[ubuntu] win xp boot niet meer na install ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oude situatie:
C: fysieke schijf (IDE), niet gebruikte versie van windows xp erop
D: fysieke schijf (IDE), data
G en I: samen 1 fysieke schijf (S-ATA II), partitie G: windows xp, en I: data

Nu heb ik op C: Ubuntu geinstalleerd. Allemaal leuk en aardig, maar ik kom windows xp op de G-schijf niet meer in. Als ik in mijn BIOS in de bootvolgorde de SCSI ATA boot device (zo heet ie geloof ik) bovenaan zet, en de andere (IDE schijf, cd-rom e.d.) zelfs op disabled zet, dan krijg ik vervolgens de melding (na opslaan en verlaten BIOS-menu) "Press a key to reboot" .
Nu heb ik lopen zoeken op "Grub" , het geen een bijgeleverde boot manager zou moeten zijn, maar daar kom ik niet uit. De te volgen tutorials gaan uit van het bewerken van het configuratiebestand. Als ik dat open met bestandsbeheer krijg ik een 'alleen lezen'-versie. En dan nog zou ik niet weten wat ik zou moeten doen. Alle tutorials vragen blijkbaar meer basiskennis dan ik heb.
Nu weet ik dat dit niet de plaats is om naar toe te gaan als je te weinig basiskennis hebt om normale howto's te volgen, maar ik loop nu gewoon dood. Ook als ik de C-schijf fysiek disconnect boot mijn G-schijf niet meer, dus ik snap er niets meer van. Als iemand me op weg kan helpen, zou ik dat erg fijn vinden.

Mobo is trouwens een Asus a7v600-x, met via kt600 chipset.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 03:37:
Nu heb ik lopen zoeken op "Grub" , het geen een bijgeleverde boot manager zou moeten zijn, maar daar kom ik niet uit.
Grub (Grand Unified Bootloader) is idd de bootloader, dat is het scherm met dat blauwe venster wat je krijgt te zien bij 't booten.
De te volgen tutorials gaan uit van het bewerken van het configuratiebestand. Als ik dat open met bestandsbeheer krijg ik een 'alleen lezen'-versie.
Ja, het is de bedoeling dat je dat als root opent. Normale users mogen natuurlijk niet zomaar de bootconfiguratie veranderen, daarom zie je 't als alleen-lezen. Om het als root te openen, open je eerst een terminal, door met rechts op je bureaublad te klikken en 'open terminal' te kiezen. Dan typ je: sudo gedit /boot/grub/menu.lst waarop er om je password wordt gevraagd. Als je dat hebt ingetoetst zit je weer in de editor, maar dan als root!
En dan nog zou ik niet weten wat ik zou moeten doen. Alle tutorials vragen blijkbaar meer basiskennis dan ik heb.
Wat je niet weet kun je leren. In dat bestand scroll je gewoon helemaal naar beneden, daar staat je Windows-configuratie. Die paar regels mag je wel knippen en plakken in deze thread.

Ik vraag me trouwens af of het gaat lukken, want er staat me iets van bij dat NT4/2K/XP de bootloader (NTLDR) op C: schrijft als daar nog een eerdere installatie op stond, zoals in jouw geval. Op G: staat dus geen NTLDR en dat is het bestand wat Grub wil laden. Maar ik kan 't mis hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Bergen op 31-05-2005 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt om erin te komen, maar ik zie mijn windows configuratie niet staan. En ik ben bereid het te leren hoor, had alleen niet verwacht dat ik hier mee om zou moeten kunnen gaan om weer in windows te komen! Maar goed :P
Ik zie wel een opsomming van drie bootmogelijkheden: Ubuntu, de recoverymode van Ubuntu en alleen memtest. Dat klopt ook: tijdens het booten heb ik alleen de mogelijkheid om ff op esc te drukken voor meer opties, en dan heb ik idd alleen deze mogelijkheden. Nu is de vraag hoe het komt dat winxp hier niet bij staat, en of dat kan worden toegevoegd.

