Toon posts:

Systeem hangt na plaatsing nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een Upgradeware p478 adapter geinstalleerd op mijn ASUS P4T-F socket 423 mobo, zodat ik er een snellere cpu op kon zetten. Ik heb er een P4 2.8Ghz 400 Mhz FSB opgezet en er een p478 koeler/heatsink op gezet.

De eerste dat ik het systeem aanzette bootte hij niet maar ik kwam erachter dat ik het voltage iets hoger moest zetten op de adapter. Toen startte hij wel op met 1.525 volt core spanning ipv 1.5 volt.

Het systeem boot goed op en ook snel, ondanks dat de snelheid van de CPU bij het opstarten niet goed vermeld is en dat ik een foutmelding krijg: "BIOS update data incorrect..................CPUID" gevolgd door een aantal cijfers, maar ik heb vernomen dat dat normaal is omdat de bios deze nieuwe CPU niet kent. Verder start hij normaal op, echter als ik XP binnenkomt is alles op het oog ok, totdat hij na een korte tijd vastloopt: de muis is niet beweegbaar en het scherm bevriest. De tijd die nodig is om vast te lopen varieert van 0 seconden (vastlopen bij het opstartscherm) tot een seconde of 10.

Het vervelende is dat hij ook vastloopt in veilige modus, maar het gekke is dat het dan veel langer duurt: eerder minuten dan seconden.

Ik dacht dat het een temperatuur probleem was maar als de pc vastloopt en ik doe een koude herstart direct erna is de core temperatuur in Bios niet of nauwelijks verhoogt (43 graden ongeveer).

Dus dit kan het niet zijn. Toen dacht ik dat het misschien mijn videokaart was die problemen gaf want dat ding is altijd onstabiel geweest (radeon 9600 pro) als ik bijv. drivers verwisselde gaf dit hetzelfde beeld van vastlopen. Maar in veilige modus loopt hij ook vast dus dat sluit de videokaart toch ook uit?

Ondertussen heb ik de core voltage op verschillende waarden gezet via de jumpers op de adapter, varierend van 1.525 volt tot 1.65 volt, en heb ik mijn bios geflashed naar de laatste beta (1007).

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Zouden dit soort problemen typische problemen van de voeding kunnen zijn? Die heeft niet zoveel watt namelijk. Ik dacht 230.... maar de wisseling van een processor kan hier toch niet zoveel invloed op hebben? Het core voltage schommelt in bios ongeveer 0.02 volts.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer eerst maar eens een andere voeding. Als het daadwerkelijk 230W is, is dit veel te weinig. Er staat wel een stickertje op als het goed is, hoeveel ampères de 3.3, 5 en 12V lijnen kunnen leveren. Post dat even hier.

Je hebt minimaal wel een 300W a-merk voeding nodig. Kijk eens hier:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 11

succes. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb gekeken en het volgende gevonden:

De power supply is 250 Watt met:
+3.3 v 16 a
+5 v 25 a
+12 v 13 a
-5 v 0,3 a
-12 v 0,8 a

Er is me wel opgevallen dat de processor die er nu inzit (de Northwood 2.8Ghz) een lager core-voltage vereist dat de oude Willamette 1.7Ghz namelijk respectievelijk 1.55 volt en 1.75 volt. Of zegt dat niet zoveel?

Is deze voeding niet adequaat en zou het kunnen dat hij plotsklaps te weinig stroom levert als ik er een andere processor inzet en een andere koeler? Ik wil geen nieuwe voeding kopen als ik niet zeker weet dat dat het probleem is, begrijp je.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik weet niet hoe de rest van jouw systeem eruit ziet, maar ik zou toch een voeding nemen die minimaal 16A op de 12V lijn en 30/35A op de 5V lijn kan leveren.

Verbruik:
Willamette 1,7GHz: 64W
Northwood 2,8/400: 68,4

Het scheelt eigenlijk niet zoveel, daarom kan ik niet met zekerheid zeggen dat een sterkere voeding het probleem op kan lossen.
Maar het is überhaupt gewoon aan te raden een andere voeding te nemen, deze is gewoon te zwak. :)

Kun je trouwens even in het BIOS kijken hoe de 3.3, 5 en 12V lijnen zich houden?

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 31-05-2005 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee cd-rom drives, een ATI radeon 9600 pro met 128Mb, 1.5 Gb RIMM ram (laatst geupgrade vanaf 512), een ISDN kaart, een netwerkkaart voor kabelinternet, 1 hardeschijf, maxtor 7200 rpm, 4usb ingangen die allemaal zijn aangesloten met een joystick, trackir, draadloos toetsenbord/muis.

Ik moet zeggen dat de karakteristieken van het crashen wel lijken op iets dat te maken heeft met voeding: in veilige modus moet ik meer programmateur aanzetten om 'm te laten crashen. De waarden van de 3.3, 5 en 12 volts lijn zijn nu lastig te bekijken omdat ik niet bij de betreffende computer ben, maar ik heb ze wel gezien en kan me herinneren dat het me opviel dat ze nogal onstabiel waren, en de 12 volt lijn zat in de BIOS ongeveer op 11.3 volt.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De spanningslijnen mogen maximaal 5% afwijken, als de 12V lijn echt 11,3V afgeeft, dan is dat dus onder de maat.

En met dit soort specs, vooral met die videokaart, zou ik toch echt minimaal een 300W Zalman of vergelijkbare voeding in huis halen. (Bovendien is een Zalman voeding bijna onhoorbaar)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik dat regelen en kijken of daarmee het probleem is opgelost. Bedankt voor de info/hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Ik heb dus een 300 watt erop gezet, de voltages zijn veel stabieler en goed rond de 12/5/3.3 volt, maar het probleem persisteert nog steeds. Ook nog ff geheugen getest, maar toen toch weer de oude processor (1.7Ghz) erin gedaan en hij loopt weer zonder crashes.... Ik ben uitgespeeld, heb volgens mij echt alles getest. Nog ideen hier? Processor/adapter kapot?

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
misschien is je bord niet compatible met de upgrade kit, dat het daardoor probs geeft.
en wat voor voeding heb je gehaald, wat is het merk en wattage??

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Wees wel voorzichtig met het instellen van de vCore. Stel niet hoger dan 1,65V in. Liever niet hoger dan 1,6V. Dit in verband met het SNDS (Sudden Northwood Death Syndrome).

Oudere Northwood CPU's kunnen hier last van hebben, mogelijk heeft jouw CPU dat ook.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm direct nadat ik merkte dat 1.65 volt ook niet werkte weer teruggezet op 1.55 volt. De voeding is van het merk FSP en werkt naar mijn idee perfect: zeer stabiele voltages ivg de oude voeding en 300 Watt.

Het enige wat naar mijn idee nog zou kunnen is incompatibiliteit met mij videokaart (Radeon 9600 Pro 128Mb) die wel vaker veel problemen geeft. Jammer genoeg kan ik mijn oude Geforce2 niet vinden om hem te testen. Bovendien geeft de kaart geen problemen als ik de oude CPU er weer in heb... Trouwens, de mobo is zeker compatible met de Upgradeware p478, sterker nog, alle tests die Upgradeware hebben gedaan zijn met dit zelfde moederbord.

Zou het de moeite waard zijn om de grafische kaart te verwisselen?
Pagina: 1