“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
1337
Foto's doen het gewoon, maar je hebt geen HTML rechten
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Geel
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 09-06-2005 00:28 ]
Verwijderd
En ook met Visaton-spullen . . . vandaar dat je bij mijn topic [DiY]-topic kwam buurten
Mbt je probleem kan je mss makkelijker een kastje bouwen van plexiglas; makkelijk te verwerken (makkelijker zelfs dan aluminium denk ik) en redelijk goedkoop. Bovendien schijnt aluminium de inductie van de spoelen te beïnvloeden, las ik in een post van subsonic (aan het eind van mijn [DiY]-topic).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 00:41 ]
of je maakt houten kistjes, en je plakt aan de binnenkant koperen strips?Barry|IA schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 00:28:
Even een vraagje (nee, nog steeds geen pics) ; ik ben van plan mijn filters in aluminium kastjes te zetten, maar waarmee kan ik die kastjes (van binnen) het beste afschermen tegen negatieve invloed?
Wise enough to play the fool
Verwijderd
EM storing van buitenaf, daarvan zie ik helemaal niet in dat dat ook maar enige invloed zal hebben. Dat heeft mss zin met verstrekers, waarin de EM-storing door de eindversterker zal worden versterkt; maar in het geval van een scheidingsfilter staat er al een versterkte uitgansspanning op.Barry|IA schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 09:58:
Ja maar aan de andere kant zou aluminium ook een positieve werking hebben, namelijk tegen storing van buitenaf. Niet dat mij dit boeit hoor, maar ik heb hier toevallig 2 van die kastjes liggen en die wil ik graag gebruiken!
Daarnaast is de verhoudingen tussen mogelijk (erg kleine) EM-verstoringen en de signaalspanning is zo groot dat de EM-versoring helemaal geen invloed meer hebben. En wss zijn die EM versoringen zo klein dat die in je condensatoren en spoelen toch weer helemaal verloren gaat . . . laat staan dat de tweeter zo gevoelig is dat die dat signaal "oppikt".
Bovendien zie ik van inbouwen wel mogelijke nadelen, bij een flinke belasting kan het best eens zijn dat er onderdelen op je filter warm worden; die warmte moet dan niet worden "opgesloten" lijkt me . . .
Wat is EM storing?Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 11:50:
[...]
EM storing van buitenaf, daarvan zie ik helemaal niet in dat dat ook maar enige invloed zal hebben. Dat heeft mss zin met verstrekers, waarin de EM-storing door de eindversterker zal worden versterkt; maar in het geval van een scheidingsfilter staat er al een versterkte uitgansspanning op.
Daarnaast is de verhoudingen tussen mogelijk (erg kleine) EM-verstoringen en de signaalspanning is zo groot dat de EM-versoring helemaal geen invloed meer hebben. En wss zijn die EM versoringen zo klein dat die in je condensatoren en spoelen toch weer helemaal verloren gaat . . . laat staan dat de tweeter zo gevoelig is dat die dat signaal "oppikt".
Bovendien zie ik van inbouwen wel mogelijke nadelen, bij een flinke belasting kan het best eens zijn dat er onderdelen op je filter warm worden; die warmte moet dan niet worden "opgesloten" lijkt me . . .
Ik geloof niet dat de schakeling zo warm zal worden. I.p.v 5 Watt, gebruik ik 10 Watt weerstanden. En alle andere componenten zijn geen echte hitte stokers.
Maar als ik de binnenkant van het aluminium kistje beplak met een isolator, hebben de spoelen dan nóg een verkeerde werking?
Een filter van een speaker in een EM afgeschermd kastje inbouwen is totale onzin... zoals G_M_C al opmerkte zijn die storingen van zo'n laag niveau en vermogen, dat je ze onmogelijk zal horen. Bovendien zit het grootste deel van deze storingen buiten het hoorbare bereik, waardoor je je al helemaal geen zorgen moet maken.
Bekijk het eens anders: hang eens een grote lus draad van enkele meters met 1 uiteinde aan de ene klem van je luidspreker, en met het andere uiteinde aan de andere klem? Je hebt nu een gigantische antenne gemaakt met dat eind draad, maar hoor je ook iets door de luidspreker?
