Pioneer tuner vindt geen stations meer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Onlangs heb ik een 2e hands Pioneer tuner (F-551L) gekocht die volgens de verkoper 100% in orde was, de verkoper komt betrouwbaar over en zegt de tuner getest te hebben.

Na verzending trof ik de verpakking en de tuner zelf weliswaar in onberispelijke staat aan, maar het apparaat vindt geen zenders bij het automatisch zoeken, hij blijft maar lopen, ongeacht of ik een FM binnenantenne gebruik of een goede coaxkabel via het CAI kastje. Het signaal met deze antennes moet goed zijn aangezien mijn AV-receiver wel ruisvrij alle zenders in stereo ontvangt. De tuner heb ik overigens aangeschaft voor mijn stereo-setup.

Bij het handmatig vastzetten van een radiostation krijg ik de zender wel door en geeft het signaalindicatiemetertje optimale ontvangst aan. Daarnaast wil de tuner op geen enkele manier stereo pakken, het stereo-ledje en de led voor "tuned" blijven hardnekkig uitstaan. Nu zou het kunnen zijn dat deze twee leds kapot zijn gegaan, maar ik hoor geen verschil met de mono-toets uit- of ingeschakeld, welke overigens wel mooi een LED laat oplichten.

Ergo, mijn vraag is of dit veroorzaakt kan zijn tijdens een lompe behandeling van het pakket tijdens het verzendproces. Ik heb trouwens meteen bij het uitpakken van de doos een rammelend, loszittend stukje plastic van de bevestiging uit het apparaat moeten vissen, dus dit staaft mijn vermoeden van een "stuiteractie".

Belangrijker, is dit op te lossen door aan (één of meerdere van) die "stelschroefjes" (hoe heten die dingen?) op de printplaat te draaien, zie onderstaand plaatje van een Sansui tuner:

Afbeeldingslocatie: http://img250.echo.cx/img250/879/tu717inside17lc.jpg

Eventueel kan ik een foto maken van de printplaat van mijn tuner om de juiste "stelschroef" te lokaliseren, daarom heb ik graag jullie input hieromtrent.

Edit: beter plaatje ingevoegd; zie ook net dat dit plaatje van een analoge tuner is, de Pioneer is digitaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Gotfather op 31-05-2005 12:45 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 22:51
Ik vrees dat je het niet oplost met de stelschroeven. Je creeert dan een nieuw probleem. De stelschroeven dat zijn instelbare spoelen danwel condensatoren. Je verandert dan de instelling van de filters met alle ellende vandien.

Elektrotechniek dat was lang geleden......dus waar je het wel precies moet zoeken....

• Gotfather
  • Niet online
EricJH schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 00:31:
Ik vrees dat je het niet oplost met de stelschroeven. Je creeert dan een nieuw probleem. De stelschroeven dat zijn instelbare spoelen danwel condensatoren. Je verandert dan de instelling van de filters met alle ellende vandien.
Kan iemand dit bevestigen? Is er een manier om de 'digital synthesizer tuner' opnieuw af te stellen?

Verwijderd

Digital stel je dus NIET in, dit doen de overige circuits als ik me niet vergis.
De stelschroeven zullen dus van de condensatoren kunnen zijn en leveren waarschijnlijk meer problemen als oplossing op.

Bel anders eens met een reparatiebedrijf en probeer wat info los te peuteren? Ik weet dat Techno Groningen iedere werkdag tussen 1/2 5 en 5 uur een vragenhalfuurtje heeft als extra service...
ff googlen , dan vind je het nummer wel, wil niet bekend worden als iemand die preekt voor eigen kerek 8) (heb er twee jaar gewerkt, zodoende)

• Gotfather
  • Niet online
Ben er net achtergekomen dat met een AM antenne op de betreffende antenne-ingang de tuner wel AM zenders vind en "tuned". Zijn er verschillende chips verantwoordelijk voor FM en AM?

Verwijderd

Ja.

Servicemanual ernaast en meten?
www.schaltungsdienst.de is een site waar een hoop servicedoks te bestellen zijn :*)

Verwijderd

Je hebt last van een verlopen fm detector spoeltje oftewel je moet de null-point opnieuw afregelen.
Heb ff een link gevonden om te bekijken:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/21986

• Gotfather
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 20:47:
Je hebt last van een verlopen fm detector spoeltje oftewel je moet de null-point opnieuw afregelen.
Heb ff een link gevonden om te bekijken:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/21986
Top! Naar aanleiding van de foto op dat forum en het commentaar heb ik de discriminatorspoel bij mijn tuner kunnen lokaliseren: een forse draai eraan (dus niet bepaald een klein tikje) heeft de truuk gedaan!

Hartstikke bedankt, was hier nooit zelf achtergekomen.
Pagina: 1