Toon posts:

[XP] NTLDR & hal.dll trouble

Pagina: 1
Acties:
  • 1.177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, zit al een week of 2 met een computer opgezadeld waar ik niks meer mee kan (en dat vreet aan me :))

situatieschets:
ik kreeg de computer een week of 2 geleden om Norton te installeren, maar na het aansluiten wilde de computer helemaal niet opstarten. Waar je normaal gesproken het WinXP bootscherm krijgt te zien, bleef hij nu hangen met een zwarte achtergrond.
In overleg hun bestanden geback-upped en besloten tot een format en een verse install (was de computer ook wel weer aan toe). Echter, na het formatteren van de harde schijf (Maxtor 90841U2) kreeg ik een foutmelding als ik WinXP weer wilde installeren; NTLDR ontbreekt.
100 topics doorgelezen, maar in bijna elk topic was er nog wel een versie van windows aanwezig, waardoor je met de repair functie windows kon herstellen.

Na het kopieren van ntldr, ntdetect en boot.ini (van mijn eigen pc met WinXP) kwam ik al wel een stapje verder, maar nu krijg ik de melding:
Winnt_root\System32\Hal.dll missing or corrupt:
Please re-install a copy of the above file.

Maar ik heb dus helemaal geen winnt root, want er staat nog geen windows op!
Installeren van een bootable cd werkt ook niet, hij blijft hangen bij het doorzoeken van de hardwareconfiguratie (dus nog voor de daadwerkelijke installatie)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:03

markvt

Peppi Cola

Krijg je een blauw scherm ?
Kan je ook niet een andere windows xp versie installeren ??
harddisc test ?
gegeugen getest?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

http://www.essetee.be/bootprobsxp.php

kijk eens... google is je vriend ;)

Verwijderd

Topicstarter
markvt schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:50:
Krijg je een blauw scherm ?
Kan je ook niet een andere windows xp versie installeren ??
harddisc test ?
gegeugen getest?
Nee, blauw scherm krijg ik niet. Bij het opstarten met WinXP boot disks krijg ik de hal.dll melding en via de cd blijft ie gewoon hangen.
Ik heb van maxtor.com oa. maxblast geplukt, de hdd zou helemaal goed moeten zijn. (geen errors etc.) Dit heb ik ook nog met Partition Magic gecontroleerd.
Hoe kan ik het geheugen testen? Het is volgens mij niet hetzelfde geheugen als in mijn computer
Ook hier gaan ze er weer vanuit dat je in de repair optie kan komen.. dat kan ik helaas niet ;(

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:03

markvt

Peppi Cola

meuktracker: Memtest86+ 1.55 < daarmee kan je het geheugen testen

heb je ook al verschillende hardware proberen los te halen om te ontdekken wat er eventueel kapot is ?

[ Voor 43% gewijzigd door markvt op 30-05-2005 23:03 ]

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Topicstarter
Kan je die test dan ook uitvoeren zonder dat je bv. in dos zit? Ik zag dat het bootable disks zijn, maar daar heb ik tegenwoordig ook geen vertrouwen meer in :)
Dit staat er nl.:
Door Memtest86+ op een bootflop of -cd te zetten kan het werkgeheugen van een systeem direct na het opstarten getest worden op fouten. - maar ik kan niet opstarten!

De enige hardware die eraan hangt is eigenlijk een geluidskaartje, videokaartje, modem en netwerkkaart. Zou dat een probleem kunnen opleveren?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 23:10 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 02:15
Je moet voordat je van floppy kun booten denk ik eerst even de bootvolgorde aanpassen in de BIOS ten gunste van de floppy.

Vind je geheugen fouten? Trek alles van het moederbord behalve graka, geheugen en HD. Dit om invloed van audiokaart en modem uit te sluiten. En test opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
EricJH schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:19:
Je moet voordat je van floppy kun booten denk ik eerst even de bootvolgorde aanpassen in de BIOS ten gunste van de floppy.
Daar staat ie al op hoor, zo'n n00b ben ik ook weer niet :p
Vind je geheugen fouten? Trek alles van het moederbord behalve graka, geheugen en HD. Dit om invloed van audiokaart en modem uit te sluiten. En test opnieuw.
Hmm, graka?? Misschien ben ik toch een n00b? ;)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 02:15
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:23:
[...]

Daar staat ie al op hoor, zo'n n00b ben ik ook weer niet :p
Doet de bootfloppy het in een andere computer wel of niet? .Maak eens een andere bootflop. Dan weten we of het aan het floppy of aan de computer ligt.
[...]
Hmm, graka?? Misschien ben ik toch een n00b? ;)
Dat is kort voor grafische kaart...

