Toon posts:

Mobo / cpu stuk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Tijdje geleden stond m'n computer fijn te draaien, waarna ik een knalletje hoorde, hierna schakelde de computer vrij snel uit. Wat bleek was dat er een kunstof lipje van de cooler bracket was afgebroken waardoor de cooler los was gesprongen.

Heb ondertussen maar een nieuwe cooler erop gezet (met een nieuwe bracket) echter... na het aanzetten van de pc wordt niet de bios doorlopen maar schakelt de pc zich binnen een seconde of 5 uit. Er wordt geen signaal naar de monitor gestuurd, ook geen bliepjes of wat dan ook. Ik heb helaas geen tweede AMD 64 cpu of moederbord liggen... dus kan niet testen of 1 van deze twee naar z'n grootje is. Voeding is wel ok. Verder geen brand / smelt plekken te zien.

Hebben jullie enig idee wat er waarschijnlijk aan de hand is ?

thnx,
Rico

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je al een BIOS reset gedaan?

Het lijkt me sterk dat de processor defect is geraakt, zoiets gebeurd bijna nooit. Als je de koeler van de cpu verwijderd onder volle belasting, moet de processor dit kunnen overleven. (thermal throttling)

Ik zet mijn geld op het moederbord.

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 31-05-2005 09:21 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Ik schat zo dat je proc naar de knoppen is... aangezien je koeler er af is gegaan....
en hij geef ook geen geluid meer af volgens mij wordt dat gegenereerd door de proc duss

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 09:16 . Reden: was laat en had nog wat :D ]

Verwijderd

Ten eerste, Als de cpu een warmte van tussen de 68 a 75 kan je in de bios instellen. Dan valt de computer gewoon uit als die temperatuur word berijkt.

Ten tweede, het kan mogelijk zijn , ik weet niet of je het koelblok eraf hebt gehad kan ik nergens uit opmaken , bracket kan je ook vervangen zonder koelblok eraf te halen , maar als je die eraf hebt gehad , dat je met de koeler tegen de processor bent gekomen en hem zo beschadigd hebt of iets dergelijks, ( heb ik ook al eens gehad HEHE bij een amd xp bij een 64 lijkt het me idd beetje onmogelijk anders ben je echt aan het prutsen.)

Ten derde, met schroevendraaien moederbord geraakt?
netstroom op het moederbord eruit getrokken ? ( per ongeluk )
brand er ergens lampje op het moederbord ? zo niet ? dan is het je mobo ( meestal als er iets niet klopt op het mobo maakt niet uit waar gaat meestal het lampje uit.)

Ik heb zelf tijdje terug gehad een a7v880 met een amd 3200+ barton cpu , die had precies hetzelfde probleem , Andere cpu erop gezet , en werkte weer perfect. Dus ik ben bang dat het toch je cpu is .
Als bios reset niet helpt , dan is het toch echt je cpu die niet door wil starten denk ik .

Succes ermee jongen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 09:26 . Reden: typfoutjes :[] ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
als je koeler er opeens afvliegt, schiet de temperatuur even heeeel snel omhoog. dan kan die cpu nog zo ver terug throttlen, de temp stijgt toch wel. het kan dus heel goed dat het net even te warm is geworden en hij gewoon overleden is.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

sharkzor schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:29:
als je koeler er opeens afvliegt, schiet de temperatuur even heeeel snel omhoog. dan kan die cpu nog zo ver terug throttlen, de temp stijgt toch wel. het kan dus heel goed dat het net even te warm is geworden en hij gewoon overleden is.
Bekijk even filmpje #1. Hier is te zien dat een Pentium4 het ook overleeft door thermal throttling. Koelblok haalt meneer eraf, zet 'm daarna weer terug en QuakeIII gaat vrolijk verder.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 31-05-2005 09:33 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:35

Nemesizz

Untouchable

Prutz0r schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 09:33:
[...]
Bekijk even filmpje #1. Hier is te zien dat een Pentium4 het ook overleeft door thermal throttling. Koelblok haalt meneer eraf, zet 'm daarna weer terug en QuakeIII gaat vrolijk verder.
Juist, de thermal monitor van de processor houdt de processor temp echt goed in de gaten. En heeft een best snelle refresh tijd voordat ie de temp weer uitleest.

De P4 in het filmpje is nog zo'n Willamete (ofzoiets) geval, die werden anders ook best heet.

AMD64 heeft denk ik het ook inmiddels wel zo voor elkaar dat de processor snel genoeg kan terug throttelen. Bovendien zou de AMD64 niet zo erg heet worden, dus lijkt me sterk dat ie in 1 seconde ineens heel erg veel meer ºC warmer word.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Niet het koelblok er per ongeluk verkeerd om opgezet? Weet je ook zeker dat de CPU doormiddel van een heel dun laagje koelpasta contact maakt met de koelblok?

Misschien kan je een BIOS reset proberen, soms wil dit nog wel eens helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Hi Guys,

Bedankt voor jullie support zo ver. Ik zal vanavond nog eens kijken of er überhaupt een lampje brandt op het moederbord. Processorventilator draait wel weer. Reddingsplan is de BIOS reset.

Koeler & koelblok zijn gemonteerd zoals beschreven stond in de handleiding (voor het eerst een handleiding gelezen! ;) ). Pasta zit er (dunnetjes) tussen, heb nu een zalmann cooler erop geplaatst, zit allemaal wat beterder.

@Chr0n1cl3 :
Net voor de turn-off van de pc is het complete koelblok & koeler van de processor afgeraakt. Het zat onder spanning met een klem gemonteerd aan de bracket. De bracket ging stuk, klem schoot los, toen hing de bende los van de processor en even later (seconde of wat) schakelde de pc uit.
Tijdens het wegslopen van de bracket heb ik de processor & koelblok etc ook afgehaald. Er is geen zichtbare schade (ben ook niet uitgeschoten met 1 en ander, had inderdaad kunnen gebeuren... ). Netstroom is er op een normale manier vanaf gehaald.

@Kawaii :
Koelblok kan er maar op 1 manier op. Zit verder netjes. Ook de pasta zit er dunnetjes tussen. Lijkt me dat het wel puik zit.

wordt vervolgd,
Bedankt !!!
Rico

Verwijderd

Ben benieuwd ;) succes ermee :D
Pagina: 1