Toon posts:

[Dothan en X300/600] continu koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd lees ik meer en meer dat laptops met een Dothan processor en PCI-express (X300 of X600) zeer sterk gekoeld moeten worden. De fan zou dus veel draaien, wat uiteraard niet zo aangenaam is.

Onder andere op de thread over de Dell Inspiron XPS Gen2 (of 9300) valt dit te lezen.
Ook op deze link kan je erover lezen: (HP Nx8220)
http://www.notebookreview.../topic.asp?TOPIC_ID=17322

Nu is mijn vraag: is het algemeen zo dat elke laptop, uitgerust met een Dothan en X300/X600 zo sterk gekoeld moet worden? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Weet iemand of dat voor de Thinkpad T43 ook het geval is? Of andere toestellen?

Heeft iemand ervaring met het aanpassen van het voltage van de CPU?
http://www.pbus-167.com/chc.htm

Ik denk dat dit een grote hulp kan zijn voor mensen die een stevige en betrouwbare laptop willen, die vlot werkt, maar niet voortdurend staat de brullen om af te koelen...

Thanks

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 13:54

FongWan

The Stormrider ...

met dit weer staat mijn fan ook bijna altijd 3000rpm te draaien om te temp op +/- 48 graden te houden, maar ik hoor de fan niet eigenlijk, ik hoor eerder mijn 7200rpm harddisk een zacht geluid maken of mijn cpu ... dus qua geluidsproductie van de fan is het echt bijna nihil in mijn oren. maar dat is altijd subjectief.

Ik heb trouwens een Asus M6Ne, Dothan 1,7GHz met Ati M9700 64MB. Maar mijn cpu draait altijd op 600MHz door power4gear tenzij extra snelheid nodig is (auto performance setting). Ik weet niet in hoeverre die notebooks die jij noemt dat soort software gebruikt om de clocksnelheid dynamisch te verlagen of dat de windows power settings gebruikt worden. Die settings zijn in mijn ogen namelijk niet ideaal en dus kan het zijn dat hun cpu's altijd op hogere draaien, gevolg, warmer en meer koeling.

Ik vind mijn notebook in ieder geval heel erg stil, maar nogmaals ik weet niet in welke omstandigheden die notebooks getest zijn. Heb ook niet zoveel zin om dat door te nemen, sorry. :+

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Ik heb een Dell D610 met integrated graka (en vanaf maandag met een X300). Dell heeft er voor gekozen om de fan altijd te laten draaien. In het begin vond ik dat even wennen. Maar eigenlijk is het ideaal. Je hoort alleen s'nachts als het echt helemaal stil is, de fan draaien (en dan nog heel zacht). Bij mijn vorige laptop, een Acer travelmate 800, was de fan altijd uit en ging die eens in de zoveel tijd draaien. Het nadeel daarvan is, dat als de fan ging draaien (om het kwartier, 5 min, of als je ging gamen, altijd), dan leek het wel of ik ging opstijgen. Dat ding ging dan loeien dat was echt niet normaal. Nu weet ik niet of dat representatief is, maar dan heb ik liever een fan die altijd heel zachtjes draait, dan eentje die zo nu en dan klere herrie maakt. (Overigens gaat de Dell, als je gaat gamen ook iets harder draaien, maar dat hoor je nog nauwelijks).

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 24-07-2005 14:20 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een asus m6v en die hoor je bijna niet, zal ook wel door powergear komen. als je gaat gamen wordt hij idd wel heel heet. bij een beetje internetten en office hoor je hem helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf in het bezit van een Acer Travelmate 4101. Normaal gaat de fan alleen na een tijdje aan en stop dan weer voor een tijdje. Nu laat ik de processor en de x700 langzamer draaien als ik alleen wat internet of office werk doe zodat de fan helemaal niet aanslaat. Als ik dan af en toe een spel speel dan zet ik ze weer op volle kracht waarna de fan na een poosje wel aanslaat maar dit vind ik tijdens het gamen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:37
Ik snap niet waarom deze combinatie van hardware warmer wordt dan andere hardware?
De dothan is juist een extreem koele cpu en de grafische chipset is ook niet zo'n heethoofd (zowel de x300 als de x600).

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Althalus schreef op maandag 25 juli 2005 @ 01:45:
Ik snap niet waarom deze combinatie van hardware warmer wordt dan andere hardware?
De dothan is juist een extreem koele cpu en de grafische chipset is ook niet zo'n heethoofd (zowel de x300 als de x600).
De topictitel is inderdaad wat ongelukkig gekozen. De uiteindelijke vraag ging dan ook meer over hoe laptops gekoeld worden... (continue/aan en uit).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had op verscheidene sites en forums gelezen dat laptops met Dothan processor heter werden dan Banias... vandaar mijn vraag.

'k heb ondertussen een Dell Precision M70 gekocht (dothan 2,13ghz met nvidia quadro fx1400, analoog aan 6-serie)
fan draait altijd, maar is nauwelijks hoorbaar...

bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1