Die alu kastjes zullen iig geen negatieve invloed op je signaal hebben.
[ Voor 39% gewijzigd door ff_tweake op 12-06-2005 17:37 ]
Ik zit alleen met een klein probleem: Er zit stof in de kast en de dempingsmatten zit er al in
Ik heb in die lange tijd wel besloten dat ik het tóch zonder BR ga doen. Met name door de uitspraken van Exirion ben ik een beetje aan het BR systeem gaan twijfelen. Ik stop de poorten dus eerst simpel dicht en als het bevalt maak ik de poorten permanent dicht met een passend stukje MDF
Wow, als ik nu naar de foto's kijk in de topicstart moet ik toch wel even bedenken dat al het lelijke mooi kan worden. Maar ik post expres geen foto's, pas als de eerste 3 grondlagen er op zitten
[ Voor 62% gewijzigd door Barry|IA op 18-09-2005 23:10 ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Excuses voor de slechte telefoon pic's.

Deze machine heeft z'n slaap wel verdiend!
[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 24-09-2005 18:12 ]
Het idee is dat je na korrel 40 overstapt naar 80 of 120..Barry|IA schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 17:02:
. Echter ontstaan er bij het schuren veel naden, die ik allemaal weer moet plamuren. Dit maakt het er niet gemakkelijker op.
Daarna pas plamuren, en schuren met 120-180.
Zover ben ik nog nietteacher schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 18:25:
[...]
Het idee is dat je na korrel 40 overstapt naar 80 of 120..
Daarna pas plamuren, en schuren met 120-180.
Ik moet eerst alles een beetje gelijk schuren. Op de foto's lijkt het allemaal minder te kloppen dan in werkelijkheid. Echter heb ik alle oneffenheden opgevuld met kneedbaar MDF. Dat ziet er nu dus een beetje ''doorzichtig'' uit, terwijl het gewoon strak aanvoelt.
Als alles volgens schema verloopt, zitten de eerste drie grondlagen er volgende week op. Daarna kan ik mij verdiepen in de kleur (...toch maar geen geel
Tweeter + Flens van de woofer = zwart, lak = hoogglans zwart. Contrast is dan ver te zoeken geloof ik... Ik vind het juist mooi als je de speakers duidelijk kan zien zitten in de kast. Een lichte kleur dus... Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Ga je de speakers wel infrezen met een bovenfrees? Dat ziet er veel strakker uit.... Daarna kan ik mij verdiepen in de kleur (...toch maar geen geel), dat wordt hoogst waarschijnlijk hoogglans zwart. Dit omdat de contrast verhouding tussen de speakers en de baffle dan behouden wordt
En nog iets: als je hoogglans gaat verven krijg je bijna zeker strepen doordat de verf niet overal egaal is opgebracht (of je moet heel goed kunnen verven). Het is dan veel mooier om em te (laten) spuiten met een bekerspuit. Dat is echt veel strakker
[ Voor 4% gewijzigd door You Go op 03-10-2005 17:55 ]
homo sapiens non urinato in venti adversi
Verwijderd
Ik wil je eventueel wel helpen? Geloof me, het wordt echt veel mooier !Barry|IA schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:58:
Ik ga de speakers niet infrezen. Ik heb er namelijk nog geen ervaring mee en denk dat ik dat uitstel tot ik wat meer tijd en zin heb om te bouwen. In tegenstelling tot andere mensen vind ik het zelfbouwen totaal niet leukIk doe het echt puur om de behaalde resultaten en de leerstof.
Ik vind het zelf bouwen ook niet echt leuk, maar het is een kleine inspanning met goed resultaat.
De speakers zijn dan echt af !

Hier zie je mooi de dubbele frontplaat in m'n nieuwe rears in aanbouw
Verwijderd
Sinds afgelopen zaterdag ben ik flink aan het werk geweest. De kasten zijn nu klaar voor de grondlaag. Gedurende het werk heb ik besloten een betere tweeter in te zetten, namelijk de KE25 van Visaton. Ik zit nu dus met een paar tegenslagen:
Wat moet ik met mijn ''oude'' G25 FFL tweeters?
Wat moet ik met mijn ''oude'' filtercomponenten?