Bij de optie " ## controls how many kernels should be put into the menu.lst" staat " # howmany=all", dus dat lijkt me te betekenen dat hij geen bootmogelijkheden opzettelijk uitsluit. De " nonaltoption boot targets option" staat op " quiet splash" , "should update-grub create alternative automagic boot options" staat op true (prima lijkt me) , en de default grub root device is (hd0,0), en enig zoekwerk leert dat dit c betekent, de schijf waar ubuntu op is geinstalleerd.
Analyse van dit bestand geeft me onvoldoende aanwijzingen hoe ik het op kan lossen. Zou je me misschien iets verder op weg willen helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Sure. Je zult dus XP handmatig moeten toevoegen, da's duidelijk. Om te beginnen plemp ik hier mijn Windows 2000-stukje even neer:
title Microsoft Windows 2000 Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
De vraag is alleen: wat is het nummer van jouw Windows-partitie? Het eerste cijfertje staat voor het device-nummer, het tweede cijfertje het partitie-nummer.

Eerst de eerste. Ga maar gewoon je fysieke schijven bijlangs met cfdisk. Gewoon ff kijken en dan met de Q er weer uit. Je begint bij /dev/hda, dan hdb, hdc etc. Als root uiteraard, want een normale user mag natuurlijk niet aan je partitie-indeling knoeien. Het commando luidt dus: sudo cfdisk /dev/hda

Je ziet dan langs de linkerkant de partitienummers, bijvoorbeeld hda1, hda2, hda3, etc. Dat correspondeert dus met hd0,0 hd0,1 en hd0,2. Aan de grootte en het bestandssysteem zie je wel wat voor partities 't zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Wel, de C en D schijf worden netjes gevonden (respectievelijk hda en hdb), maar de G/I-schijf dus niet. Heb tot en met hdf gecheckt. Foutmelding: " FATALE FOUT: Kan schijf niet openen". Hij detecteert die SATA-hdd dus domweg niet, dus kan ik 'm ook niet toevoegen. Probleem zit dus een laagje dieper. Ik mag toch aannemen dat Ubuntu wel gewoon SATA-drivers heeft ingebakken? Heb hier wel een topic gevonden van iemand die misschien een deels overeenkomstig probleem heeft.
Iets anders vond ik iig niet op de combinatie ubuntu en sata. Weet je een (andere) mogelijke oorzaak?
/edit: ik zit nu hier te kijken, alles over de combinatie Linux en Sata. Maar het gaat me nog een beetje boven de pet...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Waarschijnlijk is dit ook helemaal niet nodig, je geeft net al aan dat je een PATA schijf met een (ongebruikte) windows partitie op C hebt staan. Dit is dan ook de plek waar je bootloader voor Windows te vinden is en dat verklaart ook waarom je PC niet alleen van je SATA schijf wil starten, op G/I is helemaal geen bootloader aanwezig.

onderstaande code zou dan ook prima voor jou moeten werken om windows XP op te starten.
title Microsoft Windows XP Professional
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
makeactive
(Blijf je natuurlijk wel een ander probleem houden, namelijk dat je vanuit linux niet de bestanden op je SATA schijf kunt benaderen, maar daar zou ik dan een nieuw topic over openen ;))

[ Voor 15% gewijzigd door __fred__ op 31-05-2005 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
__fred__ schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:22:
Waarschijnlijk is dit ook helemaal niet nodig, je geeft net al aan dat je een PATA schijf met een (ongebruikte) windows partitie op C hebt staan. Dit is dan ook de plek waar je bootloader voor Windows te vinden is en dat verklaart ook waarom je PC niet alleen van je SATA schijf wil starten, op G/I is helemaal geen bootloader aanwezig.

onderstaande code zou dan ook prima voor jou moeten werken om windows XP op te starten.

[...]

