Wanneer mag je Windows Upgrade versie kopen ?

Pagina: 1
Acties:

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-03 11:15
Ik zit te denken over het opstarten van een eigen onderneming (wie niet tegenwoordig :) ). En ik zit een beetje te kijken naar waar ik de software goedkoop kan krijgen. Er zijn natuurlijk de bekende upgrade versies van windows xp pro.
Wat ik begrepen heb is dat als je bijvoorbeeld een officiele windows 98 hebt liggen, dat je dan inderdaad een upgrade versie van windows xp mag kopen en gebruiken.
Ik zag net dat ik onder op men oude Compaq evo n160 laptop een licentiesticker heb zitten van Windows 98 Second Edition. Ik heb echter geen cd meer :(

Als ik nu dus een upgrade versie van Windows xp koop, ben ik dan legaal bezig ?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja hoor, het gaat om de licentie en niet om de cd :)

Je hebt wel een kans dat hij om de cd vraagt, maar dan kan je ook gewoon een kopie erin doen.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Tijdens het installeren op een kaal systeem met een upgrade cd van XP wil het installatieproces, na het ingeven van de XP licensie, de Win98/ME/2000 cd hebben. De Win98/ME/2000 licensie kun je niet ingeven.
Indien je dus van de XP upgrade mogelijkheid gebruik wil maken zul je een cd met Win98/ME/2000 in je bezit moeten hebben. Voor zover ik weet hoeft dit geen originele cd te zijn. Maar aan de licensiecode heb je niets.

Hier kon uw advertentie staan

• enzoronald
Ok dit lijkt alvast positief :) Dus zolang je licenties maar in orde zijn (Windows 98 SE + Windows XP Pro Upgrade), dan maakt het niet uit of je de originele cd's hebt ? Kan iemand hier een duidelijk antwoord opgeven ?

Daarbij...het eventueel aanschaffen van software via marktplaats,etc..als je de OFFICIELE licentie van de verkoper krijgt, is dit dan ook legaal ? Het is een beetje irritant, maar ik ben op zoek naar de meest goedkope manier om de benodigde software te bemachtigen :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Gewoon een CD lenen van W98, installeren met je EIGEN serial. Vervolgens een schone install er overheen van XP met je nieuwe serial die je bij je upgrade pakketje krijgt.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

djluc schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:17:
Gewoon een CD lenen van W98, installeren met je EIGEN serial. Vervolgens een schone install er overheen van XP met je nieuwe serial die je bij je upgrade pakketje krijgt.
Waarom zou je eerst Windows 98 gaan installeren :?

Marathon runner
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
djluc schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:17:
Als je van extra veel werk houdt is dat een heel goed idee, bij mijn weten is installeren van win98 niet nodig, als een upgrade-versie geen installatie op schijf ziet zal hij om een cd vragen die kwalificeert (als dit de afgelopen jaren niet veranderd is).

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen, maar met 98 mag je officieel alleen upgraden naar XP home, en niet naar pro.
Voor XP pro heb je NT4 WS of windows 2000 pro minimaal nodig.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 17:15

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het volstaat idd gewoon om een cd van een oudere windows versie erin te doen ('98, ME, geen win95). Dit hoeft echter geen origineel te zijn. Microsoft gaat er vanuit dat je voor elke upgrade die je aanschaft een licentie van een oudere windows versie hebt. Dus je kan in feite 10 upgrades kopen en bij installatie steeds dezelfde gebrande '98 cd erin doen. Microsoft vertrouwt hier op de eerlijkheid :P van de consument...

Edit: let idd op het bericht van mijn voorganger ^^

[ Voor 8% gewijzigd door Nyarlathotep op 30-05-2005 23:26 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Nyarlathotep schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:26:
Het volstaat idd gewoon om een cd van een oudere windows versie erin te doen ('98, ME, geen win95). Dit hoeft echter geen origineel te zijn. Microsoft gaat er vanuit dat je voor elke upgrade die je aanschaft een licentie van een oudere windows versie hebt. Dus je kan in feite 10 upgrades kopen en bij installatie steeds dezelfde gebrande '98 cd erin doen. Microsoft vertrouwt hier op de eerlijkheid :P van de consument...

Edit: let idd op het bericht van mijn voorganger ^^
En als toevoeging:
Totdat er wordt gecontroleerd door de BSA ofzo, en ze zien dat er een upgrade van XP is gekocht, en ze vervolgens vragen naar de officiele licentie van de Windows waarmee de upgrade is uitgevoerd. Deze zit onderop een laptop geplakt, en is dus in gebruik op die laptop, waardoor je dus in overtreding bent van de licentievoorwaarden van MS.

• tweakers.not
  • Laatst online: 18-03 11:39
Dan komt de bsa... En of je dan nog je software legaal wilt maken voor de helft van de prijs _/-\o_ echt waar..

Maar wat dacht je van open source :)

Vroeger kochten wij voor klanten eerst lotus 123 voor 15 gulden. Dan kon je vervolgens een CUP versie (Competitive Upgrade) van het Officepakket voor enkele honderden guldens minder aanschaffen, geheel legaal. Zoek eens dat soort dingen uit, ik zit niet meer in die materie.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakers.not op 30-05-2005 23:58 ]

• enzoronald
Hoe zit het eigenlijk met die BSA ? Hoe snel zullen die doorhebben dat ik een vreemde constructie zoals hier boven heb ? Ik bedoel, wat ik gelezen heb, is dat ze duidelijk bewijs moeten hebben dat het niet klopt. Of kijken ze naar mijn aankopen die ik gedaan heb ?? (wat ze natuurlijk niet kunnen controleren met een aangekocht marktplaats-versie)

Allemaal best lastig om uit te zoeken wanneer je nou goed of verkeerd bezig bent. Denk je een keer goed bezig te zijn, wordt het je nog lastig gemaakt :)

• tweakers.not
  • Laatst online: 18-03 11:39
BSA komt niet zomaar langs... zeker bij eenmansbedrijfjes en kleine VOFjes niet. Is niet interessant genoeg, valt weinig te halen namelijk, is eigenlijk een soort provisiebasis he.
Als je nog op school zit, zorg dan dat je schoollicenties krijgt. Kostje je dan iets van 25E per softwaretitel en het is legaal. Dat wil zeggen, alles wat je dan prive en voor school er mee doet zolang je studeert. Dus niet voor commerciele activiteiten, maar da's natuurlijk lastig controleerbaar.

Naarmate je wat geld gaat verdienen ga je stukje bij beetje je software officieel registreren. Het is zonde, zeker voor beginnende bedrijfjes, om eerst heel veel initiele kosten te maken als hardware/software en andere ongein wat je als het bedrijfje misschien niet goed loopt nooit meer terug verdient.

Schrijf je in bij de KvK (60E per jaar), neem contact op met de belastingdienst (kan, zeker voor een beginnend bedrijf, geld opleveren!) en hou je kosten verder zo laag mogelijk.
Pagina: 1