Toon posts:

WD 200 GB SATA niet herkend op K8N-E Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb vandaag een WD2000JD harde schijf gekocht (Goed voor zo'n 200 gb.). Het is een sata schijf, maar deze wordt niet herkend in mijn bios. De Pc is helemaal zelf gebouwd en op een IDE harde schijf (10 gig maar:P) deed hij het wel:S. Weet iemand misschien hoe ik de sata schijf in mijn bios kan laten herkennen?8)7 De specificaties zijn:

Mobo: K8N-E Deluxe
CPU: Athlon 64 2800 + (socket 754)
GPU: nVidia 5700LE (niet dat hierbij nodig is ofzo)

nogmaals, het gaat om een WD2000JD (200gig) sata-schijf die niet wordt herkend in de bios als aanwezige schijf. :r

Weet iemand hier misschien wat op? thnxz alvast.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

makje

Professioneel prutser

Op welke sata aansluiting op het moederbord heb je de schijf aangesloten? Ik kan het nu niet opzoeken daar de asus site problemen heeft op het moment, maar volgens mij heeft dit moederbord zowel 4 sata aansluitingen via de nVidia nForce3 chip alswel 2 sata poorten via een externe controller.

De sata poorten van nVidia zouden zichtbaar moeten zijn in de BIOS en daarop zou je zonder problemen Win XP moeten kunnen installeren.

Maar kijk ook eens in je manual, misschien geeft die je wel een oplossing ;)

9800x3d

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Heb je die schijf op de SIL3114 aangesloten, of op een van die 2 SATA poorten dichterbij het AGP slot? Misschien eens een bios reset doen (helpt soms met controller aan/uit settings).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de handleiding van je moederbord wat betreft de onboard SATA controllers, de aansluitpunten ervan, de instellingen daarvan in de BIOS. Kun je daarmee verder? :)

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:53
ff een quote uit het andere topic:
yamahabest schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:14:
sata schijven worden niet weergegeven in de gewone bios, deze worden alleen weergegeven in de bios van de sata-controller

om windows op zo'n schijf te installeren moet je speciale sata-drivers op diskette hebben, die je gelijk aan het begin van de windows-installatie moet laden (met de F8 toets ofzo)

[ Voor 14% gewijzigd door yamahabest op 31-05-2005 20:12 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

makje

Professioneel prutser

En in de formulering van hierboven is dat dus gewoon onzin :Z

Als de sata controller los is toegevoegd aan het moederbord dán zal hij inderdaad niet in de BIOS van het moederbord zichtbaar zijn, maar alleen in zijn eigen BIOS.

Is de sata controller geintegreerd in de chipset (zoals bij alle moderne chipsets) dán zal hij ook in de BIOS van het moederbord te zien zijn.

De Asus K8N-E Deluxe heeft dus zoals Device Manager al zegt 4 poorten via de externe controller welke dus niet in de BIOS zichtbaar zijn. Daarnaast heeft hij nog 2 sata poorten via de southbridge welke wel zichtbaar zouden moeten zijn in de BIOS en waarvoor je afhankelijk van de chipset wel of niet de drivers bij een Win XP install moet laden met F6 (de mij bekende nForce 3 en 4 moederborden hebben niet die drivers nodig, de VIA KT880 en KT890 weer wel heb ik begrepen)

9800x3d

Verwijderd

Als je je sata schijf aangesloten op de Silicon Image Raid controller wel wilt zien in windows, is de bijbehorende config utility van Silicon Image wel handig(vind je op de asus site)

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Als je je handleiding van je moederbord eens gewoon door neemt,
je weet wel, die boekjes waar het antwoord meestal in staat :X
Pagina: 1