dmraid, softraid of toch maar 3ware

Pagina: 1
Acties:

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik krijg zo een aantal nieuwe webservertjes binnen, en nou zitten daar Intel ICH6 SATA "RAID" controllertjes onboard die ik eigenlijk wilde gaan gebruiken. Alleen ben ik zojuist tot de conclusie gekomen dat die so-called raid controllertjes nogal crappy zijn, en iets als dmraid nodig hebben om de raid volumes te benaderen.

Nu vraag ik me af of het slim is om voor die dmraid meuk te gaan, of maar gewoon Linux software raid te gebruiken, of in het ernstigste geval maar voor de iets duurdere oplossing te gaan en een berg 3ware controllers te bestellen. Iemand ervaring met dmraid? Is het betrouwbaar genoeg voor een productieomgeving?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46
dmraid ken ik niet en 3ware kaarten heb ik geen, maar software raid gebruik ik in een aantal thuisservers en een productieserver.

Het is lastig installeren (stap 1: zoek of maak een Debian (net)install disk met softraid support, stap 2: ga in een virtuele terminal (terwijl de installer op de 1e draait) aan de gang met partitioneren en het aanmaken van de arrays) maar eenmaal draaiend werkt het perfect :)
Raid-level migration, capacity expansion etc hoef je niet te verwachten, maar rebuilden (1x een raid1 van 2 9gb SCSI-schijven en 1x een raid5 van 7 250gb SATA schijven) werkt goed. Ook hotspares worden ondersteund maar die heb ik nooit gebruikt.

Ik weet niet wat voor performance je nodig hebt, die raid5 deed (sequentieel) vlot 50mb/s over gigabit, reads van 60 (random, stuk of 10 gebruikers) lukte ook wel. Of dat meteen het plafond was zou ik niet weten, ik heb dat nooit echt goed getest :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kijk maar eens hier: http://www.io.com/~kazushi/filesystem/ . Best grappig: Linux software RAID-5 is toch behoorlijk vlot...

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Hans schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:37:
Ik krijg zo een aantal nieuwe webservertjes binnen, en nou zitten daar Intel ICH6 SATA "RAID" controllertjes onboard die ik eigenlijk wilde gaan gebruiken. Alleen ben ik zojuist tot de conclusie gekomen dat die so-called raid controllertjes nogal crappy zijn, en iets als dmraid nodig hebben om de raid volumes te benaderen.
Ze zijn niet echt crappy, maar het is gewoon software RAID. Het voordeel dat deze so-called raid controllertjes bieden, is dat er transparantie is met het BIOS. Het nadeel is dat geen enkele distro de ballen heeft gehad om dmraid officieel te supporten bij de installatie. Gezien de verschillen met de andere hardware interfaces is dat eigenlijk ook niet gek.
Nu vraag ik me af of het slim is om voor die dmraid meuk te gaan, of maar gewoon Linux software raid te gebruiken, of in het ernstigste geval maar voor de iets duurdere oplossing te gaan en een berg 3ware controllers te bestellen. Iemand ervaring met dmraid? Is het betrouwbaar genoeg voor een productieomgeving?
Betrouwbaarheid is het wel, maar de ondersteunig ervoor is nog volledig zoek. Daarom zeg ik tegen mensen die toch alleen maar Linux willen draaien: breek het BIOS RAID af en pak gewoon normale software RAID.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Softraid kaarten raad ik absoluut af. Alleen maar gezeik mee gehad. Linux software raid werkt op zich wel ok.

Voor een productieomgeving, ga alsjeblieft voor een 3ware. 't kost wat meer maar 't werkt gewoon en het blijft ook werken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

iMars

Full time prutser

ik heb zelf een webserver met een 3ware raidcontroller (mirroring).
Heb er 1 woord voor: SUPER!!!!

Mocht er een hdd kapot gaan, hobbelt de server lekker verder. En als ik een andere hdd erbij prik, wordt die op de achtergrond opnieuw gerebuild, zonder dat de server uit de lucht gaat :D

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1