De tweeters kan ik verkopen of gebruiken voor mijn toekomstige rears en de filtercomponenten boeien mij niks, gezien die niet zo duur waren. Ik heb wel besloten eerst gedurende tijd ''stock'' te draaien, om goed te kunnen oordelen over het ontwerp van Visaton zelf. Pas daarna zal ik het ontwerp aanpassen naar mijn wensen.
Goed, wat zijn mijn wensen dan?
Aktieve filters voor alle units
DSP voor roomcorrectie
5 Watt(>) klasse A amp voor de tweeters
25 Watt (>) klasse A amp voor de woofers
Nieuwe tweeter: Visaton KE25
Externe sub voor alles tot 60 Hz, op basis van XLS10 + Slave (ben ik al mee bezig)
Ik ben dus nog wel een tijdje bezig, zeker gezien de Bheringer crossover tijdelijk niet leverbaar is. Als amps voor de woofers ga ik gebruik maken van mijn Marantz PM-78, met de benodigde aanpassingen. Dat gaat gelukkig niet veel geld kosten. De tweeter kan ik ook tegen een goede prijs krijgen en de onderdelen voor de sub heb ik al (op de amp na)
Morgen foto's
Hmm, dat is een hele goeie waar ik absoluut niet aan gedacht had. Toch denk ik dat ik de klasse A blokken van mijn Marantz ga gebruiken, ik heb ze toch al liggen. Voor de tweeters moet ik maar even afwachten. Ik zal eens kijken of ik bij iemand zo'n T amp kan beluisteren (lichte versie).m.m schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:14:
De conversie van analoog naar digitaal naar analoog (van die behringer) geeft al meer "vervorming" dan een klasse A/B (versus klasse A) versterker. Kortom je gooit je geld ermee weg.En het is nog eens superslecht voor het milieu ook
Qua versterking kan je ook eens aan simpele LM3886 bakken denken (gainclone), dat presteert prima en 't kost geen drol.
Verder zou ik ook niet té zuinig zijn op het vermogen voor de tweeter, om te vermijden dat de tweeter-amp zou gaan clippen tijdens transients. Het gemiddelde vermogen dat een tweeter te verwerken krijgt, ligt wel erg laag, maar het piekvermogen is niet zo waanzinnig veel gedaald tov. het fullrange signaal.
Een en ander hangt natuurlijk af van de gevoeligheid van woofer en tweeter, van de crossover frequentie, en van de flanksteilheid.
Ik moet inderdaad genoeg reserve vermogen hebben. De gainclone is ook een optie, ik heb het altijd al een mooi ontwerp gevonden. Eerst maar eens afwachten hoe het klinkt met de nieuwe tweetersubsonik schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:41:
Leuk, nog iemand die actief gaat(mijn DCX2496 is op komst)
Qua versterking kan je ook eens aan simpele LM3886 bakken denken (gainclone), dat presteert prima en 't kost geen drol.
Verder zou ik ook niet té zuinig zijn op het vermogen voor de tweeter, om te vermijden dat de tweeter-amp zou gaan clippen tijdens transients. Het gemiddelde vermogen dat een tweeter te verwerken krijgt, ligt wel erg laag, maar het piekvermogen is niet zo waanzinnig veel gedaald tov. het fullrange signaal.
Een en ander hangt natuurlijk af van de gevoeligheid van woofer en tweeter, van de crossover frequentie, en van de flanksteilheid.
Oja, kasten staan in de grondverf
Met een digitaal filter is dat no prob weg te werken. neem gewoon een parametrische EQ, sleep ff de freuqentie van de piek flink wat dB's omlaag, en klaarBarry|IA schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:44:
Ik weet niet eens zeker of ik wel volledig aktief kan filteren, gezien ik een piek heb in het hoog door de alu conus van de AL170.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
In combinatie met welke luidsprekers en versterkers? Ik dacht mij te herinneren dat jij met DAP versterkers draaide en Tonsil / Visaton luidsprekers, maar dat is al een jaar of twee geleden.m.m schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:30:
Ik heb de DCX2496 zelf ook en kan echt niet meer zonder, heerlijk apparaat. Sommige mensen zeggen dat het geluid er op achteruit gaat, zelf merk ik hier niets van. Je kunt er ook een 24/96 signaal digitaal instoppen rechtstreeks van je pc bijvoorbeeld.
