tje of zo.....

[ Voor 5% gewijzigd door mlevd op 31-05-2005 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
mlevd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:59:
Is het wel 5.1 geluid wat je wilt afspelen, als je zegt liedje bedoel je dan iets van een mp3'tje of zo.....
tuurlijk wil ik dat vooral bij filmen he bij mp3'tjes is het natuurlijk leuk dat het uit alle boxen komt

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:51:
[...]

tuurlijk wil ik dat vooral bij filmen he bij mp3'tjes is het natuurlijk leuk dat het uit alle boxen komt
Volgens mij snap je niet wat hij bedoelde. Hij vroeg of het geluid dat je wil afspelen wel opgenomen is in 5.1, niet of je het in 5.1 wilde afspelen.
Als een MP3 gewoon stereo is, blijft ie ook over een optische kabel verzonden stereo.
Om surround geluid te krijgen, moet de bron wel in surround zijn opgenomen.
Het geluid moet dus wel in surround naar de receiver gestuurd worden. Het bronbestand moet dan surround zijn, het afspeelprogramma moet erop ingesteld zijn en de geluidskaart moet zo ingesteld zijn dat hij het zo doorstuurt.
Als dit niet zo is, zal je receiver door ProLogic of Neo:6 achtige dingen surround moeten maken van stereo geluid.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:33:
[...]

Volgens mij snap je niet wat hij bedoelde. Hij vroeg of het geluid dat je wil afspelen wel opgenomen is in 5.1, niet of je het in 5.1 wilde afspelen.
Als een MP3 gewoon stereo is, blijft ie ook over een optische kabel verzonden stereo.
Om surround geluid te krijgen, moet de bron wel in surround zijn opgenomen.
Het geluid moet dus wel in surround naar de receiver gestuurd worden. Het bronbestand moet dan surround zijn, het afspeelprogramma moet erop ingesteld zijn en de geluidskaart moet zo ingesteld zijn dat hij het zo doorstuurt.
Als dit niet zo is, zal je receiver door ProLogic of Neo:6 achtige dingen surround moeten maken van stereo geluid.
Ik had het niet beter kunnen zeggen... :P

Verwijderd

- overbodig =

Ik ook niet O-)

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Ook wil ik nog even toevoegen dat 5.1 geluid uit games niet zal worden doorgegeven als 5.1!
Alleen de NVidia nForce kan dit volgens mij (Dolby digital encoderen).
Dus als je games 5.1 wil hebben, zul je het analoog moeten aansluiten.

Nederlander in België

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Elektronicanet schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 22:15:
Ook wil ik nog even toevoegen dat 5.1 geluid uit games niet zal worden doorgegeven als 5.1!
Alleen de NVidia nForce kan dit volgens mij (Dolby digital encoderen).
Dus als je games 5.1 wil hebben, zul je het analoog moeten aansluiten.
Dat had ik al helemaal uitgelegd, maar is schijnbaar niet bij de TS doorgedrongen. Er mist duidelijk een stuk inzicht in de digitale audio beginselen. FAQ time ;)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
met de nieuwste (beta) AC3filter heb je DD encoding op al het audio materiaal van .avi/.mpg bestanden :) en dat kan je versturen via SPDIF, als je perse 5.1 MP3's wil :)
voor games heb je toch echt een nForce Soundstorm nodig, of een van die nieuwe kaarten, zoek maar op GoT naar het topic..

Home Assistant Configuratie V&A

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

nOLoGIc schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:08:
[...]

Dat had ik al helemaal uitgelegd, maar is schijnbaar niet bij de TS doorgedrongen. Er mist duidelijk een stuk inzicht in de digitale audio beginselen. FAQ time ;)
Je hebt gelijk, had niet gezien dat je het ook al uit had gelegd. Nu moet het zeker wel duidelijk zijn :+

Nederlander in België

Pagina: 1