Verwijderd

Topicstarter
De bootdisks werken op mijn computer prima. Na verifying DMA pool data gaat ie op mijn computer verder met het initialiseren van de hardware configuratie, maar op de andere krijg ik daar weer hal.dll foutmelding.

Ook de memtest doet het niet op die andere computer. Krijg dan ook weer hetzelfde (de hal.dll melding)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-04 20:24

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

heb je de schijven los gekoppelt en dan geboot van die disk?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
er zit maar 1 harde schijf in, maar die heb ik toch wel nodig om xp op te installeren lijkt me? Of bedoel je dat niet?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik probeer het even op een rijtje te krijgen, want het is niet helemaal helder hoor.

1. Je hebt een pc van iemand anders waar je mee bezig was
2. Deze wil niet meer opstarten na installatie van Norton (crap)
3. Pc blijft hangen op zwarte achtergrond
4. Bij installatie van WinXp blijft de installatie hangen bij het kopieren van de files naar de harde schijf (?). Veel oplossingen op het internet gaan over een voorheen werkende installatie van XP, niet wanneer het nog geïnstalleerd moet worden.
5. Je hebt 3 bestanden gekopieerd: "tldr, ntdetect en boot.ini" vanaf je eigen pc.
6. Nu krijg je de foutmelding dat hal.dll ontbreekt, bij het doorzoeken van de hardwareconfiguratie, dus nog voor de installatie van XP?

Wat me niet helder is:
a. Hoever ben je installatie gekomen? Is dat alle bestanden gekopieerd zijn naar de harde schijf en bij de eerste herstart foutmeldingen komen? Of is dat bij het kopieren van bestanden naar de harde schijf? Of is dat tijden het controleren van de hardwareconfiguratie?
b. Wat ik ook niet vat is dat je memtest niet aan de praat krijgt. Memtest is volledig zelfstandig op de pc en wordt alleen gevloerd bij hardwarematige fouten. Een hal.dll foutmelding hoor je _zeker_ niet te krijgen. Ik zou je toch aanraden om naar de bootvolgorde te kijken in de bios. Als je er nog niet uitkomt, post dan die bootvolgorde hier. Ik kan het niet geloven dat goed staat ;)

Wat je kan doen:
1. Hal.dll copieren vanaf de XP cd naar de harde schijf, aangenomen dat daar bestanden op staan. Het staat op cd in de I386 map (uit m'n hoofd), mogelijk in een cab-file. Dan moet je het copieren naar C:\windows\system32.
2. Alle niet noodzakelijk hardware eruit halen: netwerkkaart en geluidskaart kunnen eruit.
3. Als bovenstaande nog steeds niet lekker loopt: harde schijf opnieuw formatteren, maar ook er zeker van zijn de partitie is verwijderd en dat de bootsectoren, mbr, weg zijn. Dan een nieuwe partitie aanmaken via de XP-cd of via een andere manier. Het zou kunnen dat er toch iets met die schijf aan de hand is, dat er iets van de vorige installatie is blijven staan.

Succes :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 12:00:
Ik probeer het even op een rijtje te krijgen, want het is niet helemaal helder hoor.

1. Je hebt een pc van iemand anders waar je mee bezig was - klopt
2. Deze wil niet meer opstarten na installatie van Norton (crap) - heb hem sinds hij hier staat niet op kunnen starten, dus Norton heb ik er ook niet op kunnen zetten
3. Pc blijft hangen op zwarte achtergrond - klopt
4. Bij installatie van WinXp blijft de installatie hangen bij het kopieren van de files naar de harde schijf (?). Veel oplossingen op het internet gaan over een voorheen werkende installatie van XP, niet wanneer het nog geïnstalleerd moet worden. - De installatie begint in feite niet eens. Als je met de cd boot, onderzoekt hij eerst de hardwareconfig (dit duurt normaal maar een sec. of 10). Hier blijft hij hangen.
5. Je hebt 3 bestanden gekopieerd: "tldr, ntdetect en boot.ini" vanaf je eigen pc. - klopt
6. Nu krijg je de foutmelding dat hal.dll ontbreekt, bij het doorzoeken van de hardwareconfiguratie, dus nog voor de installatie van XP? - Nee, deze melding krijg ik als ik wil booten met de bootdisks van XP. Na verifying DMA pool data komt deze melding. Hij "pakt" ook niet de diskette. (Net bij m'n eigen computer hoorde je echt dat hij op de floppy ging zoeken en daar werkte het prima)

