Levensduur/MTBF fibre GBICs

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 13:56
We ondervinden wat problemen en we vermoeden dat deze problemen veroorzaakt worden door de GBICs. Deze GBICs zijn ondertussen toch almweer een jaartje of 5 dus de vraag is eigenlijk of er een levensduur / MTBF op zulke GBICS zit.
Verslijt die LED misschien na tijd/gebruik? 't Gaat hier om de SX variant btw, mocht dat iets uitmaken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Google --> "cisco gbic mtbf" --> eerste hit:

2,5 miljoen uur --> 285 jaar.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Wat de oorzaak ook kan zijn (ken het probleem niet, maar aangezien het waarschijnlijk de fiber verbinding is) is de kabel. Fiberkabels zijn onderhevig aan "slijtage". Ze worden doffer met de tijd. Als de verbindingen tegen de maximale sx lengte aanzitten, kan dat het probleem zijn.
Het vervangen van een kabel en dan testen kan een uitkomst zijn.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 20:36

Stewie!

Keen must die!

Wat voor problemen heb je dan?
Uitval? Trage doorvoer? Packet loss? :?

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• witchdoc
Dirk-Jan schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:34:
Google --> "cisco gbic mtbf" --> eerste hit:

2,5 miljoen uur --> 285 jaar.
Da's wel geen fibre GBIC he
kell.nl schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:07:
Wat de oorzaak ook kan zijn (ken het probleem niet, maar aangezien het waarschijnlijk de fiber verbinding is) is de kabel. Fiberkabels zijn onderhevig aan "slijtage". Ze worden doffer met de tijd. Als de verbindingen tegen de maximale sx lengte aanzitten, kan dat het probleem zijn.
Het vervangen van een kabel en dan testen kan een uitkomst zijn.
Probleem is dat de switch fouten raporteerd die te ofwel een fout in de switch aanduiden ofwel physical layer probleem. Aangezien we't met verschillende switches hebben en het niet altijd 'aanwezig' is denken we aan de fysieke laag.
De fibre zelf wordt quasi nooit gepatch dus dat zal het niet zijn veronderstel'k. Slijten zonder bewegen lijkt me namelijk toch sterk.
Budget van de fibre is ook ruimschoots voldoende dus da's het probleem ook niet.
DaMorpheus schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:33:
Wat voor problemen heb je dan?
Uitval? Trage doorvoer? Packet loss? :?
EDP errors en veel packetloss/wegvallen link.

[ Voor 74% gewijzigd door witchdoc op 31-05-2005 21:00 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er kan in de loop van enkele jaren stof in zo'n connector kruipen. Losmaken en schoonmaken met een busje lucht.

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

joopv schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 21:05:
Er kan in de loop van enkele jaren stof in zo'n connector kruipen. Losmaken en schoonmaken met een busje lucht.
Of alcohol met een wattenstaafje dat niet pluist (ja die bestaan) Hierna lucht blazen.

Ik had pas geleden ook 2 kabels van 25 meter achter elkaar kapot. Waren spares die gewoon stil liggen en niet te ver gebogen waren..... Ik moet nog eens even checken wat het nou kan zijn, of er iets broosheid kan ontstaan, wat me stug lijkt.

Vriend van me had een van die twee fibers gemeten en open gemaakt en zag duidelijk een breuk wat volgens hem, hij was erbij, onmogelijk geweest kan zijn geweest dat wij dat deden.

Ach die fibers waren toch al te oud om te gebruiken vond ik eigenlijk.

Fiber is niet meer zo duur.

edit:

Ik vind dat fibers met de jaren wel harder worden.... dus brozer/broser/broozer/brooser :)

[ Voor 8% gewijzigd door BacardiBreezer op 31-05-2005 21:14 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 10:45

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hmm goede vraag eigenlijk.
Moeilijk om daar een trend in te vinden.
(Ik werk zelf met allerlei soorten GBICs) can SX tot XD. Ik kan me voorstellen dat ze na een tijdje gewoon doodgaan. Als je wel eens een ZX of een XD vanuit vol bedrijf uit de slot hebt getrokken snap je wat ik bedoel. Eitje bakken :P (slijtage net zoals een cpu)
Die temperatuurschommelingen lijken mijns insziens niet goed; de pnp en/of npn lagen gaan bij hogere temp meer vrije elektronen afgeven bij een LED (immers een diode)
Maar wat de tijdsspanne dat nou betreft ??? Geen flauw idee.
prop ff een nieuwe GBIC in het slot aan de overkant van de switch waar je fouten ziet zou ik zeggen.
en dan checken. nou ja het bekende troubleshoot verhaal. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kabouterplop01 op 02-06-2005 00:30 ]

• witchdoc
Kabouterplop01 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 00:29:
Hmm goede vraag eigenlijk.
Moeilijk om daar een trend in te vinden.
(Ik werk zelf met allerlei soorten GBICs) can SX tot XD. Ik kan me voorstellen dat ze na een tijdje gewoon doodgaan. Als je wel eens een ZX of een XD vanuit vol bedrijf uit de slot hebt getrokken snap je wat ik bedoel. Eitje bakken :P (slijtage net zoals een cpu)
Die temperatuurschommelingen lijken mijns insziens niet goed; de pnp en/of npn lagen gaan bij hogere temp meer vrije elektronen afgeven bij een LED (immers een diode)
Maar wat de tijdsspanne dat nou betreft ??? Geen flauw idee.
prop ff een nieuwe GBIC in het slot aan de overkant van de switch waar je fouten ziet zou ik zeggen.
en dan checken. nou ja het bekende troubleshoot verhaal. ;)
Probleem is dat de errors niet constant zijn. Heb nu de switch vervangen en alles werkt weer perfect maar ook de switch werkt perfect hier in't testlabo. Staan daar erg veel switches op verschillende locaties en bij verscheidene hebben we nu dit p^robleem al gehad.. maar telkens we 'iets' vervangen dan werken ze weer voor best lange tijd (soms maandan weer geen problemen). Kan dus best wel eens zijn dat't gewoon stof is.
Anyway, dozijn nieuwe gbics is besteld dus bij volgende panne worden de gbics gewoon vervangen en die switches gemonitored.

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Het zal me niets verbazen als ze om deze reden GBIC's uitgevonden hebben ;)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Pagina: 1