Leuk, nog iemand naar actief. Wat opmerkingen:Barry|IA schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 01:05:
Dit project moest ook maar weer eens worden afgerond. Tenminste, het houtwerk. Ik ben nog lang niet klaar
Sinds afgelopen zaterdag ben ik flink aan het werk geweest. De kasten zijn nu klaar voor de grondlaag. Gedurende het werk heb ik besloten een betere tweeter in te zetten, namelijk de KE25 van Visaton. Ik zit nu dus met een paar tegenslagen:
Wat moet ik met mijn ''oude'' G25 FFL tweeters?
Wat moet ik met mijn ''oude'' filtercomponenten?
De tweeters kan ik verkopen of gebruiken voor mijn toekomstige rears en de filtercomponenten boeien mij niks, gezien die niet zo duur waren. Ik heb wel besloten eerst gedurende tijd ''stock'' te draaien, om goed te kunnen oordelen over het ontwerp van Visaton zelf. Pas daarna zal ik het ontwerp aanpassen naar mijn wensen.
Goed, wat zijn mijn wensen dan?
Aktieve filters voor alle units
DSP voor roomcorrectie
5 Watt(>) klasse A amp voor de tweeters
25 Watt (>) klasse A amp voor de woofers
Nieuwe tweeter: Visaton KE25
Externe sub voor alles tot 60 Hz, op basis van XLS10 + Slave (ben ik al mee bezig)
Ik ben dus nog wel een tijdje bezig, zeker gezien de Bheringer crossover tijdelijk niet leverbaar is. Als amps voor de woofers ga ik gebruik maken van mijn Marantz PM-78, met de benodigde aanpassingen. Dat gaat gelukkig niet veel geld kosten. De tweeter kan ik ook tegen een goede prijs krijgen en de onderdelen voor de sub heb ik al (op de amp na)
Morgen foto's
- doe niet 1 sub maar 2! En dan bijvoorbeeld een XLS10 per kant in een kleine gesloten behuizing die je met de DSP corrigeert. Crossover zou ik ook hoger doen dan, op 100Hz oid. Dat kan dan ook, je hebt dan gewoon een stereo drie weg actief systeem.
Het mooiste is om een klein subje te maken en daar een mooi slanke top op. Dan vormt het gewoon 1 geheel. En de drivers netjes verzonken in de front baffle. Maar goed, je hebt de kasten al af toch?
- koop gewoon een 6 kanaals amp, is makkelijker en goedkoper dan allemaal losse units. Soldeer je zelf een kleine korte multi voor naar van DSP (outputs) naar de inputs van de amp.
- ik zou de speakers uitvoeren met Speakon-8. Dan heb je maar 1 speakerkabel (8-aderig) nodig, plus een korte kabel van de sub naar de top.
- je hebt Smaart Live nodig of een ander goed meetprogramma. Meetmicro plus een klein mixertje en bekabeling (alle hardware die je nodig hebt om te kunnen meten) kost je bij elkaar iets meer dan €100.
De mogelijkheden van zo'n DSP zijn overweldigend, zeker als je niet gewend bent met EQs te werken. Maar waar ik op mijn werk setjes EQ op gehoor (en alles op de geluidstafel ook op gehoor natuurlijk), vind ik het thuis toch wel erg prettig te kunnen meten. Crossover's, delays en zelfs levels instellen is best lastig op gehoor. En ook kleine correcties in de respons gaan veel beter als je meet dan op het gehoor.
Als er trouwens een resonantie in de passband zit (bij je alu cone), kan je die evt temperen met een dynamische EQ. Dat is een level afhankelijke EQ, erg ingewikkeld om af te stellen maar je hoeft het maar 1 keer te doen. Schijnt goed te werken tegen resonanties.
- op de amp moeten wel attenuators zitten. Ik neem aan dat je gewoon vanuit je receiver's pre outs wilt werken? Digitale ingang gebruiken is allemaal leuk en aardig (heb ik ook gedaan), maar verdomde onhandig! Je moet dan een digitaal signaal van verschillende bronnen kunnen schakelen en naar je DSP sturen. En die stuurt vervolgens een loeihoog signaal uit (+10dBu als het niet meer is) wat je dan door een 6 kanaals volumeregeling moet laten gaan.
