K8N SE: bootvolgorde verandert spontaan van SATA naar PATA

Pagina: 1
Acties:

• sayian_leo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik heb ook een dergelijk probleem:

Asus K8V SE deluxe moederbord (bios versie 1005)
Athlon XP 64 3000+
Maxtor 80 GB SATA HD
Maxtor 30 GB PATA HD

Windows Xp 32 is geinstalleerd op de SATA HD, werkt verder prima.

Eerst had ik ook Windows XP 64 op de IDE PATA HD geinstalleerd, en moest ik in het BIOS deze HD instellen als eerste boot HD en boot device zodat windows XP 64 bits edition opstartte.

maar af en toe na een paar dagen gewoon gestart te hebben vanaf de SATA HD (winXP 32) , staan de BIOS instellingen spontaan op de andere HD (ide PATA) als eerste boot HD. En dus kan ik het weer wijzigen in het BIOS.

Dit gebeurde regelmatig, dus ik dacht ik haal WIN XP 64 er weer af.

Maar het gebeurt af en toe nog steeds.
Het is wel zo dat ik elke dag de stroom van de pc afhaal. Misschien dat dit er mee te maken hebt.
Is het zo dat het een bug in het BIOS is? of omdat de stroom er af gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door sayian_leo op 01-06-2005 10:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Jouw bericht is afgesplitst van [rml][ XP] Ide Naast S-Ata wil niet lukken[/rml], aangezien het hier om een op zichzelf staand probleem gaat.

Terugkomend op het probleem: wanneer de stroom eraf gaat, dan worden de BIOS instellingen vastgehouden door een knoopbatterijtje. Wellicht is deze leeg aan het raken? :)

[ Voor 41% gewijzigd door BalusC op 31-05-2005 14:18 ]

• sayian_leo
Ok bedankt. :)

Sorry voor mijn vergissing, ik bedoelde het asus K8V SE moedebord.

Maar de instellingen van het bios veranderen niet iedere dag, en alleen de harde schijven veranderen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik heb hier al vaker een antwoord op gegeven. Zijn het echt de instellingen of pakt hij de volgende in de rij ? Meestal is het zo dat de hd niet snel genoeg opspint en daardoor te laat herkent wordt en de pc dus een andere bootdisk neemt.

Ik heb zelf de een na laatste bios versie (don't fix if when it aint broke) en die heeft dit probleem niet. het zelf ook sata / ata door elkaar heen.

• sayian_leo
Het is zeker de 2e in de rij.

Maar zelfs als ik de 2e ata HD op 'disabled' zet dan wilt de pc bij het booten soms toch weer de ata als eerste nemen, deze zet hij ook als eerste in het bios. terwijl hij op de 2e plaats stond.