[VoDSL / VoIP] Verschil tussen deze twee?

Pagina: 1
Acties:

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op digitale telefonie. Nu zijn er een paar verschillende termen die ik steeds tegen kom:

VoDSL en VoIP:
Wat is het verschil tussen deze twee mogelijkheden: beiden maken het toch mogelijk om te bellen via internet (vanaf telefoon, of computer)? Of zie ik dat verkeerd? De ene aanbieder heeft het over VoIP, de andere over VoDSL, en als ik op links klik met meer informatie over VoDSL kom ik uit bij artikelen van VoIP :?

H.323 en SIP
Dit zijn twee verschillende technieken, dat is me wel duidelijk ;). Nu is de vraag nog welke techniek het beste is om voor te kiezen (als dat überhaupt al kan).

Kan iemand mij hier meer helderheid over verschaffen, aangezien
* Irby door de IP's het digitale bos niet meer ziet.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03
Ik ben geen expert maar heb ongeveer het volgende gevonden:

VoDSL is locatie gebonden (gekoppeld aan een DSL verbinding)
Bij VOIP maakt de locatie niet echt uit.. kan via elke internet verbinding.

Verder als ik het goed begrepen heb is het zo bij VoDSL dat er
herkent wordt dat er een spraak verbinding is en dat dat voorrang
krijgt op ander dataverkeer.

Mocht ik het fout hebben dan lees ik dat wel weer hier .. :-)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
VoIP (zoals de naam zegt) wordt spraak verzonden in IP pakketjes over je dataverbinding.

VoDSL (VoATM) wordt alleen door en op het BBned netwerk aangeboden. Er wordt naast je dataverbinding (IP verbinding) ook een extra voice verbinding geconfigureerd.

VoDSL heeft zo voordelen in kwaliteit & bandbreedte reserveren ten opzichte van VoIP. Echter heeft het ook nadelen dat het echt gebonden is aan je DSL verbinding. Mocht je gaan verhuizen waar geen BBned leverbaar is kan je het ook niet meenemen bijvoorbeeld.

Niet dat er klachten te lezen of te vinden zijn mbt VoIP en bandbreedte reservering, maar op papier is het een nadeel/voordeel situatie. In de praktijk zal je het niet merken.

VoIP aanbieders zijn daarom ook onafhankelijk van je internet aanbieder te gebruiken en te verkrijgen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:26
Bedankt voor de heldere uitleg, in ieder geval weer een vraagteken van mijn lijst af :D

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Vergeet nog wat te melden. Voor VoDSL heb je altijd een modem nodig die het ondersteund. Het moet altijd in je modem zitten de optie omdat het eigenlijk een soort 'extra kanaal' op je DSL lijn is. De aansluitingen zitten altijd op je modem.

Bij veel VoIP diensten momenteel ook nog voornamelijk deze situatie. Maar er komen in de toekomst ook telefoontoestellen met een ethernet aansluiting. Of zoals ZyXEL nu al heeft een draadloos toestel dat via je WiFi netwerk contact houdt (over IP).

Als jou VoIP aanbieder het toelaat werkt dat dus ook als je bij iemand anders zou zijn of bijvoorbeeld op een hotspot waar je WiFi toegang hebt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

bjck schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:17:

VoDSL (VoATM) wordt alleen door en op het BBned netwerk aangeboden. Er wordt naast je dataverbinding (IP verbinding) ook een extra voice verbinding geconfigureerd.
VoDSL wordt ook al weer een tijdje aangeboden door KPN -> http://www.kpn.com/kpn/sh...4/keyword=vodsl/sc=5f744b
Pagina: 1