Ik gebruik al een hele tijd gewoon mijn pre outs en dan de attenuators op de amps een heel eind dicht. Zo stuurt mijn receiver een hoog signaal naar de DSP en hou ik wat resolutie over van de ADCs en DACs. En het is uiteraard veel beter voor de signaal/ruis verhouding (zonder heb je echt irritant veel ruis/quantisizing noise kan ik je nu al voorspelen).
En dan na zo'n lap droge tekst nog wat (oude) foto's
kabelbende in oude setup

Zo zien mijn kabels er tegenwoordig uit, allemaal Neutrik connectoren (en veel microfoon kabel):

Interne bekabeling rack:

Smaart Live screen:

Screen van mijn dsp software:
[ Voor 52% gewijzigd door Jag op 26-10-2005 00:01 ]
Hmm, vaag... resonanties zijn toch gewoon statisch, en niet afhankelijk van volume.Jag schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:23:
Als er trouwens een resonantie in de passband zit (bij je alu cone), kan je die evt temperen met een dynamische EQ. Dat is een level afhankelijke EQ, erg ingewikkeld om af te stellen maar je hoeft het maar 1 keer te doen. Schijnt goed te werken tegen resonanties.
Ik ga binnenkort ook beginnen met DSP'en, echter ga ik het compleet anders en met de PC doen. Maar daar veel later (en zeker niet vandaag) , veel meer over
In een passief systeem gebruikt men dan een "zuigkring", een RLC-keten die specifiek op die resonantiefrequentie de driver als het ware kortsluit, waardoor de resonantie gedempt wordt.
In een actief systeem daarentegen, hangt de driver rechtstreeks aan de versterker. De demping van de driver door de versterker is altijd optimaal, onafhankelijk van de frequentie. Een zuigkring of ingewikkelde EQ in de DSP is dus niet nodig!
[edit]
ivm. level-afhankelijke EQ bij resonanties: als je driver op 7KHz een resonantie vertoont, maar hij wordt op 3KHz afgefilterd, hoe kan je de resonantie dan aanslingeren? In de driver ontstaan harmonischen, bv. de 3e harmonische van 2,33KHz. Deze harmonische vervormingen zijn level-afhankelijk, vandaar de dynamische EQ
[ Voor 17% gewijzigd door subsonik op 26-10-2005 00:36 ]
Weet niet heel veel van het onderwerp, maar het lijkt me toch wel een dynamisch iets resonanties. Ik weet iig dat dynamische EQs ingezet worden voor resonanties, maar goed, er worden natuurlijk wel eens vaker onzinnige dingen gedaan in de audio werelddeepspace schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:18:
[...]
Hmm, vaag... resonanties zijn toch gewoon statisch, en niet afhankelijk van volume.
Ik ga binnenkort ook beginnen met DSP'en, echter ga ik het compleet anders en met de PC doen. Maar daar veel later (en zeker niet vandaag) , veel meer over
Leuk dat je ook gaat DSP-en, maar via de pc? Ik heb daar wel eens vaker mensen over gehoord maar nog nooit iets gezien wat ook daadwerkelijk af was. Waarom zou je het via je pc doen? Goedkoper?
Het lijkt me iig niet erg handig: je pc moet altijd aanstaan en ik zou het niet vertrouwen. PCs willen nog wel eens zonder duidelijke reden de settings terug naar default zetten ofzo. Lijkt me wel een eng idee voor je tweeter.
Ja goed punt. Realiseer je je weer eens hoe stompzinnig passive filters eigenlijk zijn (iig wel voor de dure HiFi)subsonik schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:26:
Ik vraag me af of het eigenlijk wel nodig is om de resonanties van de alu cone te dempen in een actief systeem... De resonantie van de AL170 zit rond de 7KHz. Als je die driver in een passief systeem hangt, dan cross je doorgaans op zo'n 3KHz. Het filter zorgt dus voor een hoge impedantie tussen de driver en de versterker voor frequenties boven de 3KHz, hierdoor wordt de driver niet meer gedempt door de spreekspoel en krijgen resonanties vrij spel.