Wat me niet helder is:
a. Hoever ben je installatie gekomen? Is dat alle bestanden gekopieerd zijn naar de harde schijf en bij de eerste herstart foutmeldingen komen? Of is dat bij het kopieren van bestanden naar de harde schijf? Of is dat tijden het controleren van de hardwareconfiguratie? - De installatie moet nog helemaal gebeuren. Ik heb nog geen map C:\windows bijvoorbeeld. Het is een compleet geformatteerde schijf. Met Part.Magic heb ik ook de partities verwijderd en nieuwe aangemaakt (en active gemaakt).
b. Wat ik ook niet vat is dat je memtest niet aan de praat krijgt. Memtest is volledig zelfstandig op de pc en wordt alleen gevloerd bij hardwarematige fouten. Een hal.dll foutmelding hoor je _zeker_ niet te krijgen. Ik zou je toch aanraden om naar de bootvolgorde te kijken in de bios. Als je er nog niet uitkomt, post dan die bootvolgorde hier. Ik kan het niet geloven dat goed staat ;) - Kan er ook niks aan doen, tis niet dat ik wil dat ik die foutmelding krijg :p. Zal zo ff de bootsequence posten.

Wat je kan doen:
1. Hal.dll copieren vanaf de XP cd naar de harde schijf, aangenomen dat daar bestanden op staan. Het staat op cd in de I386 map (uit m'n hoofd), mogelijk in een cab-file. Dan moet je het copieren naar C:\windows\system32.
2. Alle niet noodzakelijk hardware eruit halen: netwerkkaart en geluidskaart kunnen eruit.
3. Als bovenstaande nog steeds niet lekker loopt: harde schijf opnieuw formatteren, maar ook er zeker van zijn de partitie is verwijderd en dat de bootsectoren, mbr, weg zijn. Dan een nieuwe partitie aanmaken via de XP-cd of via een andere manier. Het zou kunnen dat er toch iets met die schijf aan de hand is, dat er iets van de vorige installatie is blijven staan.

- Bedankt, ik ga er mee aan de slag.

Succes :)
De bootsequence: A, C, SCSI. Dit is de enige mogelijkheid om A als first boot device te hebben.

Edit, nog even wat duidelijker geprobeerd te maken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2005 12:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Na het kopieëren van hal.dll kreeg ik het volgende bestand wat gemist werd bij het opstarten; ntoskrnl.exe. Ook deze gekopieerd naar de harde schijf (in de map windows/system32).
Op naar de volgende foutmelding..
code:
1
2
3
windows kan niet worden gestart vanwege een fout in de software.
Meld dit probleem als:
"de benodigde dll-bestanden voor de kernel laden"

Ik heb ook alle hardware verwijderd, het is nu alleen nog de hdd, fdd, graka (:p) en de dvd writer. Helaas gaf dat precies dezelfde problemen.

Tussendoor zat het toetsenbord er nog even niet goed in en toen kreeg ik het volgende 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.vvserooskerke.nl/robbie/no_keyboard.jpg

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:32

Sherlock

No Shit

De jumper op je harde schijf staat ook goed?

(je weet maar nooit...)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
ja, heb speciaal het jumper overzicht van maxtor.com erbij gepakt om het te controleren...

iemand nog ideëen?

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Kun je nog zo'n screenshot maken van het moment dat hij blijft hangen, of is het dan echt helemaal zwart? Dan misschien van het moment voor het hangen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je bij het booten met de XP cd?

Dat is gewoon een zwart scherm met linksbovenin de tekst:
"De hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd..."

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ben je er al uit?

Anders kun je het eens proberen met ander geheugen of een andere harde schijf.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
En de install niet van Cd-Rom doen maar van de HD ? (alle nodige bestanden naar de hd kopieren ) Maybe dat het dan werkt.

Ik heb meer verstand van V8 motoren maar ik probeer te helpen

[ Voor 48% gewijzigd door Viking Kvinne op 03-06-2005 17:53 ]

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar de melding "NTLDR ontbreekt" heb ik laatste tijd ook gehad bij het gebruiken van virtuele machines, daar was floppy drive als nr. 1 in de boot sequence de boosdoener. dus probeer eens bootvolgorde:

CDrom op 1
HDD op 2
rest disabled

[Signature]

• Claire_Forlani
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08-2023
Probeer ook eens een biosupdate. Heb met verschillende MSI moederborden vroeger dit soort problemen wel eens gehad. Een biosupdate hielp bij mij.

I'm bored.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de computer is al weer terug. Bios update lijkt me ook nog wel een oplossing. Het instellen van de bootsequence is niet zo makkelijk, je kan alleen uit voorgeprogrammeerde 'setjes' kiezen.

Ik zal het in ieder geval doorgeven aan degene die er nu aan gaat beginnen! :)
Pagina: 1