Toon posts:

Blauwe lijnen op beeld Panasonic NV-GS17 camcorder

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren de nieuwe Panasonic NV-GS17 camcorder gehaald. Prima dingetje heb alleen 1 probleem. Als ik inzoom op wat dan ook komen er blauwe lijnen omheen, vooral buiten. Als ik bijv op de dakgoot inzoom zie je een fluoriserende blauwe streep boven de rand van de dakgoot wat natuurlijk nogal storend is.

Eerst leek het aan de witbalans te liggen en dit is het waarschijnlijk ook maar ik krijg het niet beter. Op welke stand ik het ook probeer (kuntlicht, buitenlicht, enz). Manueel blijft het ook nog steeds blauw.

Het ligt verder niet aan de tape (blauwe lijnen zie je al op het tft zonder dat je filmt) en op elk scherm is het te zien dus ligt ook niet aan het tft schermpje...

Heeft iemand enig idee hoe dit weg te krijgen is? Heb de cam gekocht vooral voor de zoom en heb dus echt geen zin om straks video's vol blauwe randen te bekijken :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 15:26 ]

Verwijderd

Heb je het altijd wanneer je inzoomt of alleen wanneer je onder een bepaalde hoek met de zon inzoomt? Het laatste komt namelijk bij heel veel camera's voor. Als het per definitie voorkomt lijkt het me een gevalletje DOA, als het onder bepaalde omstandigheden voorkomt even zoeken welke dit zijn en uitzoeken of dit normaal is/ in jouw gebruik een belemmering vormt.

Post anders eens een stukje film/ frame!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Een stukje frame heb ik nog niet aangezien ik nog geen film over kan zetten naar pc (moet nog dv kabeltje hebben).

Het is inderdaad erg vaak met zoomen, zonder zoom valt het minder op. Toenstraks was er weinig/geen zon en er zijn echt merkbaar blauwe randen te zien. Bijvoorbeeld een koolmeesje in de takken met een grauwe lucht erachter geeft al blauwe lijnen om de randen van de takken en het vogeltje. De zon bevond zich op dat moment in de wolken achter mij dus filmde er niet tegenin.

Verder is het binnen ook zichtbaar als er aardig wat licht in huis is. Dan zie je bijv. soms een blauwe waas om een stoel of een licht voorwerp. Als ik inzoom op bijv. een vaas binnenshuis zie ik daar ook een lichte blauwe lijn omheen.

Ik zal als het kan zo snel mogelijk wat voorbeeldjes posten om het duidelijker te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 15:48 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:42

Spotmatic

Ken sent me

Lijkt me een typisch geval van 'purple fringing'. Meer info over dit fenomeen (bij digitale camera's in het algemeen):

http://www.dpreview.com/l...omatic_Aberrations_01.htm

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt er inderdaad erg veel op... "However, not even these lens systems are completely perfect and still can lead to visible chromatic aberrations, especially at wide angles." wel vaag dat het alleen maar blauwe "aberrations" zijn.

Vraag me af of ik dit probleem nog steeds heb als ik mijn panasonic tegen bijv. een sony DCR-HC19E ruil.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:02:
Vraag me af of ik dit probleem nog steeds heb als ik mijn panasonic tegen bijv. een sony DCR-HC19E ruil.
Ik heb de Sony HC42E en het is mij nog niet opgevallen. Wel een beetje Edge Enhancement. Maar ik heb de camera nog niet lang genoeg om daar een oordeel over te vellen.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ligt het niet gewoon aan de traagheid van het schermpje?!? Is het beeld op de TV wel gewoon in orde?

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
Op tv is het nog beter zichtbaar als op het tft. Ik heb even met mn digicam paar pics geschoten van het tft van camcorder, zodat je in ieder geval kan zien over wat voor effect ik praat:

Lijn van de dakgoot:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jhodes/camblauw%201.jpg

Nog een dak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jhodes/camblauw%202.jpg

Musje (blauw snaveltje);
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jhodes/camblauw%203.jpg

Deze zijn dus niet direct in de zon opgenomen, bij het musje was de zon weg en stond aan de andere kant van het dak.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Nou zijn dit allemaal flink ingezoomde beelden. Kan het zijn dat je de digitale zoom hebt gebruikt? Je vergroot dan het maximaal ingezoomde beeld uit waardoor de kwaliteit alleen maar slechter wordt. Je vergroot dus ook de lensfouten en dergelijke uit.

Verwijderd

Topicstarter
Digitale zoom staat uit. De panasonic heeft 24x optische zoom vandaar ver ingezoomd 8) Pics zijn nogal brak omdat het tft van de camcorder een lage resolutie heeft maar je ziet iig dat de randen aardig blauw worden.

Ik ga er morgen mee naar de winkel dit lijkt mij gewoon niet horen...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo heb m ingeruild voor een sony hc17e. Deze heeft ook nog wel iets last van blauwe lijnen maar lang niet zo erg. Verder zijn ze bij de sony beter weg te werken.

Topicje mag dus dicht :)
Pagina: 1