Toon posts:

Problemen met formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voel me echt heel lullig dat ik dit moet vragen...

Ik heb problemen met formateren. Mijn harde schijf moet leeg zodat ik opnieuw XP kan installeren. Heb in windows een dos-opstartdisk aangemaakt maar het lijkt erop dat in dos de harde schijven niet worden herkent. Vermoed dat het komt door de NTFS-indeling. Wanneer ik van de cd-rom boot, dan kom ik in de setup maar een ik kan geen partities verwijderen omdat daarop de setupbestanden zijn weggeschreven. Ben zo stom geweest (Niet mijn pc, dus veel te laks geweest) meerdere partities aan te maken.

Hierdoor lijkt het erop dat ik zowel in DOS als in de windowssetup niet mijn HD kan formateren. Weet iemand hier een oplossing voor? Is er iets wat ik misschien vergeet?

Verwijderd

Wat voor harde schijf heb je ? Misschien dat je hier een progje voor kunt downloade, op flop zette en vanuit daar opstarte. Krijg je een menutje waar je bijna alles in kan. ( denk aan formateren en low-lvl format)

Verwijderd

in windows moet je altijd kunnen formatten, ook in dos, hij herkent het dan als een non dos partitie, en die kan je gewoon compleet verwijderen.

ik denk eerder dat de schijf stuk is, test de schijf met een diagnostische tool van de fabrikant, doe een uitgebreide test en low level format e.d

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 10:26

DarkSide

theres no place like ::1

Je wil je hele HD formatteren? Dus alle partities? Of alleen een partitie.
Je moet nl gewoon met de Windows XP cd partities kunnen weggooien en aanmaken.
Mocht er toch iets raars aan de hand zijn. Kan je met FDISK remove non dos partities doen.
Dan haal je zo alle partities weg. En kan je daarna weer met de XP cd's partities aanmaken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

DarkSide schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 10:57:
Je wil je hele HD formatteren? Dus alle partities? Of alleen een partitie.
Je moet nl gewoon met de Windows XP cd partities kunnen weggooien en aanmaken.
Mocht er toch iets raars aan de hand zijn. Kan je met FDISK remove non dos partities doen.
Dan haal je zo alle partities weg. En kan je daarna weer met de XP cd's partities aanmaken.
Als je zijn openingspost duidelijk geleze had, heb je kunne zien dat er staat :

Ben zo stom geweest (Niet mijn pc, dus veel te laks geweest) meerdere partities aan te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus het vervelende, ik vermoed dat er setup bestanden naar de C: partitie zijn weggeschreven waardoor hij niet toestaat dat je deze partitie verwijderd!

Overigens vermoed ik niet dat de HD stuk is, in de veilige modus (kan niet meer in xp) zijn al mijn bestanden gewoon beschikbaar!

Verwijderd

Als je de gegevens op de harde schijf niet meer nodig hebt, raad ik je aan een low-level format te doen. Zoals ik hierboven ook al verteld heb.

Kijk wat voor harde schijf je hebt, ga naar de website van de fabrikant. Download de diagnose-tool, zet deze op floppy. Start van de floppy op en daarin kun je doen met de schijf wat je wilt. Opnieuw indelen, formateren, low-level format etc.

Verwijderd

Topicstarter
Owkee... zal ik proberen. Vraag mij alleen af of deze dan ook in DOS werkt, aangezien de schijf niet wordt herkent in DOS.

• DarkSide
  • Laatst online: 05-03 10:26

DarkSide

theres no place like ::1

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 10:59:
[...]

Als je zijn openingspost duidelijk geleze had, heb je kunne zien dat er staat :

Ben zo stom geweest (Niet mijn pc, dus veel te laks geweest) meerdere partities aan te maken.
Ik heb ook meerdere partities maar die hoeven echt niet allemaal leeg als ik XP wil installeren.
Als hij de C partitie op een of andere manier niet weg krijgt. Wordt het lastig als hij met FDISK aan de gang wilt gaan. Dan moeten ook de andere partities weg. Als echt de hele HD leeg moet omdat hij helemaal clean wilt beginnen maakt dat natuulijk niets uit.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:03:
Owkee... zal ik proberen. Vraag mij alleen af of deze dan ook in DOS werkt, aangezien de schijf niet wordt herkent in DOS.
Als je de juiste diagnose-tool download ( merk en type ) dan wordt de schijf altijd herkent in de tool. (mits de schijf kapot is natuurlijk)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer ik van de cd-rom boot, dan kom ik in de setup maar een ik kan geen partities verwijderen omdat daarop de setupbestanden zijn weggeschreven.
Wazig, dat hoort namelijk niet. Dat gebeurt alleen wanneer je de setup uitvoert vanuit Windows in plaats van om de PC daadwerkelijk met de CD te laten booten :)

Lowlevel formatteren gaat hier veel te ver. Gewoon fdisk, partitionmagic of knoppix pakken en alle partities verwijderen will do the trick ;) Daarna opnieuw booten met de CD, dan moet je wel nieuwe partities kunnen aanmaken.