In een passief systeem gebruikt men dan een "zuigkring", een RLC-keten die specifiek op die resonantiefrequentie de driver als het ware kortsluit, waardoor de resonantie gedempt wordt.
In een actief systeem daarentegen, hangt de driver rechtstreeks aan de versterker. De demping van de driver door de versterker is altijd optimaal, onafhankelijk van de frequentie. Een zuigkring of ingewikkelde EQ in de DSP is dus niet nodig!
En als die resonanatie een octaaf uit de passband verwijderd is en hij is toch nog aanwezig, kan je hem heel makkelijk eruit halen door alleen die output te EQen rond de 7K.
Waarom? Tja... ik doe het met name omdat ik ga FIR filteren. 100 dB/octaaf fase linear filteren behoort dan tot de opties (even los van de vaag of dat handig zou zijn). Goedkoper: nee! Je hebt een PC nodig en natuurlijk een degelijke geluidskaart. Ik heb er daarom eentje aangeschaft die meteen in staat is om 26 DAC's (en ADC's) aan te sturen, zodat ik eventueel een complete home cinema kan DSP'en als ik dat zou willen. Heb momenteel maar 8 DAC's en dat is ook even voldoende (ik aas nog op ADC's). Als alles goed werkt ga ik een losse PC maken in een 2U kast: passief gekoelt, met CF "diskje" erin, je hoort er dus niks van. Boot binnen enkele secondes, en is dan meteen klaar voor gebruik. Wat betreft vetouwen: ik ga natuurlijk geen windows gebruiken, maar linux tools en een stuk eigen software (dat laatste moet ik nog wel maken). Maar dat maakt het alleen maar leukerJag schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 00:38:
Leuk dat je ook gaat DSP-en, maar via de pc? Ik heb daar wel eens vaker mensen over gehoord maar nog nooit iets gezien wat ook daadwerkelijk af was. Waarom zou je het via je pc doen? Goedkoper?
Het lijkt me iig niet erg handig: je pc moet altijd aanstaan en ik zou het niet vertrouwen. PCs willen nog wel eens zonder duidelijke reden de settings terug naar default zetten ofzo. Lijkt me wel een eng idee voor je tweeter.
[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 26-10-2005 00:52 ]
Komt een leuke "output sectie" op dan achterop
Lijkt me sterk: FIR filters hebben en flinke delay (afhankelijk van filter lengte). Voor live optredens dus niet echt gewenstJag schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 01:01:
Ambitieus project. Ga je alles zelf programeren? Die FIR filters zijn erg interessant, worden ook in live audio nog wel eens ingezet (KS, een Duitse luidsprekerfabrikant bijv).
Nouja, eerst maar eens 8 output's, maar is idd via optische kabels gewoon uitbreidbaar (natuurlijk is er ook nog een mogelijkheid voor een worldclockKomt een leuke "output sectie" op dan achterop. Hoe ga je zoveel versterkerkanalen maken?
[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 26-10-2005 01:08 ]
Ik weet niet wat jij een "flinke delay" vindt, maar toch is het zodeepspace schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 01:07:
[...]
Lijkt me sterk: FIR filters hebben en flinke delay (afhankelijk van filter lengte). Voor live optredens dus niet echt gewenst
Ach, als je bedenkt dat in een stadion op 300 meter van het podium het geluid sowiso al bijna een seconde achterloopt, is dat idd misschien niet zo'n rampJag schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 02:01:
Ik weet niet wat jij een "flinke delay" vindt, maar toch is het zo. Kijk maar eens hier bijvoorbeeld. Overigens worden er nog wel gekkere DSPs ingezet in live audio (om de afstraling te manipuleren) die ook redelijk wat delay geven. Is niet zo erg, zo gek veel is het namelijk ook weer niet.
Verwijderd
Het even programmeren kan nog wel eens de bottleneck gaan vormen, ik bedoel hiermee dat je er misschien heel lang mee bezig bent voordat je uberhaupt kan luisteren. Tevens is BruteFIR ook redelijk beperkt en gelimiteerd door CPU. Het aantal filtertakken loopt snel op (immers je wilt het nodige corrigeren aan de FR), en dan zit je voor een 3-weg al snel tegen het dak van de computer. En een FIR filter laat genadeloos horen wanneer het niet snel genoeg wordt uitgerekend (plops).
DankVerwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:13:
Deepspace ik wens je succes, je haalt je heel wat op de hals. Het fundamentele speakervraagstuk is in principe al moeilijk genoeg.
Daar maak ik me niet zo druk over eigenlijk. Ik heb de auteur van het proggie een aantal mails hierover gestuurd. Brutefir optimaliseert filters die je achter elkaar zet best goed, en is ook behoorlijk efficient, dus ik heb er wel vertrouwen in. Tot nu toe heb ik met een enkel groot filter getest, en ik kon niet zien dat dat ook maar ueberhaupt CPU vrat. Daarnaast heb ik het geluk dat mijn geluidskaar nauwelijk resources vreetHet even programmeren kan nog wel eens de bottleneck gaan vormen, ik bedoel hiermee dat je er misschien heel lang mee bezig bent voordat je uberhaupt kan luisteren. Tevens is BruteFIR ook redelijk beperkt en gelimiteerd door CPU. Het aantal filtertakken loopt snel op (immers je wilt het nodige corrigeren aan de FR), en dan zit je voor een 3-weg al snel tegen het dak van de computer. En een FIR filter laat genadeloos horen wanneer het niet snel genoeg wordt uitgerekend (plops).
Er bestaat een proggie gebaseer op brutefir, waar je een groot aantal speakers op kunt aansluiten. Met de impulse response van live gebouwen kun je daar de hele ruimtelijkheid van die ruimte thuis simuleren. Dat schijnt echt heel griezelig echt te lijken, en dat deden ze op een PIII CPU ofzo.
[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 26-10-2005 21:29 ]
Ik ben van plan voorlopig met een enkele subwoofer te draaien, in een PR systeem. De subwoofer wordt ingezet voor alles onder de 35 Hz en nog ver daar boven om een hoge dynamiek te behalen. Voor films zal de sub dus altijd aan staan, voor muziek weet ik het nog niet. PR is niet geheel strak, terwijl dat wel een eis is. Ik ga dus luisteren wat voor mijn gehoor het beste klinkt, gesloten of PR.Jag schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:23:
Leuk, nog iemand naar actief. Wat opmerkingen:
- doe niet 1 sub maar 2! En dan bijvoorbeeld een XLS10 per kant in een kleine gesloten behuizing die je met de DSP corrigeert. Crossover zou ik ook hoger doen dan, op 100Hz oid. Dat kan dan ook, je hebt dan gewoon een stereo drie weg actief systeem.
Het mooiste is om een klein subje te maken en daar een mooi slanke top op. Dan vormt het gewoon 1 geheel. En de drivers netjes verzonken in de front baffle. Maar goed, je hebt de kasten al af toch?
In de toekomste zal er wel een sub bij moeten komen, al is het alleen om staande golven tegen te gaan. Voorlopig zie ik dat echter niet zitten met deze kamer.
Waarschijnlijk wordt dit zelfbouw, in combinatie met de Marantz. Ik kan wel standaard spul kopen, maar daar leer ik niks van- koop gewoon een 6 kanaals amp, is makkelijker en goedkoper dan allemaal losse units. Soldeer je zelf een kleine korte multi voor naar van DSP (outputs) naar de inputs van de amp.
Heb ik inderdaad gedaan. Ik heb trouwens wel meer gejat van jou, namelijk de verzonken ''goot'' om de connectoren- ik zou de speakers uitvoeren met Speakon-8. Dan heb je maar 1 speakerkabel (8-aderig) nodig, plus een korte kabel van de sub naar de top.
Momenteel is dat nog niet aan de orde, ik ga eerst een gedurende tijd passief draaien om verschillen beter te kunnen constateren. Meetapparatuur kan ik het beste lenen, gezien ik het slechts een enkele keer nodig zal hebben.- je hebt Smaart Live nodig of een ander goed meetprogramma. Meetmicro plus een klein mixertje en bekabeling (alle hardware die je nodig hebt om te kunnen meten) kost je bij elkaar iets meer dan €100.