(Blijf je natuurlijk wel een ander probleem houden, namelijk dat je vanuit linux niet de bestanden op je SATA schijf kunt benaderen, maar daar zou ik dan een nieuw topic over openen ;))
Wat dat laatste betreft: ik wilde alleen maar even linux uitproberen. Heb hier onderdelen voor een nieuw fileservertje dat op linux moet draaien. Maarre, is die bootloader voor windows nog steeds aanwezig op C? Want die winxp die erop stond is dus gewist, daar staat nu ubuntu op. Maar ik ga het ff proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:26:
[...]

Wat dat laatste betreft: ik wilde alleen maar even linux uitproberen. Heb hier onderdelen voor een nieuw fileservertje dat op linux moet draaien. Maarre, is die bootloader voor windows nog steeds aanwezig op C? Want die winxp die erop stond is dus gewist, daar staat nu ubuntu op. Maar ik ga het ff proberen :)
Ow nee, je hebt over je bootloader heen geinstalleerd. Euh. Dan heb je wel een serieus probleem, namelijk een windowsversie op G zonder bootloader. Grub gaat je dan ook niet helpen. Ik denk dat dit een gevalletje fixboot en fixmbr via de recoveryconsole wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
__fred__ schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 13:32:
[...]

Ow nee, je hebt over je bootloader heen geinstalleerd. Euh. Dan heb je wel een serieus probleem, namelijk een windowsversie op G zonder bootloader. Grub gaat je dan ook niet helpen. Ik denk dat dit een gevalletje fixboot en fixmbr via de recoveryconsole wordt.
Let wel, pragmatisme is nu het devies, workarounds moet ik hebben. Ik wil ubuntu eigenlijk op een andere pc installeren straks, hier moet ik gewoon windows draaiende krijgen. XP installeren op C zal wel werken denk ik? Moet hier nog wel een paar versies hebben liggen...
(werkte idd uiteraard niet, kreeg een error toen ik win xp koos, niet zo vreemd zonder bootloader)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
XP er weer op (ipv UBUNTU), XP bootloader info aanpassen (boot.ini) en laten verwijzen naar je andere XP install. Moet lukken denk :)?

[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-05-2005 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het zit me alleen niet echt mee. mijn windows xp serial staat in een txt-file op mijn d-schijf. (was niet als sticker op computer bevestigd). Nu wil ik die schijf mounten om die code te achterhalen, volgens deze aanwijzingen. Alleen, als ik een terminalvenster open en ik type " su" en geef mijn wachtwoord, dan pakt hij dat wachtwoord niet! Authentication failure, sorry, zegt hij dan. Als ik direct 'root terminal' open, reageert hij niet op het su-commando. Wat doe ik verkeerd...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 14:23:
het zit me alleen niet echt mee. mijn windows xp serial staat in een txt-file op mijn d-schijf. (was niet als sticker op computer bevestigd). Nu wil ik die schijf mounten om die code te achterhalen, volgens deze aanwijzingen. Alleen, als ik een terminalvenster open en ik type " su" en geef mijn wachtwoord, dan pakt hij dat wachtwoord niet! Authentication failure, sorry, zegt hij dan. Als ik direct 'root terminal' open, reageert hij niet op het su-commando. Wat doe ik verkeerd...?
Als je in een root terminal zit hoefd je niet meer te su'en omdat je dan al root bent
Su is om root te worden

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Emielio schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 14:33:
[...]

Als je in een root terminal zit hoefd je niet meer te su'en omdat je dan al root bent
Su is om root te worden
Had ik al geprobeerd, maar toen kreeg ik een foutmelding, was waarschijnlijk een typefout, want ik heb 'm nu gemount! Woei. tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Windows XP CD > Fixmbr en dan GRUB opnieuw (en goed) installeren?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edit: ik zit weer in mijn oude XP. Het enige rare is dat firefox en en thunderbird niet meer werken. beide openen als bevroren, lege schermen. Niets is aanklikbaar. Thunderbird opent alleen in veilige modus...

wel 1 vraagje: hoe kan ik zorgen dat ik de C-schijf kan formatteren, zonder dat de bootinformatie verloren gaat?

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 17:17 ]

Pagina: 1