De schijf wordt overigens wél herkend in DOS, maar het bestandssysteem dus niet. Maar dat moet voor tooltjes als fdisk echt geen punt zijn. Het wordt gewoon gekenmerkt als "NON-DOS" partitie.

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 31-05-2005 11:07 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vanaf de bootable XP cd kun je een boel doen. Eventueel kan een KNOPPIX CD nog uitkomst bieden voor eventueel redden van programma's en misschien ook partities verwijderen. Verdere problemen kun je soms nagaan met een programma van de hdd fabrikant. De meeste fabrikanten hebben wel hdd tooltjes beschikbaar voor testen, formatteren en vaak ook indelen van je schijf. Dit vanaf een diskette of bootable cd te maken met downloadable .iso, of zelf in brandprogramma met fdd emulatie.

[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-05-2005 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:06:
[...]
Wazig, dat hoort namelijk niet. Dat gebeurt alleen wanneer je de setup uitvoert vanuit Windows in plaats van om de PC daadwerkelijk met de CD te laten booten :)
Daar dacht ik dus net ook aan. Waarschijnlijk heeft iemand ooit geprobeerd de setup vanuit windows te draaien. Denk dat ik voldoende weet om het op te lossen! Iedereen bedankt...

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-02 13:35
Je hebt denk ik een brakke schijf ja... Zoals al eerder is gezegd, je moet je partitie's gewoon kunnen verwijderen met de boot-cd... Download HD Tune eens en check je schijf?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

DarkSide schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:03:
[...]

Ik heb ook meerdere partities maar die hoeven echt niet allemaal leeg als ik XP wil installeren.
Als hij de C partitie op een of andere manier niet weg krijgt. Wordt het lastig als hij met FDISK aan de gang wilt gaan. Dan moeten ook de andere partities weg.
Uh, nee.
Waarom zou dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Iet op 31-05-2005 11:19 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
FaNtJuH schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:18:
Je hebt denk ik een brakke schijf ja... Zoals al eerder is gezegd, je moet je partitie's gewoon kunnen verwijderen met de boot-cd... Download HD Tune eens en check je schijf?
Heb al aangegeven dat ik maar 1 partitie had. Hierop zijn setupbestanden weggeschreven, waardoor de xp-cd deze niet wil verwijderen. Het heeft dus niets met mijn HD te maken, maar met de bestanden die daar op staan zoals BalusC ook al vermelde! Overigens kan geen kwaad de HD ff te testen, 't is al een oudje!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

voz

De echte kenner

Ook in de XP setup kun je, net als in Fdisk, niet alleen de primaire partitie weggooien. Je moet alle partities deleten en opnieuw aanmaken.

edit: niet goed gelezen... maar in de startpost zeg je wel dat je meerdere partities hebt! Anyway, ik denk dat de only way to go is: bootdisk maken met fdisk erop en dan de partitie verwijderen en opnieuw maken. Dan windows XP setup uitvoeren.

[ Voor 50% gewijzigd door voz op 31-05-2005 11:31 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad... zie het nu ook! Erg tegenstrijdig... Laks en meerdere partities!

Bedoelde eigenlijk...

Ben zo stom geweest (Niet mijn pc, dus veel te laks geweest) niet meerdere partities aan te maken.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Weet je wel zeker dat je CD-rom als eerste staat in je boot volgorde. Ik heb ook eens zoiets gehad (mislukte setup). Als het goed is moet je gewoon met de XP-cd kunnen werken. Dus begin gewoon eens opnieuw. Dan de partitie verwijderen en gelijk 2 nieuwe aanmaken en formateren.

Verwijderd

DopdeDouwer schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:40:
Weet je wel zeker dat je CD-rom als eerste staat in je boot volgorde. Ik heb ook eens zoiets gehad (mislukte setup). Als het goed is moet je gewoon met de XP-cd kunnen werken. Dus begin gewoon eens opnieuw. Dan de partitie verwijderen en gelijk 2 nieuwe aanmaken en formateren.
maakt niks uit, als hij de hd op 1 hebt en de cd op 2 dan boot ie zowiezo niet tenzij de schijf helemaal leeg is, en hij boot nu dus wel, beetje overbodig want hij vertelt duidelijk dat het hem wel al is gelukt om de windows setup te starten.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-02 13:35
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:25:
[...]

Heb al aangegeven dat ik maar 1 partitie had. Hierop zijn setupbestanden weggeschreven, waardoor de xp-cd deze niet wil verwijderen. Het heeft dus niets met mijn HD te maken, maar met de bestanden die daar op staan zoals BalusC ook al vermelde! Overigens kan geen kwaad de HD ff te testen, 't is al een oudje!
Ik heb toch ook maar 1 partitie?! Bij mij kan het dan toch ook met de setup-cd... Of zie ik iets verkeerd?
Pagina: 1