Die piek in het hoog moet ik inderdaad wegwerken door die frequentie op de EQ een aantal dB te dempen. Het zal nog een heel boek(en) werk worden om te leren hoe zo'n DSP werkt. Tot nu toe heb ik er nog geen ervaring mee, ik weet alleen dat de resultaten zeer gunstig zijn, mits je het goed aanpakt.De mogelijkheden van zo'n DSP zijn overweldigend, zeker als je niet gewend bent met EQs te werken. Maar waar ik op mijn werk setjes EQ op gehoor (en alles op de geluidstafel ook op gehoor natuurlijk), vind ik het thuis toch wel erg prettig te kunnen meten. Crossover's, delays en zelfs levels instellen is best lastig op gehoor. En ook kleine correcties in de respons gaan veel beter als je meet dan op het gehoor.
Blijft mooi om naar te kijken. Luisteren zal nog indrukwekkender overkomen gok ikEn dan na zo'n lap droge tekst nog wat (oude) foto's:
kabelbende in oude setup
[afbeelding]
Zo zien mijn kabels er tegenwoordig uit, allemaal Neutrik connectoren (en veel microfoon kabel):
[afbeelding]
Interne bekabeling rack:
[afbeelding]
Smaart Live screen:
[afbeelding]
Screen van mijn dsp software:
[afbeelding]
Wat is volgens jou het grootste voordeel van een dubbele sub? Ik neem aan dat de subs beiden ergens anders staan, of heb je ze gewoon naast elkaar staan?m.m schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:12:
Ik draai inderdaad met een tweetal dap PA versterkers, 1 voor de subs (2x 120l BR shiva's, 2x1000w). Voor alles vanaf 70hz gebruik ofwel een zelfbouw tonsil setje ofwel de k112, een PA top, aangestuurd door wederom een dap PA amp (2x200w). Helemaal vlak is de weergave van de top van nature niet, gelukkig heb ik daar de behringer voor. Of het een beetje klinkt moet je zelf maar komen beluisteren, ben er zelf best tevreden over. Als het een keertje hard moet kan dat ook prima
Mooie set trouwens. Heb je er ook foto's van?
[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 28-10-2005 00:55 ]
Goh, wel 6 dB harder. Is dat noodzakelijk met 1000 Watt versterking?m.m schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 04:28:
Het voordeel momenteel is dat het 6dB harder gaat dan een enkele sub. Ze staan nu opgestapeld in de loze hoek achter de deur, past echt perfect. Wat het echte voordeel is, is al door JAG gezegd. Door een sub onder een top te zetten kun je hoger crossen omdat de sub dan niet meer plaatsbaar is. Foto's heb ik momenteel niet echt, zal binnenkort eens kijken of ik wat kan schieten. subs zijn ook nog niet afgewerkt ofzo... (momenteel afgedekt met een wit stuk doek, werkt opzich ook prima.
Ik zit er trouwens aan te denken om mijn subs in te bouwen in de DIY zuilen. Ik heb een ruimte van 34 liter, ik heb minimaal 8 liter nodig voor de AL170. Dan houdt ik dus nog ruimte genoeg over voor de XLS10
[ Voor 15% gewijzigd door Barry|IA op 28-10-2005 12:58 ]
Hoe ben ik op deze naam gekomen? Lang verhaal
Ik was afgelopen week flink aan het schuren en plamuren. Het zag er naar uit dat het tijd was voor de eerste laklaag. Voor het eerst zette ik de kasten naast elkaar om nog even goed te controleren op eventuele verschillen. Bij de ene kast zaten de units 2.5 cm hoger dan bij de andere kast
Het zag er dus naar uit dat er weer een week werk in zat. Ik moest de ene kast aan de onderkant verhogen met 2.5 cm, zodat ik de andere kast aan de bovenkant kon verhogen met 2.5 cm. Daar wilde ik vanavond dus aan beginnen. Ik loop naar de schuur, zie ik dat mijn vader het al gedaan heeft
Ze blijven groeien! Binnenkort bestel ik een 1U 19'' rack, om alle filter componenten netjes in weg te werken. Daarna wordt het tijd voor de ''test drive''
[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 15-11-2005 21:47 ]