• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Op het moment hebben wij hier 3 verschillende monitoren staan (12" PowerBook, 24" Dell LCD (2405fpw) en een 21" Sun Trinitron CRT) en we worden echt helemaal gestoord als we foto's vergelijken tussen de verschillende beeldschermen.

M'n vriendin heeft op een 25 jarige bruiloft van kennissen foto's gemaakt met m'n 300D met een Canon 580EX flitser. Het weer, de locatie en de mensen (of ja, hun kleding :) ) waren nogal lastig. Vrijwel alles moest geflitst worden, flitsen via een muur of plafond was niet mogelijk en buiten was het nogal grauw. Erg jammer dus en nu een berg foto's waar flink wat aan moet worden nabewerkt om ze toonbaar te krijgen. Alleen lopen we nu dus tegen het probleem aan dat we geen idee hebben wat nou 'goed' is. Als de foto's er op haar CRT OK uit zien wat helderheid betreft zijn ze bij mij veel te licht en andersom zijn de foto's bij haar veel te donker als ik ze op mijn scherm bewerkt heb. Echt om gestoord van te worden. Dan is het ook nog de vraag wat er gaat gebeuren als we de foto's af laten drukken (bij een foto service, we hebben geen (fatsoenlijke) kleurenprinter).

Ik heb wat zitten zoeken maar op dit forum is echt bijzonder weinig te vinden over colormanagement (of ik heb helemaal scheef zitten kijken)... Zijn er mensen met handige hints en tips? Links naar interessante sites met practische howto's? Iemand een idee of je ergens zo'n beeldscherm calibrator kan huren (300 euro voor zo ongeveer eenmalig gebruik is wat overkill)? Zijn er color profielen (colorsync e.d.) beschikbaar voor toko's als Pixum of de Hema?

Als iemand trouwens een goede tutorial weet staan voor het oppeppen van flash foto's dan houd ik me ook van harte aanbevolen. Het bewerken van de foto's van die bruiloft heeft al flink wat ergernis en irritatie opgeleverd :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:19

YellowCube

Wait...what?

een hele simpele is imho deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchphotozone.com/t/d/i/k.gif

daarmee kun je sowieso zien of je beeldscherm te licht, dan wel te donker ingesteld staat

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Die ken ik, maar als ik dat soort dingetjes gebruik dan lijkt mijn LCD helemaal OK maar hetzelfde met het scherm van m'n vriendin. Vrij bizar. Alle levels goed te onderscheiden, zowel in de highlights als de shadows.

Gisteren ook even deze op het scherm gezet:
http://www.taga.it/images/Proof-test%20Taga%20Italia.jpg

en dan zie je een redelijk groot verschil tussen de twee schermen. Ook wat kleuren betreft... ERG irritant, vooral omdat ik geen idee heb welk scherm er nou beter staat. Mijn LCD lijkt betere kleuren en meer contrast te geven maar als de 'opdrachtgever' een donkere CRT heeft (net als de Sun van m'n vriendin) dan is het niet handig om dat als baseline te nemen. Nog vervelender wordt het als alle foto's dan veel te donker worden na het afdrukken.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 31-05-2005 11:05 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Sabbi

je denkt aan mij.

Dit vind ik wel een fijne tutorial over colour-management:

http://www.computer-darkroom.com/ps8_colour/ps8_1.htm

Verder over het opknappen van gefliste foto's, volgens mij kan je daar in de digital darkroom niet echt heel veel meer aan opknappen. ik los het als ik met de S60 moet flitsen altijd op door met een lange sluitertijd, een geknepen flits en met de flits op 2nd curtain sync (flitsen aan het eind van de sluitertijd)
Werkt overigens ook goed tegen mensen die bij een flits meteen de oogjes toe doen en tegen rode ogen door de heftige proefflits die je voor de foto krijgt.